Zeekr 7X

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

manneson
Inlägg: 1418
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av manneson »

backe skrev: 10 aug 2025 14:12
manneson skrev: 10 aug 2025 13:57
backe skrev: 10 aug 2025 13:52
manneson skrev: 10 aug 2025 13:07
backe skrev: 10 aug 2025 10:55


Du kan kolla själv på car.info på alla bilmärken och modeller.
Påstått mixtrande är nog i Kina.
Wow, knappt 800 bilar på 3(?) år de varit verksamma i Sverige. Hur ska det bära sig.
Det där är i år, så 7 månader. 7X har bara levererats ett par månader.
Dom kommer nog klara sig bra, växer så det knakar.
Tycker tvärtom det ser förvånansvärt illa ut. Av kineserna trodde man nog just Zeekr skulle klara sig lite bättre men det där ser illavarslande ut.
X fick dom sålt några hundra bilar efter aggressiva privatleasingkampanjer, men nu har det planat ut.
Hypen dog också väldigt snabbt för 7X ser det ut som.
Finns såvitt jag vet inget bilmärke som tappar så kraftigt som Tesla, -80% i juli eller nåt sånt? Så där ska man nog oroa sig lite mer.

Hur tyder du att hypen dog utifrån en uppåtgående kurva?
Zeekr finns knappt på kartan jämfört med Tesla.
Ganska tydligt vem som har en uppåtgående kurva här…
IMG_0573.jpeg
backe
Inlägg: 2857
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Zeekr 7X

Inlägg av backe »

manneson skrev: 11 aug 2025 15:29
backe skrev: 10 aug 2025 14:12
manneson skrev: 10 aug 2025 13:57
backe skrev: 10 aug 2025 13:52
manneson skrev: 10 aug 2025 13:07


Wow, knappt 800 bilar på 3(?) år de varit verksamma i Sverige. Hur ska det bära sig.
Det där är i år, så 7 månader. 7X har bara levererats ett par månader.
Dom kommer nog klara sig bra, växer så det knakar.
Tycker tvärtom det ser förvånansvärt illa ut. Av kineserna trodde man nog just Zeekr skulle klara sig lite bättre men det där ser illavarslande ut.
X fick dom sålt några hundra bilar efter aggressiva privatleasingkampanjer, men nu har det planat ut.
Hypen dog också väldigt snabbt för 7X ser det ut som.
Finns såvitt jag vet inget bilmärke som tappar så kraftigt som Tesla, -80% i juli eller nåt sånt? Så där ska man nog oroa sig lite mer.

Hur tyder du att hypen dog utifrån en uppåtgående kurva?
Zeekr finns knappt på kartan jämfört med Tesla.
Ganska tydligt vem som har en uppåtgående kurva här…
IMG_0573.jpeg
Du är rolig du 🤗
IMG_1641.jpeg
IMG_1642.jpeg
manneson
Inlägg: 1418
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av manneson »

backe skrev: 11 aug 2025 15:42
manneson skrev: 11 aug 2025 15:29
backe skrev: 10 aug 2025 14:12
manneson skrev: 10 aug 2025 13:57
backe skrev: 10 aug 2025 13:52


Det där är i år, så 7 månader. 7X har bara levererats ett par månader.
Dom kommer nog klara sig bra, växer så det knakar.
Tycker tvärtom det ser förvånansvärt illa ut. Av kineserna trodde man nog just Zeekr skulle klara sig lite bättre men det där ser illavarslande ut.
X fick dom sålt några hundra bilar efter aggressiva privatleasingkampanjer, men nu har det planat ut.
Hypen dog också väldigt snabbt för 7X ser det ut som.
Finns såvitt jag vet inget bilmärke som tappar så kraftigt som Tesla, -80% i juli eller nåt sånt? Så där ska man nog oroa sig lite mer.

Hur tyder du att hypen dog utifrån en uppåtgående kurva?
Zeekr finns knappt på kartan jämfört med Tesla.
Ganska tydligt vem som har en uppåtgående kurva här…
IMG_0573.jpeg
Du är rolig du 🤗
Vi jämförde 2025 mr moving the goalposts. 🤣
Men oavsett, den översta säger 150 och 150 på de sista peakarna. Den undre säger 1000 och 1000.
Vad är mest? 😉
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 695
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Zeekr 7X

Inlägg av improwise »

Provsatt 7X idag i Gallerian och slogs av att den var klart mindre än jag hade trott (förutom i baksätet som kändes närmast absurt rymligt). Nu gäller det väl rätt många bilar jämfört med Model S och behöver absolut inte vara någon nackdel för den är ärligt talat onödigt stor i många lägen.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1097
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Zeekr 7X

Inlägg av R_Edvinsson »

improwise skrev: 11 aug 2025 20:00
Provsatt 7X idag i Gallerian och slogs av att den var klart mindre än jag hade trott (förutom i baksätet som kändes närmast absurt rymligt). Nu gäller det väl rätt många bilar jämfört med Model S och behöver absolut inte vara någon nackdel för den är ärligt talat onödigt stor i många lägen.
Att bilar i denna klassen inte har i längsled ställbara baksäten är fan en gåta.
De flesta elbilar skulle ha oerhört mycket att vinna på 10-20cm skjutmån, vilket ändå skulle göra baksätena fullt användbara för merparten av kunderna och skulle erbjuda 50-100l extra bagage istället för att man behövde ha väskorna på golvet i baksätet vilket man ser ganska ofta när barnfamiljer är ute på långtur.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1187
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Zeekr 7X

Inlägg av DanneLKPG »

R_Edvinsson skrev: 11 aug 2025 20:49
improwise skrev: 11 aug 2025 20:00
Provsatt 7X idag i Gallerian och slogs av att den var klart mindre än jag hade trott (förutom i baksätet som kändes närmast absurt rymligt). Nu gäller det väl rätt många bilar jämfört med Model S och behöver absolut inte vara någon nackdel för den är ärligt talat onödigt stor i många lägen.
Att bilar i denna klassen inte har i längsled ställbara baksäten är fan en gåta.
De flesta elbilar skulle ha oerhört mycket att vinna på 10-20cm skjutmån, vilket ändå skulle göra baksätena fullt användbara för merparten av kunderna och skulle erbjuda 50-100l extra bagage istället för att man behövde ha väskorna på golvet i baksätet vilket man ser ganska ofta när barnfamiljer är ute på långtur.
Det är skjutbart baksäte på IONIQ 5. Elektriskt om man har komfortpaketet. En av anledningarna till att jag valde den framför EV6. Extremt mycket plats i baksätet när baksätet är längst bak så det är inga problem för vuxna att sitta även när man skjuter fram.

Saknar invändig V2L och skjutbart baksäte i 7X. Samt att farthållaren inte ens fungerar med släpvagn på! På IONIQ 5 fungerar till och med deras ”autopilot” med släp vilket är skönt på längre resor…

Var väldigt inne på en 7X, men just nu är jag väldigt sugen på hur i5 MY26 eller MY27 blir istället. Hyundai ska gå över till Android automotive ”snart”.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 695
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Zeekr 7X

Inlägg av improwise »

Såg den vita Zeekr 7X idag och måste säga att den var klart snyggare än väntat i den färgen (som jag antar inte är metallic), såg oväntat clean och fräsch ut. Normalt brukar jag föredra bilar i en färg men den rätt minimalistiska designen gjorde mycket. YMMV som vanligt :)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 917
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av roffe_s »

improwise skrev: 17 aug 2025 20:58
Såg den vita Zeekr 7X idag och måste säga att den var klart snyggare än väntat i den färgen (som jag antar inte är metallic), såg oväntat clean och fräsch ut. Normalt brukar jag föredra bilar i en färg men den rätt minimalistiska designen gjorde mycket. YMMV som vanligt :)
Jag tror faktiskt det är samma vita metallic som 001 - Crystal white 707, en kod som den bl a delar med Volvo. Färgen kallas ibland white pearl metallic.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
ChristofferG
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 mar 2022 08:56

Re: Zeekr 7X

Inlägg av ChristofferG »

Testade 0-100 SoC på 30%. Igen försämring alls i prestanda.
Bilen är verkligen försiktig 0-100 och det märks då den med låg SoC fortfarande har samma tid. Mellan 100--150 märks det däremot viss skillnad. Diffande ca 0,2 sekunder vid låg SoC 0-150 jämfört med mitt tidigare test med drygt 70%.

0-100 vid 30% SoC
Bild

0-150 vid 70% SoC
Bild

0-150 vid 30% SoC
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9499
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 7X

Inlägg av mikebike »

Hur laddar 7X på 400V laddare?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jedimind
Inlägg: 36
Blev medlem: 19 maj 2024 20:30

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Jedimind »

mikebike skrev: 26 aug 2025 16:10
Hur laddar 7X på 400V laddare?
typ 70KW så 800V all the way baby :)
Zeekr 7x Privilege
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9499
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 7X

Inlägg av mikebike »

Jedimind skrev: 26 aug 2025 16:14
mikebike skrev: 26 aug 2025 16:10
Hur laddar 7X på 400V laddare?
typ 70KW så 800V all the way baby :)
Ah, trist. Då blir det segt att åka till Lappland och jaga.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 917
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av roffe_s »

mikebike skrev: 26 aug 2025 16:54
Jedimind skrev: 26 aug 2025 16:14
mikebike skrev: 26 aug 2025 16:10
Hur laddar 7X på 400V laddare?
typ 70KW så 800V all the way baby :)
Ah, trist. Då blir det segt att åka till Lappland och jaga.
Blir det? Nu kör jag inte 7X men visst kan jag väl ta mig nästan överallt i ”Norrlands inland” via 800V laddare numera?

I morgon bär det i alla fall av till Kiruna och senare Björkliden för mig, den resan skulle jag nog kunna göra via enbart 800V om jag inte misstar mig🙂
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9499
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 7X

Inlägg av mikebike »

roffe_s skrev: 26 aug 2025 16:59
mikebike skrev: 26 aug 2025 16:54
Jedimind skrev: 26 aug 2025 16:14
mikebike skrev: 26 aug 2025 16:10
Hur laddar 7X på 400V laddare?
typ 70KW så 800V all the way baby :)
Ah, trist. Då blir det segt att åka till Lappland och jaga.
Blir det? Nu kör jag inte 7X men visst kan jag väl ta mig nästan överallt i ”Norrlands inland” via 800V laddare numera?

I morgon bär det i alla fall av till Kiruna och senare Björkliden för mig, den resan skulle jag nog kunna göra via enbart 800V om jag inte misstar mig🙂
Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Screenshot_20250826_183228_ChargeFinder.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 917
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av roffe_s »

mikebike skrev: 26 aug 2025 18:35
roffe_s skrev: 26 aug 2025 16:59
mikebike skrev: 26 aug 2025 16:54
Jedimind skrev: 26 aug 2025 16:14
mikebike skrev: 26 aug 2025 16:10
Hur laddar 7X på 400V laddare?
typ 70KW så 800V all the way baby :)
Ah, trist. Då blir det segt att åka till Lappland och jaga.
Blir det? Nu kör jag inte 7X men visst kan jag väl ta mig nästan överallt i ”Norrlands inland” via 800V laddare numera?

I morgon bär det i alla fall av till Kiruna och senare Björkliden för mig, den resan skulle jag nog kunna göra via enbart 800V om jag inte misstar mig🙂
Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Screenshot_20250826_183228_ChargeFinder.jpg
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.

Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.

Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra service👌
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9499
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 7X

Inlägg av mikebike »

roffe_s skrev: 26 aug 2025 20:03
mikebike skrev: 26 aug 2025 18:35
roffe_s skrev: 26 aug 2025 16:59
mikebike skrev: 26 aug 2025 16:54
Jedimind skrev: 26 aug 2025 16:14


typ 70KW så 800V all the way baby :)
Ah, trist. Då blir det segt att åka till Lappland och jaga.
Blir det? Nu kör jag inte 7X men visst kan jag väl ta mig nästan överallt i ”Norrlands inland” via 800V laddare numera?

I morgon bär det i alla fall av till Kiruna och senare Björkliden för mig, den resan skulle jag nog kunna göra via enbart 800V om jag inte misstar mig🙂
Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Screenshot_20250826_183228_ChargeFinder.jpg
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.

Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.

Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra service👌
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Hok
Inlägg: 379
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Hok »


mikebike skrev:
roffe_s skrev: 26 aug 2025 20:03
mikebike skrev: 26 aug 2025 18:35
roffe_s skrev: 26 aug 2025 16:59
mikebike skrev: 26 aug 2025 16:54
Ah, trist. Då blir det segt att åka till Lappland och jaga.
Blir det? Nu kör jag inte 7X men visst kan jag väl ta mig nästan överallt i ”Norrlands inland” via 800V laddare numera?

I morgon bär det i alla fall av till Kiruna och senare Björkliden för mig, den resan skulle jag nog kunna göra via enbart 800V om jag inte misstar migBild
Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Screenshot_20250826_183228_ChargeFinder.jpg
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.

Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.

Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra serviceBild
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9499
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 7X

Inlägg av mikebike »

Hok skrev: 27 aug 2025 17:04
mikebike skrev:
roffe_s skrev: 26 aug 2025 20:03
mikebike skrev: 26 aug 2025 18:35
roffe_s skrev: 26 aug 2025 16:59
Blir det? Nu kör jag inte 7X men visst kan jag väl ta mig nästan överallt i ”Norrlands inland” via 800V laddare numera?

I morgon bär det i alla fall av till Kiruna och senare Björkliden för mig, den resan skulle jag nog kunna göra via enbart 800V om jag inte misstar migBild
Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Screenshot_20250826_183228_ChargeFinder.jpg
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.

Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.

Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra serviceBild
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Då lär den inte vara på 800V heller?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Hok
Inlägg: 379
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Hok »

mikebike skrev:
Hok skrev: 27 aug 2025 17:04
mikebike skrev:
roffe_s skrev: 26 aug 2025 20:03
mikebike skrev: 26 aug 2025 18:35
Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Screenshot_20250826_183228_ChargeFinder.jpg
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.

Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.

Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra serviceBild
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Då lär den inte vara på 800V heller?
Osäker, men är det en Alpitronic så använder Ionity sådana 800V begränsade till 200 kW. Någon som åker förbi får kontrollera.
DonElon
Inlägg: 43
Blev medlem: 07 sep 2015 10:41

Re: Zeekr 7X

Inlägg av DonElon »

mikebike skrev: 27 aug 2025 18:49
Hok skrev: 27 aug 2025 17:04
mikebike skrev:
roffe_s skrev: 26 aug 2025 20:03
mikebike skrev: 26 aug 2025 18:35

Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Screenshot_20250826_183228_ChargeFinder.jpg
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.

Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.

Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra serviceBild
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Då lär den inte vara på 800V heller?
Finns många 800V som är begränsade till 150-200 kW.
Exempelvis tror jag att typ alla OKQ8 är 800V fast de är lokalt begränsade att de bara ger 150 kW (dessutom med delad effekt på stolpen). Gissar att majoriteten av Cirkel K också är 800V. Är väl nästan bara Recharge Kempower-laddare som bara är 400V utöver Tesla.

Förövrigt borde ChargeFinder börja med ett 400V/800V-filter så man kan vara säker och inte bara gissa.
deddly
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Re: Zeekr 7X

Inlägg av deddly »

Finns det någon information om hur batterierna kommer att må efter några år med sådan snabb laddning?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 938
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Zeekr 7X

Inlägg av flamman »

DonElon skrev: 27 aug 2025 22:01
mikebike skrev: 27 aug 2025 18:49
Hok skrev: 27 aug 2025 17:04
mikebike skrev:
roffe_s skrev: 26 aug 2025 20:03
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.

Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.

Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra serviceBild
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Då lär den inte vara på 800V heller?
Finns många 800V som är begränsade till 150-200 kW.
Exempelvis tror jag att typ alla OKQ8 är 800V fast de är lokalt begränsade att de bara ger 150 kW (dessutom med delad effekt på stolpen). Gissar att majoriteten av Cirkel K också är 800V. Är väl nästan bara Recharge Kempower-laddare som bara är 400V utöver Tesla.
Precis. 800V är typ det vanligaste.

Min lista på 800V-operatörer är:
EON, Circle K, OKQ8, Eviny, Allego, Mer, Rifil (Malmö), Nima energy utöver Ionity.

I Norrland finns Kwatt.se som också har är 800V på alla sina, även de som är 150kW och 180 kW.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9499
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 7X

Inlägg av mikebike »

DonElon skrev: 27 aug 2025 22:01
mikebike skrev: 27 aug 2025 18:49
Hok skrev: 27 aug 2025 17:04
mikebike skrev:
roffe_s skrev: 26 aug 2025 20:03
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.

Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.

Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra serviceBild
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Då lär den inte vara på 800V heller?
Finns många 800V som är begränsade till 150-200 kW.
Exempelvis tror jag att typ alla OKQ8 är 800V fast de är lokalt begränsade att de bara ger 150 kW (dessutom med delad effekt på stolpen). Gissar att majoriteten av Cirkel K också är 800V. Är väl nästan bara Recharge Kempower-laddare som bara är 400V utöver Tesla.

Förövrigt borde ChargeFinder börja med ett 400V/800V-filter så man kan vara säker och inte bara gissa.
Om man laddar en 7X på en 800V laddare med 150 eller 200 kW, får man då då en helt rak laddkurva?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
DonElon
Inlägg: 43
Blev medlem: 07 sep 2015 10:41

Re: Zeekr 7X

Inlägg av DonElon »

mikebike skrev: 28 aug 2025 08:54
DonElon skrev: 27 aug 2025 22:01
mikebike skrev: 27 aug 2025 18:49
Hok skrev: 27 aug 2025 17:04
mikebike skrev:
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Då lär den inte vara på 800V heller?
Finns många 800V som är begränsade till 150-200 kW.
Exempelvis tror jag att typ alla OKQ8 är 800V fast de är lokalt begränsade att de bara ger 150 kW (dessutom med delad effekt på stolpen). Gissar att majoriteten av Cirkel K också är 800V. Är väl nästan bara Recharge Kempower-laddare som bara är 400V utöver Tesla.

Förövrigt borde ChargeFinder börja med ett 400V/800V-filter så man kan vara säker och inte bara gissa.
Om man laddar en 7X på en 800V laddare med 150 eller 200 kW, får man då då en helt rak laddkurva?
Ja.

Så var det i alla fall för en Hyundai Ioniq 5 som laddade hos OKQ8 150 kW. Låg konstant på 148 kW i laddhastighet upp till cirka 70 procent.
manneson
Inlägg: 1418
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av manneson »

DonElon skrev: 28 aug 2025 09:14
mikebike skrev: 28 aug 2025 08:54
DonElon skrev: 27 aug 2025 22:01
mikebike skrev: 27 aug 2025 18:49
Hok skrev: 27 aug 2025 17:04


Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Då lär den inte vara på 800V heller?
Finns många 800V som är begränsade till 150-200 kW.
Exempelvis tror jag att typ alla OKQ8 är 800V fast de är lokalt begränsade att de bara ger 150 kW (dessutom med delad effekt på stolpen). Gissar att majoriteten av Cirkel K också är 800V. Är väl nästan bara Recharge Kempower-laddare som bara är 400V utöver Tesla.

Förövrigt borde ChargeFinder börja med ett 400V/800V-filter så man kan vara säker och inte bara gissa.
Om man laddar en 7X på en 800V laddare med 150 eller 200 kW, får man då då en helt rak laddkurva?
Ja.

Så var det i alla fall för en Hyundai Ioniq 5 som laddade hos OKQ8 150 kW. Låg konstant på 148 kW i laddhastighet upp till cirka 70 procent.
Blir som en etron. 😁
Skriv svar