Men med 2025.26.4BrooklynS skrev:Men inte hos mig… trots 2025.20.8velig skrev:Precis så ser det ut i min Y LR 2023 också, automagiskt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Moderator: Redaktion
Men med 2025.26.4BrooklynS skrev:Men inte hos mig… trots 2025.20.8velig skrev:Precis så ser det ut i min Y LR 2023 också, automagiskt.
Någon uppdatering till så kommer du få reda på eventuella fel i alla hus & lägenheter du passerar!
Mycket osannolikt då det är i grunden en marknad som är i tillväxt länge till. Det är bara ca 10% av bilarna på vägen som är elektriska så här långt.
Jag har aldrig haft en bil med sladd men jag har likväl en stilla undran. Jo, alla härinne ( i stort sett ) påstår att det, på sk långresor, så är tiden för att tanka ström är samma som diesel/bensin. Så är det kanske, men, min fråga är: Har väntetiden för att komma fram till laddstolpen inkluderats i totala tiden för laddstoppet?tesla newbie skrev: ↑18 jun 2025 09:20+100! Det verkar som att bara för att en dieselbil kan köra 100 mil på en tank, så är det riktmärket för hur länge man ska köra innan man stannar. Rekommendationen brukar vara att man stannar efter cirka 3 timmar och tar en paus/bensträckare innan man fortsätter. Alltså perfekt för elbilen: https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... ng-bilresaJerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Kanske vore bra om fler inbitna sträckörare gick över till elbil så måste de stanna lite oftare. Har man bråttom att ta sig från A till B så är snabbtåg eller flyg ett mycket bättre val. Är det inget alternativ så får man helt enkelt gilla läget att det tar lite längre tid.
Själv så har jag aldrig orkat köra mer än 3 timmar innan jag behöver en paus, så i mitt fall var det tidigt ganska klart att det skulle fungera för mig att köra elbil på långresa.
Detta hade aldrig gått med elbil, vilken jag faktiskt tycker är positivt:
Jag har under mina snart 6 år med Tesla aldrig behövt köa till snabbladdning. Jag är visserligen ingen superfrekvent snabbladdare men ett tiotal gånger om året blir det i alla fall.Douglas MacArthur skrev: ↑23 aug 2025 10:22Jag har aldrig haft en bil med sladd men jag har likväl en stilla undran. Jo, alla härinne ( i stort sett ) påstår att det, på sk långresor, så är tiden för att tanka ström är samma som diesel/bensin. Så är det kanske, men, min fråga är: Har väntetiden för att komma fram till laddstolpen inkluderats i totala tiden för laddstoppet?tesla newbie skrev: ↑18 jun 2025 09:20+100! Det verkar som att bara för att en dieselbil kan köra 100 mil på en tank, så är det riktmärket för hur länge man ska köra innan man stannar. Rekommendationen brukar vara att man stannar efter cirka 3 timmar och tar en paus/bensträckare innan man fortsätter. Alltså perfekt för elbilen: https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... ng-bilresaJerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Kanske vore bra om fler inbitna sträckörare gick över till elbil så måste de stanna lite oftare. Har man bråttom att ta sig från A till B så är snabbtåg eller flyg ett mycket bättre val. Är det inget alternativ så får man helt enkelt gilla läget att det tar lite längre tid.
Själv så har jag aldrig orkat köra mer än 3 timmar innan jag behöver en paus, så i mitt fall var det tidigt ganska klart att det skulle fungera för mig att köra elbil på långresa.
Alltså, vid mina resor inom Svea Rike (sommartid) så har jag noterat hyfsat långa köer till stolparna. Ibland....jädrigt långa.
Ingen som lämnar fina exempel på laddtid vid diverse långresor har tydligen behövt vänta på sin tur.
Någonsin.
Och ovanstående är definitivt en av orsakerna till att jag undviker "allt" med sladd...!
En annan är förstås möjlighet att ladda hemma.
Mvh Douglas![]()
Jag är inte heller så frekvent snabbladdare, det blir vid långresor och det händer kanske 4-5 gånger per år. Hittills i år tror jag att vi är uppe i 5 tillfällen. En gång har jag "drabbats" av kö, tänkte jag skulle ladda några minuter på SUC Torp men när jag kom dit var det väntetid så jag vände och fortsatte till Kungälv där det inte var det.Douglas MacArthur skrev: ↑23 aug 2025 10:22Jag har aldrig haft en bil med sladd men jag har likväl en stilla undran. Jo, alla härinne ( i stort sett ) påstår att det, på sk långresor, så är tiden för att tanka ström är samma som diesel/bensin. Så är det kanske, men, min fråga är: Har väntetiden för att komma fram till laddstolpen inkluderats i totala tiden för laddstoppet?tesla newbie skrev: ↑18 jun 2025 09:20+100! Det verkar som att bara för att en dieselbil kan köra 100 mil på en tank, så är det riktmärket för hur länge man ska köra innan man stannar. Rekommendationen brukar vara att man stannar efter cirka 3 timmar och tar en paus/bensträckare innan man fortsätter. Alltså perfekt för elbilen: https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... ng-bilresaJerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
Alltså, vid mina resor inom Svea Rike (sommartid) så har jag noterat hyfsat långa köer till stolparna. Ibland....jädrigt långa.
Ingen som lämnar fina exempel på laddtid vid diverse långresor har tydligen behövt vänta på sin tur.
Någonsin.
Och ovanstående är definitivt en av orsakerna till att jag undviker "allt" med sladd...!
Mvh Douglas![]()
Jag har aldrig sett det, annat än på bild.Douglas MacArthur skrev: ↑23 aug 2025 10:22Alltså, vid mina resor inom Svea Rike (sommartid) så har jag noterat hyfsat långa köer till stolparna. Ibland....jädrigt långa.
Nej, det går naturligtvis inte lika fort att ladda som att tanka. Dessutom skulle jag inte behöva stanna och tanka på väg till sommarstugan (584 km) eftersom alla avgasbilar klarar denna sträcka på en tank.Douglas MacArthur skrev: ↑23 aug 2025 10:22Jag har aldrig haft en bil med sladd men jag har likväl en stilla undran. Jo, alla härinne ( i stort sett ) påstår att det, på sk långresor, så är tiden för att tanka ström är samma som diesel/bensin. Så är det kanske, men, min fråga är: Har väntetiden för att komma fram till laddstolpen inkluderats i totala tiden för laddstoppet?tesla newbie skrev: ↑18 jun 2025 09:20+100! Det verkar som att bara för att en dieselbil kan köra 100 mil på en tank, så är det riktmärket för hur länge man ska köra innan man stannar. Rekommendationen brukar vara att man stannar efter cirka 3 timmar och tar en paus/bensträckare innan man fortsätter. Alltså perfekt för elbilen: https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... ng-bilresaJerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
Någonsin.
Mvh Douglas![]()
Har man ett körmönster där man brukar stanna efter ett par timmar på långresa och att det på dessa ställen finns snabbladdare så tar det ju ingen extra tid då bilen laddar medan man ändå hade stannat men har man ett körmönster där man sträckkör, äter i bilen eller bara slänger i sig något snabbt så kommer det bli en klart längre körtid, hur man än gör så behöver batteriet laddas och det tar betydligt längre tid än att fylla än en tank.Douglas MacArthur skrev: ↑23 aug 2025 10:22Jag har aldrig haft en bil med sladd men jag har likväl en stilla undran. Jo, alla härinne ( i stort sett ) påstår att det, på sk långresor, så är tiden för att tanka ström är samma som diesel/bensin. Så är det kanske, men, min fråga är: Har väntetiden för att komma fram till laddstolpen inkluderats i totala tiden för laddstoppet?tesla newbie skrev: ↑18 jun 2025 09:20+100! Det verkar som att bara för att en dieselbil kan köra 100 mil på en tank, så är det riktmärket för hur länge man ska köra innan man stannar. Rekommendationen brukar vara att man stannar efter cirka 3 timmar och tar en paus/bensträckare innan man fortsätter. Alltså perfekt för elbilen: https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... ng-bilresaJerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
Någonsin.
Mvh Douglas![]()
För mig är laddstoppen med familj oftast längre än bilen behöver.
286 Supercharger sessions på dryga tre år. En gång kö i en minut.Skyltspurtaren skrev:Var bara tvungen att kolla, jag har nämligen köat en gång, i Markaryd, tror det var tre minuter ungefär. Men då var det helt fullt! Jag har hittills, de senaste fem åren, laddat 167 gånger på Teslas Superchargers. Så 0,6% risk för kö alltså?
Mitt första år med elbil och en långresa 650mil genom Europa. Laddade över 20 gånger och i Danmark hade vi kö vid Ionity (5 bilar väntade när vi kom) men 100 meter från Ionity var Tesla SuC med 12 lediga laddare, ingen väntetid. I Slovenien fick jag vänta 5 minuter för att man hade bara 2 Ionity laddare och där var det 2 danskar som laddade skit mycket 93 och 96% när vi kom. Tyvärr kan jag inte berätta om några långa väntetiderDouglas MacArthur skrev: ↑23 aug 2025 10:22Jag har aldrig haft en bil med sladd men jag har likväl en stilla undran. Jo, alla härinne ( i stort sett ) påstår att det, på sk långresor, så är tiden för att tanka ström är samma som diesel/bensin. Så är det kanske, men, min fråga är: Har väntetiden för att komma fram till laddstolpen inkluderats i totala tiden för laddstoppet?tesla newbie skrev: ↑18 jun 2025 09:20+100! Det verkar som att bara för att en dieselbil kan köra 100 mil på en tank, så är det riktmärket för hur länge man ska köra innan man stannar. Rekommendationen brukar vara att man stannar efter cirka 3 timmar och tar en paus/bensträckare innan man fortsätter. Alltså perfekt för elbilen: https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... ng-bilresaJerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
Någonsin.
Mvh Douglas![]()
Förlorar tid gör man absolut, men ska man köra 150mil på en dag måste man stanna ofta. Vi äter inte varje gång vi stannarmikebike skrev: ↑24 aug 2025 07:43De som hävdar att man inte förlorar någon tid på att snabbladda "eftersom man ändå måste stanna" gillar nog snabbmat och/eller att äta mackor i bilen.![]()
Det senare har vi testat när vi hade lite bråttom till landet på Midsommarafton, men annars föredrar vi att äta på Kroatorpet i Huskvarna, Rudenstams mellan Huskvarna och Gränna, eller i Väderstad. Äta mackor vid Braehus är också ok.
Jah hade en timme laddtid på SECC, dvs 166 mil.
Snyggt! Ingen som tankar bränsle tänker i dessa banor. Jag kör diesel idag, men beställt en MYLR och aldrig tänkt på det så här. Nu blev det än mer trevligare att vi ska byta.SIR N skrev: ↑24 aug 2025 11:31Som jag sa tidigare, det man eventuellt förlorar i tid på långresor tar man igen i vardagen på att inte behöva åka till macken.
Innan jag körde Tesla körde jag XC90 Diesel. Den behövde tankas ungefär var femte dag. Säg att det tar ca tio minuter för omväg till macken, eventuell kö till pumpen, fippla med app eller kort, och sen själva tankningen på det. Det blir 10 minuter 73 gånger om året. Det är 12 timmar per år för att fylla på bränsle. Att sätta i och ta ur laddsladd: 2x5 sekunder, varannan eller var tredje dag blir 25 minuter på ett år.
Så elbilen ger dig 11,5 timmar mer fritid per år eftersom du slipper tanka.
150 kör jag aldrig, 49 mil ofta.nek0 skrev: ↑24 aug 2025 08:25Förlorar tid gör man absolut, men ska man köra 150mil på en dag måste man stanna ofta. Vi äter inte varje gång vi stannarmikebike skrev: ↑24 aug 2025 07:43De som hävdar att man inte förlorar någon tid på att snabbladda "eftersom man ändå måste stanna" gillar nog snabbmat och/eller att äta mackor i bilen.![]()
Det senare har vi testat när vi hade lite bråttom till landet på Midsommarafton, men annars föredrar vi att äta på Kroatorpet i Huskvarna, Rudenstams mellan Huskvarna och Gränna, eller i Väderstad. Äta mackor vid Braehus är också ok.![]()
När jag körde avgasbil tankade jag periodvis var femte vecka. Nu laddar jag minst en gång i veckan. Då var det närmare till macken än det är till närmaste laddstolpe nu. Det var dessutom alltid ledigt på macken och ingen nattparkerade vid pumparna.SIR N skrev: ↑24 aug 2025 11:31Som jag sa tidigare, det man eventuellt förlorar i tid på långresor tar man igen i vardagen på att inte behöva åka till macken.
Innan jag körde Tesla körde jag XC90 Diesel. Den behövde tankas ungefär var femte dag. Säg att det tar ca tio minuter för omväg till macken, eventuell kö till pumpen, fippla med app eller kort, och sen själva tankningen på det. Det blir 10 minuter 73 gånger om året. Det är 12 timmar per år för att fylla på bränsle. Att sätta i och ta ur laddsladd: 2x5 sekunder, varannan eller var tredje dag blir 25 minuter på ett år.
Så elbilen ger dig 11,5 timmar mer fritid per år eftersom du slipper tanka.
Din bil måste ladda sjukt snabbt. Jag får ungefär 100 kW i snitt när jag laddar.AAKEE skrev: ↑24 aug 2025 09:34Jah hade en timme laddtid på SECC, dvs 166 mil.
8 min i Nyköping
13 min i Sollentuna
14 min i Hudik
13 min i Övik
15 min i Skellefteå
(Det är verkliga siffror som de blev. Lägre laddeffekt pga belastning i Sollentuna och Skellefteå).
Det är klart man tappar någon minut men med de bensinbilar jag haft/har (samt en A4 Tdi jag äger) hade det krävts två tankningar minst.
Bensinpumpar flödar 40-50L/minut, så ~ 1.5 minut per tankning + att använda kort och slå kod = totalt ~ 2.5 min.
Sen brukar i var fall jag behöva pissa efter 5h, och gärna köpa en kaffe.
Ystad upp till stockholm/Uppsala skulle det inte skilja något i praktiken, eftersom man måste tanka först och pissa sen med fosdilaren.
Om man tycker det är extremt viktigt att inte äta där man kan ladda så skiljer det mindre än en timme (~55 minuter) på 166 mil och 17-18 timmars körning.
Kan man acceptera att äta där man laddar eller tankar (eftersom det ju är så jäkligt bråttom) så är skillnaden väsentligt mindre än en timme.
Jag bor i Boden. Vi bodde med familjen i en period i Karlskrona, hade huset kvar här uppe och släkten i Norrbotten så jag körde upp / ned (143 mil) minst över jul och under semestern med dåvarande raket-Audi.
Jag valde oftast att göra precis den sträckkörningen (över en natt) som många elbilsmotståndare brukar nyttja som argument.
Jag har alltid gillat kaffe så man vill köpa kaffe någon gång emellanåt vilket leder till toabesök vid minst tankningarna. Har inga data, men jag tror i ärlighetens namn att ett normalt stopp när familjen sov ombord tog ~ 10 minuter för att tanka, pissa och köpa kaffe.
Har inga loggar på det såklart men i praktiken skiljde det antagligen inte mer än 30 minuter på 143-166 mil med bensin mot el.
Egentligen undrar jag hur många av de som pratar om just maratonkörniningar på 150 mil som:
1) Alls gör sådant återkommande
2) Hur ofta det görs per år för de som gör dem.