Lyx i bilar förr - standard idag

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev: 28 jul 2025 09:25
Glassmaskin finge gärna vara standard idag.

glassmaskin.png
Kanske går att fixa lite lättare idag om man har en elbil med V2L?
Dock efter en väldigt snabb koll så verkar det som att maskinerna är ganska stora och då blir det ju svårt att placera dom på ett bra ställe i bilen :(
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2019
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av BrooklynS »

tor-ake skrev:
Glassmaskin finge gärna vara standard idag.
glassmaskin.png
Tyvärr fixar inte AI detaljerna…


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Elbilisten
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Elbilisten »

Auto beer bar.jpg
Det var bra att denna inte blev standard i dag :shock:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Jerker »

Kom på en sak till som är standard idag men som inte alls var vanligt för 40 år sedan: Låst lucka för tanklock. Förr fanns ju oftast ingen lucka utan bara ett olåst tanklock. Men det gick att köpa tanklock med lås.

Och förr gick det enkelt att slanga bensin, men det har väl ändrats så det inte är möjligt längre, eller?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1710
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Airlift »

Jerker skrev: 29 jul 2025 15:36
Kom på en sak till som är standard idag men som inte alls var vanligt för 40 år sedan: Låst lucka för tanklock. Förr fanns ju oftast ingen lucka utan bara ett olåst tanklock. Men det gick att köpa tanklock med lås.

Och förr gick det enkelt att slanga bensin, men det har väl ändrats så det inte är möjligt längre, eller?
Förändringen till att det behövs lås och larm överallt har nog inget med lyx i bilen att göra iaf. :D

Head up display (om man inte kör Tesla då) är nog en av de mer uppskattade lyx-delarna idag, ihop med ratt ärme.

På ämnet automation så hade min första bil automatisk sätesvärme. Fungerade klanderfritt.
Ett antal år senare hade familjebilen införskaffats istället och den hade programmerbar regnsensor.
Tror inte sån lyx finns längre..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Jerker »

Airlift skrev: 31 jul 2025 09:19
Ett antal år senare hade familjebilen införskaffats istället och den hade programmerbar regnsensor.
Tror inte sån lyx finns längre..
Jag minns när min morbror monterade en box med intervallstyrning till vindrutetorkaren i morfars Amazon. Den hade ett vridreglage, så man ställde intervallen steglöst! Detta var tidigt 70-tal och var verkligen lyx på den tiden!

På min första bil, Simca 1100 från 1972, fanns det en fottrampa för att slå ett slag med vindrutetorkaren! Däremot saknade den backljus, men en tidigare ägare hade monterat dit en backlampa som man tände med en strömbrytare vid växelspaken. Det innebar lyxen att man kunde blända bilar bakom sig när man körde framåt! :D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4484
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av nek0 »

Min Renault 12 TL hade en lampa under hastighetsmätare som visade att man bromsade :lol:
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1710
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Airlift »

nek0 skrev: 31 jul 2025 23:21
Min Renault 12 TL hade en lampa under hastighetsmätare som visade att man bromsade :lol:
Var inte det oljetryckslampan, när man bromsade sög pumpen luft. Klassiskt franskt
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 183
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av mikaELbil »

Jaguar hade en lampa som tändes när det var dags att byta motor. I andra bilar kallades den oljetrycksmätare... :lol:
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4484
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av nek0 »

Airlift skrev: 01 aug 2025 01:30
nek0 skrev: 31 jul 2025 23:21
Min Renault 12 TL hade en lampa under hastighetsmätare som visade att man bromsade :lol:
Var inte det oljetryckslampan, när man bromsade sög pumpen luft. Klassiskt franskt
Nej det var bromslampa. Min bil hade den andra också, men den tändes "bara" i varje kurva :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Jerker »

När jag skapade den här tråden så fick jag anledning att fundera en del över hur mycket utveckling som bilar i allmänhet och förbränningsmotorn i synnerhet har utvecklats och över en väldigt lång tid för att bli såpass bra som den ändå är idag. Ottomotorn uppfanns på 1870-talet och de första varianterna var naturligtvis svaga, ineffektiva och inte så driftssäkra. Jag minns när Trafikmagasinet firade nåt jubileum och de blickade tillbaka till startåret 1978 och hur bilar var på den tiden. En sak som Perstad sa, som exempel på hur mycket bilar utvecklats från den tiden, var att då kunde man inte vara säker på att bilen startade om det var minusgrader. Alltså mer än 100 år efter att motortypen hade konstruerats första ggn så var inte motorerna bättre än så.

Då tänker jag så här, och det var dit jag ville komma: Vi har förmodligen att se fram emot en enorm utveckling av både elmotorer och batterier under de närmaste 150 åren! Vissa svagheter i elbilskonceptet som vi idag tycker är acceptabelt och som man får leva med kommer man att kunna arbeta bort i framtiden. Synd bara att man inte lyckades lösa sånt redan i början av 1900-talet så vi hade sluppit >100 år av utsläpp från otto- och dieselmotorer!
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 01 aug 2025 08:41
När jag skapade den här tråden så fick jag anledning att fundera en del över hur mycket utveckling som bilar i allmänhet och förbränningsmotorn i synnerhet har utvecklats och över en väldigt lång tid för att bli såpass bra som den ändå är idag. Ottomotorn uppfanns på 1870-talet och de första varianterna var naturligtvis svaga, ineffektiva och inte så driftssäkra. Jag minns när Trafikmagasinet firade nåt jubileum och de blickade tillbaka till startåret 1978 och hur bilar var på den tiden. En sak som Perstad sa, som exempel på hur mycket bilar utvecklats från den tiden, var att då kunde man inte vara säker på att bilen startade om det var minusgrader. Alltså mer än 100 år efter att motortypen hade konstruerats första ggn så var inte motorerna bättre än så.

Då tänker jag så här, och det var dit jag ville komma: Vi har förmodligen att se fram emot en enorm utveckling av både elmotorer och batterier under de närmaste 150 åren! Vissa svagheter i elbilskonceptet som vi idag tycker är acceptabelt och som man får leva med kommer man att kunna arbeta bort i framtiden. Synd bara att man inte lyckades lösa sånt redan i början av 1900-talet så vi hade sluppit >100 år av utsläpp från otto- och dieselmotorer!
Samtidigt är ju elmotorn redan idag väldigt effektiv jämfört med en bensinmotor på 30-talet.
Man kan också vända på det. Om vi var okej med säkerhet och funktioner från en 30-talsbil (kanske även kostnader) skulle ju räckvidden på en elbil vars enastående precis som bränsleförbrukningen hos en bensinbil.

Får man ner batterikostnaden tror jag vi kommer få se mer specialanpassade fordon där man faktiskt använder bilens alla egenskaper oftare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev: 01 aug 2025 09:45
Jerker skrev: 01 aug 2025 08:41
När jag skapade den här tråden så fick jag anledning att fundera en del över hur mycket utveckling som bilar i allmänhet och förbränningsmotorn i synnerhet har utvecklats och över en väldigt lång tid för att bli såpass bra som den ändå är idag. Ottomotorn uppfanns på 1870-talet och de första varianterna var naturligtvis svaga, ineffektiva och inte så driftssäkra. Jag minns när Trafikmagasinet firade nåt jubileum och de blickade tillbaka till startåret 1978 och hur bilar var på den tiden. En sak som Perstad sa, som exempel på hur mycket bilar utvecklats från den tiden, var att då kunde man inte vara säker på att bilen startade om det var minusgrader. Alltså mer än 100 år efter att motortypen hade konstruerats första ggn så var inte motorerna bättre än så.

