Nu är Sverige inget oljeproducerande land men vi är ett bensin och dieselproducerande land. Vi är t.ex. en större producent av bensin och diesel jämfört med Danmark som är ett oljeproducerande land. Även ifall det är kort mellan oljepumpen och användaren kan det alltså vara långt mellan bensin och dieselproduktionen och användaren i samma land som pumpar olja och de flesta använder inte råolja direkt.Gustafsson skrev:Bensinkostnaden är ca 5 kr/lit i Sverige med alla påslag före skatt, ca 3,70 i produktionskostnad. I oljeländer där olja pumpas upp ur marken och med korta avstånd till användaren är den kostnaden betydligt lägre samtidigt som el är betydligt dyrare än här.
Åtminstone 10 länder hade förra året ett bensinpris till kund under 3 kr/liter.
För diesel är det ännu fler länder med pris under 3 kr/lit.
/70D
Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Moderator: Redaktion
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
http://teknikensvarld.se/har-finns-varl ... el-190171/
Länk med priser på drivmedel i världen apropå diskussionen...
Länk med priser på drivmedel i världen apropå diskussionen...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Vissa länder subventionerar bensin och diesel kraftigt!!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Gustafsson
- Teslaägare
Ja, med ett pris på 7 öre/liter diesel i Venuzuela måste det vara svårt att sälja en elbil...joel80 skrev:Vissa länder subventionerar bensin och diesel kraftigt!!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
venezuela, är det inte där allt är svårt att köpa förutom bensin och det kan man inte leva på, eller var, numera är det väl total varubrist på allt där
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/venez ... l-6-kronor
den dät teknikensvärld artikeln är mest klickbait i semestertider
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/venez ... l-6-kronor
den dät teknikensvärld artikeln är mest klickbait i semestertider
ms 76132 "Eleamore"
nej jag anser du tänker helt rätt, men har du ett eget behöv av 30000kwh per år?, och har du hög konsumtion mitt på dagen april-sept, annars måste du lägga till x powerwalls, om det är eget behov typ villa så antyder det en dygnsförbrukning ++200kwh i dec-feb6884 skrev:Om dieseln kostar 5 kr före skatt.
Vad kostar elen före skatt?
Jag har fått pris på solceller som förväntas producera 900 000 kwh de kommande 30 åren. Kostnad 400 000 kr.
44 öre / kwh.
2 kwh per mil = 88 öre per mil.
0,6 l per mil diesel = 3 kr per mil
Elen är "bara" 3,4 ggr billigare, eller ca 70 % billigare.
Oljan blir mest troligt bara dyrare.
Har jag fel?
med timavtal har jag kunnat tanka teslan för ungefär 80 öre/mil (2kwh) under nätterna, inkl skatter
förra helgen så var elbörspriset i tyskland minus 1,20sek/kwh, detta kommer bara bli vanligare
ms 76132 "Eleamore"
Jag har elavtal på runt 56öre/kwh nu, inklusive skatter och avgifter men exklusive överföringsavgift på ca 12 öre. De mil jag kan köra på el kostar mig alltså under 1.50kr om jag räknar på 2kwh/mil. Nu drar Volvon i snitt strax över 2kwh, och jag är osäker på vad jag har för överförings/laddningsförluster. Har ingen separat mätare än.
Från September byter jag till Götehorgs Energi där jag fått ner ett tremånadersavtal till 54öre inkl skatter och avgifter.
Jag gör av med ca 25000kwh/år. Vintertid när det är smällkallt kan det gå upp mot 200kwh/dag. Har 6884 elbil och hus med eluppvärmning som mig ser jag inte att det är så svårt att hamna på 30000kwh/år.
Från September byter jag till Götehorgs Energi där jag fått ner ett tremånadersavtal till 54öre inkl skatter och avgifter.
Jag gör av med ca 25000kwh/år. Vintertid när det är smällkallt kan det gå upp mot 200kwh/dag. Har 6884 elbil och hus med eluppvärmning som mig ser jag inte att det är så svårt att hamna på 30000kwh/år.

Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
Ligger diesel priset på 5kr/liter före skatt?
Leafen har denna vecka dragit 14kWh/100km, alltså 1,4kWh/mil, vilket ger en kostnad på 1,12kr/mil efter skatt. Då har jag räknat på min faktiska kostnad på el (faktura/förbrukning). Redan på den nivån vinner alltså elbilen... Nåja säg att hälften av elkostnaden är skatter, skulle gissa på mer men vi bort ser från inkomstskatter, kapitalskatt och arbetsgivare avgifter. Då hamnar vi alltså på 0,56kr/mil.
För att en dieselbil ska bli billigare i drift än en elbil i drift så måste den alltså dra ungefär 0,1liter/mil. Det är inte ens värsta Vuskwagen up! micro hemskhetsbil i närheten av. Jag skulle säga att närmaste variant, bekvämlighet och utrymmen, ligger på 4-5 gånger de värdena med samma typ av körning.
Det kommer alltid finnas länder som suvenstionerar oljan. Jag kan ha full förståelse för att man vill utnyttja inhemska resurser optimalt på samma sätt som Sverige ska köra på vår el istället för på importerad olja. Men om man säljer den billigare än det pris man kan få vid export så vet jag inte om det är riktigt riktigt smart... där av läget i Venezuela.
Leafen har denna vecka dragit 14kWh/100km, alltså 1,4kWh/mil, vilket ger en kostnad på 1,12kr/mil efter skatt. Då har jag räknat på min faktiska kostnad på el (faktura/förbrukning). Redan på den nivån vinner alltså elbilen... Nåja säg att hälften av elkostnaden är skatter, skulle gissa på mer men vi bort ser från inkomstskatter, kapitalskatt och arbetsgivare avgifter. Då hamnar vi alltså på 0,56kr/mil.
För att en dieselbil ska bli billigare i drift än en elbil i drift så måste den alltså dra ungefär 0,1liter/mil. Det är inte ens värsta Vuskwagen up! micro hemskhetsbil i närheten av. Jag skulle säga att närmaste variant, bekvämlighet och utrymmen, ligger på 4-5 gånger de värdena med samma typ av körning.
Det kommer alltid finnas länder som suvenstionerar oljan. Jag kan ha full förståelse för att man vill utnyttja inhemska resurser optimalt på samma sätt som Sverige ska köra på vår el istället för på importerad olja. Men om man säljer den billigare än det pris man kan få vid export så vet jag inte om det är riktigt riktigt smart... där av läget i Venezuela.
Kostade 7 öre per liter... De höjde priset med 6000% för ett par tre månader sedan så elbilar är helt klart ett intressantare val nu men Venezuela har sina problem just nu... Bensinen de producerar kommer dock gå till försäljning eller de viktigaste industrierna.Gustafsson skrev:Ja, med ett pris på 7 öre/liter diesel i Venuzuela måste det vara svårt att sälja en elbil...joel80 skrev:Vissa länder subventionerar bensin och diesel kraftigt!!
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... -cent.html
Priset i Sverige kan snabbt sticka uppåt också. Får Ryssland för sig något så blir det brist och stigande priser. Ungefär hälften av oljan vi importerar kommer från Ryssland, övriga stora exportländer som vi importerar från har nått sin peak oil-produktion för länge sedan som t.ex. Norge och Danmark. Danmark lär inte ha någon nettoexport nästa år om de ens kommer att ha det i år. Istället blir det antagligen vi som om kommer att ha nettoexport av oljeprodukter till Danmark...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Jag skulle nog vilja be dig om källor till de här påståendena. Min egen erfarenhet är diametralt motsatt - jag har haft motorproblem med flera av mina fossilbilar - efter en snabb sammanräkning i huvudet har jag nog betalt i runda slängar 50 000kr för att åtgärda olika typer av motorfel. På toppen av detta kommer kamrems- och oljebyten som drar upp kostnaderna avsevärt. Det kostade exempelvis 16 000 kr att byta kamrem och annan motor-relaterad service på min förra bil (en helt vanlig Passat), utan att det alls var något fel på den - fossilmotorn behövde helt enkelt bara kärlek till ett värde av 16 000kr. Jag har naturligtvis bytt däck, bromsar och bromsbelägg också, men detta handlar om tusenlappar. Mina kostnader för motorer och växellådor har nog varit en tiopotens mer än de kostnader jag haft för allting annat som behövts fixas på de bilar jag haft genom åren.Limbster skrev:Service på själva motorn är bara en liten del av den totala service kostnaden, även om du skulle välja en dyr BMW kostar inte ett oljebyte mycket, dock mer om du ska till märkesverkstan annars anlita billigare verkstäder och behålla garantin på bilen eller kan man lösa det själv på 10 min till en kostnad av 400 kr.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag har inte alls den erfarenheten. Under de dryga 20 år jag kört omkring i olika 3-seriebilar från BMW har jag haft en enda motorrelaterad reparation och det var ett byte av en givare till insugskamaxeln på en 330i -01. I övrigt har det bara varit oljebyten vid service och kostnaderna för dem räknas i ören per mil, trots att verkstäderna har rejäla påslag på motoroljepriserna. Tändstift byts så sällan att det är en försumbar kostnad.
Det överlägset vanligaste "felet" har varit plåtskador på grund av klantskallar som slagit upp dörrarna eller kört på min bil när den stått parkerad. Trots försäkring så har det kostat en del i form av självrisk som ska betalas.
Det överlägset vanligaste "felet" har varit plåtskador på grund av klantskallar som slagit upp dörrarna eller kört på min bil när den stått parkerad. Trots försäkring så har det kostat en del i form av självrisk som ska betalas.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Då har vi tvärtom-otur och borde egentligen ha varit gifta om du hade varit kvinna. Jag har bara haft en enda plåtskada - i början av 2000-talet då jag körde på en liten sten som låg på en liten väg i närheten av Saint Tropez. I övrigt har jag sluppit dörruppslag men haft två allvarliga motorfel både på en Toyota Celica och en Renault Megane. Dessutom hade jag flera mindre allvarliga fel på min Passat - blev upplockad med bärgare när en givare gått sönder + att bilen var inne åtskilliga gånger eftersom den vägrade starta vid var tjugonde start. För mig är det inga som helst problem att betala för att byta bromsskivor, däck och andra slitdelar - det är kostnader jag har kontroll över och kan förvänta mig. Jag avskyr fossilmotorer värre än pesten eftersom jag fått flera dyra motorhaverier, exempelvis när en kolv plötsligt fastnade ute på en väg på landsbygden och det kostade mig 18 000kr att fixa skiten.Niklas Z skrev:Jag har inte alls den erfarenheten. Under de dryga 20 år jag kört omkring i olika 3-seriebilar från BMW har jag haft en enda motorrelaterad reparation och det var ett byte av en givare till insugskamaxeln på en 330i -01. I övrigt har det bara varit oljebyten vid service och kostnaderna för dem räknas i ören per mil, trots att verkstäderna har rejäla påslag på motoroljepriserna. Tändstift byts så sällan att det är en försumbar kostnad.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Min erfarenhet är också att service som rör motorn är det som kostar mest på en ice bil. Jag fick t.ex. betala 16 tusen för byte av ett fullt fungerande partikelfilter på en Volvo. Det ingick i serviceschemat och gick inte att välja bort. Sen tillkom naturligtvis en massa kostnader pga trasiga delar, t.ex två gånger byte av trasig egr-ventil och annat jux som inte gick på garanti.
Oljebyte inkl oljefilter kostar alltid skjortan. Det är den klart största posten på fakturan för en standardservice, oavsett bilmärke.
Oljebyte inkl oljefilter kostar alltid skjortan. Det är den klart största posten på fakturan för en standardservice, oavsett bilmärke.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000035834/Herr X skrev:Jag skulle nog vilja be dig om källor till de här påståendena. Min egen erfarenhet är diametralt motsatt - jag har haft motorproblem med flera av mina fossilbilar - efter en snabb sammanräkning i huvudet har jag nog betalt i runda slängar 50 000kr för att åtgärda olika typer av motorfel. På toppen av detta kommer kamrems- och oljebyten som drar upp kostnaderna avsevärt. Det kostade exempelvis 16 000 kr att byta kamrem och annan motor-relaterad service på min förra bil (en helt vanlig Passat), utan att det alls var något fel på den - fossilmotorn behövde helt enkelt bara kärlek till ett värde av 16 000kr. Jag har naturligtvis bytt däck, bromsar och bromsbelägg också, men detta handlar om tusenlappar. Mina kostnader för motorer och växellådor har nog varit en tiopotens mer än de kostnader jag haft för allting annat som behövts fixas på de bilar jag haft genom åren.Limbster skrev:Service på själva motorn är bara en liten del av den totala service kostnaden, även om du skulle välja en dyr BMW kostar inte ett oljebyte mycket, dock mer om du ska till märkesverkstan annars anlita billigare verkstäder och behålla garantin på bilen eller kan man lösa det själv på 10 min till en kostnad av 400 kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000024600/
En Kamrem måste bytas innan den blir dålig annars blir motorn skrot, man följer helt enkelt vissa intervall för byten. Man kan som jag välja en bil med kamkedja så slipper man den kostnaden.
