Köpråd?
Moderator: Redaktion
Köpråd?
Vad ska man tänka på vid köp av begagnad Model X från 2017-2020?
Har koll på när Raven kom och förstår att det är att föredra.
Finns många fina bilar på tillslag på runt 400 000. Men många ha gått mellan 13-20 000 mil också. Förstår att det alltid finns en risk med bilar som gått långt. Men hur farligt är säg 17000 mil på en modern el-bil?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Finns många fina bilar på tillslag på runt 400 000. Men många ha gått mellan 13-20 000 mil också. Förstår att det alltid finns en risk med bilar som gått långt. Men hur farligt är säg 17000 mil på en modern el-bil?
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
-
Re: Köpråd?
Ett alternativ kanske skulle kunna vara att belåna en bostad/fastighet med ~150K ytterligare och köpa en sån här e-5008 från 2024 istället?… Den är också sjusitsig:
https://www.blocket.se/annons/1002181253
Hur mycket kan man förhandla ner det utannonserade priset på en sån? Den bilen verkar ju relativt fullutrustad, så gissar att andra ex. med mindre utrustning kan ligga en bit lägre i pris.
Har inte stenkoll på hur den förvärmer batteriet inför snabbladdning när det är kallt ute, men iAkita har ju köpt en, så antar att det fungerar helt ok…
viewtopic.php?t=37395
Den hängde väl dessutom med hyfsat i STCC som jag förstod det… Är väl inte mycket mer än en timme efter de bilar som kör sträckan på kortast tid. Och det är väl rätt skapligt för en total körtid på ~18-19h.
viewtopic.php?p=854623#p854623
Det var en X från 2019 med i det racet som körde snabbare än e-5008an, men som jag förstått det så hade den X:en de gamla originalaero-19-tummarna från Model S, och jag tror inte den fälgen klarar vikten på en fullastad X… Tror även den här X:en hade Y antal andra aeromods – t.ex. undertill på bilen…
https://www.blocket.se/annons/1002181253
Hur mycket kan man förhandla ner det utannonserade priset på en sån? Den bilen verkar ju relativt fullutrustad, så gissar att andra ex. med mindre utrustning kan ligga en bit lägre i pris.
Har inte stenkoll på hur den förvärmer batteriet inför snabbladdning när det är kallt ute, men iAkita har ju köpt en, så antar att det fungerar helt ok…
viewtopic.php?t=37395
Den hängde väl dessutom med hyfsat i STCC som jag förstod det… Är väl inte mycket mer än en timme efter de bilar som kör sträckan på kortast tid. Och det är väl rätt skapligt för en total körtid på ~18-19h.
viewtopic.php?p=854623#p854623
Det var en X från 2019 med i det racet som körde snabbare än e-5008an, men som jag förstått det så hade den X:en de gamla originalaero-19-tummarna från Model S, och jag tror inte den fälgen klarar vikten på en fullastad X… Tror även den här X:en hade Y antal andra aeromods – t.ex. undertill på bilen…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Tesla Club Sweden - enda märkesforumet där man direkt rekommenderar en annan bil... 

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Ser det på ungefär alla nya inlägg som läggs upp här. Rekommendation på andra bilar ”du ska inte hanen Zoe istället”mans71 skrev:Tesla Club Sweden - enda märkesforumet där man direkt rekommenderar en annan bil...
Upplever det att många ”old” Tesla ägare är upprörda för att deras klubb för inbördes beundran inte längre är unik från tiden det fanns 200 Tesla i Sverige. Var en helt annan sammanhållning i detta forumet och hjälpsamhet 2016 när jag köpte min första Tesla mot idag. Är mest bara sura gliringar här nu.
När inlägget att ”nya Teslor inte längre vinkar vid möte” kom vid 2018/2018 var det oerhört tydligt att det längre inte är unikt att ha en Tesla - nya svensson bilen

Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Hur länge har du tänkt att ha bilen och hur långt kör du? Batteri/motorgarantin är ju 8 år och 24.000 mil.TheJonas skrev: ↑30 jul 2025 19:30Vad ska man tänka på vid köp av begagnad Model X från 2017-2020?
Edit: tack för svar ni som tog er tid att svara. Köpte en direkt från Tesla istället så nu väntar leveranstid.TheJonas skrev:Vad ska man tänka på vid köp av begagnad Model X från 2017-2020?
—————————————————————
Har aldrig per egen ficka ägt annan än Tesla, har haft ett antal tjänstebilar parallellt:
Model X -20, 2025- familjebil3 barn +bonus
Model 3 -18, 2022
Model S -17, 75D, 2019-2021
Model S -15, 70D, 2017-2019
Tack för svar, vi tänker väl 3-4år. Nu köpte vi en från Tesla Pre-owned istället som hade gått 10k så vi är nöjda med det köpte. Frugan har aldrig vänt så snabbt som hon gjorde igårdstr skrev:Hur länge har du tänkt att ha bilen och hur långt kör du? Batteri/motorgarantin är ju 8 år och 24.000 mil.TheJonas skrev: ↑30 jul 2025 19:30Vad ska man tänka på vid köp av begagnad Model X från 2017-2020?

