Korrekt. Hade jag normal ekonomi och körde så lite skulle jag max lagt 200k på en bil. Minimera den ekonomiska skadan, när vi nu ändå diskuterar densamma.
Om jag var väldigt rik och körde så lite så skulle jag köpt en 911, Huracan eller annat roligt. Inte förlorat en krona på bilägande då.
Måste ju erkänna att det är en nyhet för mig att man kan köra 911 eller Huracan ~1000 mil året runt i Sverige utan att förlora pengar… Skatt, försäkring, bränsle och däck lär ju knappast vara gratis. Och med dom miltalen tror jag ju inte att random 911 eller Huracan ökar i värde…
Hmm en 3 år gammal Huracan för 8 år sen gick på typ 1,2.
Samma Huracan gick nästan på 2 miljoner 5 år senare.
En 3 år gammal lågmilad 911 kunde du köpa under miljonen för 8 år sen. Idag går samma bil kring miljonen med rätt specs.
Så den Huracanen såldes alltså för ~3 år sedan… Var inte det vid typ 'peak bilpriser'? Vad skulle den säljas för idag? Och har dom bilarna rullat 1000 mil om året, i Sverige?
Tror som sagt inte man köra någon av dom två, eller någon annan 911 eller Huracan ~1000 mil om året i Sverige utan att förlora pengar.
EDIT:
Och vad kostar service på en ~3-4 år gammal 911 eller Huracan?…
Följer inhemsk och utländsk marknad i premiumsegmentet sen minst 10 år tillbaka. Svensk marknad är extremt liten där alla sportbilar gått på export, för köpsvaga kunder här + svag krona.
Litet utbud generellt också.
Vill du ha ett hum om en ”högmil” Huracan så kolla på Tyskland. Billigaste där är €160 - 169 000 (2017, 8k+ mil) och 2015 med ca 9k mil.
För 5-6 år sen kunde du köpa samma bil med färre mil billigare än så. Service-, underhåll- och driftkostnaderna motsvarar ungefärlig nominell prisstegring. Med andra ord får köparen tillbaka pengarna efter några års ägande och 1000 mil/år. Detsamma har gällt med 911 senaste 7-10 åren.
Inte så mkt som behöver servas på 1000 mil om året första 10 åren. Smågrejer som vilken meck som helst kan klara. Iaf för 911an. Huracanen kan strula lite mer men skulle inte säga att det är mer än 20k/år första 10 åren i underhåll förutsatt körsträckan enligt ovan.
Vet inte vad du menar med peak bilpriser. Förstår du hur segmenterad bilmarknaden är? Peak bilpriser för batteribilar må ha varit 2022, men så är INTE fallet på nischbilar i premiumsegmentet som Huracan 911 rätt Ferrari mm. De står avsevärt högre nominellt för varje år
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite.
Nej det är inte lite. Det är lite under genomsnittet.
De flesta har valt att inte leva sitt liv i bilen. Jag kör 800-900 mil om året men kör bil nästan varje dag.
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite.
Nej det är inte lite. Det är lite under genomsnittet.
De flesta har valt att inte leva sitt liv i bilen. Jag kör 800-900 mil om året men kör bil nästan varje dag.
Ja, lite under medelsiffran men i den ingår alla bilar som besiktas. Sommarbilar, andrabilar o.s.v.
Skulle vara intressant att se körsträckan för familjers primära bil. Jag gissar på någonstans runt 2000mil
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite.
Nej det är inte lite. Det är lite under genomsnittet.
De flesta har valt att inte leva sitt liv i bilen. Jag kör 800-900 mil om året men kör bil nästan varje dag.
Ja, lite under medelsiffran men i den ingår alla bilar som besiktas. Sommarbilar, andrabilar o.s.v.
Skulle vara intressant att se körsträckan för familjers primära bil. Jag gissar på någonstans runt 2000mil
Låter helt bisarrt. Vill folk alltså spendera så mycket av sitt liv i en bil? För att inte tala om miljöpåverkan. Skulle verkligen behövas en kilometerskatt. Som ökar rejält för folk som kör bisarra mängder.
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite.
Nej det är inte lite. Det är lite under genomsnittet.
De flesta har valt att inte leva sitt liv i bilen. Jag kör 800-900 mil om året men kör bil nästan varje dag.
Ja, lite under medelsiffran men i den ingår alla bilar som besiktas. Sommarbilar, andrabilar o.s.v.
Skulle vara intressant att se körsträckan för familjers primära bil. Jag gissar på någonstans runt 2000mil
Låter helt bisarrt. Vill folk alltså spendera så mycket av sitt liv i en bil? För att inte tala om miljöpåverkan. Skulle verkligen behövas en kilometerskatt. Som ökar rejält för folk som kör bisarra mängder.
Räcker att ha 3mil till jobbet plus lite semesterresa så är man på 2000mil. Många skjutsar barn på aktiviteter. Många har sommarstugor. Det bisarra är ju att du tycker det är bisarrt.
Skatten på fossila bränslen fungerar som en kilometerskatt. Bäst att ha den knuten till bränsleförbrukningen. Det driver mot snålare bilar.
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite.
Nej det är inte lite. Det är lite under genomsnittet.
De flesta har valt att inte leva sitt liv i bilen. Jag kör 800-900 mil om året men kör bil nästan varje dag.
Ja, lite under medelsiffran men i den ingår alla bilar som besiktas. Sommarbilar, andrabilar o.s.v.
Skulle vara intressant att se körsträckan för familjers primära bil. Jag gissar på någonstans runt 2000mil
Låter helt bisarrt. Vill folk alltså spendera så mycket av sitt liv i en bil? För att inte tala om miljöpåverkan. Skulle verkligen behövas en kilometerskatt. Som ökar rejält för folk som kör bisarra mängder.
Räcker att ha 3mil till jobbet plus lite semesterresa så är man på 2000mil. Många skjutsar barn på aktiviteter. Många har sommarstugor. Det bisarra är ju att du tycker det är bisarrt.
Skatten på fossila bränslen fungerar som en kilometerskatt. Bäst att ha den knuten till bränsleförbrukningen. Det driver mot snålare bilar.
Jag gör allt detdär. Men bor närmare jobbet och kan jobba hemma. 900 mil förra året.
2000 mil om året låter som pest. Spendera halva livet i bilen.
Nej det är inte lite. Det är lite under genomsnittet.
De flesta har valt att inte leva sitt liv i bilen. Jag kör 800-900 mil om året men kör bil nästan varje dag.
Ja, lite under medelsiffran men i den ingår alla bilar som besiktas. Sommarbilar, andrabilar o.s.v.
Skulle vara intressant att se körsträckan för familjers primära bil. Jag gissar på någonstans runt 2000mil
Låter helt bisarrt. Vill folk alltså spendera så mycket av sitt liv i en bil? För att inte tala om miljöpåverkan. Skulle verkligen behövas en kilometerskatt. Som ökar rejält för folk som kör bisarra mängder.
Räcker att ha 3mil till jobbet plus lite semesterresa så är man på 2000mil. Många skjutsar barn på aktiviteter. Många har sommarstugor. Det bisarra är ju att du tycker det är bisarrt.
Skatten på fossila bränslen fungerar som en kilometerskatt. Bäst att ha den knuten till bränsleförbrukningen. Det driver mot snålare bilar.
Jag gör allt detdär. Men bor närmare jobbet och kan jobba hemma. 900 mil förra året.
2000 mil om året låter som pest. Spendera halva livet i bilen.
Men du känner till att många kör bil till jobbet varje dag?
Halva livet? Det blir ungefär 45 minuter om dagen för att komma upp i 2000mil.
Nej det är inte lite. Det är lite under genomsnittet.
De flesta har valt att inte leva sitt liv i bilen. Jag kör 800-900 mil om året men kör bil nästan varje dag.
Ja, lite under medelsiffran men i den ingår alla bilar som besiktas. Sommarbilar, andrabilar o.s.v.
Skulle vara intressant att se körsträckan för familjers primära bil. Jag gissar på någonstans runt 2000mil
Låter helt bisarrt. Vill folk alltså spendera så mycket av sitt liv i en bil? För att inte tala om miljöpåverkan. Skulle verkligen behövas en kilometerskatt. Som ökar rejält för folk som kör bisarra mängder.
Räcker att ha 3mil till jobbet plus lite semesterresa så är man på 2000mil. Många skjutsar barn på aktiviteter. Många har sommarstugor. Det bisarra är ju att du tycker det är bisarrt.
Skatten på fossila bränslen fungerar som en kilometerskatt. Bäst att ha den knuten till bränsleförbrukningen. Det driver mot snålare bilar.
Jag gör allt detdär. Men bor närmare jobbet och kan jobba hemma. 900 mil förra året.
2000 mil om året låter som pest. Spendera halva livet i bilen.
Man kan ju lika gärna bo närmare jobbet och köra 1000 mil om året men sitta mer tid i bilen i långsammare trafik. Helt meningslös diskussion.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Ja, lite under medelsiffran men i den ingår alla bilar som besiktas. Sommarbilar, andrabilar o.s.v.
Skulle vara intressant att se körsträckan för familjers primära bil. Jag gissar på någonstans runt 2000mil
Låter helt bisarrt. Vill folk alltså spendera så mycket av sitt liv i en bil? För att inte tala om miljöpåverkan. Skulle verkligen behövas en kilometerskatt. Som ökar rejält för folk som kör bisarra mängder.
Räcker att ha 3mil till jobbet plus lite semesterresa så är man på 2000mil. Många skjutsar barn på aktiviteter. Många har sommarstugor. Det bisarra är ju att du tycker det är bisarrt.
Skatten på fossila bränslen fungerar som en kilometerskatt. Bäst att ha den knuten till bränsleförbrukningen. Det driver mot snålare bilar.
Jag gör allt detdär. Men bor närmare jobbet och kan jobba hemma. 900 mil förra året.
2000 mil om året låter som pest. Spendera halva livet i bilen.
Man kan ju lika gärna bo närmare jobbet och köra 1000 mil om året men sitta mer tid i bilen i långsammare trafik. Helt meningslös diskussion.
Ja, alla som kör bil till jobbet sitter inte i bilköer.
Nej det är inte lite. Det är lite under genomsnittet.
De flesta har valt att inte leva sitt liv i bilen. Jag kör 800-900 mil om året men kör bil nästan varje dag.
Ja, lite under medelsiffran men i den ingår alla bilar som besiktas. Sommarbilar, andrabilar o.s.v.
Skulle vara intressant att se körsträckan för familjers primära bil. Jag gissar på någonstans runt 2000mil
Låter helt bisarrt. Vill folk alltså spendera så mycket av sitt liv i en bil? För att inte tala om miljöpåverkan. Skulle verkligen behövas en kilometerskatt. Som ökar rejält för folk som kör bisarra mängder.
Räcker att ha 3mil till jobbet plus lite semesterresa så är man på 2000mil. Många skjutsar barn på aktiviteter. Många har sommarstugor. Det bisarra är ju att du tycker det är bisarrt.
Skatten på fossila bränslen fungerar som en kilometerskatt. Bäst att ha den knuten till bränsleförbrukningen. Det driver mot snålare bilar.
Jag gör allt detdär. Men bor närmare jobbet och kan jobba hemma. 900 mil förra året.
2000 mil om året låter som pest. Spendera halva livet i bilen.
Oavsett så anser jag de dyrt för bara 1000 mil om året och som du själv säger knappt kör någon bil. Jag tycker de bara förstärkt mitt argument.
Kör man så lite så köp begagnat eller köp en ny bil som du behåller lite fler år, man ja de så är klart min åsikt.
Ja, lite under medelsiffran men i den ingår alla bilar som besiktas. Sommarbilar, andrabilar o.s.v.
Skulle vara intressant att se körsträckan för familjers primära bil. Jag gissar på någonstans runt 2000mil
Låter helt bisarrt. Vill folk alltså spendera så mycket av sitt liv i en bil? För att inte tala om miljöpåverkan. Skulle verkligen behövas en kilometerskatt. Som ökar rejält för folk som kör bisarra mängder.
Räcker att ha 3mil till jobbet plus lite semesterresa så är man på 2000mil. Många skjutsar barn på aktiviteter. Många har sommarstugor. Det bisarra är ju att du tycker det är bisarrt.
Skatten på fossila bränslen fungerar som en kilometerskatt. Bäst att ha den knuten till bränsleförbrukningen. Det driver mot snålare bilar.
Jag gör allt detdär. Men bor närmare jobbet och kan jobba hemma. 900 mil förra året.
2000 mil om året låter som pest. Spendera halva livet i bilen.
Oavsett så anser jag de dyrt för bara 1000 mil om året och som du själv säger knappt kör någon bil. Jag tycker de bara förstärkt mitt argument.
Kör man så lite så köp begagnat eller köp en ny bil som du behåller lite fler år, man ja de så är klart min åsikt.
Håller med om det inte är så att man tycker att det är värt mycket att ha en fin bil parkerad på uppfarten.
Ja, lite under medelsiffran men i den ingår alla bilar som besiktas. Sommarbilar, andrabilar o.s.v.
Skulle vara intressant att se körsträckan för familjers primära bil. Jag gissar på någonstans runt 2000mil
Låter helt bisarrt. Vill folk alltså spendera så mycket av sitt liv i en bil? För att inte tala om miljöpåverkan. Skulle verkligen behövas en kilometerskatt. Som ökar rejält för folk som kör bisarra mängder.
Räcker att ha 3mil till jobbet plus lite semesterresa så är man på 2000mil. Många skjutsar barn på aktiviteter. Många har sommarstugor. Det bisarra är ju att du tycker det är bisarrt.
Skatten på fossila bränslen fungerar som en kilometerskatt. Bäst att ha den knuten till bränsleförbrukningen. Det driver mot snålare bilar.
Jag gör allt detdär. Men bor närmare jobbet och kan jobba hemma. 900 mil förra året.
2000 mil om året låter som pest. Spendera halva livet i bilen.
Oavsett så anser jag de dyrt för bara 1000 mil om året och som du själv säger knappt kör någon bil. Jag tycker de bara förstärkt mitt argument.
Kör man så lite så köp begagnat eller köp en ny bil som du behåller lite fler år, man ja de så är klart min åsikt.
Tid är pengar. Dyrare att spendera en stor del av livet i en bil. Jag vill ha en ny och säker bil. Pengar är sekundärt.
Låter helt bisarrt. Vill folk alltså spendera så mycket av sitt liv i en bil? För att inte tala om miljöpåverkan. Skulle verkligen behövas en kilometerskatt. Som ökar rejält för folk som kör bisarra mängder.
Räcker att ha 3mil till jobbet plus lite semesterresa så är man på 2000mil. Många skjutsar barn på aktiviteter. Många har sommarstugor. Det bisarra är ju att du tycker det är bisarrt.
Skatten på fossila bränslen fungerar som en kilometerskatt. Bäst att ha den knuten till bränsleförbrukningen. Det driver mot snålare bilar.
Jag gör allt detdär. Men bor närmare jobbet och kan jobba hemma. 900 mil förra året.
2000 mil om året låter som pest. Spendera halva livet i bilen.
Oavsett så anser jag de dyrt för bara 1000 mil om året och som du själv säger knappt kör någon bil. Jag tycker de bara förstärkt mitt argument.
Kör man så lite så köp begagnat eller köp en ny bil som du behåller lite fler år, man ja de så är klart min åsikt.
Tid är pengar. Dyrare att spendera en stor del av livet i en bil. Jag vill ha en ny och säker bil. Pengar är sekundärt.
Låter helt bisarrt. Vill folk alltså spendera så mycket av sitt liv i en bil? För att inte tala om miljöpåverkan. Skulle verkligen behövas en kilometerskatt. Som ökar rejält för folk som kör bisarra mängder.
Räcker att ha 3mil till jobbet plus lite semesterresa så är man på 2000mil. Många skjutsar barn på aktiviteter. Många har sommarstugor. Det bisarra är ju att du tycker det är bisarrt.
Skatten på fossila bränslen fungerar som en kilometerskatt. Bäst att ha den knuten till bränsleförbrukningen. Det driver mot snålare bilar.
Jag gör allt detdär. Men bor närmare jobbet och kan jobba hemma. 900 mil förra året.
2000 mil om året låter som pest. Spendera halva livet i bilen.
Oavsett så anser jag de dyrt för bara 1000 mil om året och som du själv säger knappt kör någon bil. Jag tycker de bara förstärkt mitt argument.
Kör man så lite så köp begagnat eller köp en ny bil som du behåller lite fler år, man ja de så är klart min åsikt.
Tid är pengar. Dyrare att spendera en stor del av livet i en bil. Jag vill ha en ny och säker bil. Pengar är sekundärt.
Men varför välja privata leasing då? Jag skulle hellre köpa en bil då. Men ja vi resonerar olika alla såklart, speciellt om man totalt skiter i ekonomin / har obegränsat med pengar.
Edit:
Personligen kan jag tycker de är skönt att köra bil ibland, lyssna på musik eller en pod.
Alla väljer själv hur mycket man vill köra och vilka behov som finns! Behöver man köra lite välj tusen mil, annars välj tvåtusen mil! Enkelt! Fördelen med privatleasing är att man hyr bilen och behöver inte fundera på andrahandsvärdet! Är avgiften runt 6k så kan man nog utgå från att det är hyfsat fördelaktigt!
Räcker att ha 3mil till jobbet plus lite semesterresa så är man på 2000mil. Många skjutsar barn på aktiviteter. Många har sommarstugor. Det bisarra är ju att du tycker det är bisarrt.
Skatten på fossila bränslen fungerar som en kilometerskatt. Bäst att ha den knuten till bränsleförbrukningen. Det driver mot snålare bilar.
Jag gör allt detdär. Men bor närmare jobbet och kan jobba hemma. 900 mil förra året.
2000 mil om året låter som pest. Spendera halva livet i bilen.
Oavsett så anser jag de dyrt för bara 1000 mil om året och som du själv säger knappt kör någon bil. Jag tycker de bara förstärkt mitt argument.
Kör man så lite så köp begagnat eller köp en ny bil som du behåller lite fler år, man ja de så är klart min åsikt.
Tid är pengar. Dyrare att spendera en stor del av livet i en bil. Jag vill ha en ny och säker bil. Pengar är sekundärt.
Men varför välja privata leasing då? Jag skulle hellre köpa en bil då. Men ja vi resonerar olika alla såklart, speciellt om man totalt skiter i ekonomin / har obegränsat med pengar.
Edit:
Personligen kan jag tycker de är skönt att köra bil ibland, lyssna på musik eller en pod.
För att det är det billigaste och enklaste sättet att ha en ny bil hela tiden. Mycket dyrare att köpa en model y tex. Som dessutom är sämre på många punkter.
Jag gör allt detdär. Men bor närmare jobbet och kan jobba hemma. 900 mil förra året.
2000 mil om året låter som pest. Spendera halva livet i bilen.
Oavsett så anser jag de dyrt för bara 1000 mil om året och som du själv säger knappt kör någon bil. Jag tycker de bara förstärkt mitt argument.
Kör man så lite så köp begagnat eller köp en ny bil som du behåller lite fler år, man ja de så är klart min åsikt.
Tid är pengar. Dyrare att spendera en stor del av livet i en bil. Jag vill ha en ny och säker bil. Pengar är sekundärt.
Men varför välja privata leasing då? Jag skulle hellre köpa en bil då. Men ja vi resonerar olika alla såklart, speciellt om man totalt skiter i ekonomin / har obegränsat med pengar.
Edit:
Personligen kan jag tycker de är skönt att köra bil ibland, lyssna på musik eller en pod.
För att det är det billigaste och enklaste sättet att ha en ny bil hela tiden. Mycket dyrare att köpa en model y tex. Som dessutom är sämre på många punkter.
Ok.. jag tror vi har väldigt olika synd på ekonomi och hur pengar går både in och ut.
Oavsett så anser jag de dyrt för bara 1000 mil om året och som du själv säger knappt kör någon bil. Jag tycker de bara förstärkt mitt argument.
Kör man så lite så köp begagnat eller köp en ny bil som du behåller lite fler år, man ja de så är klart min åsikt.
Tid är pengar. Dyrare att spendera en stor del av livet i en bil. Jag vill ha en ny och säker bil. Pengar är sekundärt.
Men varför välja privata leasing då? Jag skulle hellre köpa en bil då. Men ja vi resonerar olika alla såklart, speciellt om man totalt skiter i ekonomin / har obegränsat med pengar.
Edit:
Personligen kan jag tycker de är skönt att köra bil ibland, lyssna på musik eller en pod.
För att det är det billigaste och enklaste sättet att ha en ny bil hela tiden. Mycket dyrare att köpa en model y tex. Som dessutom är sämre på många punkter.
Ok.. jag tror vi har väldigt olika synd på ekonomi och hur pengar går både in och ut.
Hur skulle din kalkyl på att köpa en MY LR Highland se ut över 36 månader fördelat på kostnad/månad? Tesla erbjuder 6995kr/mån inkl försäkring just nu.
Jag har svårt att se den gå ihop om jag inte räknar på runt 35% värdeminskning över 36 månader vilket känns mer eller mindre orimligt och inget jag skulle ha i en kalkyl åtminstone.
Jag har som Sture en Tavascan som kostar mig 5400kr/månad inkl försäkring och vinterhjul, att få den billigare vid rent köp känns helt omöjligt faktiskt.
Tid är pengar. Dyrare att spendera en stor del av livet i en bil. Jag vill ha en ny och säker bil. Pengar är sekundärt.
Men varför välja privata leasing då? Jag skulle hellre köpa en bil då. Men ja vi resonerar olika alla såklart, speciellt om man totalt skiter i ekonomin / har obegränsat med pengar.
Edit:
Personligen kan jag tycker de är skönt att köra bil ibland, lyssna på musik eller en pod.
För att det är det billigaste och enklaste sättet att ha en ny bil hela tiden. Mycket dyrare att köpa en model y tex. Som dessutom är sämre på många punkter.
Ok.. jag tror vi har väldigt olika synd på ekonomi och hur pengar går både in och ut.
Hur skulle din kalkyl på att köpa en MY LR Highland se ut över 36 månader fördelat på kostnad/månad? Tesla erbjuder 6995kr/mån inkl försäkring just nu.
Jag har svårt att se den gå ihop om jag inte räknar på runt 35% värdeminskning över 36 månader vilket känns mer eller mindre orimligt och inget jag skulle ha i en kalkyl åtminstone.
Jag har som Sture en Tavascan som kostar mig 5400kr/månad inkl försäkring och vinterhjul, att få den billigare vid rent köp känns helt omöjligt faktiskt.
Vet du vem som är med och betalar din bil och varför?
Tid är pengar. Dyrare att spendera en stor del av livet i en bil. Jag vill ha en ny och säker bil. Pengar är sekundärt.
Men varför välja privata leasing då? Jag skulle hellre köpa en bil då. Men ja vi resonerar olika alla såklart, speciellt om man totalt skiter i ekonomin / har obegränsat med pengar.
Edit:
Personligen kan jag tycker de är skönt att köra bil ibland, lyssna på musik eller en pod.
För att det är det billigaste och enklaste sättet att ha en ny bil hela tiden. Mycket dyrare att köpa en model y tex. Som dessutom är sämre på många punkter.
Ok.. jag tror vi har väldigt olika synd på ekonomi och hur pengar går både in och ut.
Hur skulle din kalkyl på att köpa en MY LR Highland se ut över 36 månader fördelat på kostnad/månad? Tesla erbjuder 6995kr/mån inkl försäkring just nu.
Jag har svårt att se den gå ihop om jag inte räknar på runt 35% värdeminskning över 36 månader vilket känns mer eller mindre orimligt och inget jag skulle ha i en kalkyl åtminstone.
Jag har som Sture en Tavascan som kostar mig 5400kr/månad inkl försäkring och vinterhjul, att få den billigare vid rent köp känns helt omöjligt faktiskt.
Hur många mil får ni? För 5400kr med försäkring så låter de faktiskt som en bra del.
Men ja oavsett så har leasing sällan intresserat mig då vi kör så många mil och de brukar alltid bli dyrt då. Ska dock erkänna jag har leasing just nu genom jobbet med tillräckligt många mil, men den är onormalt förmånlig nästan och där blev de svårt att tacka nej.
Men varför välja privata leasing då? Jag skulle hellre köpa en bil då. Men ja vi resonerar olika alla såklart, speciellt om man totalt skiter i ekonomin / har obegränsat med pengar.
Edit:
Personligen kan jag tycker de är skönt att köra bil ibland, lyssna på musik eller en pod.
För att det är det billigaste och enklaste sättet att ha en ny bil hela tiden. Mycket dyrare att köpa en model y tex. Som dessutom är sämre på många punkter.
Ok.. jag tror vi har väldigt olika synd på ekonomi och hur pengar går både in och ut.
Hur skulle din kalkyl på att köpa en MY LR Highland se ut över 36 månader fördelat på kostnad/månad? Tesla erbjuder 6995kr/mån inkl försäkring just nu.
Jag har svårt att se den gå ihop om jag inte räknar på runt 35% värdeminskning över 36 månader vilket känns mer eller mindre orimligt och inget jag skulle ha i en kalkyl åtminstone.
Jag har som Sture en Tavascan som kostar mig 5400kr/månad inkl försäkring och vinterhjul, att få den billigare vid rent köp känns helt omöjligt faktiskt.
Hur många mil får ni? För 5400kr med försäkring så låter de faktiskt som en bra del.
Men ja oavsett så har leasing sällan intresserat mig då vi kör så många mil och de brukar alltid bli dyrt då. Ska dock erkänna jag har leasing just nu genom jobbet med tillräckligt många mil, men den är onormalt förmånlig nästan och där blev de svårt att tacka nej.
Jag har 1000 mil/år då det räcker för mig, behöver jag mer så tar jag bara övermilen, 10kr/mil.
Skulle jag köra 3000 mil/år så är jag ändå på ca 7000kr/månad, får inte ihop det ekonomiska ändå vid köp av bilen.
Skulle jag köpa en så skulle så klart värdetappet öka också vid 3000 mil kontra 1000 mil, så 10kr/mil är i mina ögon förmånligt.
Men varför välja privata leasing då? Jag skulle hellre köpa en bil då. Men ja vi resonerar olika alla såklart, speciellt om man totalt skiter i ekonomin / har obegränsat med pengar.
Edit:
Personligen kan jag tycker de är skönt att köra bil ibland, lyssna på musik eller en pod.
För att det är det billigaste och enklaste sättet att ha en ny bil hela tiden. Mycket dyrare att köpa en model y tex. Som dessutom är sämre på många punkter.
Ok.. jag tror vi har väldigt olika synd på ekonomi och hur pengar går både in och ut.
Hur skulle din kalkyl på att köpa en MY LR Highland se ut över 36 månader fördelat på kostnad/månad? Tesla erbjuder 6995kr/mån inkl försäkring just nu.
Jag har svårt att se den gå ihop om jag inte räknar på runt 35% värdeminskning över 36 månader vilket känns mer eller mindre orimligt och inget jag skulle ha i en kalkyl åtminstone.
Jag har som Sture en Tavascan som kostar mig 5400kr/månad inkl försäkring och vinterhjul, att få den billigare vid rent köp känns helt omöjligt faktiskt.
Vet du vem som är med och betalar din bil och varför?
Om du undrar varför den är billigare att leasa än att köpa rent så gissar jag att man inte vill sälja den med för stora rabatter vid rent köp då man dödar sin egen marknad, och den här vägen så kan man snurra runt den i sin egen finansiering och förhoppningsvis tjäna lite pengar när man säljer den igen. Sen i det här specifika fallet så tog nog Cupra Sverige hem för många bilar i förhållande till hur marknaden såg ut när man skulle sälja dom. Sen ger inte leasing nån fördel i det, men att minska behovet av att köpa utsläppsrätter kan nog ge nån subvention från stora VW?
Men tendensen är samma med t.ex. Tesla som jag skrev också, det går inte ihop om man räknar baklänges.
För att det är det billigaste och enklaste sättet att ha en ny bil hela tiden. Mycket dyrare att köpa en model y tex. Som dessutom är sämre på många punkter.
Ok.. jag tror vi har väldigt olika synd på ekonomi och hur pengar går både in och ut.
Hur skulle din kalkyl på att köpa en MY LR Highland se ut över 36 månader fördelat på kostnad/månad? Tesla erbjuder 6995kr/mån inkl försäkring just nu.
Jag har svårt att se den gå ihop om jag inte räknar på runt 35% värdeminskning över 36 månader vilket känns mer eller mindre orimligt och inget jag skulle ha i en kalkyl åtminstone.
Jag har som Sture en Tavascan som kostar mig 5400kr/månad inkl försäkring och vinterhjul, att få den billigare vid rent köp känns helt omöjligt faktiskt.
Vet du vem som är med och betalar din bil och varför?
Om du undrar varför den är billigare att leasa än att köpa rent så gissar jag att man inte vill sälja den med för stora rabatter vid rent köp då man dödar sin egen marknad, och den här vägen så kan man snurra runt den i sin egen finansiering och förhoppningsvis tjäna lite pengar när man säljer den igen. Sen i det här specifika fallet så tog nog Cupra Sverige hem för många bilar i förhållande till hur marknaden såg ut när man skulle sälja dom. Sen ger inte leasing nån fördel i det, men att minska behovet av att köpa utsläppsrätter kan nog ge nån subvention från stora VW?
Men tendensen är samma med t.ex. Tesla som jag skrev också, det går inte ihop om man räknar baklänges.
Precis. Tar man finansiering finns det marginaler för att pruta ner priset om man vill köpa. Det har blivit nyckeln till att få bra erbjudanden. Att låna pengar. För 20-30 år sedan var det tvärtom. Då kunde man få ett bättre pris vid snabb kontant affär.
Med leasing är ju handlaren säker på att man måste byta bil snart igen.
Min poäng var att det blir snett om man jämför leasingpriset med listpris. Men många teslaägare har glömt hur det gick till att köpa bil.
Ok.. jag tror vi har väldigt olika synd på ekonomi och hur pengar går både in och ut.
Hur skulle din kalkyl på att köpa en MY LR Highland se ut över 36 månader fördelat på kostnad/månad? Tesla erbjuder 6995kr/mån inkl försäkring just nu.
Jag har svårt att se den gå ihop om jag inte räknar på runt 35% värdeminskning över 36 månader vilket känns mer eller mindre orimligt och inget jag skulle ha i en kalkyl åtminstone.
Jag har som Sture en Tavascan som kostar mig 5400kr/månad inkl försäkring och vinterhjul, att få den billigare vid rent köp känns helt omöjligt faktiskt.
Vet du vem som är med och betalar din bil och varför?
Om du undrar varför den är billigare att leasa än att köpa rent så gissar jag att man inte vill sälja den med för stora rabatter vid rent köp då man dödar sin egen marknad, och den här vägen så kan man snurra runt den i sin egen finansiering och förhoppningsvis tjäna lite pengar när man säljer den igen. Sen i det här specifika fallet så tog nog Cupra Sverige hem för många bilar i förhållande till hur marknaden såg ut när man skulle sälja dom. Sen ger inte leasing nån fördel i det, men att minska behovet av att köpa utsläppsrätter kan nog ge nån subvention från stora VW?
Men tendensen är samma med t.ex. Tesla som jag skrev också, det går inte ihop om man räknar baklänges.
Precis. Tar man finansiering finns det marginaler för att pruta ner priset om man vill köpa. Det har blivit nyckeln till att få bra erbjudanden. Att låna pengar. För 20-30 år sedan var det tvärtom. Då kunde man få ett bättre pris vid snabb kontant affär.
Med leasing är ju handlaren säker på att man måste byta bil snart igen.
Min poäng var att det blir snett om man jämför leasingpriset med listpris. Men många teslaägare har glömt hur det gick till att köpa bil.
Min poäng var att det blir snett om man jämför leasingpriset med listpris.
Du kan jämföra med vilket pris du vill för mig, visa bara hur du får till det då jag är intresserad att se uträkningen.
Tesla har såvitt jag vet inga stora rabattsatser, jag får inte ihop ekonomin där heller.
Jag vet mycket väl hur det går till att köpa bil, men vill man inte ha bilen mer än ca 3 år så drar man på sig ganska mycket risk vid köp. Själv tycker jag att det är tråkigt att ha samma bil för länge, men är man beredd att ha den i 5-10 år så kan nog ett köp börja vara åtminstone likvärdigt i ekonomi.