Det handlar alltså om bilens värme- och kylsystem (klimatanläggning, kylflänsar, aktiva ventiler etc.).
• THC_w0195_RCCMleftTempAct
Fel på vänster temperaturaktuator (den som styr spjället/luftflödet för vänster sida).
• THC_w0196_RCCMRightTempAct
Fel på höger temperaturaktuator.
• THC_w0198_RCCMDefAct
Fel på defroster-aktuatorn (spjäll som styr luft mot vindrutan).
• THC_w0134_radRightShutrNoFeedbk
Höger kylare-shutter (aktiva jalusier som öppnar/stänger för kylning) ger ingen återkoppling – den fastnar eller ger fel signal.
• THC_w0130_radLeftShutrNoFeedbk
Samma sak men på vänster sida.
• THC_d0021_RCCMActuator
Generellt fel på en RCCM-aktuator (Climate Module spjällmotor).
• THC_d0018_activeAero
Fel på “Active Aero” – det kan vara de rörliga kylspjällen fram eller eventuellt den lilla spoilern (på vissa modeller).
⸻
MCU = Media Control Unit (huvudskärmen)
• MCU_u006_DriverDoorOpen
Bara en loggad händelse: förardörr öppen. Inte ett fel, mer en “alert”.
⸻
Sammanfattning
Alla koderna (utom sista) pekar på problem med klimat-/kylsystemets spjällmotorer och aktiva jalusier fram.
Vanligt på äldre Model S (2012–2015) att spjällmotorer går trögt eller ger upp, samt att “radiator shutters” fastnar.
Konsekvens:
• Kan ge sämre klimatkontroll i kupén.
• Kan påverka kylning av batteri/drivlina vid tung belastning (motorväg, laddning, varmt väder).
Åtgärd:
• Ofta byts de små spjällmotorerna (aktuatorerna).
• Jalusierna kan behöva smörjas/bytas.
• Tesla kan läsa ut exakt vilka som är “stuck” och byta den felande.