Return of the Blinkersspak

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Return of the Blinkersspak

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

När Tesla presenterade nya förbättrade Model 3 Highland hösten 2023 var den mest omtalade nyheten inte alla nya finesser och detaljer bilen fått – utan spaken som försvann.

När Tesla flyttade blinkersfunktionen till knappar på ratten var det ett väldigt kontroversiellt beslut. Javisst, man vänjer sig att använda dem istället för en spak. Redan efter någon timmes körning har man till och med klurat ut hur man blinkar ut från rondeller. Men den inlärningströskeln blir ändå ganska irriterande vid provkörningar, i hyrbilar eller om man ska låna ut sin bil till någon.

Därför beslöt Tesla att behålla blinkersspaken när de släppte nya Tesla Model Y. Och nu har Tesla pudlat och återinfört blinkersspaken även på Model 3. I Kina i alla fall. Spaken dök upp i all tysthet på Teslas kinesiska beställningssida i går, och den ska även gå att eftermontera på äldre Model 3 för motsvarande dryga tre tusen kronor. (Bilen ska dock vara tillverkad efter den 7 februari i år för att kunna eftermontera spaken.)

Enligt Elon Musks utvecklingsfilosofi ska man alltid försöka eliminera komponenter. Både hans raketer och bilar ska ha så få delar som möjligt. “Bästa komponenten är ingen komponent” brukar han säga. Och tvingas du inte 10% av tiden lägga tillbaka delar du tagit bort har du inte försökt banta produkten eller processen tillräckligt. Det verkar som att Tesla till slut har insett att blinkersspaken tillhör den där tio procenten.

Om blinkersspaken kommer till Sverige också återstår att se. Det som talar för det är att de Model 3 som säljs i vårt land är tillverkade i samma fabrik som de som säljs i Kina.

Source: https://teslaclubsweden.se/return-of-th ... ersspak-3/
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Re: Return of the Blinkersspak

Inlägg av Jojo »

Jag hade hellre sett att de sätter tillbaka spaken for vindrutetorkare (den automatiska versionen är kasst) och fixar hel-/halvljusomkopplingen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Varför inte återinföra växelspaken också?

De som föredrar att växla på skärmen kan få göra det ändå.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev: 20 aug 2025 09:39

Ge det två år.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det här med att plocka bort spakarna är bara klåfingrigt trams. Vill man bli en riktig folkbil som vem som helst vill köpa så ska man akta sig för sånt. Har sett taxibilar model 3 där man byggt om dörrhandtagen också så kunderna slipper stå där som fån och inte fatta hur man öppnar dörren.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Som innehavare av Teslor både med spakar och utan upplever jag det som avsevärt mer kognitivt besvärligt att köra den med spakar när muskelminnet lärt sig att allt sitter på ratten.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Jag säger inte emot att det finns en växelspak.
Jag, som kör S utan vare sig blinkersspak eller växelspak saknar inte växelspaken alls faktiskt,
Numera gör växelautomatiken rätt ganska ofta (inte alltid såklart, Tesla inför som vanligt ideer innan man löst utvecklingen).

Men närjag sätter mig i bilen i garaget och trycker på bromsen (krav:bälte på) får jag i D eller R korrekt. Nar jag kliver ut på ICA slänger bilen i P själv.

När jag kommit tillbaka och lastat kassarna så lgger bilen i R automatiskt om jag står i en ruta jag måste backa ifrån och när jag backat ut och vrider på ratten lägger den i D.

Så när jag klivit ut hemma har jag varken rört skärmen eller ev. vxlspak.

Skulle tro rätt växel ligger på ~ 80% rätt nu.

Däremot blinkers på ratt som touchknappar och tuta på touch är farligt. Man måste inland snegla in för för att träffa rätt blinkersknapp.
Iom touchknapp så råkar man ibland aktivera oavsiktligt när man byter grepp på ratten.

Tutan var totalt oåtkomlig som touchknapp när det var bråttom. Nu är den nya yoken med klassisk tuta som tur är. De som fått byta är safe men de som inte bytt borde vara olagliga.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

För min del får naturligtvis Tesla sätta dit en växelspak, men jag tycker den prediktiva växlingen i kombination med S3XY commanderns möjlighet att växla med scrollhjulet är överlägsen en spak. Helt klart en förbättring.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev: 20 aug 2025 10:40
Det här med att plocka bort spakarna är bara klåfingrigt trams. Vill man bli en riktig folkbil som vem som helst vill köpa så ska man akta sig för sånt. Har sett taxibilar model 3 där man byggt om dörrhandtagen också så kunderna slipper stå där som fån och inte fatta hur man öppnar dörren.
Ja, rätt kass som hyrbil...

tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Äntligen! :-)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 20 aug 2025 11:06

För min del får naturligtvis Tesla sätta dit en växelspak, men jag tycker den prediktiva växlingen i kombination med S3XY commanderns möjlighet att växla med scrollhjulet är överlägsen en spak. Helt klart en förbättring.
Så du menar att Teslas lösning fungerar bra om man köper eftermarknadsutrustning? :lol:

Hela Enhance Autos verksamhet bygger på Teslas oförmåga att förstå kundernas behov och önskemål.
Dessvärre finns det inte radar och parkeringssensorer för eftermontering. :roll:

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev: 20 aug 2025 11:18
Så du menar att Teslas lösning fungerar bra om man köper eftermarknadsutrustning? :lol:
Den prediktiva växlingen fungerar bra i 90 % av fallen. Det är de resterande 10 % som S3XY tar hand om.
I mitt fall så hade jag redan S3XY buttons+commander från min tidigare Model 3 (med spakar), så det var bara att flytta över till den nya bilen och aktivera funktionen att växla med skrollhjulet. Som sagt så fungerar Teslas prediktiva växling utmärkt för det mesta. Det är bara för att hantera de övriga situationerna bättre än på skärmen som S3XY buttons+commander är värdefulla vad gäller växling.
mikebike skrev: 20 aug 2025 11:18
Hela Enhance Autos verksamhet bygger på Teslas oförmåga att förstå kundernas behov och önskemål.
Absolut, men det är så gott om sådana saker att jag tycker det är en självklarhet att installera S3XY buttons. Syftet med mitt inlägg var inte att försvara Tesla som företag, utan att framhålla en utmärkt lösning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Har det inte med att göra, att framöver så behöver man ha vissa funktioner som knappar eller spak (typ blinkers) för att få 5 stjärnor i NCAP från 2026.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Credde skrev: 20 aug 2025 12:38
Har det inte med att göra, att framöver så behöver man ha vissa funktioner som knappar eller spak (typ blinkers) för att få 5 stjärnor i NCAP från 2026.
Det tror jag också, det handlar inte om att se till köparnas önskemål.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev: 20 aug 2025 13:05
Det tror jag också, det handlar inte om att se till köparnas önskemål.
Nej, det vore mot företagets policy. :mrgreen:

tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Fast frontkamera (kommer till Model 3), bättre ljudisolering, och mjukare fjädring måste väl ändå vara något som man ändrat på efter önskemål från kunderna?
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Den har knappar..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Förstår inte buzzet kring detta… :roll:

Har kört utan spakar i drygt 3.000 mil nu.
Saknar verkligen inte spakarna. Skulle varit beredd att betala extra för att slippa spakarna.

Däremot kan jag emellanåt sakna parkeringsradar (har kostat mig en backskada) samt en normal regnsensor.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Jag gillar främst den nästan fulländade minimalismen utan spakar.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

TiborBlomhall skrev: 20 aug 2025 08:00
…] Spaken dök upp i all tysthet på Teslas kinesiska beställningssida i går, och den ska även gå att eftermontera på äldre Model 3 för motsvarande dryga tre tusen kronor. (Bilen ska dock vara tillverkad efter den 7 februari i år för att kunna eftermontera spaken.) [Min u.] […
Undrar varför det inte går att eftermontera på alla bilar…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar