Elflyg

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Elflyg

Inlägg av chpaulin »

TiborBlomhall skrev:
Elflyget blir som flygplansstapeln utan svarta stapeln - jämförbart mot att gå eller cykla :shock:
Vilken svarta stapel? Menar du vinröda "drift"?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Elflyg

Inlägg av bylund »

_TonyV skrev:
Ang. laddning av stora batteripack.
Går inte hela kapaciteten att delas upp i mindre enehter när de ska laddas?
Så koppla in säg 4 DC laddare där var laddar 1/4 av hela kapaciteten simultant.
Vinsten med det är väl rätt måttlig? Teslas superladdare gör ju tvärtom så att de kombinerar flera mindre laddare till en stor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 850
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Elflyg

Inlägg av _TonyV »

bylund skrev:
_TonyV skrev:
Ang. laddning av stora batteripack.
Går inte hela kapaciteten att delas upp i mindre enehter när de ska laddas?
Så koppla in säg 4 DC laddare där var laddar 1/4 av hela kapaciteten simultant.
Vinsten med det är väl rätt måttlig? Teslas superladdare gör ju tvärtom så att de kombinerar flera mindre laddare till en stor.
Tja men effekten per kabel behöver inte vara mindre för det.
Så 4 st 150 kW skulle teoretiskt motsvara en mega på 600 kW
eller 4 *600 kW... Vet inte hur görbart det är.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elflyg

Inlägg av Laban »

_TonyV skrev:
Tja men effekten per kabel behöver inte vara mindre för det.
Så 4 st 150 kW skulle teoretiskt motsvara en mega på 600 kW
eller 4 *600 kW... Vet inte hur görbart det är.
Ett batteripack är ju redan uppdelat internt i moduler/celler. Och har man ett batteripack på 900 kWh eller större så kan man välja att ha högre spänning externt och därmed klara sig med en smalare kabel.

Men visst, kanske finns en vits med att ha flera kablar i vissa lägen. Hög spänning kommer med vissa problem och man vill heller inte ha en extremt grov kabel som blir svår att hantera. Sen går väl den delen iofs att lösa:

Bild

Här är ett ex med 2.5 MW laddare:

https://new.abb.com/news/detail/16086/a ... tric-ferry
Crucial to the supporting infrastructure shoreside is the shore power connection delivered by ABB to recharge the battery with a power of 2500kW while the ferry is in the dock. On average, it will take about 30 minutes to recharge.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Elbilisten
Inlägg: 466
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Elflyg

Inlägg av Elbilisten »

Flygfesten i Dala-Järna hör till de största civila flygshowerna i Europa och lockar omkring 50 000 besökare. Denna gången fick de se elflyget Pipistrel Velis Electro.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... dala-jarna
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4470
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elflyg

Inlägg av jonasl »

Jag var där. Övernattande i bilen förstås, ett stenkast från flygfältet.

Pipistrel drog väl inte ner några rungande applåder precis, tror inte de flesta förstår hur perfekt det är för skolflyg.

Imponerande arrangemang av den lilla klubben . Har haft släkt i närheten så jag har sett det hemma från dem massor av gånger men i år var jag på flygfältet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Vasp
Inlägg: 588
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Elflyg

Inlägg av Vasp »

Angående elflyg så har pilotutbildningen i min stan några stycken Pipistrel Velis Electro och även andra flyg såklart.

Vad jag har hört så är de nöjda med dem och de fungerar riktigt bra .

https://greenflightacademy.com/sv/vara-flotta/
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4470
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elflyg

Inlägg av jonasl »

Om kostnaden per flygtimme bara är 1/10 av andra vanliga flygplan så är det ju ett helt perfekt plan för att nöta start och landning med, även om nu flygtiden är mindre än en timme.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6032
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Elflyg

Inlägg av AAKEE »

jonasl skrev: 11 aug 2025 17:32
Om kostnaden per flygtimme bara är 1/10 av andra vanliga flygplan så är det ju ett helt perfekt plan för att nöta start och landning med, även om nu flygtiden är mindre än en timme.
Det fungerar säkert bra och så, men kostnaden är nog inte bara 1/10.

Motorn har en TBO-tid på 2000h, ny motor kostar 22.200 USD, det finns ingen officiell kostnad på en overhaul på motorn. Sannolikt någonstans mellan 0.5-1 x nypriset på motorn.

Så motorbytet är ~ en hundring i timmen.
Motorn ska in och byta några tätningar var 300:e timme så det kostar nog också.

Batterierna har TBO på 500timmar just nu.
Sannolikt ökar det med erfarenhet på batterierna men 750 h i någon framtid.

Man pratar 60-70K för batterisystemet så rimligen kostar det inte under 500:- i timmen

Även om bränslekostnaden är låg är bränslet ändå en liten del av flygtimpriset för flygmaskiner.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4470
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elflyg

Inlägg av jonasl »

Det är säkert säljsnack men det är vad norrmännen som visade upp planet i Dala-Järna påstod.

Nämns även i ovan länkade reportage: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... dala-jarna

Urvalet i reportaget är lite lustigt, de nämner nog två av de minst spektakulära inslagen medans den 73-åriga Jurgis Kairys eller svenska Daniel Ryfa som kört Red Bull Air Race inte nämns öht. Deras uppvisningar var helt klart mera sevärda :-)

Som du säger kan säkert intervallerna ändras med tid och erfarenhet, men klart högre energidensitet måste nog till för att det ska kunna användas till så mycket annat. Det är verkligen inget stort batteri.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6032
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Elflyg

Inlägg av AAKEE »

Pipistrel Velis Electro, the first certified electric aircraft, is significantly lower than comparable piston-engine aircraft. For a European flight school flying 500 hours per year, the cost is around €53.95 per hour, with electricity contributing only €1.08.
Det är ungefär 600:-/h

”The Pipistrel Velis Electro uses approximately 22.76 kWh of electricity per 100 kilometers.”

Man räknar om det till 1.08€ per timme.

20 kWh kostar oftast ….? Om man ska ladda lite fortare.


IMG_7291.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar