"Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av SIR N »

mikebike skrev: 24 aug 2025 12:39
SIR N skrev: 24 aug 2025 11:31
Som jag sa tidigare, det man eventuellt förlorar i tid på långresor tar man igen i vardagen på att inte behöva åka till macken.

Innan jag körde Tesla körde jag XC90 Diesel. Den behövde tankas ungefär var femte dag. Säg att det tar ca tio minuter för omväg till macken, eventuell kö till pumpen, fippla med app eller kort, och sen själva tankningen på det. Det blir 10 minuter 73 gånger om året. Det är 12 timmar per år för att fylla på bränsle. Att sätta i och ta ur laddsladd: 2x5 sekunder, varannan eller var tredje dag blir 25 minuter på ett år.

Så elbilen ger dig 11,5 timmar mer fritid per år eftersom du slipper tanka.
När jag körde avgasbil tankade jag periodvis var femte vecka. Nu laddar jag minst en gång i veckan. Då var det närmare till macken än det är till närmaste laddstolpe nu. Det var dessutom alltid ledigt på macken och ingen nattparkerade vid pumparna.
Mer fippel med kort eller app för att ladda än det var för att tanka, dessutom är det ju olika kort eller appar för varenda laddstolpe. Det tar dessutom längre tid att hämta kabeln i frunken än det tar att stoppa i ett pumpmunstycke.
Sedan har vi tidsåtgången med att gå runt och leta lediga laddstolpar innan man hämtar bilen.
Nej, det går åt mycket mer tid för att ladda än för att tanka.
Ja, har man inte laddning hemma så är det förstås en annan femma. Då blir det ju som att åka och tanka fast man fyller elektroner.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Som jag sa tidigare, det man eventuellt förlorar i tid på långresor tar man igen i vardagen på att inte behöva åka till macken.

Innan jag körde Tesla körde jag XC90 Diesel. Den behövde tankas ungefär var femte dag. Säg att det tar ca tio minuter för omväg till macken, eventuell kö till pumpen, fippla med app eller kort, och sen själva tankningen på det. Det blir 10 minuter 73 gånger om året. Det är 12 timmar per år för att fylla på bränsle. Att sätta i och ta ur laddsladd: 2x5 sekunder, varannan eller var tredje dag blir 25 minuter på ett år.

Under två semesterresor nere i europa i sommar så har jag nog sammanlagt stått lite mer än 11timmar och väntat på att det ska ladda
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Problemet med det här resonemanget är väl att dom flesta föredrar att lägga 11h om året på att fylla drivmedel under tidpunkter man ändå inte gör nåt vettigt, än att lägga 11h att fylla drivmedel när man är på semester.
current

Inlägg av current »

Tycker laddning med Tesla är en icke-fråga. Det finns dock två problem.

Stationer där man behöver dela på effekten.

Stationer där det kommer in äldre ID-bilar bland annat med kallt batteri som behöver 45 minuter eller mer på sig för att ladda.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 24 aug 2025 12:42
AAKEE skrev: 24 aug 2025 09:34
nek0 skrev: 24 aug 2025 08:25

Förlorar tid gör man absolut, men ska man köra 150mil på en dag måste man stanna ofta. Vi äter inte varje gång vi stannar :)
Jah hade en timme laddtid på SECC, dvs 166 mil.

8 min i Nyköping
13 min i Sollentuna
14 min i Hudik
13 min i Övik
15 min i Skellefteå

(Det är verkliga siffror som de blev. Lägre laddeffekt pga belastning i Sollentuna och Skellefteå).

Det är klart man tappar någon minut men med de bensinbilar jag haft/har (samt en A4 Tdi jag äger) hade det krävts två tankningar minst.

Bensinpumpar flödar 40-50L/minut, så ~ 1.5 minut per tankning + att använda kort och slå kod = totalt ~ 2.5 min.
Sen brukar i var fall jag behöva pissa efter 5h, och gärna köpa en kaffe.

Ystad upp till stockholm/Uppsala skulle det inte skilja något i praktiken, eftersom man måste tanka först och pissa sen med fosdilaren.

Om man tycker det är extremt viktigt att inte äta där man kan ladda så skiljer det mindre än en timme (~55 minuter) på 166 mil och 17-18 timmars körning.
Kan man acceptera att äta där man laddar eller tankar (eftersom det ju är så jäkligt bråttom) så är skillnaden väsentligt mindre än en timme.

Jag bor i Boden. Vi bodde med familjen i en period i Karlskrona, hade huset kvar här uppe och släkten i Norrbotten så jag körde upp / ned (143 mil) minst över jul och under semestern med dåvarande raket-Audi.
Jag valde oftast att göra precis den sträckkörningen (över en natt) som många elbilsmotståndare brukar nyttja som argument.

Jag har alltid gillat kaffe så man vill köpa kaffe någon gång emellanåt vilket leder till toabesök vid minst tankningarna. Har inga data, men jag tror i ärlighetens namn att ett normalt stopp när familjen sov ombord tog ~ 10 minuter för att tanka, pissa och köpa kaffe.

Har inga loggar på det såklart men i praktiken skiljde det antagligen inte mer än 30 minuter på 143-166 mil med bensin mot el.

Egentligen undrar jag hur många av de som pratar om just maratonkörniningar på 150 mil som:
1) Alls gör sådant återkommande
2) Hur ofta det görs per år för de som gör dem.
Din bil måste ladda sjukt snabbt. Jag får ungefär 100 kW i snitt när jag laddar.
Min är ändå en del nerfad sen den var ny, men normalladdning på SuC snittar ~ 185kW ish?

När den var ny, 250kW till ~35-37% och 155kW vid 50%.

Nu kör ju du omkring med en laggårdsvägg, så du behöver mer ström per körd meter, right?
Och LG-batteriet laddar inte jättesnabbt.

Kort laddtid går ju på formeln:
[Laddeffekt i snitt / förbrukning]

Ju mer man måste ladda desto mer går laddhastigheten ned såklart, då kurvan drooopar skarpt med ökad SOC.
Tesla producerar billiga(-ste) batterierna, inte de snabbaste.

Nästan 100 mil enligt ABRP:
IMG_7598.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

AAKEE skrev: 24 aug 2025 09:34
nek0 skrev: 24 aug 2025 08:25

Förlorar tid gör man absolut, men ska man köra 150mil på en dag måste man stanna ofta. Vi äter inte varje gång vi stannar :)
Jah hade en timme laddtid på SECC, dvs 166 mil.

8 min i Nyköping
13 min i Sollentuna
14 min i Hudik
13 min i Övik
15 min i Skellefteå

(Det är verkliga siffror som de blev. Lägre laddeffekt pga belastning i Sollentuna och Skellefteå).

Det är klart man tappar någon minut men med de bensinbilar jag haft/har (samt en A4 Tdi jag äger) hade det krävts två tankningar minst.

Bensinpumpar flödar 40-50L/minut, så ~ 1.5 minut per tankning + att använda kort och slå kod = totalt ~ 2.5 min.
Sen brukar i var fall jag behöva pissa efter 5h, och gärna köpa en kaffe.

Ystad upp till stockholm/Uppsala skulle det inte skilja något i praktiken, eftersom man måste tanka först och pissa sen med fosdilaren.

Om man tycker det är extremt viktigt att inte äta där man kan ladda så skiljer det mindre än en timme (~55 minuter) på 166 mil och 17-18 timmars körning.
Kan man acceptera att äta där man laddar eller tankar (eftersom det ju är så jäkligt bråttom) så är skillnaden väsentligt mindre än en timme.

Jag bor i Boden. Vi bodde med familjen i en period i Karlskrona, hade huset kvar här uppe och släkten i Norrbotten så jag körde upp / ned (143 mil) minst över jul och under semestern med dåvarande raket-Audi.
Jag valde oftast att göra precis den sträckkörningen (över en natt) som många elbilsmotståndare brukar nyttja som argument.

Jag har alltid gillat kaffe så man vill köpa kaffe någon gång emellanåt vilket leder till toabesök vid minst tankningarna. Har inga data, men jag tror i ärlighetens namn att ett normalt stopp när familjen sov ombord tog ~ 10 minuter för att tanka, pissa och köpa kaffe.

Har inga loggar på det såklart men i praktiken skiljde det antagligen inte mer än 30 minuter på 143-166 mil med bensin mot el.

Egentligen undrar jag hur många av de som pratar om just maratonkörniningar på 150 mil som:
1) Alls gör sådant återkommande
2) Hur ofta det görs per år för de som gör dem.
Jag håller helt med, jag kör nog fler och längre långresor än dom flesta, och det med en "gammal" Model X med rätt begränsad räckvidd och halvtaskig laddkurva.

Min vanligaste resa är Gävle <-> Paris, c:a 220 mil, oftast med en övernattning. Trots att min bil är så pass "dålig" för långresor så är skillnaden i tid mot en teoretisk fossil-resa helt utan pauser c:a 1.5h per resdag, se Google Maps vs ABRP:
IMG_8072.JPEG
IMG_8075.JPEG
Skillnaden mot en nyare elbil är förstås ännu mindre, vilket är ett av skälen till att jag fortfarande rullar runt i gamla Bettan med fri SuC, jag har helt enkelt inte hittat några starka argument för att byta till någon nyare modell.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

fth skrev: 24 aug 2025 16:52
Jag håller helt med, jag kör nog fler och längre långresor än dom flesta, och det med en "gammal" Model X med rätt begränsad räckvidd och halvtaskig laddkurva.
Väldigt bra exempel!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare

Inlägg av velig »

Jag upplever inte själva resorna som speciellt krångliga. Även om vi mestadels kör långt på lov vintertid till skidorter så har vi aldrig behövt köa. Åker heller inte några konstiga tider, utan det blir stugbytardagar och sticker vid 8-9 tiden på morgonen som alla andra.
Däremot så är destinationsladdningen ett aber, speciellt på skidorter. Ofta fossilbilar står och blockerar laddare, eller så är det någon elbilist som tycker att det är en bra idé att stå kvar på sin laddplats under hela sin vistelse.

Att boka stuga med laddbox för bil blir oftast sjukt mycket dyrare än att hitta en utan.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

velig skrev: 25 aug 2025 11:48
Jag upplever inte själva resorna som speciellt krångliga. Även om vi mestadels kör långt på lov vintertid till skidorter så har vi aldrig behövt köa. Åker heller inte några konstiga tider, utan det blir stugbytardagar och sticker vid 8-9 tiden på morgonen som alla andra.
Däremot så är destinationsladdningen ett aber, speciellt på skidorter. Ofta fossilbilar står och blockerar laddare, eller så är det någon elbilist som tycker att det är en bra idé att stå kvar på sin laddplats under hela sin vistelse.

Att boka stuga med laddbox för bil blir oftast sjukt mycket dyrare än att hitta en utan.
Jag håller med, snabbladdning är problemfritt, destinationsladdning är fortfarande ett rent hasardspel.

Vis av erfarenhet räknar jag aldrig med att kunna ladda på plats, oavsett vad som utlovas från hotell o dyl.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

SIR N skrev: 24 aug 2025 12:55
mikebike skrev: 24 aug 2025 12:39

När jag körde avgasbil tankade jag periodvis var femte vecka. Nu laddar jag minst en gång i veckan. Då var det närmare till macken än det är till närmaste laddstolpe nu. Det var dessutom alltid ledigt på macken och ingen nattparkerade vid pumparna.
Mer fippel med kort eller app för att ladda än det var för att tanka, dessutom är det ju olika kort eller appar för varenda laddstolpe. Det tar dessutom längre tid att hämta kabeln i frunken än det tar att stoppa i ett pumpmunstycke.
Sedan har vi tidsåtgången med att gå runt och leta lediga laddstolpar innan man hämtar bilen.
Nej, det går åt mycket mer tid för att ladda än för att tanka.
Ja, har man inte laddning hemma så är det förstås en annan femma. Då blir det ju som att åka och tanka fast man fyller elektroner.
Ja, fast långsammare och oftare. Igår laddade jag för tredje gången på en vecka.😁
Rekordet är 6 gånger på en vecka (semester).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar