Hur hantera överfulla SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Hur hantera överfulla SuC?
Vid Tesla Supercharger i Soltau var det långa köer och flera bilar tog upp två platser. Vi hade tur att få en plats nästan direkt, men bara tio minuter senare ringlade kön lång. Bilen (Tesla) bredvid oss laddade hela vägen upp till 100 %, medan vi nöjde oss med 60 % innan vi körde vidare.
Samma sak hände utanför Colmar, även där var det flera bilar som blockerade två platser, men vi hade återigen tur och kunde börja ladda utan större väntetid.
Tesla måste öka takten med att få upp sina V4-laddare, för att öka upp tillgängligheten och för att undvika att bilar ställer sig över två platser och skapar onödiga flaskhalsar.
Det positiva är att det numera finns massor av Superchargers i Tyskland (och fler på gång), vilket gör det betydligt lättare att planera sin resa.
Samma sak hände utanför Colmar, även där var det flera bilar som blockerade två platser, men vi hade återigen tur och kunde börja ladda utan större väntetid.
Tesla måste öka takten med att få upp sina V4-laddare, för att öka upp tillgängligheten och för att undvika att bilar ställer sig över två platser och skapar onödiga flaskhalsar.
Det positiva är att det numera finns massor av Superchargers i Tyskland (och fler på gång), vilket gör det betydligt lättare att planera sin resa.
Tesla Model 3 Highland
Soltau? Är det den som ligger vid ett outlet center?Heiko skrev: ↑26 jul 2025 08:28Vid Tesla Supercharger i Soltau var det långa köer och flera bilar tog upp två platser. Vi hade tur att få en plats nästan direkt, men bara tio minuter senare ringlade kön lång. Bilen (Tesla) bredvid oss laddade hela vägen upp till 100 %, medan vi nöjde oss med 60 % innan vi körde vidare.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Japp, där har jag laddat ett halvdussin gånger, aldrig ens halvfullt.Fredrik j skrev: ↑26 jul 2025 16:58Soltau? Är det den som ligger vid ett outlet center?Heiko skrev: ↑26 jul 2025 08:28Vid Tesla Supercharger i Soltau var det långa köer och flera bilar tog upp två platser. Vi hade tur att få en plats nästan direkt, men bara tio minuter senare ringlade kön lång. Bilen (Tesla) bredvid oss laddade hela vägen upp till 100 %, medan vi nöjde oss med 60 % innan vi körde vidare.
SuC vid köpcentrum kan förstås bli hårt belastade vid populära tider, men Soltau har 20 v3, så bra kapacitet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Har också laddat där. Sambon ville gå till affärerna men de var en så lång promenad att bilen blev färdigladdad när vi kom fram så jag fick vända direkt och gå tillbaka. Det finns en laddstation till en liten bit längre bort.fth skrev: ↑26 jul 2025 19:16Japp, där har jag laddat ett halvdussin gånger, aldrig ens halvfullt.Fredrik j skrev: ↑26 jul 2025 16:58Soltau? Är det den som ligger vid ett outlet center?Heiko skrev: ↑26 jul 2025 08:28Vid Tesla Supercharger i Soltau var det långa köer och flera bilar tog upp två platser. Vi hade tur att få en plats nästan direkt, men bara tio minuter senare ringlade kön lång. Bilen (Tesla) bredvid oss laddade hela vägen upp till 100 %, medan vi nöjde oss med 60 % innan vi körde vidare.
SuC vid köpcentrum kan förstås bli hårt belastade vid populära tider, men Soltau har 20 v3, så bra kapacitet.
/fth
Vidrig upplevelse på Suc Herzsprung idag. 50 min kö och sedan en timmes laddning med 45 kW. Ja, resten av stolparna var också reducerade (de vi kollade i alla fall). Hade önskat att appen varnade för kö och reducerad effekt, Tesla måste ju ha den informationen.
Appen varnar för kö. Det kommer du upp en liten urtavla istället för antalet lediga laddare på stationen.
Man vet inte om det är två minuter eller en timme. Utan den informationen har det inte mycket värde. Dessutom hade det varit bättre om ruttplaneraren hade tagit hänsyn till det.
Vi var där ett tag innan lunch igår. Ingen kö då men låg effekt, pendlande mellan 43 och 60 kw beroende på hur många bilar som var inne. Försenade oss med typ 30 minuter, tur nog hade vi marginal.
Ganska irriterande för om vi hade vetat om de begränsade effekten så hade vi planerat på ett annat sätt så vi kunde undvika denna.
Och ja såklart ännu mer irriterande för er som fick stå i kö dessutom.