Om du lagt 50 tusen på motorn och det uppgår till tipotens mer än allt annat? Kom igen, köper du däck för 12 kr på Statoil eller

nöjd med min Ampera tillsvidare
Detta är det klart vanligaste felet på bilar idag och det har inte med förbränningsmotorn att göra. Modern dator teknik som krånglar helt enkelt, bärgarna tjänar bra med pengar på detta, och vi som kunder betalar antingen direkt till bärgaren eller genom priset på bilen/försäkringen.Herr X skrev:min Passat - blev upplockad med bärgare när en givare gått sönder + att bilen var inne åtskilliga gånger eftersom den vägrade starta vid var tjugonde start.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Om du läser mitt inlägg så ser du att det står att jag har lagt minst 50k enkom på motorhaverier. Jag köper inte däck för 12 kr på Statoil. Visste inte att Statoil sålde däck, och 12 kr låter som ett bra pris oavsett kvalitet.Limbster skrev:Om du lagt 50 tusen på motorn och det uppgår till tipotens mer än allt annat? Kom igen, köper du däck för 12 kr på Statoil ellerDu argumenterar för att få rätt inte för att söka sanningen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Har lagt över 30 000 på min 5 år gamla Passat senaste året, enbart på motorrelaterade skador. Måndagsexemplar, visst, men jag tvivlar inte på att en elbil har betydligt lägre reparationskostnader över sin livstid.
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag tvivlar inte heller på att en elmotor är billigare att producera, reparera och underhålla än en ICE. Det jag ifrågasätter är om kostnaderna för att underhålla och reparera en ICE i genomsnitt är så pass stora att de utgör ett tungt argument.
Under de år jag har kört bensinbilar har den tveklöst största posten varit värdeminskning. Kapitalkostnader har jag dålig koll på. Eftersom jag betalat mina bilar kontant så handlar det om alternativ penningplacering och det är svårt att veta vad avkastningen varit om jag i stället placerat kapitalet i värdepapper.
Kostnader för service har varit högre än kostnader för reparationer, men kostnaderna för service har varit lägre än kostnaderna för däck. Likaså har försäkring kostat mer och givetvis även drivmedel. I slutänden är servicekostnaderna och reparationskostnaderna en så pass liten del av de totala kostnaderna att de inte styr valet av bil, eftersom andra faktorer väger betydligt tyngre. Det hör också till saken att bytet av den givare jag nämnde i ett tidigare inlägg (som är den enda reparationen som på något sätt är relaterad till förbränningsmotorn) gick på ungefär 1500 kronor, vilket är helt försumbart utslaget på närmare 25 års bilägande.
Under många år har jag varit aktiv på BMW-forumet (autopower.se) och där diskuteras ofta svagheter hos bilarna, fel och brister som dyker upp och problem som ägarna behöver få hjälp med. Visst förekommer det att motorskador diskuteras, men mitt intryck är att exempelvis rost är ett betydligt större problem än förbränningsmotorn (och det gäller även andra märken). Likaså är olika elektronikproblem mycket vanligare, liksom problem relaterade till hjulupphängningar och bromsar.
Bensin och dieselmotorer är idag så mogna produkter att tillverkarna vet hur de ska göra för att bygga motorer som håller bra och som kräver måttligt med service och underhåll. Nu är det dock så att konkurrensen är hård och kostnadspressen är påtagligt. Troligen har vi ett exempel på det i form av BMW:s kamkedjeproblem på vissa tvåliters dieselmotorer. BMW har använt kamkedja i många år och det har fungerat bra, men av vad som verkar vara snålhetstänkande har en underdimensionerad lösning för kamkedjesträckaren valts på dessa motorer och därmed har ett antal exemplar drabbats av problem. Kunskapen om hur man konstruerar en fungerande kamaxeldrivning har funnits länge, så det är inte ett fundamentalt problem hos ICE, utan detta problem bottnar i en typ av omständigheter som drabbar många andra produkter än ICE.
Under de år jag har kört bensinbilar har den tveklöst största posten varit värdeminskning. Kapitalkostnader har jag dålig koll på. Eftersom jag betalat mina bilar kontant så handlar det om alternativ penningplacering och det är svårt att veta vad avkastningen varit om jag i stället placerat kapitalet i värdepapper.
Kostnader för service har varit högre än kostnader för reparationer, men kostnaderna för service har varit lägre än kostnaderna för däck. Likaså har försäkring kostat mer och givetvis även drivmedel. I slutänden är servicekostnaderna och reparationskostnaderna en så pass liten del av de totala kostnaderna att de inte styr valet av bil, eftersom andra faktorer väger betydligt tyngre. Det hör också till saken att bytet av den givare jag nämnde i ett tidigare inlägg (som är den enda reparationen som på något sätt är relaterad till förbränningsmotorn) gick på ungefär 1500 kronor, vilket är helt försumbart utslaget på närmare 25 års bilägande.
Under många år har jag varit aktiv på BMW-forumet (autopower.se) och där diskuteras ofta svagheter hos bilarna, fel och brister som dyker upp och problem som ägarna behöver få hjälp med. Visst förekommer det att motorskador diskuteras, men mitt intryck är att exempelvis rost är ett betydligt större problem än förbränningsmotorn (och det gäller även andra märken). Likaså är olika elektronikproblem mycket vanligare, liksom problem relaterade till hjulupphängningar och bromsar.
Bensin och dieselmotorer är idag så mogna produkter att tillverkarna vet hur de ska göra för att bygga motorer som håller bra och som kräver måttligt med service och underhåll. Nu är det dock så att konkurrensen är hård och kostnadspressen är påtagligt. Troligen har vi ett exempel på det i form av BMW:s kamkedjeproblem på vissa tvåliters dieselmotorer. BMW har använt kamkedja i många år och det har fungerat bra, men av vad som verkar vara snålhetstänkande har en underdimensionerad lösning för kamkedjesträckaren valts på dessa motorer och därmed har ett antal exemplar drabbats av problem. Kunskapen om hur man konstruerar en fungerande kamaxeldrivning har funnits länge, så det är inte ett fundamentalt problem hos ICE, utan detta problem bottnar i en typ av omständigheter som drabbar många andra produkter än ICE.
Inför bilköp försöker jag göra en kalkyl över vad det kostar att äga bilen över den tid jag ska ha den. I den kalkylen är såklart drivmedel och servicekostnaden medräknad.. Så nog har det betydelse, fast kanske inte som enskild post.
Det är mång dubbelt fler sensorer och datorer på en ICE än på en elbil. Just alla dessa sensorer som håller koll på förbränningen har en oturlig ovana att trassla också, vilket nästan alltid leder till bärgning. Tror jag senaste året lagt ut 4-6000kr på sådana där sensorer.Limbster skrev:Detta är det klart vanligaste felet på bilar idag och det har inte med förbränningsmotorn att göra. Modern dator teknik som krånglar helt enkelt, bärgarna tjänar bra med pengar på detta, och vi som kunder betalar antingen direkt till bärgaren eller genom priset på bilen/försäkringen.Herr X skrev:min Passat - blev upplockad med bärgare när en givare gått sönder + att bilen var inne åtskilliga gånger eftersom den vägrade starta vid var tjugonde start.
Det är bara att inse ICE har nått vägs ände SM teknologi och kommer snart vara utdöd. Fosdiltillverkarna måste lägga mång miljard belopp för att komma ner någon tiondels deciliter i förbrukning, ja de tar till och med till fusk. Ändå kan en lite skitbil som Nissan Leaf slå dem på fingrarna med en förbrukning som ligger på 1/5 del av ICE.
- Niklas Z
- Teslaägare
Det är förhoppningsvis ganska få som inte inser att ICE är en teknologi på utdöende, i all synnerhet torde de vara få på detta forum.
Man kanske inte helt ska förbise värdeminskningen. Även om en ICE inte kostar så jättemycket mer i service under säg 15000 mil så sjunker den mycket i värde då kostnaden och framförallt driftsäkerhet blir ett problem.
- Niklas Z
- Teslaägare
Värdeminskningen är ju den stora posten (om man inte köper en begagnad bil som redan hunnit falla till en bråkdel av sin ursprungliga kostnad) för bilägandet. Den viktigaste faktorn i detta är inköpspriset.
Fast värdeminskningen kommer nog hamna på liknande summor på elbilar. Man har ju fortfarande en åldrande bil... tekniken, batteri, kaross, säkerhetsfunktioner, "saknade av nya funktioner" o.s.v...
- Niklas Z
- Teslaägare
Exakt. Det finns så många fördelar med elbilar, men att förvänta sig stora skillnader i värdeminskning, servicekostnader och reparationskostnader är nog att hoppas på för mycket. Det räcker bra med att elmotorer ger kompakt framdrivning som möjliggör bättre utnyttjande av utrymmen, inga avgaser, minskat beroende av Ryssland, Saudi Arabien och andra länder med otrevliga regimer, omedelbar respons vid "gaspådrag", bekvämligheten att kunna "tanka" hemma och så vidare.