Kanske går att fixa lite lättare idag om man har en elbil med V2L?
Dock efter en väldigt snabb koll så verkar det som att maskinerna är ganska stora och då blir det ju svårt att placera dom på ett bra ställe i bilen

Moderator: Redaktion
Kanske går att fixa lite lättare idag om man har en elbil med V2L?
Tyvärr fixar inte AI detaljerna…tor-ake skrev:Glassmaskin finge gärna vara standard idag.
Förändringen till att det behövs lås och larm överallt har nog inget med lyx i bilen att göra iaf.Jerker skrev: ↑29 jul 2025 15:36Kom på en sak till som är standard idag men som inte alls var vanligt för 40 år sedan: Låst lucka för tanklock. Förr fanns ju oftast ingen lucka utan bara ett olåst tanklock. Men det gick att köpa tanklock med lås.
Och förr gick det enkelt att slanga bensin, men det har väl ändrats så det inte är möjligt längre, eller?
Jag minns när min morbror monterade en box med intervallstyrning till vindrutetorkaren i morfars Amazon. Den hade ett vridreglage, så man ställde intervallen steglöst! Detta var tidigt 70-tal och var verkligen lyx på den tiden!
Var inte det oljetryckslampan, när man bromsade sög pumpen luft. Klassiskt franskt
Nej det var bromslampa. Min bil hade den andra också, men den tändes "bara" i varje kurva
Samtidigt är ju elmotorn redan idag väldigt effektiv jämfört med en bensinmotor på 30-talet.Jerker skrev: ↑01 aug 2025 08:41När jag skapade den här tråden så fick jag anledning att fundera en del över hur mycket utveckling som bilar i allmänhet och förbränningsmotorn i synnerhet har utvecklats och över en väldigt lång tid för att bli såpass bra som den ändå är idag. Ottomotorn uppfanns på 1870-talet och de första varianterna var naturligtvis svaga, ineffektiva och inte så driftssäkra. Jag minns när Trafikmagasinet firade nåt jubileum och de blickade tillbaka till startåret 1978 och hur bilar var på den tiden. En sak som Perstad sa, som exempel på hur mycket bilar utvecklats från den tiden, var att då kunde man inte vara säker på att bilen startade om det var minusgrader. Alltså mer än 100 år efter att motortypen hade konstruerats första ggn så var inte motorerna bättre än så.
Då tänker jag så här, och det var dit jag ville komma: Vi har förmodligen att se fram emot en enorm utveckling av både elmotorer och batterier under de närmaste 150 åren! Vissa svagheter i elbilskonceptet som vi idag tycker är acceptabelt och som man får leva med kommer man att kunna arbeta bort i framtiden. Synd bara att man inte lyckades lösa sånt redan i början av 1900-talet så vi hade sluppit >100 år av utsläpp från otto- och dieselmotorer!
Jag tänkte att jämfört med var elbilen står idag så kommer vi att få se förbättringar som vi bara kan drömma om nu. Framför allt tror jag att kommer bilarna att bli mycket lättare då nya batterityper utvecklas och t.o.m. motorerna blir ju mycket lättare tydligen (finns en tråd om det). Det är nästan så att man riskerar att bilarna över tid blir för lätta för att kunna dra tunga släp!Fredrik j skrev: ↑01 aug 2025 09:45Samtidigt är ju elmotorn redan idag väldigt effektiv jämfört med en bensinmotor på 30-talet.Jerker skrev: ↑01 aug 2025 08:41När jag skapade den här tråden så fick jag anledning att fundera en del över hur mycket utveckling som bilar i allmänhet och förbränningsmotorn i synnerhet har utvecklats och över en väldigt lång tid för att bli såpass bra som den ändå är idag. Ottomotorn uppfanns på 1870-talet och de första varianterna var naturligtvis svaga, ineffektiva och inte så driftssäkra. Jag minns när Trafikmagasinet firade nåt jubileum och de blickade tillbaka till startåret 1978 och hur bilar var på den tiden. En sak som Perstad sa, som exempel på hur mycket bilar utvecklats från den tiden, var att då kunde man inte vara säker på att bilen startade om det var minusgrader. Alltså mer än 100 år efter att motortypen hade konstruerats första ggn så var inte motorerna bättre än så.
Då tänker jag så här, och det var dit jag ville komma: Vi har förmodligen att se fram emot en enorm utveckling av både elmotorer och batterier under de närmaste 150 åren! Vissa svagheter i elbilskonceptet som vi idag tycker är acceptabelt och som man får leva med kommer man att kunna arbeta bort i framtiden. Synd bara att man inte lyckades lösa sånt redan i början av 1900-talet så vi hade sluppit >100 år av utsläpp från otto- och dieselmotorer!