Undrar om de är.tillfälligt fel eller har siten för lite effekt? Hörde en annan svensk som påstod man hade byggt väldigt många nya laddare i området nyligen, dvs inte bara Tesla.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Ligger precis jämte köpcentrat.Fredrik j skrev: ↑26 jul 2025 16:58Soltau? Är det den som ligger vid ett outlet center?Heiko skrev: ↑26 jul 2025 08:28Vid Tesla Supercharger i Soltau var det långa köer och flera bilar tog upp två platser. Vi hade tur att få en plats nästan direkt, men bara tio minuter senare ringlade kön lång. Bilen (Tesla) bredvid oss laddade hela vägen upp till 100 %, medan vi nöjde oss med 60 % innan vi körde vidare.
Tesla Model 3 Highland
Det kan också vara kö om andra bilmärken med laddporten på ”fel” sida ta två platser när de laddar sina bilar.RareEarth skrev: ↑28 jul 2025 05:32Man vet inte om det är två minuter eller en timme. Utan den informationen har det inte mycket värde. Dessutom hade det varit bättre om ruttplaneraren hade tagit hänsyn till det.
Detta råkade vi utför strax utanför för Colmar.
Tesla Model 3 Highland
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Var det fullt på laddstationenerna bredvid (Allego och Shell recharge) också?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag tänkte på fel station. Den jag tänkte på var Wertheim Baden-Wuerttemberg.Heiko skrev: ↑28 jul 2025 07:00Ligger precis jämte köpcentrat.Fredrik j skrev: ↑26 jul 2025 16:58Soltau? Är det den som ligger vid ett outlet center?Heiko skrev: ↑26 jul 2025 08:28Vid Tesla Supercharger i Soltau var det långa köer och flera bilar tog upp två platser. Vi hade tur att få en plats nästan direkt, men bara tio minuter senare ringlade kön lång. Bilen (Tesla) bredvid oss laddade hela vägen upp till 100 %, medan vi nöjde oss med 60 % innan vi körde vidare.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Den stationen verkar ha haft problem med matningen länge, det finns många recensioner på Google som beskriver samma problem det senaste året.
Jag har laddat där själv några ggr utan problem, men det var ett par år sedan sist.
Dåligt av Tesla att inte åtgärda problemen på så lång tid, ännu sämre att dom inte informerar om problemen, möjligheten finns ju uppenbarligen, jag har sett meddelanden om ”reducerad kapacitet” vid några tillfällen och undvikit dessa stationer.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jo hade man bara veta så hade vi anpassat körningen för att ladda antingen på den som låg tidigare eller hade vi eventuellt klarat köra till nästa.fth skrev: ↑28 jul 2025 08:22Den stationen verkar ha haft problem med matningen länge, det finns många recensioner på Google som beskriver samma problem det senaste året.
Jag har laddat där själv några ggr utan problem, men det var ett par år sedan sist.
Dåligt av Tesla att inte åtgärda problemen på så lång tid, ännu sämre att dom inte informerar om problemen, möjligheten finns ju uppenbarligen, jag har sett meddelanden om ”reducerad kapacitet” vid några tillfällen och undvikit dessa stationer.
/fth
Helt ärligt så så borde de kanske inte öppnat de nya v4 laddarna utan de vore bättre att ha något färre laddare som har tillgång till högre effekt. Då skulle folk se de är kö och kört till andra ställen, ja åtminstone skulle jag göra så.
Och genomströmningen skulle jag gissa på är densamma för alla skulle kunna lämna snabbare. Nu fick man stå där som om de nästan vore en ac laddare (ja visst överdrift).
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
När jag laddade i Frankrike nu i Juli hade de betalningen på respektive laddare, någon Alpitronic andra liknande.tnjo skrev: ↑25 jul 2025 15:39I frankrike hade alla laddstationer längs motorvägen just det, en central betalpunkt där man valde laddare man kopplat sig till när man inte hade appFredrik j skrev: ↑25 jul 2025 15:06På väldigt många laddare nere i europa står det att laddplatsen delfinansierats av eu-medel. Jag tror det är haken där.holden skrev: ↑25 jul 2025 14:57Går säkert att uppfylla kraven utan att försämra för oss teslaägare om man erbjuder lika många publika laddare som Tesla-specifika. Läsa nummer på stolpar och svajpa kort har vi ju redan betalat oss bort ifrån, kan jag tycka.Fredrik j skrev: ↑25 jul 2025 14:02Varför skulle laddare delfinansierade av eu-medel för bara teslor inte omfattas av kravet på kortbetalning?holden skrev: ↑25 jul 2025 13:48Man kunde ju annars tänka sig att Teslor fortsätter ladda vid de ordinarie stolparna och att man bygger nya stolpar med kortläsare för icke-Teslor för att följa regelverket, att bygga in kortläsare på de befintliga stolparna lär inte bli billigare eller bättre ur kösynpunkt.