Då tänker jag så här, och det var dit jag ville komma: Vi har förmodligen att se fram emot en enorm utveckling av både elmotorer och batterier under de närmaste 150 åren! Vissa svagheter i elbilskonceptet som vi idag tycker är acceptabelt och som man får leva med kommer man att kunna arbeta bort i framtiden. Synd bara att man inte lyckades lösa sånt redan i början av 1900-talet så vi hade sluppit >100 år av utsläpp från otto- och dieselmotorer!
Samtidigt är ju elmotorn redan idag väldigt effektiv jämfört med en bensinmotor på 30-talet.
Man kan också vända på det. Om vi var okej med säkerhet och funktioner från en 30-talsbil (kanske även kostnader) skulle ju räckvidden på en elbil vars enastående precis som bränsleförbrukningen hos en bensinbil.

Får man ner batterikostnaden tror jag vi kommer få se mer specialanpassade fordon där man faktiskt använder bilens alla egenskaper oftare.
Jag tänkte att jämfört med var elbilen står idag så kommer vi att få se förbättringar som vi bara kan drömma om nu. Framför allt tror jag att kommer bilarna att bli mycket lättare då nya batterityper utvecklas och t.o.m. motorerna blir ju mycket lättare tydligen (finns en tråd om det). Det är nästan så att man riskerar att bilarna över tid blir för lätta för att kunna dra tunga släp! :?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 01 aug 2025 10:27
Fredrik j skrev: 01 aug 2025 09:45
Jerker skrev: 01 aug 2025 08:41
När jag skapade den här tråden så fick jag anledning att fundera en del över hur mycket utveckling som bilar i allmänhet och förbränningsmotorn i synnerhet har utvecklats och över en väldigt lång tid för att bli såpass bra som den ändå är idag. Ottomotorn uppfanns på 1870-talet och de första varianterna var naturligtvis svaga, ineffektiva och inte så driftssäkra. Jag minns när Trafikmagasinet firade nåt jubileum och de blickade tillbaka till startåret 1978 och hur bilar var på den tiden. En sak som Perstad sa, som exempel på hur mycket bilar utvecklats från den tiden, var att då kunde man inte vara säker på att bilen startade om det var minusgrader. Alltså mer än 100 år efter att motortypen hade konstruerats första ggn så var inte motorerna bättre än så.

Då tänker jag så här, och det var dit jag ville komma: Vi har förmodligen att se fram emot en enorm utveckling av både elmotorer och batterier under de närmaste 150 åren! Vissa svagheter i elbilskonceptet som vi idag tycker är acceptabelt och som man får leva med kommer man att kunna arbeta bort i framtiden. Synd bara att man inte lyckades lösa sånt redan i början av 1900-talet så vi hade sluppit >100 år av utsläpp från otto- och dieselmotorer!
Samtidigt är ju elmotorn redan idag väldigt effektiv jämfört med en bensinmotor på 30-talet.
Man kan också vända på det. Om vi var okej med säkerhet och funktioner från en 30-talsbil (kanske även kostnader) skulle ju räckvidden på en elbil vars enastående precis som bränsleförbrukningen hos en bensinbil.

Får man ner batterikostnaden tror jag vi kommer få se mer specialanpassade fordon där man faktiskt använder bilens alla egenskaper oftare.
Jag tänkte att jämfört med var elbilen står idag så kommer vi att få se förbättringar som vi bara kan drömma om nu. Framför allt tror jag att kommer bilarna att bli mycket lättare då nya batterityper utvecklas och t.o.m. motorerna blir ju mycket lättare tydligen (finns en tråd om det). Det är nästan så att man riskerar att bilarna över tid blir för lätta för att kunna dra tunga släp! :?
Bensinbilens utveckling över 100år visar samtidigt att utvecklingen lätt stagnerar när kunderna inte ser poängen. Som du säger, vad vill kunderna betala för 10kg mindre? Det planar ut.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev: 01 aug 2025 10:34
Jerker skrev: 01 aug 2025 10:27
Bensinbilens utveckling över 100år visar samtidigt att utvecklingen lätt stagnerar när kunderna inte ser poängen. Som du säger, vad vill kunderna betala för 10kg mindre? Det planar ut.
Möjligt, men om tillverkarna ser besparingar så kommer innovationerna vare sig kunderna önskar det eller ej.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av RareEarth »

Jerker skrev: 24 jul 2025 11:21
En annan börjar ju bli en gammal man (60+) och har kört många olika bilar under åren. Under hela bilens utveckling har ju bilkörandet/ägandet förenklats och det fortgår fortfarande sen de första fungerande ångbilarna i slutet av 1700-talet. Bara under den tid jag själv har upplevt som bilägare (de senaste c:a 40 åren - "modern tid"(?)) så har det hänt massor som jag upplevt som förenklingar och förbättringar som idag mer eller mindre blivit standard men som förr bara fanns i dyrare bilar eller inte alls. Tänkte att vi kunde lista sådant och jag börjar här med vad som just nu kommer upp i mitt sinne. Inga av mina första bilar, tillverkade på 70-talet, hade något av nedanstående:

*AC
*Elektriska fönsterhissar
*Centrallås
*Värmesitsar
*Elektriskt uppvärma rutor
*Automatchoke
*Automatisk växellåda
*Automatiskt helljus
*Intervalltorkare
*Automatiska torkare
*Styrservo
*ABS-bromsar
*Backkamera
*Krockkuddar
*Rullbälten
*Halogenlampor

Sen finns det hela paketet av säkerhetssystem som väl inte finns i alla bilar i idag men som bit för bit lagstiftas in i bilarna. Hur mycket av det måste finnas i nya bilar som säljs i EU idag? Där är jag inte uppdaterad.

Min allra första bil var en blå Simca 1100 från 1972 och nästa bil var en Volvo 142 från 1971. Sen blev det en Volvo 245 från 1984 och den hade väl iaf elektriskt uppvärmd bakruta och styrservo, men inte automatchoke. Troligen uppvärmda säten fram också. Men den hade en lyx och det var en 5:e växel som man lade i med en liten strömbrytare på växelspaken och man behövde inte trampa ur! :D
De flesta bilar tillverkade på 70-talet hade halogenstrålkastare. Det kom 1962.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Jerker »

RareEarth skrev: 01 aug 2025 10:49
De flesta bilar tillverkade på 70-talet hade halogenstrålkastare. Det kom 1962.
Hur det var med Simcan ska jag låta vara osagt. Hade inte den så länge att jag behövde byta lampa. Men 142:an hade vanliga glödlampor, det vet jag säkert.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2019
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av BrooklynS »

nek0 skrev:
Min Renault 12 TL hade en lampa under hastighetsmätare som visade att man bromsade :lol:
Franska bilar hade (lagkrav) en BRAKE-lampa som tändes vid tändning på, om det blev kretsbortfall, lågt tryck i bromssystemet eller låg nivå i vätskebehållaren. (Freinage kunde det förstås stå)

De fanns dessutom en knapp för att testa om lampan fungerade.

Tändes den vid inbromsning berodde det helt sonika på att du hade för låg nivå i behållaren eller att det var något annat fel med bromssystemet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 01 aug 2025 10:44
Fredrik j skrev: 01 aug 2025 10:34
Jerker skrev: 01 aug 2025 10:27
Bensinbilens utveckling över 100år visar samtidigt att utvecklingen lätt stagnerar när kunderna inte ser poängen. Som du säger, vad vill kunderna betala för 10kg mindre? Det planar ut.
Möjligt, men om tillverkarna ser besparingar så kommer innovationerna vare sig kunderna önskar det eller ej.
Ja, om besparingarna hamnar hos kunderna och bilarna inte blir för avskalade.
Skriv svar