Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

manneson
Inlägg: 1425
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av manneson »

krabbanidag skrev: 05 sep 2025 10:14
manneson skrev: 05 sep 2025 08:51
Om man tittar på hela bilden ser det ut som det är solen som skapar dom där fläckarna.
Tre bilder från Blocket. Två välbevarade fina säten och ett katastrofsäte.
Tror ni man kan byta såna här stolar och åberopa nybilsgaranti eller kommer Tesla bara hävda ansvarslöst bruk?

Iofs förståeligt att Tesla säger så när sätet ser ut att ha ackumulerat smuts mer än ett halvt sekel.
Tror inte det är så farligt som bilden ger sken av.
En lätt rengöring så blir de nog som nytt.
Märket i mitten ser nästan ut som nå bubblor, kanske spilt ngt varmt/frätande, har man tur går det kanske fixa.
Eldsig
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Eldsig »

Vad tycker publiken om den här?
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-264960

Den eller en ny 3:a?

Finns det nåt med årsmodellen att vara vaksam på?

Rimligt slutpris?
manneson
Inlägg: 1425
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av manneson »

Eldsig skrev: 05 sep 2025 17:36
Vad tycker publiken om den här?
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-264960

Den eller en ny 3:a?

Finns det nåt med årsmodellen att vara vaksam på?

Rimligt slutpris?
Garantin har gått ut. Svindyr försäkring.
Så… ny 3 om du inte måste ha utrymmet, isf ny Y. 😉
Eldsig
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Eldsig »

Drygt 1500 kr/mån fick jag. Tycker ändå det är överkomligt. Bilen kostar väl drygt miljonen ny och har endast gått 5000 mil. Men slutpriset är ju avgörande.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7562
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Eldsig skrev: 05 sep 2025 17:36
Vad tycker publiken om den här?
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-264960

Den eller en ny 3:a?

Finns det nåt med årsmodellen att vara vaksam på?

Rimligt slutpris?
Ur ideologisk synvinkel tycker jag beg. Tesla är överlägsen ny Tesla.

Gillar fälgarna på den där S:en. Kan inte minnas att jag sett dom förut…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 459
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Vindens »

Eldsig skrev: 05 sep 2025 17:36
Vad tycker publiken om den här?
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-264960

Den eller en ny 3:a?

Finns det nåt med årsmodellen att vara vaksam på?

Rimligt slutpris?
Bra skick för att vara kvd.
Miltalet är lågt så min statistiska killgissningsmodell säger 370-380 exkl slagavgift.
Nästa vecka vet vi hur det gick.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Nogo »

Hur river man så mycket på ratt och inredning? Är den så känslig mot ringar?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Eldsig
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Eldsig »

Hen kanske hade mååånga ringar ;)
manneson
Inlägg: 1425
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av manneson »

Eldsig skrev: 05 sep 2025 20:33
Drygt 1500 kr/mån fick jag. Tycker ändå det är överkomligt. Bilen kostar väl drygt miljonen ny och har endast gått 5000 mil. Men slutpriset är ju avgörande.
Vad den kostade ny är typ lika relevant som vad en fem år gammal dator kostade ny…

Idag finns det gott om bilar i lägre prisklasser som är bättre på så gott som allt.

En ny 3a är minst lika komfortabel, roligare att köra, går snålare, billigare att försäkra, billigare att finansiera, har den senaste tekniken samt sist men inte minst har den 4 års nybilsgaranti.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 459
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Vindens »

manneson skrev: 06 sep 2025 10:37
Eldsig skrev: 05 sep 2025 20:33
Drygt 1500 kr/mån fick jag. Tycker ändå det är överkomligt. Bilen kostar väl drygt miljonen ny och har endast gått 5000 mil. Men slutpriset är ju avgörande.
Vad den kostade ny är typ lika relevant som vad en fem år gammal dator kostade ny…

Idag finns det gott om bilar i lägre prisklasser som är bättre på så gott som allt.

En ny 3a är minst lika komfortabel, roligare att köra, går snålare, billigare att försäkra, billigare att finansiera, har den senaste tekniken samt sist men inte minst har den 4 års nybilsgaranti.
Ja, sedan värt att räkna på att den bilen endast har 3 års batterigaranti, utanför garanti kan det kosta 300 tkr att ersätta om man inte gör en punktinsats.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av krabbanidag »

Verkar som att priserna på KVD och Blocket bottnade där nånstans i april-juni. Nu har vi haft en liten uppgång på 5-10% för motsvarande bil jmf med i våras. Mycket beror nog på att de värsta ångestdrivna själarna nu antingen hunnit bli av med sina TäSSlor eller förlikat sig med att åka i en SSläde.

Jag kommer ihåg en period under senvåren där KVD hade 50+ Teslor ute. Såväl mindre populära högmilare som mer populära nya lågmilade Y:s, men även S/X av Palladiummodell. Då kunde auktionerna verkligen gå åt skogen för många och Y från 2024 i enstaka fall gå på typ 360-380k. Y från 2021-2022 med närmare 7-10k mil kröp ofta ner i 270-290k.
Dessa auktioner är som ett minne blott och utbudet är back to normal - bara 16 st Tesla på KVD nu.

Och de mer roliga Tesla (som Palladium) eller andra nyare lågmilare (Y 24 tex) når sällan KVD längre utan omsätts nog oftare via bilhandlare/Blocket idag vilket var betydligt svårare i våras.

Här exempel på en Raven som avslutas imorgon, redan ett bud som nästan hade ansetts otänkbart i våras.
Och en Y som säkert komma trissas upp påtagligt innan avslut imorgon. I våras hade den nog avslutats på nuvarande nivå…



Nu ö
IMG_9340.jpeg
IMG_9339.jpeg
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av krabbanidag »

För att vidare visa på några exempel som går högre än i våras….



💲 Y perf 2022 med 6200 mil. Basspecad.
373 200kr.

Vet personligen 3 personer som köpte Y Performance i april-maj i år på Blocket.
1: 2022a svart/svart med 5100 mil för 355 000kr.
2: 2022a vit/svart med 9k mil för ca 330k.
3: 2023a vit/svart med 2k mil för 395k.

Andra exemplet:

💲 Y RWD med brutala
12 500 mil. 320 100kr.

60kwh LFP batteriet? Om nya ägaren kör 2000 mil/år så står han utan batteri/drivlinegaranti om mindre än 2 år. 320k känns högt för en bil som gick att plocka ut för 495-520k som lagerbil från Tesla år 2023.

💲 Y Perf 2023 men basspecad, sliten samt högmil (10k). 367 500.
IMG_9343.jpeg
IMG_9342.jpeg
IMG_9341.jpeg
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Teslaaa »

krabbanidag skrev: 08 sep 2025 09:37
För att vidare visa på några exempel som går högre än i våras….



💲 Y perf 2022 med 6200 mil. Basspecad.
373 200kr.

Vet personligen 3 personer som köpte Y Performance i april-maj i år på Blocket.
1: 2022a svart/svart med 5100 mil för 355 000kr.
2: 2022a vit/svart med 9k mil för ca 330k.
3: 2023a vit/svart med 2k mil för 395k.

Andra exemplet:

💲 Y RWD med brutala
12 500 mil. 320 100kr.

60kwh LFP batteriet? Om nya ägaren kör 2000 mil/år så står han utan batteri/drivlinegaranti om mindre än 2 år. 320k känns högt för en bil som gick att plocka ut för 495-520k som lagerbil från Tesla år 2023.

💲 Y Perf 2023 men basspecad, sliten samt högmil (10k). 367 500.
Exempel nr2 med ”brutala” milen är fortfarande ett bra pris. Kollar du blocket och sätter filter på elbil samt 2023 och sorterar från billigast så har du endast några fisker ocean, och en polestar med 15xxx mil för under det priset.

Sedan ska man inte vara rädd för milen, 12k är inga brutala mil. Större chans att du får problem med någon motorkomponent/växellåda på en ice än batteriet på en elbil, och dessa säljer som smör trots miltalen och avsaknad av garanti på begagnatmarknaden.
Eldsig
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Eldsig »

krabbanidag skrev: 08 sep 2025 09:23
Verkar som att priserna på KVD och Blocket bottnade där nånstans i april-juni. Nu har vi haft en liten uppgång på 5-10% för motsvarande bil jmf med i våras.
Inte tittat på Tesla förrän nu när jag beställde en. Men noterat samma sak om generell prisuppgång.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av krabbanidag »

Teslaaa skrev: 08 sep 2025 10:15
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 09:37
För att vidare visa på några exempel som går högre än i våras….



💲 Y perf 2022 med 6200 mil. Basspecad.
373 200kr.

Vet personligen 3 personer som köpte Y Performance i april-maj i år på Blocket.
1: 2022a svart/svart med 5100 mil för 355 000kr.
2: 2022a vit/svart med 9k mil för ca 330k.
3: 2023a vit/svart med 2k mil för 395k.

Andra exemplet:

💲 Y RWD med brutala
12 500 mil. 320 100kr.

60kwh LFP batteriet? Om nya ägaren kör 2000 mil/år så står han utan batteri/drivlinegaranti om mindre än 2 år. 320k känns högt för en bil som gick att plocka ut för 495-520k som lagerbil från Tesla år 2023.

💲 Y Perf 2023 men basspecad, sliten samt högmil (10k). 367 500.
Exempel nr2 med ”brutala” milen är fortfarande ett bra pris. Kollar du blocket och sätter filter på elbil samt 2023 och sorterar från billigast så har du endast några fisker ocean, och en polestar med 15xxx mil för under det priset.

Sedan ska man inte vara rädd för milen, 12k är inga brutala mil. Större chans att du får problem med någon motorkomponent/växellåda på en ice än batteriet på en elbil, och dessa säljer som smör trots miltalen och avsaknad av garanti på begagnatmarknaden.
Att det inte finns andra alternativ i den prisklassen betyder inte att det är en bra affär.

Det tråkiga med standard range på Tesla är bara 16 000mil i batterigaranti. Och det är den garantin som betyder mest på högmilare.
Jag hade inte betalat 320 för den.

Skulle hellre tagit en LR 2022 med 12k mil för 320 än en SR 2023 med 12k mil för 320.
Inte bara för längre garantier (19k vs 16k mil) utan man får mkt mer på köpet också som awd, 2 motorer, mer krut, 30% större batteri osv.

Ingen vill sitta med en garantilös elbil, och ska man göra det så ska bilen vara snorbillig i inköp. 100-200k max?
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Teslaaa »

krabbanidag skrev: 08 sep 2025 11:13
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 10:15
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 09:37
För att vidare visa på några exempel som går högre än i våras….



💲 Y perf 2022 med 6200 mil. Basspecad.
373 200kr.

Vet personligen 3 personer som köpte Y Performance i april-maj i år på Blocket.
1: 2022a svart/svart med 5100 mil för 355 000kr.
2: 2022a vit/svart med 9k mil för ca 330k.
3: 2023a vit/svart med 2k mil för 395k.

Andra exemplet:

💲 Y RWD med brutala
12 500 mil. 320 100kr.

60kwh LFP batteriet? Om nya ägaren kör 2000 mil/år så står han utan batteri/drivlinegaranti om mindre än 2 år. 320k känns högt för en bil som gick att plocka ut för 495-520k som lagerbil från Tesla år 2023.

💲 Y Perf 2023 men basspecad, sliten samt högmil (10k). 367 500.
Exempel nr2 med ”brutala” milen är fortfarande ett bra pris. Kollar du blocket och sätter filter på elbil samt 2023 och sorterar från billigast så har du endast några fisker ocean, och en polestar med 15xxx mil för under det priset.

Sedan ska man inte vara rädd för milen, 12k är inga brutala mil. Större chans att du får problem med någon motorkomponent/växellåda på en ice än batteriet på en elbil, och dessa säljer som smör trots miltalen och avsaknad av garanti på begagnatmarknaden.
Att det inte finns andra alternativ i den prisklassen betyder inte att det är en bra affär.

Det tråkiga med standard range på Tesla är bara 16 000mil i batterigaranti. Och det är den garantin som betyder mest på högmilare.
Jag hade inte betalat 320 för den.

Skulle hellre tagit en LR 2022 med 12k mil för 320 än en SR 2023 med 12k mil för 320.
Inte bara för längre garantier (19k vs 16k mil) utan man får mkt mer på köpet också som awd, 2 motorer, mer krut, 30% större batteri osv.

Ingen vill sitta med en garantilös elbil, och ska man göra det så ska bilen vara snorbillig i inköp. 100-200k max?
100-200 för att bilen saknar garanti?

Kolla bara hur marknaden för ice ser ut.

Billigaste xc60 2023 ligger på 309k med 18 tusen mil på mätaren.

En audi a4 från 2023 279k med 15 tusen på mätaren.

Man kan göra listan lång.

Förstår inte varför det skulle vara så himla annprlunda med elbil, inte så att batterier rasar till höger och vänster.

Model Y rwd från 2023 är en bra bil, bra utrustning, över 300hk? Säkert driftsäkrare än en ice för att jämföra begagnat, lätt värd mer än 100-200 trots avsaknad av garanti eller kort garanti, visar ju själva marknaden när en kan bli såld på kvd för 320k.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Tomsgbg »

krabbanidag skrev: 08 sep 2025 11:13
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 10:15
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 09:37
För att vidare visa på några exempel som går högre än i våras….



💲 Y perf 2022 med 6200 mil. Basspecad.
373 200kr.

Vet personligen 3 personer som köpte Y Performance i april-maj i år på Blocket.
1: 2022a svart/svart med 5100 mil för 355 000kr.
2: 2022a vit/svart med 9k mil för ca 330k.
3: 2023a vit/svart med 2k mil för 395k.

Andra exemplet:

💲 Y RWD med brutala
12 500 mil. 320 100kr.

60kwh LFP batteriet? Om nya ägaren kör 2000 mil/år så står han utan batteri/drivlinegaranti om mindre än 2 år. 320k känns högt för en bil som gick att plocka ut för 495-520k som lagerbil från Tesla år 2023.

💲 Y Perf 2023 men basspecad, sliten samt högmil (10k). 367 500.
Exempel nr2 med ”brutala” milen är fortfarande ett bra pris. Kollar du blocket och sätter filter på elbil samt 2023 och sorterar från billigast så har du endast några fisker ocean, och en polestar med 15xxx mil för under det priset.

Sedan ska man inte vara rädd för milen, 12k är inga brutala mil. Större chans att du får problem med någon motorkomponent/växellåda på en ice än batteriet på en elbil, och dessa säljer som smör trots miltalen och avsaknad av garanti på begagnatmarknaden.
Att det inte finns andra alternativ i den prisklassen betyder inte att det är en bra affär.

Det tråkiga med standard range på Tesla är bara 16 000mil i batterigaranti. Och det är den garantin som betyder mest på högmilare.
Jag hade inte betalat 320 för den.

Skulle hellre tagit en LR 2022 med 12k mil för 320 än en SR 2023 med 12k mil för 320.
Inte bara för längre garantier (19k vs 16k mil) utan man får mkt mer på köpet också som awd, 2 motorer, mer krut, 30% större batteri osv.

Ingen vill sitta med en garantilös elbil, och ska man göra det så ska bilen vara snorbillig i inköp. 100-200k max?
Vill man ha en driftsäker bil så är väl inget bättre en Standard Range.

Dessutom håller LFP batteriet bättre över tid vad gäller degradering.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2476
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Off Grid Byggaren »

I Dagens Industri skriver de att Tesla är väldigt efterfrågade nu när prisnivån har blivit lägre. Och trenden är stigande begagnatpriser just nu.
20250908_095836.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av krabbanidag »

Teslaaa skrev: 08 sep 2025 11:53
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 11:13
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 10:15
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 09:37
För att vidare visa på några exempel som går högre än i våras….



💲 Y perf 2022 med 6200 mil. Basspecad.
373 200kr.

Vet personligen 3 personer som köpte Y Performance i april-maj i år på Blocket.
1: 2022a svart/svart med 5100 mil för 355 000kr.
2: 2022a vit/svart med 9k mil för ca 330k.
3: 2023a vit/svart med 2k mil för 395k.

Andra exemplet:

💲 Y RWD med brutala
12 500 mil. 320 100kr.

60kwh LFP batteriet? Om nya ägaren kör 2000 mil/år så står han utan batteri/drivlinegaranti om mindre än 2 år. 320k känns högt för en bil som gick att plocka ut för 495-520k som lagerbil från Tesla år 2023.

💲 Y Perf 2023 men basspecad, sliten samt högmil (10k). 367 500.
Exempel nr2 med ”brutala” milen är fortfarande ett bra pris. Kollar du blocket och sätter filter på elbil samt 2023 och sorterar från billigast så har du endast några fisker ocean, och en polestar med 15xxx mil för under det priset.

Sedan ska man inte vara rädd för milen, 12k är inga brutala mil. Större chans att du får problem med någon motorkomponent/växellåda på en ice än batteriet på en elbil, och dessa säljer som smör trots miltalen och avsaknad av garanti på begagnatmarknaden.
Att det inte finns andra alternativ i den prisklassen betyder inte att det är en bra affär.

Det tråkiga med standard range på Tesla är bara 16 000mil i batterigaranti. Och det är den garantin som betyder mest på högmilare.
Jag hade inte betalat 320 för den.

Skulle hellre tagit en LR 2022 med 12k mil för 320 än en SR 2023 med 12k mil för 320.
Inte bara för längre garantier (19k vs 16k mil) utan man får mkt mer på köpet också som awd, 2 motorer, mer krut, 30% större batteri osv.

Ingen vill sitta med en garantilös elbil, och ska man göra det så ska bilen vara snorbillig i inköp. 100-200k max?
100-200 för att bilen saknar garanti?

Kolla bara hur marknaden för ice ser ut.

Billigaste xc60 2023 ligger på 309k med 18 tusen mil på mätaren.

En audi a4 från 2023 279k med 15 tusen på mätaren.

Man kan göra listan lång.

Förstår inte varför det skulle vara så himla annprlunda med elbil, inte så att batterier rasar till höger och vänster.

Model Y rwd från 2023 är en bra bil, bra utrustning, över 300hk? Säkert driftsäkrare än en ice för att jämföra begagnat, lätt värd mer än 100-200 trots avsaknad av garanti eller kort garanti, visar ju själva marknaden när en kan bli såld på kvd för 320k.
Jag pratar om elbil inte fossilbil. En elbil vill ingen lägga ut 200k för nytt batteri utom garantiperioden. Hur motiverar du annars att 8 år gamla Model s går för 100-180k kr? Risken med ett gammalt batteri är enormt.
8 år gamla fossilbilar säljer som smör. Men släpp fossilbilen nu.

Häromdagen gick en y LR 2022 med 8k mil för 320k på kvd. Likaså en Y sr RWD 2023 med 12,5k mil, 320k.

På den tidigare får du bara en 1 år äldre bil men samtidigt får du 5 år / 11 000 mil kvar på batteri/drivlinegarantin (den senare bara 4 000 mil kvar…), 2 motorer ist för en, 78 kwh batteri ist för 60 kwh, AWD ist för RWD.

Riktigt dumt att då köpa en rwd lfp.

Om lfp är så bra, varför är garantierna så korta då? :lol:
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av krabbanidag »

Tomsgbg skrev: 08 sep 2025 12:19
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 11:13
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 10:15
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 09:37
För att vidare visa på några exempel som går högre än i våras….



💲 Y perf 2022 med 6200 mil. Basspecad.
373 200kr.

Vet personligen 3 personer som köpte Y Performance i april-maj i år på Blocket.
1: 2022a svart/svart med 5100 mil för 355 000kr.
2: 2022a vit/svart med 9k mil för ca 330k.
3: 2023a vit/svart med 2k mil för 395k.

Andra exemplet:

💲 Y RWD med brutala
12 500 mil. 320 100kr.

60kwh LFP batteriet? Om nya ägaren kör 2000 mil/år så står han utan batteri/drivlinegaranti om mindre än 2 år. 320k känns högt för en bil som gick att plocka ut för 495-520k som lagerbil från Tesla år 2023.

💲 Y Perf 2023 men basspecad, sliten samt högmil (10k). 367 500.
Exempel nr2 med ”brutala” milen är fortfarande ett bra pris. Kollar du blocket och sätter filter på elbil samt 2023 och sorterar från billigast så har du endast några fisker ocean, och en polestar med 15xxx mil för under det priset.

Sedan ska man inte vara rädd för milen, 12k är inga brutala mil. Större chans att du får problem med någon motorkomponent/växellåda på en ice än batteriet på en elbil, och dessa säljer som smör trots miltalen och avsaknad av garanti på begagnatmarknaden.
Att det inte finns andra alternativ i den prisklassen betyder inte att det är en bra affär.

Det tråkiga med standard range på Tesla är bara 16 000mil i batterigaranti. Och det är den garantin som betyder mest på högmilare.
Jag hade inte betalat 320 för den.

Skulle hellre tagit en LR 2022 med 12k mil för 320 än en SR 2023 med 12k mil för 320.
Inte bara för längre garantier (19k vs 16k mil) utan man får mkt mer på köpet också som awd, 2 motorer, mer krut, 30% större batteri osv.

Ingen vill sitta med en garantilös elbil, och ska man göra det så ska bilen vara snorbillig i inköp. 100-200k max?
Vill man ha en driftsäker bil så är väl inget bättre en Standard Range.

Dessutom håller LFP batteriet bättre över tid vad gäller degradering.
Degradering är en icke fråga. Ingen som ska eller bör oroa sig över degradering. >95% av Teslor håller >80% batterikapacitet första 15 000 milen.

Det är plötsliga ras utom garantiperioden som är det folk är oroliga för.

Med en 3 år gammal Y LR med 12k mil har man ändå 7k mil kvar på garantierna.
Med en 2 år gammal Y SR med 12k mil har man bara 4k mil kvar på garantierna.

Sen står man där och riskerar varje dag ett plötsligt batteriras som kan kosta lika mkt som bilens kvarvarande residualvärde. Och dagen batteriet plötsligt rasar så är garanterat rep-kostnaden högre än bilens dåvarande residualvärde. En tickande bomb utanför garantin, om man så vill.
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Teslaaa »

krabbanidag skrev: 08 sep 2025 13:14
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 11:53
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 11:13
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 10:15
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 09:37
För att vidare visa på några exempel som går högre än i våras….



💲 Y perf 2022 med 6200 mil. Basspecad.
373 200kr.

Vet personligen 3 personer som köpte Y Performance i april-maj i år på Blocket.
1: 2022a svart/svart med 5100 mil för 355 000kr.
2: 2022a vit/svart med 9k mil för ca 330k.
3: 2023a vit/svart med 2k mil för 395k.

Andra exemplet:

💲 Y RWD med brutala
12 500 mil. 320 100kr.

60kwh LFP batteriet? Om nya ägaren kör 2000 mil/år så står han utan batteri/drivlinegaranti om mindre än 2 år. 320k känns högt för en bil som gick att plocka ut för 495-520k som lagerbil från Tesla år 2023.

💲 Y Perf 2023 men basspecad, sliten samt högmil (10k). 367 500.
Exempel nr2 med ”brutala” milen är fortfarande ett bra pris. Kollar du blocket och sätter filter på elbil samt 2023 och sorterar från billigast så har du endast några fisker ocean, och en polestar med 15xxx mil för under det priset.

Sedan ska man inte vara rädd för milen, 12k är inga brutala mil. Större chans att du får problem med någon motorkomponent/växellåda på en ice än batteriet på en elbil, och dessa säljer som smör trots miltalen och avsaknad av garanti på begagnatmarknaden.
Att det inte finns andra alternativ i den prisklassen betyder inte att det är en bra affär.

Det tråkiga med standard range på Tesla är bara 16 000mil i batterigaranti. Och det är den garantin som betyder mest på högmilare.
Jag hade inte betalat 320 för den.

Skulle hellre tagit en LR 2022 med 12k mil för 320 än en SR 2023 med 12k mil för 320.
Inte bara för längre garantier (19k vs 16k mil) utan man får mkt mer på köpet också som awd, 2 motorer, mer krut, 30% större batteri osv.

Ingen vill sitta med en garantilös elbil, och ska man göra det så ska bilen vara snorbillig i inköp. 100-200k max?
100-200 för att bilen saknar garanti?

Kolla bara hur marknaden för ice ser ut.

Billigaste xc60 2023 ligger på 309k med 18 tusen mil på mätaren.

En audi a4 från 2023 279k med 15 tusen på mätaren.

Man kan göra listan lång.

Förstår inte varför det skulle vara så himla annprlunda med elbil, inte så att batterier rasar till höger och vänster.

Model Y rwd från 2023 är en bra bil, bra utrustning, över 300hk? Säkert driftsäkrare än en ice för att jämföra begagnat, lätt värd mer än 100-200 trots avsaknad av garanti eller kort garanti, visar ju själva marknaden när en kan bli såld på kvd för 320k.
Jag pratar om elbil inte fossilbil. En elbil vill ingen lägga ut 200k för nytt batteri utom garantiperioden. Hur motiverar du annars att 8 år gamla Model s går för 100-180k kr? Risken med ett gammalt batteri är enormt.
8 år gamla fossilbilar säljer som smör. Men släpp fossilbilen nu.

Häromdagen gick en y LR 2022 med 8k mil för 320k på kvd. Likaså en Y sr RWD 2023 med 12,5k mil, 320k.

På den tidigare får du bara en 1 år äldre bil men samtidigt får du 5 år / 11 000 mil kvar på batteri/drivlinegarantin (den senare bara 4 000 mil kvar…), 2 motorer ist för en, 78 kwh batteri ist för 60 kwh, AWD ist för RWD.

Riktigt dumt att då köpa en rwd lfp.

Om lfp är så bra, varför är garantierna så korta då? :lol:
Så en Y rwd från 2023 är värd 100-200k?

Att jag jämför med fossilbil har att göra med att du löper större risk att råka ut för något haveri med en fossil än att ditt batteri ska haverera på en elbil, försöker förstå varför det är sådan annan syn på elbilar som om batterier rasar till höger och vänster vilket dom inte gör.

Precis, 8 år gamla model S går för dom pengarna du nämner, men model S från 2023 gör inte det.

Vår förra fossil behövde byta spännare för kedjan, kalaset gick på över 100k.

Sedan kostar väl inte batteribyte 200k? Finns privata aktörer som reparerar/byter etc.

Återigen, du kan vara säkrare med en elbil än en fossil sett till driftsäkerhet, men av någon anledning ska elbilen vara värd hälften?
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av krabbanidag »

Teslaaa skrev: 08 sep 2025 13:52
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 13:14
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 11:53
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 11:13
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 10:15


Exempel nr2 med ”brutala” milen är fortfarande ett bra pris. Kollar du blocket och sätter filter på elbil samt 2023 och sorterar från billigast så har du endast några fisker ocean, och en polestar med 15xxx mil för under det priset.

Sedan ska man inte vara rädd för milen, 12k är inga brutala mil. Större chans att du får problem med någon motorkomponent/växellåda på en ice än batteriet på en elbil, och dessa säljer som smör trots miltalen och avsaknad av garanti på begagnatmarknaden.
Att det inte finns andra alternativ i den prisklassen betyder inte att det är en bra affär.

Det tråkiga med standard range på Tesla är bara 16 000mil i batterigaranti. Och det är den garantin som betyder mest på högmilare.
Jag hade inte betalat 320 för den.

Skulle hellre tagit en LR 2022 med 12k mil för 320 än en SR 2023 med 12k mil för 320.
Inte bara för längre garantier (19k vs 16k mil) utan man får mkt mer på köpet också som awd, 2 motorer, mer krut, 30% större batteri osv.

Ingen vill sitta med en garantilös elbil, och ska man göra det så ska bilen vara snorbillig i inköp. 100-200k max?
100-200 för att bilen saknar garanti?

Kolla bara hur marknaden för ice ser ut.

Billigaste xc60 2023 ligger på 309k med 18 tusen mil på mätaren.

En audi a4 från 2023 279k med 15 tusen på mätaren.

Man kan göra listan lång.

Förstår inte varför det skulle vara så himla annprlunda med elbil, inte så att batterier rasar till höger och vänster.

Model Y rwd från 2023 är en bra bil, bra utrustning, över 300hk? Säkert driftsäkrare än en ice för att jämföra begagnat, lätt värd mer än 100-200 trots avsaknad av garanti eller kort garanti, visar ju själva marknaden när en kan bli såld på kvd för 320k.
Jag pratar om elbil inte fossilbil. En elbil vill ingen lägga ut 200k för nytt batteri utom garantiperioden. Hur motiverar du annars att 8 år gamla Model s går för 100-180k kr? Risken med ett gammalt batteri är enormt.
8 år gamla fossilbilar säljer som smör. Men släpp fossilbilen nu.

Häromdagen gick en y LR 2022 med 8k mil för 320k på kvd. Likaså en Y sr RWD 2023 med 12,5k mil, 320k.

På den tidigare får du bara en 1 år äldre bil men samtidigt får du 5 år / 11 000 mil kvar på batteri/drivlinegarantin (den senare bara 4 000 mil kvar…), 2 motorer ist för en, 78 kwh batteri ist för 60 kwh, AWD ist för RWD.

Riktigt dumt att då köpa en rwd lfp.

Om lfp är så bra, varför är garantierna så korta då? :lol:
Så en Y rwd från 2023 är värd 100-200k?

Att jag jämför med fossilbil har att göra med att du löper större risk att råka ut för något haveri med en fossil än att ditt batteri ska haverera på en elbil, försöker förstå varför det är sådan annan syn på elbilar som om batterier rasar till höger och vänster vilket dom inte gör.

Precis, 8 år gamla model S går för dom pengarna du nämner, men model S från 2023 gör inte det.

Vår förra fossil behövde byta spännare för kedjan, kalaset gick på över 100k.

Sedan kostar väl inte batteribyte 200k? Finns privata aktörer som reparerar/byter etc.

Återigen, du kan vara säkrare med en elbil än en fossil sett till driftsäkerhet, men av någon anledning ska elbilen vara värd hälften?
Nej finns ingen y rwd 23 utom garantier men kan nog spekulera i att om det såldes en mer >16k mil skulle den knappt gå för 200.

Bättre är väl att titta på model 3or s/x som hunnit förbruka garantier. Så fort batterigarantin är borta så är bilarna värda <200k. Vare sig det är en 2019 eller 2014 modell.

Finns ju för lite siffror för att veta, men det är få konsumenter som vill köpa en äldre elbil där batterigarantin är förbrukad. För ett haveri kan snabbt kosta mer än bilens värde.

Samtidigt tvekar få att köpa en XC60 med 15-20k mil för att plötsliga svindyra haverier är ovanliga. De flesta repgrejerna kostar 5-40k, extremt få saker >40k.

Jag skulle tex aldrig vilja ha en 2016 Model S med 10 000 mil eller en Model 3 från 2019 med 20 000 mil. Inte ens för 100 000kr. Just pga den överhängande risken för batteriras.
Jag tror nästan alla konsumenter resonerar på samma sätt

Såg en taxiTaycan, grön, ute för ett par mån sen. 2023a med 16 100 mil. Dvs utom garantier 450 000kr på Blocket. Såldes ej utan annonsen plockades bara ner och han valde att behålla bilen.
Då blir det också en gambling, för när batteriet lägger av så är det ingen garanti som täcker det. Då blir det ist 300-500k för nytt batteri.

Nånstans måste du väl förstå att ingen vill ta den risken.
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20
Tesla Model S Pläd ’23
backe
Inlägg: 2863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av backe »

Teslaaa skrev: 08 sep 2025 13:52
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 13:14
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 11:53
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 11:13
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 10:15


Exempel nr2 med ”brutala” milen är fortfarande ett bra pris. Kollar du blocket och sätter filter på elbil samt 2023 och sorterar från billigast så har du endast några fisker ocean, och en polestar med 15xxx mil för under det priset.

Sedan ska man inte vara rädd för milen, 12k är inga brutala mil. Större chans att du får problem med någon motorkomponent/växellåda på en ice än batteriet på en elbil, och dessa säljer som smör trots miltalen och avsaknad av garanti på begagnatmarknaden.
Att det inte finns andra alternativ i den prisklassen betyder inte att det är en bra affär.

Det tråkiga med standard range på Tesla är bara 16 000mil i batterigaranti. Och det är den garantin som betyder mest på högmilare.
Jag hade inte betalat 320 för den.

Skulle hellre tagit en LR 2022 med 12k mil för 320 än en SR 2023 med 12k mil för 320.
Inte bara för längre garantier (19k vs 16k mil) utan man får mkt mer på köpet också som awd, 2 motorer, mer krut, 30% större batteri osv.

Ingen vill sitta med en garantilös elbil, och ska man göra det så ska bilen vara snorbillig i inköp. 100-200k max?
100-200 för att bilen saknar garanti?

Kolla bara hur marknaden för ice ser ut.

Billigaste xc60 2023 ligger på 309k med 18 tusen mil på mätaren.

En audi a4 från 2023 279k med 15 tusen på mätaren.

Man kan göra listan lång.

Förstår inte varför det skulle vara så himla annprlunda med elbil, inte så att batterier rasar till höger och vänster.

Model Y rwd från 2023 är en bra bil, bra utrustning, över 300hk? Säkert driftsäkrare än en ice för att jämföra begagnat, lätt värd mer än 100-200 trots avsaknad av garanti eller kort garanti, visar ju själva marknaden när en kan bli såld på kvd för 320k.
Jag pratar om elbil inte fossilbil. En elbil vill ingen lägga ut 200k för nytt batteri utom garantiperioden. Hur motiverar du annars att 8 år gamla Model s går för 100-180k kr? Risken med ett gammalt batteri är enormt.
8 år gamla fossilbilar säljer som smör. Men släpp fossilbilen nu.

Häromdagen gick en y LR 2022 med 8k mil för 320k på kvd. Likaså en Y sr RWD 2023 med 12,5k mil, 320k.

På den tidigare får du bara en 1 år äldre bil men samtidigt får du 5 år / 11 000 mil kvar på batteri/drivlinegarantin (den senare bara 4 000 mil kvar…), 2 motorer ist för en, 78 kwh batteri ist för 60 kwh, AWD ist för RWD.

Riktigt dumt att då köpa en rwd lfp.

Om lfp är så bra, varför är garantierna så korta då? :lol:
Så en Y rwd från 2023 är värd 100-200k?

Att jag jämför med fossilbil har att göra med att du löper större risk att råka ut för något haveri med en fossil än att ditt batteri ska haverera på en elbil, försöker förstå varför det är sådan annan syn på elbilar som om batterier rasar till höger och vänster vilket dom inte gör.

Precis, 8 år gamla model S går för dom pengarna du nämner, men model S från 2023 gör inte det.

Vår förra fossil behövde byta spännare för kedjan, kalaset gick på över 100k.

Sedan kostar väl inte batteribyte 200k? Finns privata aktörer som reparerar/byter etc.

Återigen, du kan vara säkrare med en elbil än en fossil sett till driftsäkerhet, men av någon anledning ska elbilen vara värd hälften?
Vår förra fossil behövde byta spännare för kedjan, kalaset gick på över 100k.
Ändå nyfiken vad det var för bil? Man bör få en utbytesmotor till de flesta "normala" bilar för +100k.

Gjorde du bytet?
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Teslaaa »

krabbanidag skrev: 08 sep 2025 14:35
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 13:52
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 13:14
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 11:53
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 11:13


Att det inte finns andra alternativ i den prisklassen betyder inte att det är en bra affär.

Det tråkiga med standard range på Tesla är bara 16 000mil i batterigaranti. Och det är den garantin som betyder mest på högmilare.
Jag hade inte betalat 320 för den.

Skulle hellre tagit en LR 2022 med 12k mil för 320 än en SR 2023 med 12k mil för 320.
Inte bara för längre garantier (19k vs 16k mil) utan man får mkt mer på köpet också som awd, 2 motorer, mer krut, 30% större batteri osv.

Ingen vill sitta med en garantilös elbil, och ska man göra det så ska bilen vara snorbillig i inköp. 100-200k max?
100-200 för att bilen saknar garanti?

Kolla bara hur marknaden för ice ser ut.

Billigaste xc60 2023 ligger på 309k med 18 tusen mil på mätaren.

En audi a4 från 2023 279k med 15 tusen på mätaren.

Man kan göra listan lång.

Förstår inte varför det skulle vara så himla annprlunda med elbil, inte så att batterier rasar till höger och vänster.

Model Y rwd från 2023 är en bra bil, bra utrustning, över 300hk? Säkert driftsäkrare än en ice för att jämföra begagnat, lätt värd mer än 100-200 trots avsaknad av garanti eller kort garanti, visar ju själva marknaden när en kan bli såld på kvd för 320k.
Jag pratar om elbil inte fossilbil. En elbil vill ingen lägga ut 200k för nytt batteri utom garantiperioden. Hur motiverar du annars att 8 år gamla Model s går för 100-180k kr? Risken med ett gammalt batteri är enormt.
8 år gamla fossilbilar säljer som smör. Men släpp fossilbilen nu.

Häromdagen gick en y LR 2022 med 8k mil för 320k på kvd. Likaså en Y sr RWD 2023 med 12,5k mil, 320k.

På den tidigare får du bara en 1 år äldre bil men samtidigt får du 5 år / 11 000 mil kvar på batteri/drivlinegarantin (den senare bara 4 000 mil kvar…), 2 motorer ist för en, 78 kwh batteri ist för 60 kwh, AWD ist för RWD.

Riktigt dumt att då köpa en rwd lfp.

Om lfp är så bra, varför är garantierna så korta då? :lol:
Så en Y rwd från 2023 är värd 100-200k?

Att jag jämför med fossilbil har att göra med att du löper större risk att råka ut för något haveri med en fossil än att ditt batteri ska haverera på en elbil, försöker förstå varför det är sådan annan syn på elbilar som om batterier rasar till höger och vänster vilket dom inte gör.

Precis, 8 år gamla model S går för dom pengarna du nämner, men model S från 2023 gör inte det.

Vår förra fossil behövde byta spännare för kedjan, kalaset gick på över 100k.

Sedan kostar väl inte batteribyte 200k? Finns privata aktörer som reparerar/byter etc.

Återigen, du kan vara säkrare med en elbil än en fossil sett till driftsäkerhet, men av någon anledning ska elbilen vara värd hälften?
Samtidigt tvekar få att köpa en XC60 med 15-20k mil för att plötsliga svindyra haverier är ovanliga. De flesta repgrejerna kostar 5-40k, extremt få saker >40k.
Och batterihaverier är vanliga?
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av krabbanidag »

Teslaaa skrev: 08 sep 2025 15:14
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 14:35
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 13:52
krabbanidag skrev: 08 sep 2025 13:14
Teslaaa skrev: 08 sep 2025 11:53


100-200 för att bilen saknar garanti?

Kolla bara hur marknaden för ice ser ut.

Billigaste xc60 2023 ligger på 309k med 18 tusen mil på mätaren.

En audi a4 från 2023 279k med 15 tusen på mätaren.

Man kan göra listan lång.

Förstår inte varför det skulle vara så himla annprlunda med elbil, inte så att batterier rasar till höger och vänster.

Model Y rwd från 2023 är en bra bil, bra utrustning, över 300hk? Säkert driftsäkrare än en ice för att jämföra begagnat, lätt värd mer än 100-200 trots avsaknad av garanti eller kort garanti, visar ju själva marknaden när en kan bli såld på kvd för 320k.
Jag pratar om elbil inte fossilbil. En elbil vill ingen lägga ut 200k för nytt batteri utom garantiperioden. Hur motiverar du annars att 8 år gamla Model s går för 100-180k kr? Risken med ett gammalt batteri är enormt.
8 år gamla fossilbilar säljer som smör. Men släpp fossilbilen nu.

Häromdagen gick en y LR 2022 med 8k mil för 320k på kvd. Likaså en Y sr RWD 2023 med 12,5k mil, 320k.

På den tidigare får du bara en 1 år äldre bil men samtidigt får du 5 år / 11 000 mil kvar på batteri/drivlinegarantin (den senare bara 4 000 mil kvar…), 2 motorer ist för en, 78 kwh batteri ist för 60 kwh, AWD ist för RWD.

Riktigt dumt att då köpa en rwd lfp.

Om lfp är så bra, varför är garantierna så korta då? :lol:
Så en Y rwd från 2023 är värd 100-200k?

Att jag jämför med fossilbil har att göra med att du löper större risk att råka ut för något haveri med en fossil än att ditt batteri ska haverera på en elbil, försöker förstå varför det är sådan annan syn på elbilar som om batterier rasar till höger och vänster vilket dom inte gör.

Precis, 8 år gamla model S går för dom pengarna du nämner, men model S från 2023 gör inte det.

Vår förra fossil behövde byta spännare för kedjan, kalaset gick på över 100k.

Sedan kostar väl inte batteribyte 200k? Finns privata aktörer som reparerar/byter etc.

Återigen, du kan vara säkrare med en elbil än en fossil sett till driftsäkerhet, men av någon anledning ska elbilen vara värd hälften?
Samtidigt tvekar få att köpa en XC60 med 15-20k mil för att plötsliga svindyra haverier är ovanliga. De flesta repgrejerna kostar 5-40k, extremt få saker >40k.
Och batterihaverier är vanliga?
Ja, ganska, på äldre batterier.
Från en 2024-artikel i Teslarati.
IMG_9344.jpeg
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20
Tesla Model S Pläd ’23
Skriv svar