Lite tankar om Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Lite tankar om Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 13 aug 2025 00:00
tesla newbie skrev: 12 aug 2025 12:40
…] Intressant är att viktskillnaden nu minskat betydligt mellan Model 3 long Range och den 3 serie som nu motsvarar 335i. Eftersom M340i numera bara finns med fyrhjulsdrift och automat så väger den 1827 kg. Att jämföra med Model 3 LR highland som väger 1907 kg. Så skillnaden är numera endast 80 kg!
Men 335i(?) och/eller M340i är ju inte elbilar.

Den minst tunga elbil BMW erbjuder är väl i4. Och den väger väl som jag förstår det minst
~2 125kg när man beställer den från BMW…
Lite halft offtopic men min S Plaid har 2277kg tjänstevikt.

En 2025 Audi A7 sportback s-tronic med regnummer MRM85Z har tjänstevikten 2276kg.

Model S och A7 är ganska jämförbara som bilar.

Det skiljer 1kg mellan dem i tjänstevikt :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 13 aug 2025 00:45
SwedishAdvocate skrev: 13 aug 2025 00:00
tesla newbie skrev: 12 aug 2025 12:40
…] Intressant är att viktskillnaden nu minskat betydligt mellan Model 3 long Range och den 3 serie som nu motsvarar 335i. Eftersom M340i numera bara finns med fyrhjulsdrift och automat så väger den 1827 kg. Att jämföra med Model 3 LR highland som väger 1907 kg. Så skillnaden är numera endast 80 kg!
Men 335i(?) och/eller M340i är ju inte elbilar.

Den minst tunga elbil BMW erbjuder är väl i4. Och den väger väl som jag förstår det minst
~2 125kg när man beställer den från BMW…
Lite halft offtopic men min S Plaid har 2277kg tjänstevikt.

En 2025 Audi A7 sportback s-tronic med regnummer MRM85Z har tjänstevikten 2276kg.

Model S och A7 är ganska jämförbara som bilar. [Min u.] 

Det skiljer 1kg mellan dem i tjänstevikt :-)
Är dom?…

A7 sportback s-tronic är ju inte heller en elbil.

EDIT:
Ok… Kom på att poängen är att din elbil bara är 1 kg tyngre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Min poäng är att Tesla 3/Y/S inte är speciellt mycket tyngre än en fossilbil i motsvarande storlek. Det pratas ju mycket om att elbilar är så tunga och alla problem det medför. Men Tesla visar tydligt att så inte alls behöver vara fallet. Tesla Model 3 är ett ypperligt exempel på att det går att göra en elbil med lång räckvidd och hyfsade utrymmen utan att den väger långt över 2 ton.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

tesla newbie skrev: 13 aug 2025 15:02
Min poäng är att Tesla 3/Y/S inte är speciellt mycket tyngre än en fossilbil i motsvarande storlek. Det pratas ju mycket om att elbilar är så tunga och alla problem det medför. Men Tesla visar tydligt att så inte alls behöver vara fallet. Tesla Model 3 är ett ypperligt exempel på att det går att göra en elbil med lång räckvidd och hyfsade utrymmen utan att den väger långt över 2 ton.
Jag håller med. Faktorer som karosstorlek och nyare årsmodell spelar större roll än el vs bensin.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Ja, fossiler har verkligen blivit överviktiga. Helt sjuk att en vanlig medelstor bil jämförbar med Model 3 ska behöva väga över 1500 kg numera.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Maw skrev: 13 aug 2025 15:19
Ja, fossiler har verkligen blivit överviktiga. Helt sjuk att en vanlig medelstor bil jämförbar med Model 3 ska behöva väga över 1500 kg numera.
Skulle gissa att det är all elektronik som väger. Adaptiv farthållare, autobroms, 360 kamera, lane departure warning, och allt annat, kräver en hel del kontrollenheter med tillhörande kablage som ska dras kors och tvärs i bilen.
psaaf

Inlägg av psaaf »

Tack för utförlig recension. Jag värderar ungefär samma saker i en bil såsom körglädje och normal höjd (läs ej SUV). Känner väl att det står mellan Model 3 och i4 för mig. Polestar är inte ett alternativ för mig då P2 ej erbjuds via leasingbolaget jag är anvisad till, och P4 är för dyr.

Tack vare sänkta priser bör jag nu kunna få in en M3 LR med de TCO-begränsningar jag har vilket blir en fin uppgradering jämfört med den M3 SR+ jag har idag. Jag kommer kunna göra betydligt fler resor utan att snabbladda och bättre ljudsystem är ju alltid trevligt.

Så jag provkörde en M3 LR Highland i helgen. Mycket trevliga förbättringar med ljudisolering och dämpning men också ett par riktiga försämringar:
1. Ett jäkla plingande. Jag vet det numera är enligt lag vid överskridande av hastighetsbegränsning men jag fick känslan av att det skedde även vid varje ny detekterad hastighetsbegränsning, oavsett ökning eller minskning. Det går att stänga av via en väldigt liten symbol på skärmen men ändå...
2. Avsaknad av blinkersspak. Helt idiotiskt. Det blir antagligen lättare när det satt sig i muskelminne men vid en första provkörning kändes det helt horribelt. Och i små rondeller är det helt ohanterbart och kommer aldrig bli bra. Ett annat problem är att man därmed även tagit bort möjligheten till tillfällig signalering (3-blink), något som för övrigt fortfarande är ett problem i Juniper. Man tänker väl att optionen automatisk avstängning vid filbyte ska hantera detta men redan under en kort provkörning var det flertalet tillfällen då detta inte fungerade.
Jag är rädd att detta kommer leda till betydligt mer irritation och frustration än den dåliga torkarautomatiken och kan bara hoppas att en fullt funktionell blinkersspak återinförs.

Jag saknar även mer skålade säten som jag tidigare haft i BMW. Vid lite mer entusiastisk körning är det lite som att sitta och svaja på kudde. Det varierar säkert från person till person beroende på hur stor man är. Synd att det krävs M3P och inte finns som tillval.

i4:an är också en trevlig bil. Den lider av att plattformen ska kunna ackommodera även förbränningsmotorer med dåligt utrymme och hög vikt som följd. Men det jag drar mig mest för är nog dålig mjukvara och avsaknad av bra nyckelfri lösning.

Svårt beslut...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

1. Plingandet från hastighetsbegränsningen är lätt att fixa. Installera S3XY buttons. I commandern kan du mycket enkelt permanent programmera bort plinget. Som jag ser det är det ett självklart tillbehör och i sammanhanget småpengar. Jag har inte hört ett enda hastighetspling sedan jag installerade i maj och dessutom ger produkten många andra praktiska funktioner, som t ex att köra med autopilot på motorväg och göra filbyten i samband med omkörning utan att "tappa" autopiloten.
2. Jag vande mig ganska snart vid knappar i stället för spak för blinkers, men det är ju individuellt hur man upplever det.
Användarvisningsbild
grillchips
Teslaägare

Inlägg av grillchips »

EnhanceAuto har ju dessutom släppt spakar nu för montering i nya modeller. Så om det är ens största problem så kan man väl se det som att man i detta kit får "no more plings" på köpet. :)

Kit: Left Stalk + Right Stalk + Commander + Cable
Price: €426,76
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Kan väl säga att jag också provkört Model 3 Highland vid två tillfällen. För mig finns det några dealbreakers som gör att jag hellre väljer Model Y Juniper:

- Blinkersknapparna. Man kan säkert vänja sig, men varför ska man behöva vänja sig?
- Ingen frontkamera. Nu när parkeringssensorerna är borta så vore det ganska trevligt om Model 3 kunde få samma frontkamera som Juniper.
- Resonansljud. När jag körde över gatstenarna utanför Tesla i Upplands Väsby så märkte jag av ett ganska högt resonansljud i karossen. Lät nästan som att bilen hade dieselmotor. Är inte alls lika påtagligt i Model Y.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

tesla newbie skrev: 14 aug 2025 14:25
Kan väl säga att jag också provkört Model 3 Highland vid två tillfällen. För mig finns det några dealbreakers som gör att jag hellre väljer Model Y Juniper:

- Blinkersknapparna. Man kan säkert vänja sig, men varför ska man behöva vänja sig?
- Ingen frontkamera. Nu när parkeringssensorerna är borta så vore det ganska trevligt om Model 3 kunde få samma frontkamera som Juniper.
- Resonansljud. När jag körde över gatstenarna utanför Tesla i Upplands Väsby så märkte jag av ett ganska högt resonansljud i karossen. Lät nästan som att bilen hade dieselmotor. Är inte alls lika påtagligt i Model Y.
Jag gissar att jag kört på samma ställe som du utanför Tesla i Upplandsväsby, men jag hade ingen upplevelse av resonansljud i karossen. Kanske sammanhänger med vilka däck man har.
psaaf

Inlägg av psaaf »

grillchips skrev: 14 aug 2025 13:39
EnhanceAuto har ju dessutom släppt spakar nu för montering i nya modeller. Så om det är ens största problem så kan man väl se det som att man i detta kit får "no more plings" på köpet. :)

Kit: Left Stalk + Right Stalk + Commander + Cable
Price: €426,76
S3XY med Stalks ser ju riktigt najs ut. Det är bara synd att det ska behövas.
Kan inte se om dom har ett "halvläge" för kort signal?
Användarvisningsbild
grillchips
Teslaägare

Inlägg av grillchips »

psaaf skrev: 14 aug 2025 14:53
S3XY med Stalks ser ju riktigt najs ut. Det är bara synd att det ska behövas.
Kan inte se om dom har ett "halvläge" för kort signal?
Håller med om att det är synd.
Jag kollade lite i S3XY-appen och vad man kunde göra för just spakarna och det verkar som att det finns ett mode för 3-blinket.
Se bifogade bilder.
d28532da-479e-4e61-a121-13fb1a76555e.jpeg
a3cc9413-6cf1-40c6-9673-c47b3cc5687d.jpeg
Skriv svar