Du kan kolla själv på car.info på alla bilmärken och modeller.
Påstått mixtrande är nog i Kina.
Wow, knappt 800 bilar på 3(?) år de varit verksamma i Sverige. Hur ska det bära sig.
Det där är i år, så 7 månader. 7X har bara levererats ett par månader.
Dom kommer nog klara sig bra, växer så det knakar.
Tycker tvärtom det ser förvånansvärt illa ut. Av kineserna trodde man nog just Zeekr skulle klara sig lite bättre men det där ser illavarslande ut.
X fick dom sålt några hundra bilar efter aggressiva privatleasingkampanjer, men nu har det planat ut.
Hypen dog också väldigt snabbt för 7X ser det ut som.
Finns såvitt jag vet inget bilmärke som tappar så kraftigt som Tesla, -80% i juli eller nåt sånt? Så där ska man nog oroa sig lite mer.
Hur tyder du att hypen dog utifrån en uppåtgående kurva?
Zeekr finns knappt på kartan jämfört med Tesla.
Ganska tydligt vem som har en uppåtgående kurva här…
Wow, knappt 800 bilar på 3(?) år de varit verksamma i Sverige. Hur ska det bära sig.
Det där är i år, så 7 månader. 7X har bara levererats ett par månader.
Dom kommer nog klara sig bra, växer så det knakar.
Tycker tvärtom det ser förvånansvärt illa ut. Av kineserna trodde man nog just Zeekr skulle klara sig lite bättre men det där ser illavarslande ut.
X fick dom sålt några hundra bilar efter aggressiva privatleasingkampanjer, men nu har det planat ut.
Hypen dog också väldigt snabbt för 7X ser det ut som.
Finns såvitt jag vet inget bilmärke som tappar så kraftigt som Tesla, -80% i juli eller nåt sånt? Så där ska man nog oroa sig lite mer.
Hur tyder du att hypen dog utifrån en uppåtgående kurva?
Zeekr finns knappt på kartan jämfört med Tesla.
Ganska tydligt vem som har en uppåtgående kurva här…
IMG_0573.jpeg
Det där är i år, så 7 månader. 7X har bara levererats ett par månader.
Dom kommer nog klara sig bra, växer så det knakar.
Tycker tvärtom det ser förvånansvärt illa ut. Av kineserna trodde man nog just Zeekr skulle klara sig lite bättre men det där ser illavarslande ut.
X fick dom sålt några hundra bilar efter aggressiva privatleasingkampanjer, men nu har det planat ut.
Hypen dog också väldigt snabbt för 7X ser det ut som.
Finns såvitt jag vet inget bilmärke som tappar så kraftigt som Tesla, -80% i juli eller nåt sånt? Så där ska man nog oroa sig lite mer.
Hur tyder du att hypen dog utifrån en uppåtgående kurva?
Zeekr finns knappt på kartan jämfört med Tesla.
Ganska tydligt vem som har en uppåtgående kurva här…
IMG_0573.jpeg
Du är rolig du
Vi jämförde 2025 mr moving the goalposts.
Men oavsett, den översta säger 150 och 150 på de sista peakarna. Den undre säger 1000 och 1000.
Vad är mest?
Provsatt 7X idag i Gallerian och slogs av att den var klart mindre än jag hade trott (förutom i baksätet som kändes närmast absurt rymligt). Nu gäller det väl rätt många bilar jämfört med Model S och behöver absolut inte vara någon nackdel för den är ärligt talat onödigt stor i många lägen.
Provsatt 7X idag i Gallerian och slogs av att den var klart mindre än jag hade trott (förutom i baksätet som kändes närmast absurt rymligt). Nu gäller det väl rätt många bilar jämfört med Model S och behöver absolut inte vara någon nackdel för den är ärligt talat onödigt stor i många lägen.
Att bilar i denna klassen inte har i längsled ställbara baksäten är fan en gåta.
De flesta elbilar skulle ha oerhört mycket att vinna på 10-20cm skjutmån, vilket ändå skulle göra baksätena fullt användbara för merparten av kunderna och skulle erbjuda 50-100l extra bagage istället för att man behövde ha väskorna på golvet i baksätet vilket man ser ganska ofta när barnfamiljer är ute på långtur.
Provsatt 7X idag i Gallerian och slogs av att den var klart mindre än jag hade trott (förutom i baksätet som kändes närmast absurt rymligt). Nu gäller det väl rätt många bilar jämfört med Model S och behöver absolut inte vara någon nackdel för den är ärligt talat onödigt stor i många lägen.
Att bilar i denna klassen inte har i längsled ställbara baksäten är fan en gåta.
De flesta elbilar skulle ha oerhört mycket att vinna på 10-20cm skjutmån, vilket ändå skulle göra baksätena fullt användbara för merparten av kunderna och skulle erbjuda 50-100l extra bagage istället för att man behövde ha väskorna på golvet i baksätet vilket man ser ganska ofta när barnfamiljer är ute på långtur.
Det är skjutbart baksäte på IONIQ 5. Elektriskt om man har komfortpaketet. En av anledningarna till att jag valde den framför EV6. Extremt mycket plats i baksätet när baksätet är längst bak så det är inga problem för vuxna att sitta även när man skjuter fram.
Saknar invändig V2L och skjutbart baksäte i 7X. Samt att farthållaren inte ens fungerar med släpvagn på! På IONIQ 5 fungerar till och med deras ”autopilot” med släp vilket är skönt på längre resor…
Var väldigt inne på en 7X, men just nu är jag väldigt sugen på hur i5 MY26 eller MY27 blir istället. Hyundai ska gå över till Android automotive ”snart”.
Såg den vita Zeekr 7X idag och måste säga att den var klart snyggare än väntat i den färgen (som jag antar inte är metallic), såg oväntat clean och fräsch ut. Normalt brukar jag föredra bilar i en färg men den rätt minimalistiska designen gjorde mycket. YMMV som vanligt
Såg den vita Zeekr 7X idag och måste säga att den var klart snyggare än väntat i den färgen (som jag antar inte är metallic), såg oväntat clean och fräsch ut. Normalt brukar jag föredra bilar i en färg men den rätt minimalistiska designen gjorde mycket. YMMV som vanligt
Jag tror faktiskt det är samma vita metallic som 001 - Crystal white 707, en kod som den bl a delar med Volvo. Färgen kallas ibland white pearl metallic.
Testade 0-100 SoC på 30%. Igen försämring alls i prestanda.
Bilen är verkligen försiktig 0-100 och det märks då den med låg SoC fortfarande har samma tid. Mellan 100--150 märks det däremot viss skillnad. Diffande ca 0,2 sekunder vid låg SoC 0-150 jämfört med mitt tidigare test med drygt 70%.
Ah, trist. Då blir det segt att åka till Lappland och jaga.
Blir det? Nu kör jag inte 7X men visst kan jag väl ta mig nästan överallt i ”Norrlands inland” via 800V laddare numera?
I morgon bär det i alla fall av till Kiruna och senare Björkliden för mig, den resan skulle jag nog kunna göra via enbart 800V om jag inte misstar mig
Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Ah, trist. Då blir det segt att åka till Lappland och jaga.
Blir det? Nu kör jag inte 7X men visst kan jag väl ta mig nästan överallt i ”Norrlands inland” via 800V laddare numera?
I morgon bär det i alla fall av till Kiruna och senare Björkliden för mig, den resan skulle jag nog kunna göra via enbart 800V om jag inte misstar mig
Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Screenshot_20250826_183228_ChargeFinder.jpg
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.
Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.
Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra service
Ah, trist. Då blir det segt att åka till Lappland och jaga.
Blir det? Nu kör jag inte 7X men visst kan jag väl ta mig nästan överallt i ”Norrlands inland” via 800V laddare numera?
I morgon bär det i alla fall av till Kiruna och senare Björkliden för mig, den resan skulle jag nog kunna göra via enbart 800V om jag inte misstar mig
Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Screenshot_20250826_183228_ChargeFinder.jpg
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.
Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.
Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra service
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ah, trist. Då blir det segt att åka till Lappland och jaga.
Blir det? Nu kör jag inte 7X men visst kan jag väl ta mig nästan överallt i ”Norrlands inland” via 800V laddare numera?
I morgon bär det i alla fall av till Kiruna och senare Björkliden för mig, den resan skulle jag nog kunna göra via enbart 800V om jag inte misstar mig
Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Screenshot_20250826_183228_ChargeFinder.jpg
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.
Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.
Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra service
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Blir det? Nu kör jag inte 7X men visst kan jag väl ta mig nästan överallt i ”Norrlands inland” via 800V laddare numera?
I morgon bär det i alla fall av till Kiruna och senare Björkliden för mig, den resan skulle jag nog kunna göra via enbart 800V om jag inte misstar mig
Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Screenshot_20250826_183228_ChargeFinder.jpg
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.
Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.
Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra service
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Screenshot_20250826_183228_ChargeFinder.jpg
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.
Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.
Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra service
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Då lär den inte vara på 800V heller?
Osäker, men är det en Alpitronic så använder Ionity sådana 800V begränsade till 200 kW. Någon som åker förbi får kontrollera.
Det finns faktiskt en (1) på vägen till jaktmarken, jag får ta en titt när jag åker upp i oktober. Däremot finns det ingen i Dorotea där jag brukar äta lunch och proviantera.
Screenshot_20250826_183228_ChargeFinder.jpg
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.
Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.
Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra service
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Då lär den inte vara på 800V heller?
Finns många 800V som är begränsade till 150-200 kW.
Exempelvis tror jag att typ alla OKQ8 är 800V fast de är lokalt begränsade att de bara ger 150 kW (dessutom med delad effekt på stolpen). Gissar att majoriteten av Cirkel K också är 800V. Är väl nästan bara Recharge Kempower-laddare som bara är 400V utöver Tesla.
Förövrigt borde ChargeFinder börja med ett 400V/800V-filter så man kan vara säker och inte bara gissa.
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.
Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.
Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra service
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Då lär den inte vara på 800V heller?
Finns många 800V som är begränsade till 150-200 kW.
Exempelvis tror jag att typ alla OKQ8 är 800V fast de är lokalt begränsade att de bara ger 150 kW (dessutom med delad effekt på stolpen). Gissar att majoriteten av Cirkel K också är 800V. Är väl nästan bara Recharge Kempower-laddare som bara är 400V utöver Tesla.
Precis. 800V är typ det vanligaste.
Min lista på 800V-operatörer är:
EON, Circle K, OKQ8, Eviny, Allego, Mer, Rifil (Malmö), Nima energy utöver Ionity.
I Norrland finns Kwatt.se som också har är 800V på alla sina, även de som är 150kW och 180 kW.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Ptjaa, i Hoting finns väl Ionity och i Ormsjö 4 st 360 kW? I Vilhelmina tror jag bara det finns 400V.
Sannolikt lär vi ju se 800V på många Circle K inom kort, de bygger ju så att det knakar och har ju inte precis rosat marknaden med sin snabbhet tidigare. Så de sitter väl inte lika fast i 400V som många andra.
Dit jag åker i morgon skulle det gå utmärkt, finns 800V både i Jokkmokk, Gällivare och Kiruna. Sedan har hotellet i Björkliden 22kW vilket vår bil klarar, där kan man verkligen tala om bra service
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Då lär den inte vara på 800V heller?
Finns många 800V som är begränsade till 150-200 kW.
Exempelvis tror jag att typ alla OKQ8 är 800V fast de är lokalt begränsade att de bara ger 150 kW (dessutom med delad effekt på stolpen). Gissar att majoriteten av Cirkel K också är 800V. Är väl nästan bara Recharge Kempower-laddare som bara är 400V utöver Tesla.
Förövrigt borde ChargeFinder börja med ett 400V/800V-filter så man kan vara säker och inte bara gissa.
Om man laddar en 7X på en 800V laddare med 150 eller 200 kW, får man då då en helt rak laddkurva?
Ormsjö åker jag förbi. Jag åker från Sundsvall och brukar ladda fullt i Dorotea medan jag handlar och äter lunch. Trist med dubbla stopp, men om 7X laddar så snabbt som det sägs så är det kanske ok.
Hoting kommer inte upp på Chargefinder när jag filtrerar på 300+ kW, men Sundsvall - Ormsjö skall man ju klara på en laddning.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Då lär den inte vara på 800V heller?
Finns många 800V som är begränsade till 150-200 kW.
Exempelvis tror jag att typ alla OKQ8 är 800V fast de är lokalt begränsade att de bara ger 150 kW (dessutom med delad effekt på stolpen). Gissar att majoriteten av Cirkel K också är 800V. Är väl nästan bara Recharge Kempower-laddare som bara är 400V utöver Tesla.
Förövrigt borde ChargeFinder börja med ett 400V/800V-filter så man kan vara säker och inte bara gissa.
Om man laddar en 7X på en 800V laddare med 150 eller 200 kW, får man då då en helt rak laddkurva?
Ja.
Så var det i alla fall för en Hyundai Ioniq 5 som laddade hos OKQ8 150 kW. Låg konstant på 148 kW i laddhastighet upp till cirka 70 procent.
Ionity i Hoting är tydligen bara 200kW, därför den inte kommer upp med ditt filter.
Då lär den inte vara på 800V heller?
Finns många 800V som är begränsade till 150-200 kW.
Exempelvis tror jag att typ alla OKQ8 är 800V fast de är lokalt begränsade att de bara ger 150 kW (dessutom med delad effekt på stolpen). Gissar att majoriteten av Cirkel K också är 800V. Är väl nästan bara Recharge Kempower-laddare som bara är 400V utöver Tesla.
Förövrigt borde ChargeFinder börja med ett 400V/800V-filter så man kan vara säker och inte bara gissa.
Om man laddar en 7X på en 800V laddare med 150 eller 200 kW, får man då då en helt rak laddkurva?
Ja.
Så var det i alla fall för en Hyundai Ioniq 5 som laddade hos OKQ8 150 kW. Låg konstant på 148 kW i laddhastighet upp till cirka 70 procent.