"Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2127
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av BrooklynS »

BrooklynS skrev:
velig skrev:
AAKEE skrev: 05 aug 2025 15:00
mikebike skrev: 05 aug 2025 14:28
AAKEE skrev: 20 jul 2025 15:39
Jag ser även i min bil att 2C är trasig på 40 mils avstånd, för mig räcker det.

Märkningen på laddarna brukar gå att läsa på lika långt håll som det går se på en SuC-station mht hinder av olika slag.

Ser man inte det rekommenderar jag glasögon eller linser :-)
Det ser man bara om man klickar på den SuC som Navigatorn valt, det är inget som kommer upp automatiskt, inte heller när man närmar sig SuC.

I min S ser det ut såhär när jag rullar in på SuC-stationen, automatiskt:
IMG_6922.jpeg
Precis så ser det ut i min Y LR 2023 också, automagiskt.
Men inte hos mig… trots 2025.20.8


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men med 2025.26.4

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6089
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Re:

Inlägg av AAKEE »

BrooklynS skrev: 16 aug 2025 15:15

Men med 2025.26.4

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Någon uppdatering till så kommer du få reda på eventuella fel i alla hus & lägenheter du passerar!

”Mickrovågsugnen i Sveavägen 124C behöver service”
”Lilltoan på 124D 3.tr är inte spolad”

😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Neostar
Inlägg: 22
Blev medlem: 10 mar 2025 20:52

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Neostar »

MY_piraya skrev: 15 aug 2025 14:24
tror ju starkt att många av de nya snabbladdare, likt padelbanorna kommer stå tomma om ett par år ...
Mycket osannolikt då det är i grunden en marknad som är i tillväxt länge till. Det är bara ca 10% av bilarna på vägen som är elektriska så här långt.

Men självklart kommer vissa operatörer gå i konkurs. Men det är bra och naturligt och de flesta sitter kommer nog få en annan existerande (eller ny lokal) operatör som tar över.
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Douglas MacArthur
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 mar 2025 09:15

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Douglas MacArthur »

tesla newbie skrev: 18 jun 2025 09:20
Jerker skrev: 18 jun 2025 07:42
Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.

När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?

Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.

Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
+100! Det verkar som att bara för att en dieselbil kan köra 100 mil på en tank, så är det riktmärket för hur länge man ska köra innan man stannar. Rekommendationen brukar vara att man stannar efter cirka 3 timmar och tar en paus/bensträckare innan man fortsätter. Alltså perfekt för elbilen: https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... ng-bilresa

Kanske vore bra om fler inbitna sträckörare gick över till elbil så måste de stanna lite oftare. Har man bråttom att ta sig från A till B så är snabbtåg eller flyg ett mycket bättre val. Är det inget alternativ så får man helt enkelt gilla läget att det tar lite längre tid.
Själv så har jag aldrig orkat köra mer än 3 timmar innan jag behöver en paus, så i mitt fall var det tidigt ganska klart att det skulle fungera för mig att köra elbil på långresa.

Detta hade aldrig gått med elbil, vilken jag faktiskt tycker är positivt:
Jag har aldrig haft en bil med sladd men jag har likväl en stilla undran. Jo, alla härinne ( i stort sett ) påstår att det, på sk långresor, så är tiden för att tanka ström är samma som diesel/bensin. Så är det kanske, men, min fråga är: Har väntetiden för att komma fram till laddstolpen inkluderats i totala tiden för laddstoppet?

Alltså, vid mina resor inom Svea Rike (sommartid) så har jag noterat hyfsat långa köer till stolparna. Ibland....jädrigt långa.
Ingen som lämnar fina exempel på laddtid vid diverse långresor har tydligen behövt vänta på sin tur.
Någonsin.
Och ovanstående är definitivt en av orsakerna till att jag undviker "allt" med sladd...!
En annan är förstås möjlighet att ladda hemma.

Mvh Douglas 🌞
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av SIR N »

Douglas MacArthur skrev: 23 aug 2025 10:22
tesla newbie skrev: 18 jun 2025 09:20
Jerker skrev: 18 jun 2025 07:42
Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.

När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?

Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.

Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
+100! Det verkar som att bara för att en dieselbil kan köra 100 mil på en tank, så är det riktmärket för hur länge man ska köra innan man stannar. Rekommendationen brukar vara att man stannar efter cirka 3 timmar och tar en paus/bensträckare innan man fortsätter. Alltså perfekt för elbilen: https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... ng-bilresa

Kanske vore bra om fler inbitna sträckörare gick över till elbil så måste de stanna lite oftare. Har man bråttom att ta sig från A till B så är snabbtåg eller flyg ett mycket bättre val. Är det inget alternativ så får man helt enkelt gilla läget att det tar lite längre tid.
Själv så har jag aldrig orkat köra mer än 3 timmar innan jag behöver en paus, så i mitt fall var det tidigt ganska klart att det skulle fungera för mig att köra elbil på långresa.

Detta hade aldrig gått med elbil, vilken jag faktiskt tycker är positivt:
Jag har aldrig haft en bil med sladd men jag har likväl en stilla undran. Jo, alla härinne ( i stort sett ) påstår att det, på sk långresor, så är tiden för att tanka ström är samma som diesel/bensin. Så är det kanske, men, min fråga är: Har väntetiden för att komma fram till laddstolpen inkluderats i totala tiden för laddstoppet?

Alltså, vid mina resor inom Svea Rike (sommartid) så har jag noterat hyfsat långa köer till stolparna. Ibland....jädrigt långa.
Ingen som lämnar fina exempel på laddtid vid diverse långresor har tydligen behövt vänta på sin tur.
Någonsin.
Och ovanstående är definitivt en av orsakerna till att jag undviker "allt" med sladd...!
En annan är förstås möjlighet att ladda hemma.

Mvh Douglas 🌞
Jag har under mina snart 6 år med Tesla aldrig behövt köa till snabbladdning. Jag är visserligen ingen superfrekvent snabbladdare men ett tiotal gånger om året blir det i alla fall.

Och, ja, snabbladdning på resa tar kanske lite längre tid än att tanka diesel men den tiden tar jag igen till vardags när jag aldrig behöver stanna till vid en mack och tanka. Så när det gäller tiden det tar att fylla på el eller diesel så vinner nog elbilen när man slår ut det på ett år.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Claes_B »

Douglas MacArthur skrev: 23 aug 2025 10:22
tesla newbie skrev: 18 jun 2025 09:20
Jerker skrev: 18 jun 2025 07:42
Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.

När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?

Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.

Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
+100! Det verkar som att bara för att en dieselbil kan köra 100 mil på en tank, så är det riktmärket för hur länge man ska köra innan man stannar. Rekommendationen brukar vara att man stannar efter cirka 3 timmar och tar en paus/bensträckare innan man fortsätter. Alltså perfekt för elbilen: https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... ng-bilresa

Kanske vore bra om fler inbitna sträckörare gick över till elbil så måste de stanna lite oftare. Har man bråttom att ta sig från A till B så är snabbtåg eller flyg ett mycket bättre val. Är det inget alternativ så får man helt enkelt gilla läget att det tar lite längre tid.
Själv så har jag aldrig orkat köra mer än 3 timmar innan jag behöver en paus, så i mitt fall var det tidigt ganska klart att det skulle fungera för mig att köra elbil på långresa.

Detta hade aldrig gått med elbil, vilken jag faktiskt tycker är positivt:
Jag har aldrig haft en bil med sladd men jag har likväl en stilla undran. Jo, alla härinne ( i stort sett ) påstår att det, på sk långresor, så är tiden för att tanka ström är samma som diesel/bensin. Så är det kanske, men, min fråga är: Har väntetiden för att komma fram till laddstolpen inkluderats i totala tiden för laddstoppet?

Alltså, vid mina resor inom Svea Rike (sommartid) så har jag noterat hyfsat långa köer till stolparna. Ibland....jädrigt långa.
Ingen som lämnar fina exempel på laddtid vid diverse långresor har tydligen behövt vänta på sin tur.
Någonsin.
Och ovanstående är definitivt en av orsakerna till att jag undviker "allt" med sladd...!
En annan är förstås möjlighet att ladda hemma.

Mvh Douglas 🌞
Jag är inte heller så frekvent snabbladdare, det blir vid långresor och det händer kanske 4-5 gånger per år. Hittills i år tror jag att vi är uppe i 5 tillfällen. En gång har jag "drabbats" av kö, tänkte jag skulle ladda några minuter på SUC Torp men när jag kom dit var det väntetid så jag vände och fortsatte till Kungälv där det inte var det.
Utöver den gången, som jag struntade i att vänta på, så har jag väntat en gång på SUC Väla. Det är ju för att jag inte orkar bry mig om att fixa andra laddappar, för det har funnits ju andra laddare som är lediga i nära anslutning till dem.

Jag tar givetvis med väntetiden i den totala tiden jag redovisar för mig själv och andra.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6089
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av AAKEE »

Douglas MacArthur skrev: 23 aug 2025 10:22
Alltså, vid mina resor inom Svea Rike (sommartid) så har jag noterat hyfsat långa köer till stolparna. Ibland....jädrigt långa.
Jag har aldrig sett det, annat än på bild.

Har köat em gång, lördagen när tjejvasan gick och jag skulle köra hem från jobb i Mora. Jag köade ungefär 1 minut (skulle kliva ut för att ta ett foto men hann bara fota genom rutan).
IMG_3616.jpeg
Som intressant fotnot var det köer och kaos för att köra genom Mora vilket kostade en del tid.


I övrigt har jag aldrig köat. Kört Tesla i snart fem år.

Körde två svängar genom hela Sverige, Norra Norrland - Skåne, i Juli (330 och 400 mil) och det var inte kö en enda gång. Oftast färre än hälften av laddarna upptagna.

Jag har laddat ungefär 120 ggr på superchargers under mina år och bara köat i Mora (1 minut) enligt ovan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5606
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av chaffis75 »

Köer finns, jag har köat i sommar dock var de en Ionity laddare.
De finns köer även på Tesla laddare, har sett de massor av gånger i sommar när jag kör förbi Löddeköpinge suc ( bor i Löddeköpinge), dock kan man kanske planera lite så man laddar tidigare eller senare beroende på vad man har för möjligheter.

Sen går de såklart snabbare på en långresa med diesel eller bensin, men de naturliga pauser man får med att ladda uppskattade jag även om jag är typen som normalt bara kör på.

Sen passar kanske inte elbil för alla men jag tror de passar väldigt många.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9488
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av mikebike »

Douglas MacArthur skrev: 23 aug 2025 10:22
tesla newbie skrev: 18 jun 2025 09:20
Jerker skrev: 18 jun 2025 07:42
Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.

När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?

Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.

Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
+100! Det verkar som att bara för att en dieselbil kan köra 100 mil på en tank, så är det riktmärket för hur länge man ska köra innan man stannar. Rekommendationen brukar vara att man stannar efter cirka 3 timmar och tar en paus/bensträckare innan man fortsätter. Alltså perfekt för elbilen: https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... ng-bilresa

Kanske vore bra om fler inbitna sträckörare gick över till elbil så måste de stanna lite oftare. Har man bråttom att ta sig från A till B så är snabbtåg eller flyg ett mycket bättre val. Är det inget alternativ så får man helt enkelt gilla läget att det tar lite längre tid.
Själv så har jag aldrig orkat köra mer än 3 timmar innan jag behöver en paus, så i mitt fall var det tidigt ganska klart att det skulle fungera för mig att köra elbil på långresa.

Detta hade aldrig gått med elbil, vilken jag faktiskt tycker är positivt:
Jag har aldrig haft en bil med sladd men jag har likväl en stilla undran. Jo, alla härinne ( i stort sett ) påstår att det, på sk långresor, så är tiden för att tanka ström är samma som diesel/bensin. Så är det kanske, men, min fråga är: Har väntetiden för att komma fram till laddstolpen inkluderats i totala tiden för laddstoppet?

Alltså, vid mina resor inom Svea Rike (sommartid) så har jag noterat hyfsat långa köer till stolparna. Ibland....jädrigt långa.
Ingen som lämnar fina exempel på laddtid vid diverse långresor har tydligen behövt vänta på sin tur.
Någonsin.
Och ovanstående är definitivt en av orsakerna till att jag undviker "allt" med sladd...!
En annan är förstås möjlighet att ladda hemma.