—————————————————————
Har aldrig per egen ficka ägt annan än Tesla, har haft ett antal tjänstebilar parallellt:
Model 3 -18, 2022
-
Eftersom du redan äger S från -15 och -17 så antar jag att du har koll på det här med länkarmarna. Annars finns det info. om dom i den här tråden:
viewtopic.php?t=37738
Törs man hoppas på att Tesla redan bytt länkarmarna på bilen ni har köpt?… Men oavsett… Skulle dom nu inte ha gjort det så kan du ju få dom bytta kostnadsfritt.
Vet inte om dina S har mekanisk fjädring eller luftfjädring. Osäker på hur det är med slitage på drivknutar på S med mekanisk fjädring. X har ju luftfjädring, men den ovan länkade tråden har även info. om den biten (ev. slitage på drivknutar på bilar med luftfjädring dvs.).
Sen brukar ju inte folk som postar sådana här inlägg köpa en bil redan typ ~15,5 timmar senare…

Men det är väl bara bra att en ~5 år gammal pre-owned elbil som stod och samlade damm i en bilhall nu är ute på vägarna och rullar igen.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Full koll på länkarmar och den enda bilen jag ägt med problem med länkarmar var en Volvo. Aldrig haft problemen med en Tesla och jag har ägt ett par.SwedishAdvocate skrev:Eftersom du redan äger S från -15 och -17 så antar jag att du har koll på det här med länkarmarna. Annars finns det info. om dom i den här tråden:
viewtopic.php?t=37738
Törs man hoppas på att Tesla redan bytt länkarmarna på bilen ni har köpt?… Men oavsett… Skulle dom nu inte ha gjort det så kan du ju få dom bytta kostnadsfritt.
Vet inte om dina S har mekanisk fjädring eller luftfjädring. Osäker på hur det är med slitage på drivknutar på S med mekanisk fjädring. X har ju luftfjädring, men den ovan länkade tråden har även info. om den biten.
Sen brukar ju inte folk som postar sådana här inlägg köpa en bil redan typ ~15,5 timmar senare…Gissar att det faktiskt inte hänt tidigare.
Men det är väl bara bra att en ~5 år gammal elbil som stod och samlade damm i en bilhall nu är ute på vägarna och rullar igen.
Om du räknar timmar från ifrån inlägg till köp så tror jag att du hänger lite för mycket på forumet. Äger du ens en elbil? Ingen Tesla antar jag, Zoe?
Förlitar mig faktiskt mer på köpa en bil som Tesla gått igenom genom sin pre-owned process och sålt med förlängda garantier än en begagnad bil från blocket.
—————————————————————
Model 3 -18, 2022
Jag har köpt pre-owned från Tesla. De hade bytt däck, men missat att varselljuset på ena sidan var trasigt och en del annat, så deras rutin verkar inte helt hundraprocentig. Någon repa lyckades de polera bort när jag väntade, annat fick jag leva med. Hoppas din bil blir bra.
Elbilist sedan 2014
Det var ju tråkigt, deras protokoll är gediget för min en av bilarna jag beställt så det kanske ändrats i och med deras uttalade Pre-owned strategi och hur de tänker att deras bilar ska gå igen. Vad vet jag, jag är bara en kapitalist som kör bilKlintan skrev:Jag har köpt pre-owned från Tesla. De hade bytt däck, men missat att varselljuset på ena sidan var trasigt och en del annat, så deras rutin verkar inte helt hundraprocentig. Någon repa lyckades de polera bort när jag väntade, annat fick jag leva med. Hoppas din bil blir bra.

—————————————————————
Model 3 -18, 2022
På vår pre-owned missade man missljud som visade sig vara totalt utslitna bussningar i framvagnen, byte av övre samt nedre länkarmar på bägge sidor. Fick se bilder på hur det såg ut och kan säga att det inte är något man missar om man går genom bilen inför försäljning.
Även kass motor till bagageluckan hade man missat.
Så hade inte litat hundraprocentigt på att de kontrollerar sina pre-owned ordentligt.
Även kass motor till bagageluckan hade man missat.
Så hade inte litat hundraprocentigt på att de kontrollerar sina pre-owned ordentligt.