Men min subjektiva uppfattning är att den är kanske inte riktigt lika tyst som Polestar 3, men väldigt mycket tystare än Taycan

Moderator: Redaktion
Inte kört eller sett. De första bilarna som kom var mycket välutrustade performance samt ngn S6. Nu har även quattrovarianten dykt upp men lär vara samma med utrustning där.
Har du luftfjädring på den?Tillsynsmannen skrev: ↑18 jun 2025 23:48Har nu haft min Audi A6 E-Tron Avant Performance S-line i en vecka – och herregud vilken maskin. Den är tyst som en skugga men drar som ett lok. Allt är genomtänkt in i minsta detalj: kraften, komforten, hur den ligger i kurvorna. Man sitter som limmad på vägen, bilen äter ojämnheter utan att blinka (till skillnad från den förra MYLR:en - jag saknar fortfarande ett par plomber).
Interiören är premium - ej filtklädda sidofack till trots! Skärmarna är skarpa, gränssnittet svarar direkt, inget lagg, inget trams.
Laddningen går snabbt såklart, har bara snabbladdat en gång hittills. Men räckvidden är tillräcklig för långkörningar utan att man behöver leta stolpar. Det här är en bil som är byggd för att köras – inte för att stå och laddas.
Designen ska vi inte ens börja med. Folk (OK gubbar i min ålder) tittar. Den ser brutal ut, men elegant. Låg, bred, självsäker.
I kupén är det tyst. Inte bara ljuddämpat – det är en annan slags tystnad. Som en kyrka där ingen längre ber.
Jag har haft många bilar genom åren – men ingen som den här. Audi har verkligen lyckats. Den känns mer som ett löfte om framtiden än ett fordon. Ett försök att hålla ihop något i en värld som för länge sen börjat glida isär.
Nej, endast stålfjädring - läs texten som en som nyss bytt från en MYLR
Inredningen behöver sannolikt inte väga märkbart mer för att den är av klass, det är sannolikt en mycket liten del av sanningen.
Om det är det som är anledningen till att bilen inte säljer.
Nya VDn tror jag det var uttryckte att de behövde bli bättre och höja nivån interiört tillbaka till där de varit. Beaktat att A6 e-tron blev typ 2 år sen och att nya vanliga A6 då är designad ett antal år senare kanske vi redan ser förbättringarna där. Återstår att se en elbil från audi för miljonen med motsvarande kvalitetskänsla. Bortsett från GT då.
Riktigt bra recension! Tack! Det är såna här inlägg som gör att jag hänger kvar på forumet.Tillsynsmannen skrev: ↑27 jul 2025 16:02Minirecension från en som aldrig ägt en Audi tidigare:
Efter sex veckor och cirka 500 mil med Audi A6 Avant Performance S-line, har jag fått en god bild av vad bilen går för. Har pendlat till jobbet (10 km enkel väg) otaliga gånger, kört massor av långa och korta ärenden, och har varit på två mellanlångkörningar (20 resp 25 mil enkel väg) i juni. En veckas bilsemester i Juli, från Stockholm till Danmark och Tyskland på totalt 300 mil, gav dock möjlighet att testa bilen under längre sträckor och i varierande förhållanden.
Första intryck och design
Designen: Bilen är lika angenäm att titta på i verkligheten som på bild. Till skillnad från förra bilen, en Tesla MYLR, så vänder folk faktiskt på huvudet och kollar in bilen. Jag snackar nu alltså om gubbar i min ålder plus minus några år, som kanske suktar efter något premiumfordon i sin tillvaro. Det är inte en Ferrari eller Koenigsegg, det är jag väl medveten om. Men designen är lyckad måste man konstatera.
Interiören: Kupén är rymlig men definitivt mindre än i Teslan. Mittenplatsen bak är ingen favorit även om den är tillräcklig: Vi var fem pers på bilsemestern och jag testade den i några mil - den duger om man är under 1,80. Man kan se den som karaktärsdanande om man så vill. Kvalitetskänslan är dock påtagligt högre än i jänkaren. Jag vet att många gnäller på plastinredningar i sidofack och pianolack på mittkonsolen. Jag håller med om pianolacken, den blir fläckig bara man sneglar på den! Men att interiören skulle hålla låg kvalitet är bara snack. Förarplatsen är bra utformad, alla reglage och knappar sitter intuitivt och användarvänligt placerade. Ja, även multifunktionsknapparna på ratten och vid förardörrens handtag fungerar alldeles utmärkt. Min bil är en “enklare” variant, som saknar HUD, luftfjädring, värstingstereo, skinnklädsel och panoramaglastak.![]()
Körglädje och Prestanda
Prestanda: Accelerationen och kraften i vardagskörning och vid omkörningar är fullt tillräcklig. Har inte skaffat den för att busköra med, så detta är en rent vardagsnära bedömning. Det är i vart fall en snabb familjekombi!
Kördynamik: Väghållningen är som förväntat lagom sportig och direkt, men med tonvikten klart lutande åt det mer komfortabla hållet. Det är en långkörningsmaskin helt klart. Inga konstigheter med styrningen och bilens balans i höga farter (170+ km/h).
Komfort: Åkkomforten på längre sträckor beror till del på vägarnas kvalitet. Är vägarna släta och jämna så är komforten naturligtvis mycket bra, till exempel under Tysklandssträckorna, och även i Danmark som har alldeles förträffliga motorvägar, upplevde jag att ljudnivån i kupén vid 150 km/h motsvarade den i Tesla MYLR i 90 km/h på svensk nernött grovasfalt. Men även på svenska vägar är ljudnivån lägre - ca 3 decibel i 110 kmh enligt min smartklockas decibelmätare, jämfört med MYLR vid samma hastighet.
Räckvidd och Laddning
Verklig räckvidd: WLTP-siffrorna anger 682 km räckvidd. Den faktiska räckvidden är naturligtvis inte så hög vid vanligt körmönster. Som anekdotiska uppgifter kan jag säga att snittförbrukningen totalt sedan jag fick bilen är 19,0 kWh/100 km. Det ger en praktisk räckvidd på 47-48 mil beroende på hur nära noll man vågar köra på långfärder. Till vardags hemmaladdar jag vid 20 %
På långresa: Motorvägskörning mellan Stockholm och Göteborg låg på 17,8 och högfartskörningar på Autobahn mellan 20,5-21. Sista dagen körde vi Odense-Stockholm, 83 mil och 19,1 kWh/100 km. E4 Helsingborg-Stockholm är 110-120 km fartgräns i princip hela vägen, och vi lade väl på lite extra där så man skulle komma hem någon gång.
Laddning: Med navigatorn i bilen var det lätt att hitta laddstationer, den prioriterar Ionity men “alla” finns med, inklusive vissa partners som Audi prioriterar. Det var inga problem, men det var trångt vid laddstolparna. De är redan overcrowded och de måste utökas i antal (jag tittar på dig Ionity…). Kom upp i 282 kW vid en stolpe i Tyskland, imponerande! Sammantaget upplever jag Audis laddningslösning som smidig. Jag tror inget laddstopp hade en rekommenderad laddtid över 15 minuter (inställningen i MMI var 6-9 % batteri vid ankomst till snabbladdare, 25 % vid destination). Dock tog det längre tid för oss att fixa allt på den korta tiden, så i praktiken laddade vi längre än så.
Teknik och Användarvänlighet
Infotainmentsystemet: Hur är skärmarna och systemets är enkla att fatta och funkar smidigt. Det är väl inte superlätt att navigera i samtliga menyer och funktioner, men det basala funkar fint och är lätt att hitta. Vill man så kan man köra Apple eller Androids lösningar…
Förarassistanssystem: Den adaptiva farthållaren och filhållningsassistansen fungerar ypperligt bra. Dessutom måste jag säga att skyltigenkänningsfuktionen är riktigt bra hos Audi. I princip alla skyltar snappas upp, inte en enda gång har vi accelererat upp till 110 på en 70-väg eller krypit fram i 60 på en motorväg. Filhållningsassistansen är bra. Noll spökbromsningar, men det är väl ett Teslafenomen och det saknar jag verkligen inte. Samma sak med torkarbladsautomatiken. Den går igång när det regnar. Inte när den känner för det.
App-integrationen: Ibland gick det inte att få igång klimatanläggningen via appen, det var lite surt men går att leva med.
Praktiska aspekter
Lastutrymme: Bagageutrymmet är “minst i klassen” men absolut tillräckligt stort för familjens behov, vi fick i alla fall med semesterpackning för fem personer, allt under insynsskyddet. Vi har både husdjur och skidor, så vissa resor kommer att göras med takbox…
Förvaring i kupén: Förvaringslösningarna invändigt är kanske inte klassledande, men torde räcka för de flesta. I mittkonsolen finns ett ganska stort fack. Nätfack i framdörrarna för de som sitter bak. Känns lite som en budgetlösning, men då ser man i alla fall om man glömt mobilen där eller liknande.
Sammanfattning - vem passar bilen för?
Det vet ni ju redan, men ändå. Jag gillar designen, och interiören har hög kvalitetskänsla, trots pianolack och plastinnanmäte i dörrfacken (har inte hört nåt skrammel). Bilen erbjuder tillräcklig prestanda och utmärkt komfort för långkörningar med lägre ljudnivå än Tesla MYLR. Den faktiska räckvidden ligger runt 19,0 kWh/100 km och laddningen är smidig, trots trängsel vid stolparna. I praktiken är det inga problem att ta sig 45, kanske 50 mil på långkörning om vädret är OK och hastigheten ligger inom den skyltade gränsen. Infotainmentsystemet och förarassistansen fungerar bra, särskilt skyltigenkänningen. Bagageutrymmet är tillräckligt för fem personers behov.
Jag rekommenderar alla som behöver en familjekombi men som är less på SUV-paradigmet att kika på en A6 E-Tron. Den är perfekt för långresor, räckvidden är längre än familjens samlade tålamod och den laddar dessutom snabbare än vad familjen hinner med på en kvart! Jag har stora batteriet, men tror att versionen med lilla batteriet räcker för de allra flesta.