Har en Model Y LR 2023 och jag är andra ägaren sedan någon månad tillbaka.
För någon vecka sen hörde jag svaga visslande ljud, den bästa beskrivningen jag kan ge är bjällror. Detta hörs bäst när jag kör under 20km/h bland bostadsområden där ljudet studsar tillbaka.
Över 30km/h hör jag inget och vet inte om det är att bjällrandetförsvinner vid högre hastighet eller om mullret från vägen/däcken gör att man inte hör.
Någon som känner igen detta fenomen?
Missljud Tesla Model Y
Moderator: Redaktion
- Twarkie
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mathias507926
Re: Missljud Tesla Model Y
Ah, den typiska "gummiankan"? Det låter som om man klämmer på en gummianka när man kör över ojämn väg. I stort sett alla teslor jag ser låter likadant. Även min (numera sålda) Model Y. Det hörs inte med fönstrena stängda så de flesta märker det aldrig.
Så här lät min bil när jag skakade lite på den (ganska överdriven volym i videon, låter mindre i verkligheten):
Så här lät min bil när jag skakade lite på den (ganska överdriven volym i videon, låter mindre i verkligheten):
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR Juniper (beställd)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR Juniper (beställd)
Inget utav det tyvärr. Jag får nog försöka spela in det och lägga upp här.
Det är med 100% säkerhet något som behöver åtgärdas. Vill gärna identifiera problemet för att se om det går under garanti eller ej.
Bjällra, visslande ljud, mynt som glider runt i fickan. Ja det är fasen inte lätt att beskriva ljudet.. men kan ju omöjligt bara vara jag som blivit drabbad.
Det är med 100% säkerhet något som behöver åtgärdas. Vill gärna identifiera problemet för att se om det går under garanti eller ej.
Bjällra, visslande ljud, mynt som glider runt i fickan. Ja det är fasen inte lätt att beskriva ljudet.. men kan ju omöjligt bara vara jag som blivit drabbad.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Tycker ändå det låter som fotgängarvarningsljudet. Jag har dragit silvertape enligt tips inån annan tråd över högtalarhålen på undersidan, dämpar det alldeles lagom. Framåt hörs inte alls, när man backar hörs det lite lite.
Innan hörde jag backljudet när jag var inomhus och min fru backade ut från garaget..
Innan hörde jag backljudet när jag var inomhus och min fru backade ut från garaget..
Model Y LR AWD 2022
Fotgängarvarningen är aktiv upp till just 30kmh, sen stängs den av.
Man kan välja ljud, så föregående ägare kanske valde just bjällror.
Man kan välja ljud, så föregående ägare kanske valde just bjällror.
Utan inspelning blir det ju bara gissningar. Chansar på att det är bromsarna som ligger emot lite grann. Hörs väl när fönstret är ner om ljudet har nått att studsa emot vid sidan av vägen.
M3 LR -20 vit/vit, 18”