Man kan också vända på det. Om vi var okej med säkerhet och funktioner från en 30-talsbil (kanske även kostnader) skulle ju räckvidden på en elbil vars enastående precis som bränsleförbrukningen hos en bensinbil.
Får man ner batterikostnaden tror jag vi kommer få se mer specialanpassade fordon där man faktiskt använder bilens alla egenskaper oftare.
Bensinbilens utveckling över 100år visar samtidigt att utvecklingen lätt stagnerar när kunderna inte ser poängen. Som du säger, vad vill kunderna betala för 10kg mindre? Det planar ut.Jerker skrev: ↑01 aug 2025 10:27Jag tänkte att jämfört med var elbilen står idag så kommer vi att få se förbättringar som vi bara kan drömma om nu. Framför allt tror jag att kommer bilarna att bli mycket lättare då nya batterityper utvecklas och t.o.m. motorerna blir ju mycket lättare tydligen (finns en tråd om det). Det är nästan så att man riskerar att bilarna över tid blir för lätta för att kunna dra tunga släp!Fredrik j skrev: ↑01 aug 2025 09:45Samtidigt är ju elmotorn redan idag väldigt effektiv jämfört med en bensinmotor på 30-talet.Jerker skrev: ↑01 aug 2025 08:41När jag skapade den här tråden så fick jag anledning att fundera en del över hur mycket utveckling som bilar i allmänhet och förbränningsmotorn i synnerhet har utvecklats och över en väldigt lång tid för att bli såpass bra som den ändå är idag. Ottomotorn uppfanns på 1870-talet och de första varianterna var naturligtvis svaga, ineffektiva och inte så driftssäkra. Jag minns när Trafikmagasinet firade nåt jubileum och de blickade tillbaka till startåret 1978 och hur bilar var på den tiden. En sak som Perstad sa, som exempel på hur mycket bilar utvecklats från den tiden, var att då kunde man inte vara säker på att bilen startade om det var minusgrader. Alltså mer än 100 år efter att motortypen hade konstruerats första ggn så var inte motorerna bättre än så.
Man kan också vända på det. Om vi var okej med säkerhet och funktioner från en 30-talsbil (kanske även kostnader) skulle ju räckvidden på en elbil vars enastående precis som bränsleförbrukningen hos en bensinbil.
Får man ner batterikostnaden tror jag vi kommer få se mer specialanpassade fordon där man faktiskt använder bilens alla egenskaper oftare.![]()
De flesta bilar tillverkade på 70-talet hade halogenstrålkastare. Det kom 1962.Jerker skrev: ↑24 jul 2025 11:21En annan börjar ju bli en gammal man (60+) och har kört många olika bilar under åren. Under hela bilens utveckling har ju bilkörandet/ägandet förenklats och det fortgår fortfarande sen de första fungerande ångbilarna i slutet av 1700-talet. Bara under den tid jag själv har upplevt som bilägare (de senaste c:a 40 åren - "modern tid"(?)) så har det hänt massor som jag upplevt som förenklingar och förbättringar som idag mer eller mindre blivit standard men som förr bara fanns i dyrare bilar eller inte alls. Tänkte att vi kunde lista sådant och jag börjar här med vad som just nu kommer upp i mitt sinne. Inga av mina första bilar, tillverkade på 70-talet, hade något av nedanstående:
*AC
*Elektriska fönsterhissar
*Centrallås
*Värmesitsar
*Elektriskt uppvärma rutor
*Automatchoke
*Automatisk växellåda
*Automatiskt helljus
*Intervalltorkare
*Automatiska torkare
*Styrservo
*ABS-bromsar
*Backkamera
*Krockkuddar
*Rullbälten
*Halogenlampor
Sen finns det hela paketet av säkerhetssystem som väl inte finns i alla bilar i idag men som bit för bit lagstiftas in i bilarna. Hur mycket av det måste finnas i nya bilar som säljs i EU idag? Där är jag inte uppdaterad.
Min allra första bil var en blå Simca 1100 från 1972 och nästa bil var en Volvo 142 från 1971. Sen blev det en Volvo 245 från 1984 och den hade väl iaf elektriskt uppvärmd bakruta och styrservo, men inte automatchoke. Troligen uppvärmda säten fram också. Men den hade en lyx och det var en 5:e växel som man lade i med en liten strömbrytare på växelspaken och man behövde inte trampa ur!![]()
Hur det var med Simcan ska jag låta vara osagt. Hade inte den så länge att jag behövde byta lampa. Men 142:an hade vanliga glödlampor, det vet jag säkert.
Franska bilar hade (lagkrav) en BRAKE-lampa som tändes vid tändning på, om det blev kretsbortfall, lågt tryck i bromssystemet eller låg nivå i vätskebehållaren. (Freinage kunde det förstås stå)nek0 skrev:Min Renault 12 TL hade en lampa under hastighetsmätare som visade att man bromsade