Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Kaffekatten »

Haft haft min Model S Palladium AWD med Insane läge nu i några veckor, slås över hur himla rapp den är. Gått från Taycan Turbo med 680hk och detta monster känns piggare! Så grävt lite i detta.

Angiven effekt är 685hk på AWD Insane och 1020 på Plaid.
När man läser ut peak-effekten ur batteriet når man för AWD 574kW=769,747 hk. För Plaid är det 819kW=1 098,297 hk.
Detta utifrån Carscanner och Youtube-videos från Björn Nyland.
Innebär en effekt på AWD som är 12,4% högre i verklighet än på papperet och motsvarande 7,7% för Plaid.
Sen tappar man några % genom elmotorerna, men på elbilar är den siffran typiskt låg.
Resulterar efter detta tapp i tester då man bänkat Plaid till Mellan 1067 och 1101hk. Man tappar lite beroende på mätning mellan 0,2% och 2,9% (då jämfört med siffran från Carscanner).

Applicerar man då detta tapp på AWD ger det en effekt reellt på mellan 748 och 772hk. Med medelvärde 760hk.
Så inte konstigt jag tycker bilen går nästan farligt bra :)
Skärmavbild 2025-09-01 kl. 17.41.25.png
Model S AWD Insane - 2023.5 Ultra Red/Ultra white HW4
Model Y P - 2023.6 Solid svart
Model Y P - 2023.6 Matt Svart Folierad *SÅLD*
Model S LR - 2020.9 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete *SÅLD*
Model S 75 - 2017.5 Svart/Svart *SÅLD*
manneson
Inlägg: 1459
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av manneson »

Ja Palladium LR är väl jämförbar med Raven P.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Richardk »

Kan bara hålla med! Palladium LR är ruggigt snabb. Kört BMW M5 v10 osv men det här är en helt annan klass. Man är uppe i 250 km/h på några få sekunder. Jag har också funderat på om det inte är mer än 670 hk och nu verkar det ju som att det faktiskt är så.
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av krabbanidag »

Jag tror också den är jämförbar med Raven S Performance. Bästa måttet på prestanda tycker jag är 100-200kmh tiden. Har du testat att klocka den nångång?

Här är en liten snutt från min S Performance Raven 2020 från autobahn för mer än ett år sen. Hade då ca 8000 mil på odometern och enl Tessie 89kwh batterikapacitet.

I aktuellt klipp gör bilen 128 -> 220km/h på dryga 10 sek (time stamp 0:01-0:11).

Ca 50-60% SoC och i Ludicrousläget, dock ej i Ludicrous+ med förvärmt batteri.
Tror det var ca 28-30 grader utomhus.

Också klockat från 67km/h till 149km/h på 4,30 sek, men då med 70% SoC och i L+ läget med 50 grader varmt batteri 30 graders värme. Vore kul att jämföra liknande tider, om du vill ;)
IMG_0451.jpeg
IMG_0450.jpeg
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Kaffekatten »

Har inte kört så fort men drar mkt mellan 30 upp till 100kmh. Men denna finns på YouTube
men det var ingen som analyserade mer vad som är riktig effekt för AWD.


Lite citat från kommentarerna:
Skärmavbild 2025-09-01 kl. 19.08.20.png
Skärmavbild 2025-09-01 kl. 19.13.16.png
Skärmavbild 2025-09-01 kl. 19.14.36.png
Model S AWD Insane - 2023.5 Ultra Red/Ultra white HW4
Model Y P - 2023.6 Solid svart
Model Y P - 2023.6 Matt Svart Folierad *SÅLD*
Model S LR - 2020.9 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete *SÅLD*
Model S 75 - 2017.5 Svart/Svart *SÅLD*
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av krabbanidag »

Kaffekatten skrev: 01 sep 2025 19:16
Har inte kört så fort men drar mkt mellan 30 upp till 100kmh. Men denna finns på YouTube
men det var ingen som analyserade mer vad som är riktig effekt för AWD.


Lite citat från kommentarerna:
Skärmavbild 2025-09-01 kl. 19.08.20.pngSkärmavbild 2025-09-01 kl. 19.13.16.pngSkärmavbild 2025-09-01 kl. 19.14.36.png
6,88 sek 100-200 låter kanske snäppet snabbare än Raven S Perf. Men kanske handlar om tiondelar?

0-100 är nog Raven Performance rappare med några tiondelar. Palladium känns nerfad 0-100?
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

Kaffekatten skrev: 01 sep 2025 18:19
Haft haft min Model S Palladium AWD med Insane läge nu i några veckor, slås över hur himla rapp den är. Gått från Taycan Turbo med 680hk och detta monster känns piggare! Så grävt lite i detta.
Jag tror vi måste reda ut lite bestick, så vi får ordning i besticklådan ;)

1) 1kW = 1.36hk (och då Europeiska Hk eftersom en amerikansk Hp är ungefär 1.014hk)
2) Plaiden ska enligt Tesla ge 1020hp vilket blir cirka 1034hk.
3) Den Youtubevideo som mätte upp en Plaid med navdyno mätte 1067hp, inte 1101. 1101 var med korrigering för lufttemperatur och tryck som de flesta mätbänkar och Dynos kan göra för att få jämförbara data från dag till dag. Men en elmotor påverkas inte av lufttryck/temp som en förbränningsmotor gör.
Bilden visar att det var 1067hp innan korrektion för temp/tryck. Detta dessutom på hjulen, eftersom de inte mätte drivlineförlusten under utrullning.
1067.png
4) Det finns inget som varierar så mycket som motoreffekt mellan olika bromsbänkar. De som säljer dynotid vill ha nöjda kunder...

Jag skulle säga att innan det finns fler mätningar som pekar på annat, så är det ungefär 1020hp, dvs 1034hk som Plaid levererar.

Ur minnet får man ut 820-830kW battery power ur en Plaid med allt på sin sida.
En elmotor av Teslas typ ger som bäst omkring ~95% verkningsgrad, men sannolikt lägre vid full effekt. Drivlinan tar några procent också.
817kW = 1111 hästkrafter batterieffekt.

Model S levererar full effekt mellan 70-100 mph enligt Teslas egen powergraph på Plaid.
Tar man en bra run jag gjort så har man problem med fästet upp till ~120km/h så exemplet här är vid 150km/h vilket ligger inom området där bilen toppar effekten enligt Tesla:

Vi får ut 0.685G vid 150km/h, vilket med 2300kg bil (tjänstevikt 2277 + några kg för grus mm i bilen, all utrustning var urplockad):

Det blir 2300 x 9.81 x 0.685 x 150/3.6= 644kW accelererande effekt.
Till detta kommer rullmotstånd och luftmotstånd, vilket blir omkring 43kW. Då är vi uppe i ~ 690kW på hjulen.
690/817 = ~0.85 så cirka 15% försvinner mellan batteriet och hjulen.
tesla_G.png
För model 3P 2021 vet jag med säkerhet att batterieffekten når 429-430kW, vilket är 585hk medan bilen kanske levererar knappt 500hk i verkligheten i bästa fall. Här har vi i storleksordningen 14% förluster från batteri till levererad motoreffekt.

Om en S LR ger 574kW peak batterieffekt blir det ~488kW på hjulen med samma storleksordning på förluster, vilket blir cirka 663hk.


Kaffekatten skrev: 01 sep 2025 18:19
Angiven effekt är 685hk på AWD Insane och 1020 på Plaid.
När man läser ut peak-effekten ur batteriet når man för AWD 574kW=769,747 hk. För Plaid är det 819kW=1 098,297 hk.
Detta utifrån Carscanner och Youtube-videos från Björn Nyland.
Innebär en effekt på AWD som är 12,4% högre i verklighet än på papperet och motsvarande 7,7% för Plaid.
Sen tappar man några % genom elmotorerna, men på elbilar är den siffran typiskt låg.
Resulterar efter detta tapp i tester då man bänkat Plaid till Mellan 1067 och 1101hk. Man tappar lite beroende på mätning mellan 0,2% och 2,9% (då jämfört med siffran från Carscanner).

Applicerar man då detta tapp på AWD ger det en effekt reellt på mellan 748 och 772hk. Med medelvärde 760hk.
Så inte konstigt jag tycker bilen går nästan farligt bra :)
Om en S LR ger 574kW peak batterieffekt blir det ~488kW på hjulen med samma storleksordning på förluster, vilket blir cirka 663hk.

Tesla anger 670hp, vilket blir 679 europeiska hk. Detta stämmer inte speciellt dåligt med 85% av batterieffekten på hjulen.
670hp.png
Ett vanligt "problem" är att folk inte riktigt förstår vad effekt och hästkrafter är för något. Man får bara posta tre bilder per inlägg så det får bli i ett annat inlägg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Kaffekatten »

Men när man mäter effekt så säljs inte bilar med en bänkad effekt. Alla biltillverkar pratar väl effekt som motorn levererar och inte på hjulen.
Skall vi prata hk och jämföra mellan bilar får man ändå förenkla och utifrån vad som bänkas då gissa vad som är relevant effekt.
Jag tog bänkad effekt mest för en jämförelse och referenspunkt. Att en AWD har mer effekt tillgänglig än vad man tror.
Det som alla pratar om är väl maximal effekt som motorn producerar innan förluster i drivlinan.
Vi får hålla oss till begrepp och referenspunkter som vi alla är bekväma och bekanta med för att jämföra bilar med varandra.
Detta ser man lätt i data från carscanner. Att en AWD trycker mkt mer effekt från batteriet mot en Plaid vid maximal belastning i relation till angiven effekt.
Model S AWD Insane - 2023.5 Ultra Red/Ultra white HW4
Model Y P - 2023.6 Solid svart
Model Y P - 2023.6 Matt Svart Folierad *SÅLD*
Model S LR - 2020.9 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete *SÅLD*
Model S 75 - 2017.5 Svart/Svart *SÅLD*
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

Tesla effektkurva är vridmomentsbegränsad eftersom det fäste som däcken medger är begränsade till fäste (= vridmoment).

Det innebär att det man känner av i lägre farter som väldigt bra "tryck" inte är toppeffekten.

Vi tar en M3P som exempel så ingen trådmedlem trampas på tårna :-)
Motorerna ger 650Nm torque från nära noll till ~70km/h.
Trots att det känns som extremt bra pulver vid 20km/h levererar batteriet bara cirka 150kW, vilket lär bli cirka 130kW på hjulen.

De cirka 430kW batterieffekt som max (vilket blir runt 500hk på hjulen) levereras bara i ett ganska litet hastighetsområde. Back-EMF minskar motorernas effekt vid högre hastigheter.
m3p.png
Det är egentligen vridmomentet vi känner av när det accelereras.

Plaiden levererar inga 1000hk under 100km/h. Vridmomentskurvan är linjär och i stort har vi 500hk vid 50km/h och 1000hk vid 100km/h.
Tesla Plaid power curve.jpg
Upplever man bra klipp i lägre farter än ~60-70km/h med en Tesla är det vridmomentet man känner av och inte toppeffekten.

Effekt är vridmoment gånger varvtal, eller acceleration gånger fart så det krävs naturligtvis dubbelt så mycket hästkrafter att ha samma acceleration (samma vridmoment på hjulen) i dubbla farten - plus lite till pga luftmotstånd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Kaffekatten »

Drag Strip mode som man har att välja på gör väl kanske då att det blir lite bättre effekt under 100km/h.
Detta är i linje med Björn Nylands filmer. Där är maxeffekt för Palladium inte i början utan kommer senare.
Model S AWD Insane - 2023.5 Ultra Red/Ultra white HW4
Model Y P - 2023.6 Solid svart
Model Y P - 2023.6 Matt Svart Folierad *SÅLD*
Model S LR - 2020.9 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete *SÅLD*
Model S 75 - 2017.5 Svart/Svart *SÅLD*
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

Kaffekatten skrev: 01 sep 2025 21:02
Men när man mäter effekt så säljs inte bilar med en bänkad effekt. Alla biltillverkar pratar väl effekt som motorn levererar och inte på hjulen.
Skall vi prata hk och jämföra mellan bilar får man ändå förenkla och utifrån vad som bänkas då gissa vad som är relevant effekt.
Det är relevant effekt jag avser. Det spelar ingen större roll om det är effekt på motorerna eller på drivhjulen för mellan olika Teslor är sannolikt effektförlusten i drivlinan relativt lika.
Kaffekatten skrev: 01 sep 2025 21:02
Jag tog bänkad effekt mest för en jämförelse och referenspunkt. Att en AWD har mer effekt tillgänglig än vad man tror.
Det som alla pratar om är väl maximal effekt som motorn producerar innan förluster i drivlinan.
Vi får hålla oss till begrepp och referenspunkter som vi alla är bekväma och bekanta med för att jämföra bilar med varandra.
Detta ser man lätt i data från carscanner. Att en AWD trycker mkt mer effekt från batteriet mot en Plaid vid maximal belastning i relation till angiven effekt.
Nej, Battery Power rimmar väldigt bra mot levererar effekt då motorernas verkningsgrad sannolikt inte skiljer extremt mycket, och växellådorna sannolikt stjäl ungefär lika lite effekt.

Jämför man den länkade videons 60-130mph så tog det 7.77s
Jag har någon 60-130mph med min Plaid också, 4.92s

4.92/7.77 = 63.3% av effekten om bilarna var lika tunga.

Nu skiljer vikten 107kg 2170 tjänstevikt mot 2277, så 4.7% lägre vikt.

1034 x 0.633 x 0.953 = 634hk snitteffekt om vi antar att Plaid skulle ha 1034 (vilket den inte har, utan väl över 1000hk i snitt eftersom den håller 1000 upp till långt över 200km/h).

S LR har ju motorer som tappar mer effekt i högre fart än de carbonlindade som Plaid har så toppeffekten är såklart mer än 634hk.
670-679 som anges är fullt rimligt.
IMG_7692.jpg
Obs: Jag är inte alls ute efter att såga S LR, utan bara att hålla resonemanget på rimliga nivåer. Vill man tycka eller tro att S LR levererar 750hk så är det absolut okey att någon gör det :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

Kaffekatten skrev: 01 sep 2025 21:15
Drag Strip mode som man har att välja på gör väl kanske då att det blir lite bättre effekt under 100km/h.
Detta är i linje med Björn Nylands filmer. Där är maxeffekt för Palladium inte i början utan kommer senare.
På Plaiden är det bara förvärmning av batteriet (vilket ger mer toppeffekt) samt att bilen niger till sitt Cheeta-stance.
Har man lagomt varmt batteri sedan innan, tex snabbladdning så blir det ingen mätbar skillnad i effektkurva. Möjligen efter upprepade körningar om batteriet blir varmare än optimalt utan Dragstrip mode, det har jag faktiskt inte testat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av krabbanidag »

Vid 2:10 i klippet så gör en S LR palladium 1/4 mile på 10,93 sek.

S Raven Perf verkar göra 1/4 mile på 10,76. Se ca 1:10 i klippet



Verkar vara extremt jämna. Palladium verkar ha jämnare kurva över accelerationen än Raven som ju tappar krut över 130-140kmh.
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Kaffekatten »

krabbanidag skrev: 01 sep 2025 21:36
Vid 2:10 i klippet så gör en S LR palladium 1/4 mile på 10,93 sek.

S Raven Perf verkar göra 1/4 mile på 10,76. Se ca 1:10 i klippet



Verkar vara extremt jämna. Palladium verkar ha jämnare kurva över accelerationen än Raven som ju tappar krut över 130-140kmh.
Om då LR Palladium aka AWD Insane går som en MS Raven Performance runt 100km/h där effekten har sin topp så borde då de ha likvärdiga effekttoppar. En Raven MSP har väl 750hk+ (en del säger 820hk).
Model S AWD Insane - 2023.5 Ultra Red/Ultra white HW4
Model Y P - 2023.6 Solid svart
Model Y P - 2023.6 Matt Svart Folierad *SÅLD*
Model S LR - 2020.9 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete *SÅLD*
Model S 75 - 2017.5 Svart/Svart *SÅLD*
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

krabbanidag skrev: 01 sep 2025 21:36
Vid 2:10 i klippet så gör en S LR palladium 1/4 mile på 10,93 sek.
Sluthastigheten på 128.7mph motsvarar cirka 685hk på hjulen med 2170kg bilvikt enligt den gamla klassiska Morosostickan.

Sluthastigheten är relativt oberoende av fäste mm, så man använder normalt den för att räkna fram effekt. En förbränningsmotor levererar ju mindre effekt efter varje växling och efter att man varvat förbi toppeffekten, så snitteffekten blir lägre än toppeffekten för en förbränningsmotor = man behöver högre toppeffekt än elbilen för att göra samma slutfart.

Även denna siffra pekar på att de 670hp som Tesla anger stämmer relativt bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

Kaffekatten skrev: 01 sep 2025 22:11

Om då LR Palladium aka AWD Insane går som en MS Raven Performance runt 100km/h där effekten har sin topp så borde då de ha likvärdiga effekttoppar. En Raven MSP har väl 750hk+ (en del säger 820hk).
Om man utgår i från "vad folk säger" i form av effekt på en annan bil far det fort iväg.

Det finns ett problem i att en elbil kan ha motorer rate:ade för en viss effekt medans batteriet kanske inte kan leverera lika mycket, eller att bilens mjukvara inte släpper ut att effekt.

Min Plaid är registrerd med 932kW "Maximal effekt för elmotor" vilket innebär att de tre motorernas sammanlaggda teoretiska toppeffekt är 932kW (1267hk) men det levererar ju inte bilen. Det vet vi.

För model 3 så har man en permanentmagnetmotor och en asyncronmotor vilka bägge levererar sina toppeffekter vid olika hastigheter så att den angivna teorietiska maximala motoreffekten kan inte inträffa samtidigt. Trots det läser folk 461 kW eller vad det står och tror att man har 626hk. Och batteriet orkar inte leverera mer än runt 415kW för de som har LG 5L, vilket kanske blir 480hk ut.

För S LR och S Plaid är det ganska lätt att jämföra tex acceleration då bilarna är nära på identiska.

Eftersom acceleration från en fart till en annan innebär en likadan förändring i rörelseenergi* så blir skillnaden i accelerationstid i princip jämnbördig med skillnaden i effekt. Precis som jag har räknat med innan.


Man kan ju alltid låta fantasin flöda iväg, om man vill ha fantasi-siffror. Plaid bromsades till 1101hk på hjulen och som "alla vet" så förloras 20% i drivlinan** vilket gör att Plaiden har runt 1376hk på hjulen. Så Tesla understatear när de anger 932kW på min Plaid :lol:



*) minus att S LR är aningen lättare.
**) En myt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Kaffekatten »

Det är verkligen ett litet gytter detta.
Jag förstår inte hur du får ihop det med sluttiderna i hastighet mellan Palladium och Raven. Det är ju nästan identiska sluthastigheter.
Skulle i så fall indikera istället på likvärdiga effekter om inget annat spökar.

När man anger effekt i en bensinbil är det en tillverkare som går ut med effekt i motor och inte på hjulen.
Det borde vara samma för elbilar. En elmotor har mindre förluster än en förbränningsmotor dessutom och dess drivlina.

Har inte fått något som indikerar att Teslas angivna effekter på Plaid, AWD, MSP Raven skulle vara kloss an vad Tesla spelar på motorerna.
Jag skulle inte alls bli förvånad om de är högre.
När vi ser effekten ut från batteriet så är det ändå ett faktum. Vore osannolikt motorn bränner upp 10% + i förlust.

När vi pratar effekt på en fossilbil mäter man på vevaxeln direkt efter motorn vad jag tror. Det är så man specar effekten i en bil. Inte vad som letar sig ner i backen.
På samma vis borde man tänka med en elbil, effekten direkt ut från elmotorerna.
Finns någon standard ECE R85 som skall säga att det till ock med kan vara maximala effekten batteriet kan leverera till motorerna.

Det är denna effekt som jag tror är högre än vad som specas. För alla nyare Model S.
Model S AWD Insane - 2023.5 Ultra Red/Ultra white HW4
Model Y P - 2023.6 Solid svart
Model Y P - 2023.6 Matt Svart Folierad *SÅLD*
Model S LR - 2020.9 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete *SÅLD*
Model S 75 - 2017.5 Svart/Svart *SÅLD*
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Richardk »

Det stämmer säkert att Palladium LR har ca 670hk. Men oavsett så är det en underskattad bil. En sleeper som kommit i skymundan för Plaid. Hade jag kunna välja fritt så hade det så klart blivit Plaid, men inte för att jag vill ha mer effekt utan för torque vectoring och drift mode.

Jag bokade provkörning för en Plaid och trodde jag provkörde Plaid. Tyckte den gick lite dåligt, för att ha 1000hk. Den var även begränsad till 120km/h tror jag, eftersom det var en provkörningsbil. Sen sa säljaren att det var en LR. Funderade lite och det gick nog ca 6 månader, sen beställde jag en LR. Jag är nöjd med köpet! Kör mest i chill med min LR, trots att jag gillar fart. Bilen är nästan för snabb i sport och insane läget. Går inte trycka full gas någonstans knappt:)
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Kaffekatten »

Jag tror inte AWD har 685hk utan mer. Sen hur mkt mer är oklart. Så tror jag en Plaid har också mer än angiven effekt.
Det ligger i sakens natur att de skall ge lite mer än vad man spelar så man inte blir stämd också.
Det är ändå fakta att batteriet pushar ut så mkt effekt, även om det är en mkt kort tid. Som då inte gör så mkt för accelerationen på längre sträckor så finns ändå effekten där en kort stund. Det upplevs och märks i datat. Man kan inte ignorera fakta.

Jag kör min i Sport-mode nästan uteslutande. Insane går nästan för bra. Farligt bra. Så vill jag heller inte till vardags slita sönder batteriet mer än nödvändigt. Vilket lär hända i diverse hårt körda Plaid.
De som kör Plaid vill gärna prata upp sina Plaids. Tror få kör dem som biltjuvar så de har nytta av dem. Men jag vet om att det förekommer.
På samma vis som om man har en AWD vill prata upp sin AWD. :D
Model S AWD Insane - 2023.5 Ultra Red/Ultra white HW4
Model Y P - 2023.6 Solid svart
Model Y P - 2023.6 Matt Svart Folierad *SÅLD*
Model S LR - 2020.9 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete *SÅLD*
Model S 75 - 2017.5 Svart/Svart *SÅLD*
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

Kaffekatten skrev: 01 sep 2025 22:46
Det är verkligen ett litet gytter detta.
Jag förstår inte hur du får ihop det med sluttiderna i hastighet mellan Palladium och Raven. Det är ju nästan identiska sluthastigheter.
Skulle i så fall indikera istället på likvärdiga effekter om inget annat spökar.
Oklar om du avser mig, eller?

Jag har inte överhuvudtaget hanterat Raven. Men om ni börjar med att tro att det är 820hk i raven och sedan räknar från det blir det såklart fel.

Utgå istället från Plaiden föreslår jag. Eller räkna in att Raven har en tjänstevikt på 2302kg, dvs 6% mer, vilket tarvar 6% mer effekt i snitt, samt att raven har ungefär samma effekt som Plaid upp till 40mph/65km/h vilket ger ett försprång där. Man anger väl 2.6s till 100km/h ? Men utgår man från Raven måste man veta vilken maxxeffekt den bilen har, och egentligen effektkurvan också. Utgår man ifrån fantasier i beräkningarna, så kommer man få fantasier som resultat. (inte för att såga någon bils effekt, men så är det rent krasst.

Tittar man på den bilden från Tesla med "The perfect power curve" som jag postade innan så har en 2019 Performance cirka 717hp i diagrammet. Jag vet inte om det är en Raven som avses, men 717*1.014 *0.94 eftersom S LR är 6% lättare blir = 683 hästkrafter.


Kaffekatten skrev: 01 sep 2025 22:46
När man anger effekt i en bensinbil är det en tillverkare som går ut med effekt i motor och inte på hjulen.
Det borde vara samma för elbilar. En elmotor har mindre förluster än en förbränningsmotor dessutom och dess drivlina.
Nu har du dribblat bort dig själv lite. Elmotorns förluster och förbränningsmotorns förluster har inget med uteffekt att göra, bara hur mycket man måste mata in. 600hk på motoraxeln är 600hk oavsett.

När det gäller växellådan så tror jag du får tänka om litegrann, och faktiskt bevisa det. Elmotorn varvar runt 5000 rpm vid 100km/h och 10.000 rpm vid 200km/h. Det är många drev som roterar fort i olja för att växla ned från motorns 10K rpm. Förlusterna är sannolikt snarlika (sagt av mig som biltrimmare som hunnit med några mätningar på dyno).


Kaffekatten skrev: 01 sep 2025 22:46
Har inte fått något som indikerar att Teslas angivna effekter på Plaid, AWD, MSP Raven skulle vara kloss an vad Tesla spelar på motorerna.
Jag skulle inte alls bli förvånad om de är högre.
När vi ser effekten ut från batteriet så är det ändå ett faktum. Vore osannolikt motorn bränner upp 10% + i förlust.
Transportstyrelsen har ändrat hur motoreffekter skall anges över åren. Och Tesla dessutom har ändrat detta under samma regler. Därför kan man inte använda de angivna effekterna till något, speciellt inte mellan tidigare och senare bilar.
Som ett exempel har tidiga S Plaid fått betydligt lägre effekt än senare i Sverige, trots att det är exakt samma hårdvara och effekt och prestanda i bilarna.( kommer inte ihåg värdet men avsevärt lägre än 932kW som för min Plaid).

Effekten som skall anges är "maximal effekt för elmotor", vilket av Tesla tolkas som den maximala effekt elmotorn kan leverera, och då inte i den tillämpning som bilen har. Detta eftersom batteriet är den begränsande faktorn i alla Perfomance-Teslor, så att motorn aldrig kommer till sin maximala effekt i bilen.
Man skall även ange maximal effekt för elmotor under 30 minuter, vilket är en spec för vad motorn är rate:ad till för kontinuerlig effekt.

Dessa effekter som specas är på motorerna, och inte på drivhjulen. Möjligen ser Tesla Drive Unit som en enhet och då är det efter växellådan. Men som sagt, den effekten kommer inte bilen att leverera.

Kaffekatten skrev: 01 sep 2025 22:46
När vi pratar effekt på en fossilbil mäter man på vevaxeln direkt efter motorn vad jag tror. Det är så man specar effekten i en bil. Inte vad som letar sig ner i backen.
På samma vis borde man tänka med en elbil, effekten direkt ut från elmotorerna.
Finns någon standard ECE R85 som skall säga att det till ock med kan vara maximala effekten batteriet kan leverera till motorerna.

Det är denna effekt som jag tror är högre än vad som specas. För alla nyare Model S.
Nej.
Regelverket: (ganska lätt att hitta på transportstyrelsen om man vill läsa. hade bild klar så jag ids inte länka.
max effekt el.png
Detta är min S, det följer regeln ovan. Jag har data på teslas spec för själva elmotorerna som jag kan plocka fram. Det summerar, hör och häpna, 932kW.
Titta lite på maximal effekt för elmotor under 30 minuter. 357kW under 30 minuter är 178.5kWh, plus alla förluster som uppstår. För att bilen ska lösa det så krävs det ett batteri på > 200kWh. Vilket bilen inte har.

Det vore dessutom intressant att se hur man skulle kunna få ut 932kW, när mina loggar toppar 820-max 830kW batterieffekt. Det är absolut inte möjligt.
s plais.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

Kaffekatten skrev: 01 sep 2025 23:08
Jag tror inte AWD har 685hk utan mer.
Här finns underlag från typgodkännandet av S Palladium. Datat är hämtat via [Censur] av min vän Eivissa:
motoreffekter.png
https://tff-forum.de/t/wiki-model-s-mod ... n/143315/4

Detta är alltså ur EU-helbilsgodkännandet där tillverkaren är ålagd att ange värdena korrekt enligt de direktiv som EU kräver.
Ingen understatement eller overstatement är tillåten.

S LR har motorer som klarar att leverera 2 x 252kW, vilket blir 504kW eller 685hk, om man så vill. Det ligger väldigt nära de 670hp som tesla anger så man har uppenbarligen närapå maxxat motorerna. Mer än 685hk blir det inte, för det klarar inte motorerna.

S Plaid har motorer som kan leverera 314kW, en till antalet: fram och 309kW, två till antalet: bak. Sammanlagt 932kW som motorerna skulle kunna leverera men det orkar inte batteriet leverera.

Bottnar man i de angivna effekterna så ser man att det defakto är motorernas sammanlagda i sig maximala effekt som anges:
M3P, nya versionen har 461kW angivet men vi vet att nuvarande batteri bara orkar leverera cirka 415kW batterieffekt vilket räcker till runt 480hk.
m3p_461.png
Det kommer ett nytt batteri till model 3/Y som väntas kunna leveverera mer effekt, så att M3P tex kanske blir ungefär som amerikanska versionen med Panasonic. Det kommer inte ändra på den angivna effekten 461kW eftersom det inte ändras så länge man har kvar samma motorer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

Richardk skrev: 01 sep 2025 23:01
Det stämmer säkert att Palladium LR har ca 670hk. Men oavsett så är det en underskattad bil. En sleeper som kommit i skymundan för Plaid.
Absolut!

Det är absolut inget fel på en S Palladium LR. En fantastisk bil på väldigt många sätt, dessutom extremt energisnål på 19"-hjulen.

Hoppas ingen tror att diskussionen handlar om att tvåla till S LR från min sida, för det är det inte alls frågan om.
Men hästkrafter är mytomspunnet och väldigt ofta överdrivet. Tyvärr särskilt med Teslor så kan vi få lite ordning där så är det bra.

Facebookgrupperna är fulla med folk som läser effektuppgiften i regbeviset och tror att deras model 3 long range har 366kW, dvs 11kW mindre än min M3P hade som angiven effekt.
Det är motorns maximala effekt den klarar av som skall anges (Tesla gör det iaff) och det spelar ingen roll om bilen bara levererar 30kW i praktiken. Det finns vissa model 3 long range som levererats med samma bakre motor som M3P och då har de samma angivna effekt som M3P, eftersom de då har samma motorer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Kaffekatten »

Rent tekniskt ser man betydligt högre effekter genom ODB. Dessa lär inte gå upp i rök i någon ledning utan under en kort stund använda dem. Om inte ODB data är felaktigt. Ex att bilen låser ut data felaktigt. Vilket det skulle kunna vara men då faller hela hypotesen.
Model S AWD Insane - 2023.5 Ultra Red/Ultra white HW4
Model Y P - 2023.6 Solid svart
Model Y P - 2023.6 Matt Svart Folierad *SÅLD*
Model S LR - 2020.9 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete *SÅLD*
Model S 75 - 2017.5 Svart/Svart *SÅLD*
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Kaffekatten »

AAKEE skrev: 02 sep 2025 00:23
Richardk skrev: 01 sep 2025 23:01
Det stämmer säkert att Palladium LR har ca 670hk. Men oavsett så är det en underskattad bil. En sleeper som kommit i skymundan för Plaid.
Absolut!

Det är absolut inget fel på en S Palladium LR. En fantastisk bil på väldigt många sätt, dessutom extremt energisnål på 19"-hjulen.

Hoppas ingen tror att diskussionen handlar om att tvåla till S LR från min sida, för det är det inte alls frågan om.
Men hästkrafter är mytomspunnet och väldigt ofta överdrivet. Tyvärr särskilt med Teslor så kan vi få lite ordning där så är det bra.

Facebookgrupperna är fulla med folk som läser effektuppgiften i regbeviset och tror att deras model 3 long range har 366kW, dvs 11kW mindre än min M3P hade som angiven effekt.
Det är motorns maximala effekt den klarar av som skall anges (Tesla gör det iaff) och det spelar ingen roll om bilen bara levererar 30kW i praktiken. Det finns vissa model 3 long range som levererats med samma bakre motor som M3P och då har de samma angivna effekt som M3P, eftersom de då har samma motorer.
Det är ju mer generellt detta. Vi har ju alla gemensamt att vi älskar våra Model S 8-) Teorin att gå på ODB utläsningar gäller ju även Plaid. Så du skriver ju ner din egen bil med. Men det vet du ju om. Den borde ju också ha högre effekt runt 1100hk (har den bänkats på 1050 är effekten vid elmotorerna högre ). Dock verkar den inte peaka ut från batteriet på lika mkt som motorerna kan ge så kanske batteriet limiterar. Sen pallar nog elmotorerna ge effekt som du skriver längre vilket gör att ex 0-200 tider blir mkt bra.

Båda bilarna är ju nästan identiska för vanliga användare och fantastiska. Med AWD kan man kosta på sig 21" också (blir ändå väldigt bra range) som lyfter bilen mycket i utseende. Vilket är trevligt då de är så riktigt snygga och fina linjer på. Den subtila breddningen gör mycket också för designen. Med Plaid kan man å andra sidan utmana alla bilar om man har den böjelsen. Lite synd det inte sitter bättre bromsar bara (som jag hade på Taycanen då det var PSCB, keramisk ytbehandling). :lol: Jag skall tillägga att jag tycker ex Raven kan se mkt snygg ut också! Kul de behållit formspråket över åren!
Model S AWD Insane - 2023.5 Ultra Red/Ultra white HW4
Model Y P - 2023.6 Solid svart
Model Y P - 2023.6 Matt Svart Folierad *SÅLD*
Model S LR - 2020.9 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete *SÅLD*
Model S 75 - 2017.5 Svart/Svart *SÅLD*
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5921
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Gustafsson »

En sak som skiljer mycket mellan tidigare S och Palladium är hur kraftig regeneringen är på Palladium. Även när bilen har hög SoC. Skiljer sig detta mellan Plaid och AWD ? Någon som vet?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar