Lyx i bilar förr - standard idag

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev: 28 jul 2025 09:25
Glassmaskin finge gärna vara standard idag.

glassmaskin.png
Kanske går att fixa lite lättare idag om man har en elbil med V2L?
Dock efter en väldigt snabb koll så verkar det som att maskinerna är ganska stora och då blir det ju svårt att placera dom på ett bra ställe i bilen :(
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

tor-ake skrev:
Glassmaskin finge gärna vara standard idag.
glassmaskin.png
Tyvärr fixar inte AI detaljerna…

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Auto beer bar.jpg
Det var bra att denna inte blev standard i dag :shock:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kom på en sak till som är standard idag men som inte alls var vanligt för 40 år sedan: Låst lucka för tanklock. Förr fanns ju oftast ingen lucka utan bara ett olåst tanklock. Men det gick att köpa tanklock med lås.

Och förr gick det enkelt att slanga bensin, men det har väl ändrats så det inte är möjligt längre, eller?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Jerker skrev: 29 jul 2025 15:36
Kom på en sak till som är standard idag men som inte alls var vanligt för 40 år sedan: Låst lucka för tanklock. Förr fanns ju oftast ingen lucka utan bara ett olåst tanklock. Men det gick att köpa tanklock med lås.

Och förr gick det enkelt att slanga bensin, men det har väl ändrats så det inte är möjligt längre, eller?
Förändringen till att det behövs lås och larm överallt har nog inget med lyx i bilen att göra iaf. :D

Head up display (om man inte kör Tesla då) är nog en av de mer uppskattade lyx-delarna idag, ihop med ratt ärme.

På ämnet automation så hade min första bil automatisk sätesvärme. Fungerade klanderfritt.
Ett antal år senare hade familjebilen införskaffats istället och den hade programmerbar regnsensor.
Tror inte sån lyx finns längre..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Airlift skrev: 31 jul 2025 09:19
Ett antal år senare hade familjebilen införskaffats istället och den hade programmerbar regnsensor.
Tror inte sån lyx finns längre..
Jag minns när min morbror monterade en box med intervallstyrning till vindrutetorkaren i morfars Amazon. Den hade ett vridreglage, så man ställde intervallen steglöst! Detta var tidigt 70-tal och var verkligen lyx på den tiden!

På min första bil, Simca 1100 från 1972, fanns det en fottrampa för att slå ett slag med vindrutetorkaren! Däremot saknade den backljus, men en tidigare ägare hade monterat dit en backlampa som man tände med en strömbrytare vid växelspaken. Det innebar lyxen att man kunde blända bilar bakom sig när man körde framåt! :D
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Min Renault 12 TL hade en lampa under hastighetsmätare som visade att man bromsade :lol:
Skriv svar