Bilen skjutsar dig på långresor

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Bilen skjutsar dig på långresor

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla har släppt ovan video på en 583 kilometer lång resa från Fremont utanför San Francisco till Los Angeles i USA, där bilen kört hela vägen själv. Föraren behövde inte ens hålla i ratten, endast vara uppmärksam på trafiken runt omkring och vara beredd på att ta över. Och stoppa i laddsladden när bilen stannade i 7 minuter för att snabbladda efter 390 km.

Varje gång vi publicerar en sådan video undrar folk hur pass “fejk” de är? Kan detta vara på riktigt eller fuskar Tesla, försöker om och om igen och publicerar endast när bilen råkar göra rätt?

Det de glömmer då är att FSD (Supervised) är ingen experimentell mjukvara längre. Hundratusentals amerikaner och kineser använder den dagligen i sina Teslor. Vem som helst i de länderna kan köpa till funktionen till sina bilar. Och de använder den till sina egna resor. En åktur som den ovan är inte något extremt demo i USA längre, utan vardag för många Teslaägare. Vilket kommentarfältet till Teslas inlägg också vittnar om:

“Jag gör den här resan ofta. Håller med till 100 %.” – Ari Shrager

“Jag gör den här resan flera gånger om året. FSD håller mig och min familj säkra utan att vi behöver röra ratten.” – AChia

“Jag har gjort 14 gånger på raken. Bästa grejen någonsin” – Michael

“Jag körde precis en liknande biltur i helgen med FSD utan ingripande. Från Los Banos, Kalifornien, till Downey, Kalifornien. Verkligen otroligt jobbat!” – Eduardo Muñoz

“Jag hade inte kunnat göra de över åtta timmar långa resorna från centrala Florida till Atlanta, Georgia varje vecka i två år utan min Tesla och FSD.” – William Guzak

Största problemet längs vägen verkar ironiskt nog parkeringsrutan vid Teslas egen Supercharger i Bakersfield vara. Kommer automatiska parkeringen där fungera bättre i framtiden undrade John Kraus, det fungerar endast var femte gång för mig. Varpå Elon Musk lovade bättring.

Source: https://teslaclubsweden.se/bilen-skjuts ... langresor/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bilen skjutsar dig på långresor

Inlägg av mikebike »

Laddning efter 390 km?

Min app föreslår laddning efter 27 km! :lol:
Screenshot_20250718_143024_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Läser man på forum vad folket i USA som kör FSD tycker är det överlag inte så glada miner.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Läs kommentarerna till inlägget på X. Överväldigande nöjda kunder. (Och så sedvanliga kommentarer från amerikanska motsvarigheten till LHS och Bensinupproret förstås.)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev: 14 aug 2025 10:10
Läs kommentarerna till inlägget på X. Överväldigande nöjda kunder. (Och så sedvanliga kommentarer från amerikanska motsvarigheten till LHS och Bensinupproret förstås.)
Kan man lita på X? Där finns ju en ägare som har intresse av att de är positiva kommentarer.

Sen är de ju supervised så du är ju faktiskt ansvarig hela tiden, hur reagerar man om bilen plötsligt hamnat i en situation där man måste agera? Jag tror man har tankarna på annat då.

Man ja de är kul den blir bättre och bättre.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Personligen skulle jag tycka det var helt vidrigt att sitta och övervaka bilen hela tiden. Innan det är level 3 är det fullständigt ointressant för mig.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

RareEarth skrev: 14 aug 2025 12:04
Personligen skulle jag tycka det var helt vidrigt att sitta och övervaka bilen hela tiden. Innan det är level 3 är det fullständigt ointressant för mig.
Ja, värre än övningskörning med en 16-åring. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

chaffis75 skrev: 14 aug 2025 11:32
TiborBlomhall skrev: 14 aug 2025 10:10
Kan man lita på X? Där finns ju en ägare som har intresse av att de är positiva kommentarer.
Frågan är varför man ska läsa på X istället för ett forum motsvarande detta (fast mycket större forum då).

Tar läsningen på X bort de problem folk upplever och skriver om på andra ställen?

Jag använder inte X men ser att många på Facebooks Teslagrupper är extremt fanatiska och det passar inte att ens nämna något negativt alls. Det är inte samma visa på X?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar