Det handlar alltså om bilens värme- och kylsystem (klimatanläggning, kylflänsar, aktiva ventiler etc.).
• THC_w0195_RCCMleftTempAct
Fel på vänster temperaturaktuator (den som styr spjället/luftflödet för vänster sida).
• THC_w0196_RCCMRightTempAct
Fel på höger temperaturaktuator.
• THC_w0198_RCCMDefAct
Fel på defroster-aktuatorn (spjäll som styr luft mot vindrutan).
• THC_w0134_radRightShutrNoFeedbk
Höger kylare-shutter (aktiva jalusier som öppnar/stänger för kylning) ger ingen återkoppling – den fastnar eller ger fel signal.
• THC_w0130_radLeftShutrNoFeedbk
Samma sak men på vänster sida.
• THC_d0021_RCCMActuator
Generellt fel på en RCCM-aktuator (Climate Module spjällmotor).
• THC_d0018_activeAero
Fel på “Active Aero” – det kan vara de rörliga kylspjällen fram eller eventuellt den lilla spoilern (på vissa modeller).
⸻
MCU = Media Control Unit (huvudskärmen)
• MCU_u006_DriverDoorOpen
Bara en loggad händelse: förardörr öppen. Inte ett fel, mer en “alert”.
⸻
Sammanfattning
Alla koderna (utom sista) pekar på problem med klimat-/kylsystemets spjällmotorer och aktiva jalusier fram.
Vanligt på äldre Model S (2012–2015) att spjällmotorer går trögt eller ger upp, samt att “radiator shutters” fastnar.
Konsekvens:
• Kan ge sämre klimatkontroll i kupén.
• Kan påverka kylning av batteri/drivlina vid tung belastning (motorväg, laddning, varmt väder).
Åtgärd:
• Ofta byts de små spjällmotorerna (aktuatorerna).
• Jalusierna kan behöva smörjas/bytas.
• Tesla kan läsa ut exakt vilka som är “stuck” och byta den felande.
Tack för ditt svar.
Dagen efter fungerade allt som vanligt igen.
Vet inte om resett scrollhjul eller ”byta hjul” hard resett hjälpte till men nu fungerar det igen.
Har en annan lite skum sak som uppenbarar sig väldigt sällan. Gör en ny tråd om det.