Sen säger inte eu-förslaget att du MÅSTE svajpa kort, bara att andra ska ha möjlighet att göra det. Jag tänker mig en central kortläsare på laddstationen där man kan betala. Lite som en parkeringsautomat.
Tror det är rätt lika i övriga europa?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Överlag är det mycket gott om laddmöjligheter i Tyskland, men just sträckan Berlin – Hamburg är klenare utbyggd än merparten av landet. Det finns bara två SuC på den sträckan och inte så jättemånga andra alternativ heller.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
För nåt år sedan kom det iaf upp på skärmen i bilen ungefärlig kötid (inte superexakt menRareEarth skrev: ↑28 jul 2025 05:32Man vet inte om det är två minuter eller en timme. Utan den informationen har det inte mycket värde. Dessutom hade det varit bättre om ruttplaneraren hade tagit hänsyn till det.
man fick ett hum iaf), har det försvunnit nu? Jag har knappt laddat på SuC senaste året så
har ingen koll just nu.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nu använder jag bara appen då jag inte har Tesla, men där finns infon så skulle gissa de finns även i era bilar.Bjelke skrev: ↑28 jul 2025 22:43För nåt år sedan kom det iaf upp på skärmen i bilen ungefärlig kötid (inte superexakt menRareEarth skrev: ↑28 jul 2025 05:32Man vet inte om det är två minuter eller en timme. Utan den informationen har det inte mycket värde. Dessutom hade det varit bättre om ruttplaneraren hade tagit hänsyn till det.
man fick ett hum iaf), har det försvunnit nu? Jag har knappt laddat på SuC senaste året så
har ingen koll just nu.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag tänkte mest på RareEarth:s kommentar om två minuter eller en timme, förchaffis75 skrev: ↑29 jul 2025 08:04Nu använder jag bara appen då jag inte har Tesla, men där finns infon så skulle gissa de finns även i era bilar.Bjelke skrev: ↑28 jul 2025 22:43För nåt år sedan kom det iaf upp på skärmen i bilen ungefärlig kötid (inte superexakt menRareEarth skrev: ↑28 jul 2025 05:32Man vet inte om det är två minuter eller en timme. Utan den informationen har det inte mycket värde. Dessutom hade det varit bättre om ruttplaneraren hade tagit hänsyn till det.
har ingen koll just nu.
den infon ville jag minnas att den fanns på skärmen (och undrade därför om den
har försvunnit numera, vilket jag inte har koll på längre).
Kör man icke-Tesla så blir det kanske inte lika uppenbart (på skärmen i bilen) och
det kanske var det som RareEarth syftade på…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Aa. Ok då är jag med.. jag har för mig de stod 15 minuter i appen når jag såg de men de måste vara svårt för Tesla att veta, och ännu mer nu när de kan står icke Tesla i kö, man anmäler ju sig liksom inte till kön i en icke Tesla, för Tesla kan de teoretiskt gissa baserat på att de vet var all bilar är.Bjelke skrev: ↑29 jul 2025 11:59Jag tänkte mest på RareEarth:s kommentar om två minuter eller en timme, förchaffis75 skrev: ↑29 jul 2025 08:04Nu använder jag bara appen då jag inte har Tesla, men där finns infon så skulle gissa de finns även i era bilar.Bjelke skrev: ↑28 jul 2025 22:43För nåt år sedan kom det iaf upp på skärmen i bilen ungefärlig kötid (inte superexakt men
har ingen koll just nu.
Kör man icke-Tesla så blir det kanske inte lika uppenbart (på skärmen i bilen) och
Så här ser det ut i appen när det är kö:Bjelke skrev: ↑29 jul 2025 11:59Jag tänkte mest på RareEarth:s kommentar om två minuter eller en timme, förchaffis75 skrev: ↑29 jul 2025 08:04Nu använder jag bara appen då jag inte har Tesla, men där finns infon så skulle gissa de finns även i era bilar.Bjelke skrev: ↑28 jul 2025 22:43För nåt år sedan kom det iaf upp på skärmen i bilen ungefärlig kötid (inte superexakt men
har ingen koll just nu.
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Trist med kö. Precis tillbaka från en kö-fri road trip till franska alperna via A5/A7 och måste ändå säga att om man kan tänka sig alternativ utöver SuC så finns det ofta galet många alternativ. Schweiz har satsat stort på laddare på de flesta rastplatserna och tydligt skyltat är det med. Snyggt!
För att konkurrera med broarna och laddköer borde fler färjor satsa på laddning, Helsingborg/Helsingør har snabbladdare ombord och vissa avgångar Trelleborg/Travemünde har AC-laddare men det är alldeles för få!
För att konkurrera med broarna och laddköer borde fler färjor satsa på laddning, Helsingborg/Helsingør har snabbladdare ombord och vissa avgångar Trelleborg/Travemünde har AC-laddare men det är alldeles för få!