Nej, Tesla räknar nog inte att byta några mängder batteripack på ren degradering.Vindens skrev: ↑07 sep 2025 19:20Om Palladium har så hög degradering, räknar Tesla med att byta en del bilar inom 8 år som tappat upp till 30% av ursprungskapacitet?AAKEE skrev: ↑07 sep 2025 13:15Den första årsmodellen av 2170L-cellen som kom som årsmodell 2021 och började levereras före årsskiftet 2020-2021 har haft högre fail rate även med USA-byggda bilar.
Det var inte lika illa som M3P byggda i Kina med Panasonic men fortfarande en onormalt hög rate på falerade batterier.
Man ser även att den generationen sv Panasonic 2170 (L) degraderas överlag mycket fortare än de tidigare LR/P-batterierna.
De görs fortfarande i USA för USA och det var nig just 2021 som var drabbad när det gäller falerade batterier.
Takten de degraderas med är fortfarande fritt fall för 2022-2024 som det verkar, och nya S/X som har en batterikemi med samma energitäthet (samma batterikemi?) degraderas också i rasande takt och runt 15-20% på ett par år gammla bilar är snarare regel än undantag.
Tesla har börjat dribbla med att bilarna visar för låg range som nya, dvs konstanten är fel i början. Så bilarna visar för låg range initialt, och det justeras med någon uppdatering längre fram.
Teslor visar ju normalt EPA-rangen, men exempelvis Y LR som fick uppdaterad neddragen räckvidd från 330 till 310 (eller 312) miles visade 303 miles eller ngt liknande.
Sedan justeras detta upp till korrekt konstant men då har batteriet redan tappat en del och man upplever en lägre degradering när man tittar på visad räckvidd. Det är inte svårt att sätta konstanten korrekt innan första leverans då man faktiskt vet EPA-räckvidden innan man levererar första bilen.
Jag tror det är fulspel på hög nivå.
Förmodligen har de annars räknat med att bilarna har runt 75% SOH efter 8 år, oavsett väldigt hög risk för de som köper begagnat i framtiden när batterigarantin närmar sig sitt slut.
De råd som Tesla ger syftar ju till att se till att batteripacken klarar 8 år utan att behöva garantibyte på degradering.
Men, dels krävs det i praktiken 32-33% degradering innan Teslas batteritest visar 30% degradering och dels döljer den visade räckvidden 2-3% degradering på de flesta Teslor.
Det är troligen så att en del av de nya batteripackarna kommer vara rätt nära gränsen.
Vi får väl hoppas på att det inte blir så att hundratusentals packar behöver bytas.
Tesla har ju traditionellt renoverat batterier och skickat ut som ersättning. Men om väldigt många behöver garantirep och de som kommer in som utbytta är för degraderade måste man ju montera nya battericeller vilket blir väldigt dyrt.
Tesla har haft en historia av att utbytesbatterier inte har haft så bra successrate, pga tveksamma metoder. Det låter som det är det man gör just nu också (oklart på Palladium men i vart fall på andra renoverade packar). De renoverade packar a har i många fall inte hållit så värst länge.
Tittar man hur det har skötts i Tyskland så var det många bilar med E3D-packet som fick andra typer av batteripack som egentligen inte ens godkänts för den bilen. Exempelvis har M3P med 82.1kWh-batteriet fått LG som den inte certifierats med och som inte motsvarar den prestandan som bilen såldes med.
Teslas garanti på batterier och ”remanufactured” är inte en helt ren historia.