Scan my plaid
Moderator: Redaktion
Re: Scan my plaid
Här är ett exempel på batteritest vs verkliga siffror:
Batteritest, Plaid 2021. Energigrafen, samma bil: Ägaren la tre bilder på energigrafen, det blir 79.9-80.0 kWh.
80/99.4=0,805, dvs 19.5% degradering eller 80.5% SOH, att jämföra med bilens test som visar 83%.
80/96.2=0,832 så det kan se ut som om degraderingströskeln används.
Det är dock 3% missmatch mot tex en Y LR, som alltid har lägre kapacitet än tröskeln, så där kommer lögnen från något annat.
Batteritest, Plaid 2021. Energigrafen, samma bil: Ägaren la tre bilder på energigrafen, det blir 79.9-80.0 kWh.
80/99.4=0,805, dvs 19.5% degradering eller 80.5% SOH, att jämföra med bilens test som visar 83%.
80/96.2=0,832 så det kan se ut som om degraderingströskeln används.
Det är dock 3% missmatch mot tex en Y LR, som alltid har lägre kapacitet än tröskeln, så där kommer lögnen från något annat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Har du använt effekten i bilen mycket eller mest kört soft?bjornnilsson skrev: ↑24 mar 2025 17:14Jo, låg-SOC hela bilens livstid. Jag sålde förra MS och tänkte att jag skulle göra rätt med den här så första 4000 milen med vardagskörning laddade jag max 50 procent. Oftast mindre, aldrig över. Därefter har jag laddat till 55 procent ungefär.AAKEE skrev: ↑24 mar 2025 16:41Nominal full pack är nuvarande kapacitet.bjornnilsson skrev: ↑24 mar 2025 15:41Battery health 1 Tesla Plaid 2023.png
Battery health 2 Tesla Plaid 2023.png
Nu har jag lyckats få ut en första omgång data ur min bil. Jag hade förväntat mig hyfsat bra resultat då jag kör låg soc-strategi, i alla fall när bilen är hemmavid, så det här ser inte ut som jag förväntat mig.Eller så missförstår jag hur man räknar ut degraderingen.
Kan någon hjälpa mig att tolka datan?
99.4 full pack when new.
Har du kört låg-SOC hela tiden?
Ser ut ungefär som de som kör 80% mest hela tiden.
Har du kört några större cykler, elker bara laddat lågt?
Dock har vi ju kört en hel del resor och då går bilen med 100 procent laddning. Alltså ladda fullt hemma innan avgång och sedan fortsätta ladda på SuC. Gissar att det måste vara de milen som inverkar?
Har även nästan alltid förvärmt bilen utan att slå på laddningen från elnätet. Kan det påverka? Numera brukar jag se till att det finns ström till bilen när jag förvärmer.
Undrar hur det hade sett ut om jag konstant hade laddat till 80 procent?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1362
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Scan my plaid
Bilen körs till största del väldigt försiktigt men när vi är ute och reser (kanske rest 500 mil i sommar totalt) så kan jag absolut dra på med en del omkörningar och köra ner batteriet till nästa SUC, dvs gasa på. I alla fall när vi ska hemåt. Jag kör dock inget dragrace med bilen. Blir för illamående. Och det är frun som använder bilen till vardags. Så jag skulle nog säga att bilen körs försiktigt. Väldigt försiktigt med tanke på att det är en Plaid.
Bilen har gått 5822 mil i dagsläget.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Scan my plaid
Tackar!bjornnilsson skrev: ↑09 aug 2025 13:57Bilen körs till största del väldigt försiktigt men när vi är ute och reser (kanske rest 500 mil i sommar totalt) så kan jag absolut dra på med en del omkörningar och köra ner batteriet till nästa SUC, dvs gasa på. I alla fall när vi ska hemåt. Jag kör dock inget dragrace med bilen. Blir för illamående. Och det är frun som använder bilen till vardags. Så jag skulle nog säga att bilen körs försiktigt. Väldigt försiktigt med tanke på att det är en Plaid.
Bilen har gått 5822 mil i dagsläget.
IMG_3884.jpeg
IMG_3885.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Ni som hade SMT från början, vilken toppnotering hade ni på nominal full pack?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2826
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan my plaid
97.5kWh max som ny. För två veckor sedan låg jag på stadiga 92. Nu har den rasat till 86.1.
Re: Scan my plaid
Hur har du kört, oftast lugnt?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2826
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan my plaid
Senaste tiden lugnt, mycket småladdning. Skulle säga att bilen gått mestadels lugnt men kört på bana en gång per år.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1362
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Scan my plaid
Hur långt har din Plaid gått, Neo?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2826
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan my plaid
Kört ca 500 mil med min X LR på semestern, Sverige - Schweiz t.o.r, ca 350 av milen. Lugn körning med familjen och backbox. Bilen tappade ca 2.3kWh kapacitet på denna tur.
Nu har den gått ~3000 mil och drygt ett år gammal. ~89kWh NFP.
Nu har den gått ~3000 mil och drygt ett år gammal. ~89kWh NFP.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Scan my plaid
S Plaiden fick stå hemma och vila. Den har NFP på 80.6kWh efter knappt 6000 mil.
Den har återhämtat ca 1 kWh efter vårens tur Sverige - Schweiz.
Den har återhämtat ca 1 kWh efter vårens tur Sverige - Schweiz.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Scan my plaid
Skumt att Plaid tappar så mkt så snabbt.
Frågan återstår om det är samma problem med LR.
Frågan återstår om det är samma problem med LR.
Re: Scan my plaid
Som jag skrev ovan om min X LR så tappar den också i rask takt.manneson skrev:Skumt att Plaid tappar så mkt så snabbt.
Frågan återstår om det är samma problem med LR.
Långkörning och SuC äter räckvidd verkar det som.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Scan my plaid
Det är samma batteri, med samma celler och samma layout.
Sannolikt har man tagit steget ett steg för långt med att öka kapaciteten på cellerna.
Cobolt och andra stabiliserande ämnen har antagligen fått ge vika för mer lithium.
I huvudsak är det inte hård körning som degraderar batterierna mest, utan som vanligt Calendar aging.
Men kör man mycket hårt, speciellt full gas länge och ofta så kommer det troligen märkas det med.
Supercharging tar hårt, det är det ingen tvekan om.
@Fnurra, hur går det med din LR och batterikapaciteten?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Jag var BTW återigen på en avskild, avspärrad plats och körde några 0-200 ( blir ofta lite drygt)…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Har inte laddat till 100% sedan 22/7, visar nu NFP 93,5 KWh vid 49% SOC. CAC avg 237 så det borde väl motsvara 93,8 KWh om jag räknat rätt.AAKEE skrev: ↑10 aug 2025 18:23Det är samma batteri, med samma celler och samma layout.
Sannolikt har man tagit steget ett steg för långt med att öka kapaciteten på cellerna.
Cobolt och andra stabiliserande ämnen har antagligen fått ge vika för mer lithium.
I huvudsak är det inte hård körning som degraderar batterierna mest, utan som vanligt Calendar aging.
Men kör man mycket hårt, speciellt full gas länge och ofta så kommer det troligen märkas det med.
Supercharging tar hårt, det är det ingen tvekan om.
@Fnurra, hur går det med din LR och batterikapaciteten?
Model S 2023 MSM/svart
Re: Scan my plaid
Ser bra ut!fnurra skrev: ↑11 aug 2025 09:35Har inte laddat till 100% sedan 22/7, visar nu NFP 93,5 KWh vid 49% SOC. CAC avg 237 så det borde väl motsvara 93,8 KWh om jag räknat rätt. Screenshot_20250811_072236(1).jpgScreenshot_20250811_073445(1).jpgAAKEE skrev: ↑10 aug 2025 18:23Det är samma batteri, med samma celler och samma layout.
Sannolikt har man tagit steget ett steg för långt med att öka kapaciteten på cellerna.
Cobolt och andra stabiliserande ämnen har antagligen fått ge vika för mer lithium.
I huvudsak är det inte hård körning som degraderar batterierna mest, utan som vanligt Calendar aging.
Men kör man mycket hårt, speciellt full gas länge och ofta så kommer det troligen märkas det med.
Supercharging tar hårt, det är det ingen tvekan om.
@Fnurra, hur går det med din LR och batterikapaciteten?
Undantaget som bekräftar regeln!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5