Mvh Douglas 🌞
Nej, det går naturligtvis inte lika fort att ladda som att tanka. Dessutom skulle jag inte behöva stanna och tanka på väg till sommarstugan (584 km) eftersom alla avgasbilar klarar denna sträcka på en tank.
Jag laddar 20-30 minuter på väg till landet, förutsatt att jag lyckats ladda innan jag åker. Annars blir det två laddstopp.
Sedan äter vi inte när/där vi laddar....men det stoppet hade vi ned ICE också.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Earplugged »

Douglas MacArthur skrev: 23 aug 2025 10:22
tesla newbie skrev: 18 jun 2025 09:20
Jerker skrev: 18 jun 2025 07:42
Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.

När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?

Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.

Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
+100! Det verkar som att bara för att en dieselbil kan köra 100 mil på en tank, så är det riktmärket för hur länge man ska köra innan man stannar. Rekommendationen brukar vara att man stannar efter cirka 3 timmar och tar en paus/bensträckare innan man fortsätter. Alltså perfekt för elbilen: https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... ng-bilresa

Kanske vore bra om fler inbitna sträckörare gick över till elbil så måste de stanna lite oftare. Har man bråttom att ta sig från A till B så är snabbtåg eller flyg ett mycket bättre val. Är det inget alternativ så får man helt enkelt gilla läget att det tar lite längre tid.
Själv så har jag aldrig orkat köra mer än 3 timmar innan jag behöver en paus, så i mitt fall var det tidigt ganska klart att det skulle fungera för mig att köra elbil på långresa.

Detta hade aldrig gått med elbil, vilken jag faktiskt tycker är positivt:
Jag har aldrig haft en bil med sladd men jag har likväl en stilla undran. Jo, alla härinne ( i stort sett ) påstår att det, på sk långresor, så är tiden för att tanka ström är samma som diesel/bensin. Så är det kanske, men, min fråga är: Har väntetiden för att komma fram till laddstolpen inkluderats i totala tiden för laddstoppet?

Alltså, vid mina resor inom Svea Rike (sommartid) så har jag noterat hyfsat långa köer till stolparna. Ibland....jädrigt långa.
Ingen som lämnar fina exempel på laddtid vid diverse långresor har tydligen behövt vänta på sin tur.
Någonsin.
Och ovanstående är definitivt en av orsakerna till att jag undviker "allt" med sladd...!
En annan är förstås möjlighet att ladda hemma.

Mvh Douglas 🌞
Har man ett körmönster där man brukar stanna efter ett par timmar på långresa och att det på dessa ställen finns snabbladdare så tar det ju ingen extra tid då bilen laddar medan man ändå hade stannat men har man ett körmönster där man sträckkör, äter i bilen eller bara slänger i sig något snabbt så kommer det bli en klart längre körtid, hur man än gör så behöver batteriet laddas och det tar betydligt längre tid än att fylla än en tank.

Till vardags snabbladdar jag inte men under semestern har det blivit närmare 800 mils snabbladdning och inga köer för min del, dock har det ibland tagit rätt många minuter extra för att ta mig till Teslas laddare som inte alltid ligger utmed de större vägarna, i tex Frankrike fick man ofta svänga av motorvägen och betala vägtull för att komma till laddaren via slingriga småvägar och sedan genom ny tullstation för att komma vidare igen, kunde givetvis valt andra laddare som fanns på rastplatserna men gjorde ett aktivt val som tog längre tid.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6089
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 23 aug 2025 15:25

Nej, det går naturligtvis inte lika fort att ladda som att tanka.
För mig är laddstoppen med familj oftast längre än bilen behöver.

Körning från Boden till Stockholm på bild:
IMG_7589.jpeg
Planen var att ladda i Härnösand, men alla behövde på toa i övik och då var det lika att ladda där. 9 minuter sa bilen men det tog 17min, med toabesök, kaffe & glassinköp.

Hade man hållt sig till 9 minuter ska det jämföras med att först tanka sedan gå på toa och köpa kaffe.

Nästa stopp behövde bilen ~ 12 minuter men vi åt middag under tiden i 34 minuter vilket gjorde att om man hade kört bensinbil hade det tagit 34 minuter + tankningstiden. (Såklart att vi då valde att äta där vi laddade.)

Denna dag blev det alltså noll minuter väntan och faktiskt tidsbesparing ungefär för vad det tar att tanka bilen en gång (räknar att det är dubbel räckvidd för sånt man tankar flytande).

I de fall jag laddar ensamresande så händer det att jag laddar i Jokkmokk. Då är bilen klar efter att jag vart på macken, pissat och köpt en kaffe. Noll väntan.

Jag har någon längre resa ensam vintertid, där har jag fått vänta litegrann.


Boden-Mora i Februari.

Laddning 1 i Övik efter 40 mil.
Tog 16 minuter, vilket var innebar några minuter i bilen efter toa och kaffeinköp.
Nästa laddning skulle vart väldigt kort enligt bilen men det blev middag i 26 minuter vilket gjorde att nästa laddning bilen planerat för resan uteblev och jag dessutom hade mer ström med mig till målet än jag i grunden hade planerat. Stoppet hade såklart tagit 26 minuter med en fossilbil och sannolikt en tankning som hade skett tidigare med den bensinbilar jag äger.

Skillnaden mor en bensin/dieselbil hade vart några minuter kortare stopp i Övik.
IMG_7590.jpeg
Njae, jag upplever inte att det skiljer något märkbart i praktiken på de flesta resor mellan el och bensin/diesel.
Det är klart, någon gång sitter man i 12 minuter när det inte finns toa/kaffe tillgängligt.

Jag är ingen extrem elbilskramare, har flera fossila och någon fossil raket jag tänker fortsätta använda så det jag tycker här är inte elbilsaktivist-relaterat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2127
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av BrooklynS »

Delar helt AAKEE-s bild.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/thomas36594

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Skyltspurtaren »

Var bara tvungen att kolla, jag har nämligen köat en gång, i Markaryd, tror det var tre minuter ungefär. Men då var det helt fullt! Jag har hittills, de senaste fem åren, laddat 167 gånger på Teslas Superchargers. Så 0,6% risk för kö alltså?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2127
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av BrooklynS »

Skyltspurtaren skrev:
Var bara tvungen att kolla, jag har nämligen köat en gång, i Markaryd, tror det var tre minuter ungefär. Men då var det helt fullt! Jag har hittills, de senaste fem åren, laddat 167 gånger på Teslas Superchargers. Så 0,6% risk för kö alltså?
286 Supercharger sessions på dryga tre år. En gång kö i en minut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av T4s »

Aldrig köat. Bilen väntar alltid på oss vad ladd.

Stannar på samma ställen som när vi hade bensinare vid rutinresor
Familj med 2 barn.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4489
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av jonasl »

För egen del är det sällan jag kör mer än 60-70 mil på en dag, vet inte när jag gjorde det faktiskt. Vi har 50 mil till stugan och då brukar det bli ett laddstopp, oftast i Söderhamn men det går att ta tidigare om det finns behov.

Det behöver inte ens vara ett särskilt långt stopp för att räcka hela vägen, men ibland passar vi på att handla första dygnets förnödenheter på Ica och då har vi fått så vi klarar oss några dagar där uppe. Annars finns SuC utanför Coop i Härnösand och där är problemet det omvända nästan, bilen hinner bli full innan jag hinner ut.. Iaf om jag bara ska ha mina vanliga max 55% när jag kommer till stugan :-)

Kör man med släp är det klart mer laddande, och även med gamla Model 3 SR+ (2020 så rätt litet batteri) var det betydligt mera laddande. Var nog inte lika modig att köra ner på låg SoC då heller.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4507
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av nek0 »

Douglas MacArthur skrev: 23 aug 2025 10:22
tesla newbie skrev: 18 jun 2025 09:20
Jerker skrev: 18 jun 2025 07:42
Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.

När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?

Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.

Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
+100! Det verkar som att bara för att en dieselbil kan köra 100 mil på en tank, så är det riktmärket för hur länge man ska köra innan man stannar. Rekommendationen brukar vara att man stannar efter cirka 3 timmar och tar en paus/bensträckare innan man fortsätter. Alltså perfekt för elbilen: https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... ng-bilresa

Kanske vore bra om fler inbitna sträckörare gick över till elbil så måste de stanna lite oftare. Har man bråttom att ta sig från A till B så är snabbtåg eller flyg ett mycket bättre val. Är det inget alternativ så får man helt enkelt gilla läget att det tar lite längre tid.
Själv så har jag aldrig orkat köra mer än 3 timmar innan jag behöver en paus, så i mitt fall var det tidigt ganska klart att det skulle fungera för mig att köra elbil på långresa.

Detta hade aldrig gått med elbil, vilken jag faktiskt tycker är positivt:
Jag har aldrig haft en bil med sladd men jag har likväl en stilla undran. Jo, alla härinne ( i stort sett ) påstår att det, på sk långresor, så är tiden för att tanka ström är samma som diesel/bensin. Så är det kanske, men, min fråga är: Har väntetiden för att komma fram till laddstolpen inkluderats i totala tiden för laddstoppet?

Alltså, vid mina resor inom Svea Rike (sommartid) så har jag noterat hyfsat långa köer till stolparna. Ibland....jädrigt långa.
Ingen som lämnar fina exempel på laddtid vid diverse långresor har tydligen behövt vänta på sin tur.
Någonsin.
Och ovanstående är definitivt en av orsakerna till att jag undviker "allt" med sladd...!
En annan är förstås möjlighet att ladda hemma.

Mvh Douglas 🌞
Mitt första år med elbil och en långresa 650mil genom Europa. Laddade över 20 gånger och i Danmark hade vi kö vid Ionity (5 bilar väntade när vi kom) men 100 meter från Ionity var Tesla SuC med 12 lediga laddare, ingen väntetid. I Slovenien fick jag vänta 5 minuter för att man hade bara 2 Ionity laddare och där var det 2 danskar som laddade skit mycket 93 och 96% när vi kom. Tyvärr kan jag inte berätta om några långa väntetider :) .
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9488
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av mikebike »

De som hävdar att man inte förlorar någon tid på att snabbladda "eftersom man ändå måste stanna" gillar nog snabbmat och/eller att äta mackor i bilen. :lol:

Det senare har vi testat när vi hade lite bråttom till landet på Midsommarafton, men annars föredrar vi att äta på Kroatorpet i Huskvarna, Rudenstams mellan Huskvarna och Gränna, eller i Väderstad. Äta mackor vid Braehus är också ok.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4507
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av nek0 »

mikebike skrev: 24 aug 2025 07:43
De som hävdar att man inte förlorar någon tid på att snabbladda "eftersom man ändå måste stanna" gillar nog snabbmat och/eller att äta mackor i bilen. :lol:

Det senare har vi testat när vi hade lite bråttom till landet på Midsommarafton, men annars föredrar vi att äta på Kroatorpet i Huskvarna, Rudenstams mellan Huskvarna och Gränna, eller i Väderstad. Äta mackor vid Braehus är också ok.
Förlorar tid gör man absolut, men ska man köra 150mil på en dag måste man stanna ofta. Vi äter inte varje gång vi stannar :)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6089
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av AAKEE »

nek0 skrev: 24 aug 2025 08:25

Förlorar tid gör man absolut, men ska man köra 150mil på en dag måste man stanna ofta. Vi äter inte varje gång vi stannar :)
Jah hade en timme laddtid på SECC, dvs 166 mil.

8 min i Nyköping
13 min i Sollentuna
14 min i Hudik
13 min i Övik
15 min i Skellefteå

(Det är verkliga siffror som de blev. Lägre laddeffekt pga belastning i Sollentuna och Skellefteå).

Det är klart man tappar någon minut men med de bensinbilar jag haft/har (samt en A4 Tdi jag äger) hade det krävts två tankningar minst.

Bensinpumpar flödar 40-50L/minut, så ~ 1.5 minut per tankning + att använda kort och slå kod = totalt ~ 2.5 min.
Sen brukar i var fall jag behöva pissa efter 5h, och gärna köpa en kaffe.

Ystad upp till stockholm/Uppsala skulle det inte skilja något i praktiken, eftersom man måste tanka först och pissa sen med fosdilaren.

Om man tycker det är extremt viktigt att inte äta där man kan ladda så skiljer det mindre än en timme (~55 minuter) på 166 mil och 17-18 timmars körning.
Kan man acceptera att äta där man laddar eller tankar (eftersom det ju är så jäkligt bråttom) så är skillnaden väsentligt mindre än en timme.

Jag bor i Boden. Vi bodde med familjen i en period i Karlskrona, hade huset kvar här uppe och släkten i Norrbotten så jag körde upp / ned (143 mil) minst över jul och under semestern med dåvarande raket-Audi.
Jag valde oftast att göra precis den sträckkörningen (över en natt) som många elbilsmotståndare brukar nyttja som argument.

Jag har alltid gillat kaffe så man vill köpa kaffe någon gång emellanåt vilket leder till toabesök vid minst tankningarna. Har inga data, men jag tror i ärlighetens namn att ett normalt stopp när familjen sov ombord tog ~ 10 minuter för att tanka, pissa och köpa kaffe.

Har inga loggar på det såklart men i praktiken skiljde det antagligen inte mer än 30 minuter på 143-166 mil med bensin mot el.

Egentligen undrar jag hur många av de som pratar om just maratonkörniningar på 150 mil som:
1) Alls gör sådant återkommande
2) Hur ofta det görs per år för de som gör dem.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av SIR N »

Som jag sa tidigare, det man eventuellt förlorar i tid på långresor tar man igen i vardagen på att inte behöva åka till macken.

Innan jag körde Tesla körde jag XC90 Diesel. Den behövde tankas ungefär var femte dag. Säg att det tar ca tio minuter för omväg till macken, eventuell kö till pumpen, fippla med app eller kort, och sen själva tankningen på det. Det blir 10 minuter 73 gånger om året. Det är 12 timmar per år för att fylla på bränsle. Att sätta i och ta ur laddsladd: 2x5 sekunder, varannan eller var tredje dag blir 25 minuter på ett år.

Så elbilen ger dig 11,5 timmar mer fritid per år eftersom du slipper tanka.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
PSMKA
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 jul 2025 18:10

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av PSMKA »

SIR N skrev: 24 aug 2025 11:31
Som jag sa tidigare, det man eventuellt förlorar i tid på långresor tar man igen i vardagen på att inte behöva åka till macken.

Innan jag körde Tesla körde jag XC90 Diesel. Den behövde tankas ungefär var femte dag. Säg att det tar ca tio minuter för omväg till macken, eventuell kö till pumpen, fippla med app eller kort, och sen själva tankningen på det. Det blir 10 minuter 73 gånger om året. Det är 12 timmar per år för att fylla på bränsle. Att sätta i och ta ur laddsladd: 2x5 sekunder, varannan eller var tredje dag blir 25 minuter på ett år.

Så elbilen ger dig 11,5 timmar mer fritid per år eftersom du slipper tanka.
Snyggt! Ingen som tankar bränsle tänker i dessa banor. Jag kör diesel idag, men beställt en MYLR och aldrig tänkt på det så här. Nu blev det än mer trevligare att vi ska byta. :)
2025: MYLR AWD Juniper, Diamond Black - Beställd.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9488
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av mikebike »

nek0 skrev: 24 aug 2025 08:25
mikebike skrev: 24 aug 2025 07:43
De som hävdar att man inte förlorar någon tid på att snabbladda "eftersom man ändå måste stanna" gillar nog snabbmat och/eller att äta mackor i bilen. :lol:

Det senare har vi testat när vi hade lite bråttom till landet på Midsommarafton, men annars föredrar vi att äta på Kroatorpet i Huskvarna, Rudenstams mellan Huskvarna och Gränna, eller i Väderstad. Äta mackor vid Braehus är också ok.
Förlorar tid gör man absolut, men ska man köra 150mil på en dag måste man stanna ofta. Vi äter inte varje gång vi stannar :)
150 kör jag aldrig, 49 mil ofta.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9488
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av mikebike »

SIR N skrev: 24 aug 2025 11:31
Som jag sa tidigare, det man eventuellt förlorar i tid på långresor tar man igen i vardagen på att inte behöva åka till macken.

Innan jag körde Tesla körde jag XC90 Diesel. Den behövde tankas ungefär var femte dag. Säg att det tar ca tio minuter för omväg till macken, eventuell kö till pumpen, fippla med app eller kort, och sen själva tankningen på det. Det blir 10 minuter 73 gånger om året. Det är 12 timmar per år för att fylla på bränsle. Att sätta i och ta ur laddsladd: 2x5 sekunder, varannan eller var tredje dag blir 25 minuter på ett år.

Så elbilen ger dig 11,5 timmar mer fritid per år eftersom du slipper tanka.
När jag körde avgasbil tankade jag periodvis var femte vecka. Nu laddar jag minst en gång i veckan. Då var det närmare till macken än det är till närmaste laddstolpe nu. Det var dessutom alltid ledigt på macken och ingen nattparkerade vid pumparna.
Mer fippel med kort eller app för att ladda än det var för att tanka, dessutom är det ju olika kort eller appar för varenda laddstolpe. Det tar dessutom längre tid att hämta kabeln i frunken än det tar att stoppa i ett pumpmunstycke.
Sedan har vi tidsåtgången med att gå runt och leta lediga laddstolpar innan man hämtar bilen.
Nej, det går åt mycket mer tid för att ladda än för att tanka.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9488
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 24 aug 2025 09:34
nek0 skrev: 24 aug 2025 08:25

Förlorar tid gör man absolut, men ska man köra 150mil på en dag måste man stanna ofta. Vi äter inte varje gång vi stannar :)
Jah hade en timme laddtid på SECC, dvs 166 mil.

8 min i Nyköping
13 min i Sollentuna
14 min i Hudik
13 min i Övik
15 min i Skellefteå

(Det är verkliga siffror som de blev. Lägre laddeffekt pga belastning i Sollentuna och Skellefteå).

Det är klart man tappar någon minut men med de bensinbilar jag haft/har (samt en A4 Tdi jag äger) hade det krävts två tankningar minst.

Bensinpumpar flödar 40-50L/minut, så ~ 1.5 minut per tankning + att använda kort och slå kod = totalt ~ 2.5 min.
Sen brukar i var fall jag behöva pissa efter 5h, och gärna köpa en kaffe.

Ystad upp till stockholm/Uppsala skulle det inte skilja något i praktiken, eftersom man måste tanka först och pissa sen med fosdilaren.

Om man tycker det är extremt viktigt att inte äta där man kan ladda så skiljer det mindre än en timme (~55 minuter) på 166 mil och 17-18 timmars körning.
Kan man acceptera att äta där man laddar eller tankar (eftersom det ju är så jäkligt bråttom) så är skillnaden väsentligt mindre än en timme.

Jag bor i Boden. Vi bodde med familjen i en period i Karlskrona, hade huset kvar här uppe och släkten i Norrbotten så jag körde upp / ned (143 mil) minst över jul och under semestern med dåvarande raket-Audi.
Jag valde oftast att göra precis den sträckkörningen (över en natt) som många elbilsmotståndare brukar nyttja som argument.

Jag har alltid gillat kaffe så man vill köpa kaffe någon gång emellanåt vilket leder till toabesök vid minst tankningarna. Har inga data, men jag tror i ärlighetens namn att ett normalt stopp när familjen sov ombord tog ~ 10 minuter för att tanka, pissa och köpa kaffe.

Har inga loggar på det såklart men i praktiken skiljde det antagligen inte mer än 30 minuter på 143-166 mil med bensin mot el.

Egentligen undrar jag hur många av de som pratar om just maratonkörniningar på 150 mil som:
1) Alls gör sådant återkommande
2) Hur ofta det görs per år för de som gör dem.
Din bil måste ladda sjukt snabbt. Jag får ungefär 100 kW i snitt när jag laddar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar