Teslaaa skrev: ↑08 sep 2025 13:52
krabbanidag skrev: ↑08 sep 2025 13:14
Teslaaa skrev: ↑08 sep 2025 11:53
krabbanidag skrev: ↑08 sep 2025 11:13
Teslaaa skrev: ↑08 sep 2025 10:15
Exempel nr2 med ”brutala” milen är fortfarande ett bra pris. Kollar du blocket och sätter filter på elbil samt 2023 och sorterar från billigast så har du endast några fisker ocean, och en polestar med 15xxx mil för under det priset.
Sedan ska man inte vara rädd för milen, 12k är inga brutala mil. Större chans att du får problem med någon motorkomponent/växellåda på en ice än batteriet på en elbil, och dessa säljer som smör trots miltalen och avsaknad av garanti på begagnatmarknaden.
Att det inte finns andra alternativ i den prisklassen betyder inte att det är en bra affär.
Det tråkiga med standard range på Tesla är bara 16 000mil i batterigaranti. Och det är den garantin som betyder mest på högmilare.
Jag hade inte betalat 320 för den.
Skulle hellre tagit en LR 2022 med 12k mil för 320 än en SR 2023 med 12k mil för 320.
Inte bara för längre garantier (19k vs 16k mil) utan man får mkt mer på köpet också som awd, 2 motorer, mer krut, 30% större batteri osv.
Ingen vill sitta med en garantilös elbil, och ska man göra det så ska bilen vara snorbillig i inköp. 100-200k max?
100-200 för att bilen saknar garanti?
Kolla bara hur marknaden för ice ser ut.
Billigaste xc60 2023 ligger på 309k med 18 tusen mil på mätaren.
En audi a4 från 2023 279k med 15 tusen på mätaren.
Man kan göra listan lång.
Förstår inte varför det skulle vara så himla annprlunda med elbil, inte så att batterier rasar till höger och vänster.
Model Y rwd från 2023 är en bra bil, bra utrustning, över 300hk? Säkert driftsäkrare än en ice för att jämföra begagnat, lätt värd mer än 100-200 trots avsaknad av garanti eller kort garanti, visar ju själva marknaden när en kan bli såld på kvd för 320k.
Jag pratar om elbil inte fossilbil. En elbil vill ingen lägga ut 200k för nytt batteri utom garantiperioden. Hur motiverar du annars att 8 år gamla Model s går för 100-180k kr? Risken med ett gammalt batteri är enormt.
8 år gamla fossilbilar säljer som smör. Men släpp fossilbilen nu.
Häromdagen gick en y LR 2022 med 8k mil för 320k på kvd. Likaså en Y sr RWD 2023 med 12,5k mil, 320k.
På den tidigare får du bara en 1 år äldre bil men samtidigt får du 5 år / 11 000 mil kvar på batteri/drivlinegarantin (den senare bara 4 000 mil kvar…), 2 motorer ist för en, 78 kwh batteri ist för 60 kwh, AWD ist för RWD.
Riktigt dumt att då köpa en rwd lfp.
Om lfp är så bra, varför är garantierna så korta då?
Så en Y rwd från 2023 är värd 100-200k?
Att jag jämför med fossilbil har att göra med att du löper större risk att råka ut för något haveri med en fossil än att ditt batteri ska haverera på en elbil, försöker förstå varför det är sådan annan syn på elbilar som om batterier rasar till höger och vänster vilket dom inte gör.
Precis, 8 år gamla model S går för dom pengarna du nämner, men model S från 2023 gör inte det.
Vår förra fossil behövde byta spännare för kedjan, kalaset gick på över 100k.
Sedan kostar väl inte batteribyte 200k? Finns privata aktörer som reparerar/byter etc.
Återigen, du kan vara säkrare med en elbil än en fossil sett till driftsäkerhet, men av någon anledning ska elbilen vara värd hälften?
Nej finns ingen y rwd 23 utom garantier men kan nog spekulera i att om det såldes en mer >16k mil skulle den knappt gå för 200.
Bättre är väl att titta på model 3or s/x som hunnit förbruka garantier. Så fort batterigarantin är borta så är bilarna värda <200k. Vare sig det är en 2019 eller 2014 modell.
Finns ju för lite siffror för att veta, men det är få konsumenter som vill köpa en äldre elbil där batterigarantin är förbrukad. För ett haveri kan snabbt kosta mer än bilens värde.
Samtidigt tvekar få att köpa en XC60 med 15-20k mil för att plötsliga svindyra haverier är ovanliga. De flesta repgrejerna kostar 5-40k, extremt få saker >40k.
Jag skulle tex aldrig vilja ha en 2016 Model S med 10 000 mil eller en Model 3 från 2019 med 20 000 mil. Inte ens för 100 000kr. Just pga den överhängande risken för batteriras.
Jag tror nästan alla konsumenter resonerar på samma sätt
Såg en taxiTaycan, grön, ute för ett par mån sen. 2023a med 16 100 mil. Dvs utom garantier 450 000kr på Blocket. Såldes ej utan annonsen plockades bara ner och han valde att behålla bilen.
Då blir det också en gambling, för när batteriet lägger av så är det ingen garanti som täcker det. Då blir det ist 300-500k för nytt batteri.
Nånstans måste du väl förstå att ingen vill ta den risken.