Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 aug 2025 17:15
Varför kan man inte BÅDE ha spakar och knappar? Så att kunden själv kan välja full automatik eller använda spakar...
Det har du nog förstått om du läst tråden, eller andra som avhandlar samma sak:
Tesla skjuter först och frågar sen.
Man tar först bort hårdvaran, sen börjar man fixa lösningen som ska ersätta hårdvaran.
Regnsensor® och Mobileyes skyltavläsning togs bort ~2015-2016. Det är ungefär 10 år sedan.
Ersättningen för Regnsensorn har vart dysfunktionell i ~ 10 år och börjar väl då sakterliga nå nivån för näppeligen godkänd. Den är inte alls *bra* och inte i nivå med vilket bilmärke som helst som har regnsensor.
Ersättningen för skyltavläsningen är princip sämre än någonsin där bilen extremt ofta visar fel värde. Tesla vill ju runda Mobileyes patent och på så vis spara pengar.
All avveckling av hårdvara görs först, och anledningen är solklar: det sparar stora pengar när man tillverkar 2M bilar per år.
När parkeringssensorerna togs bort var Teslaägarna helt utan ett system parkeringshjälp över ett år, sedan kom ett system som INTE kunde litas på vilket man inte ännu kan. Försöker man lita på det så kommer man skada sin bil.
Ställer jag bilen ute och vill backa in den i garaget vid ett senare tillfälle så hinner inte parkeringsshjälpen vakna till liv innan jag behövt den vid inbackningen. Man kan såklart vänta i en minut också, men det känns verkligen B.
Ta bort hårdvara handlar om att spara pengar, för att maximera vinsten.
Teslas officiella syn är väl att man är med om ett utvecklingsprojekt. Synd bara att bilarna hinner dö innan man får det man betalt för.
Jag personligen köper ju inte en bil för att den kanske börjar fungera efter femtioelva uppdateringar när den är dags att skrotas.