Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6162
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av AAKEE »

repulsiv skrev: 13 jul 2025 14:05
För övrigt, idag när jag tittade till bilen var den nere i 36% laddning, och vägrar att ladda mer "maximal laddning uppnådd", och klickar man på "läs mer" så står det att jag inte får ladda mer än 50% fortfarande..

Otroligt störande, bilen är ju i princip oanvändbar i dagsläget.

..Jag har uppdaterat min servicerequest men det verkar inte gå så snabbt hos tesla..
När detta händer på 3/Y är det en cell eller flera som drar ur sig och skapar obalans i batteriet.
Felet förrvärras hela tiden så det finns ingen vinst med att låta tiden gå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4274
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av Tellus »

mussla skrev: 14 jul 2025 18:51
Får du ha lånebilen tills din egen bil är reparerad?

Det tror jag inte andra tillverkare erbjuder. Det brukar väl vara det som ingår i ens egen försäkring - typ sju dagar gratis eller något sånt.

Vad är det förresten för årsmodell och miltal på din m3?
Dom är skyldiga att erbjuda lånebil om det är garantireparation.
Gäller alla märken, men de flesta lurar eller fuskar med detta, plus att tyskarna och volvo har så kort garanti (2år)
Dom får dock ta ut ett självkostnadspris, men det brukar inte Tesla göra.
Dessutom fri Supercharge på denna, riktigt bra service, som i de flesta fall hos Tesla.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 850
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av mussla »

Tellus skrev: 14 jul 2025 19:33
mussla skrev: 14 jul 2025 18:51
Får du ha lånebilen tills din egen bil är reparerad?

Det tror jag inte andra tillverkare erbjuder. Det brukar väl vara det som ingår i ens egen försäkring - typ sju dagar gratis eller något sånt.

Vad är det förresten för årsmodell och miltal på din m3?
Dom är skyldiga att erbjuda lånebil om det är garantireparation.
Gäller alla märken, men de flesta lurar eller fuskar med detta, plus att tyskarna och volvo har så kort garanti (2år)
Dom får dock ta ut ett självkostnadspris, men det brukar inte Tesla göra.
Dessutom fri Supercharge på denna, riktigt bra service, som i de flesta fall hos Tesla.
Jag är imponerad över servicenivån.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 850
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av mussla »

repulsiv skrev: 14 jul 2025 19:17
Det hoppas jag VERKLIGEN att jag får..

Jag vet att VAG höll på att tramsade med det där förut och krävde tillbaka bilar när dom inte lyckades reparera i tid, men det fick dom väl sluta med när kunderna blev arga och tidningarna tog upp det.

Min bil är årsmodell 2020 och har gått typ 9400mil. (varav jag kört kanske 1600 på 364 dagar)
Det är såklart helt rimligt att man får ha lånebilen tills din är klar. 👍
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av repulsiv »

Får jag ha lånebil under tiden (vilket jag ju verkar få) så kan jag acceptera att det tar tid att hitta ett batteri.

Är mer orolig för vad som händer när batterigarantin är ute då.



..Nästan så man är lite sugen på att ge sej ut på nån längre resa nu, jag har semester, inget direkt planerat och har fri supercharge och fria mil :D
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 390
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av tnjo »

repulsiv skrev: 14 jul 2025 22:17
Får jag ha lånebil under tiden (vilket jag ju verkar få) så kan jag acceptera att det tar tid att hitta ett batteri.

Är mer orolig för vad som händer när batterigarantin är ute då.



..Nästan så man är lite sugen på att ge sej ut på nån längre resa nu, jag har semester, inget direkt planerat och har fri supercharge och fria mil :D
Läs villkoren, du får inte köra för långt med lånebilen varje dag...
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av repulsiv »

Jag kunde inte läsa villkoren på plats eftersom det var miniatyrtext och jag inte hade glasögon med mej (jag behöver bara läsglasögon) men jag såg att avtalet fanns i appen med, tyvärr går det inte att läsa, klickar man på det kommer man bara till "startsidan" :/

Edit: det gick att gå via anmälningen..

Så max 32mil om dagen och max 20mil från där man hämtade ut bilen ? ..Det sista var ju en väldigt märklig skrivelse.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6162
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av AAKEE »

tnjo skrev: 14 jul 2025 22:44
repulsiv skrev: 14 jul 2025 22:17
Får jag ha lånebil under tiden (vilket jag ju verkar få) så kan jag acceptera att det tar tid att hitta ett batteri.

Är mer orolig för vad som händer när batterigarantin är ute då.



..Nästan så man är lite sugen på att ge sej ut på nån längre resa nu, jag har semester, inget direkt planerat och har fri supercharge och fria mil :D
Läs villkoren, du får inte köra för långt med lånebilen varje dag...
Jag hade en lånebil när min 3 behövde få ett elfel fixat.

Hade 30 mil hem, och ytterligare 25 mil till jobbet samt ungefär lika till svärmor som vi behövde till. Det var inte ett problem vid förfrågan (å andra sidan körde jag inte upp total a streckan för de tre veckorna).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12858
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av Fredrik j »

Esterox skrev: 14 jul 2025 07:56
Tellus skrev: 14 jul 2025 00:35
Dinsdale skrev: 13 jul 2025 20:09
Obs att Tesla inte helförsäkrar sina lånebilar som alla andra gör, så självrisken är massiv om du skulle råka ut för något med lånebilen. Bra att känna till.
Under garantitiden ska inga extra kostnader uppstå vid garantireparation.
Så det bör vara sin egna självrisk dom max kan kräva.
Var det dummaste jag hört. Krockar du med en lånebil så får du stå för alla kostnader som uppstår. Har den helförsäkring är det den självrisken. Är det trafik eller halv och du är vållande. Trist, då blir det dyrt.
Aldrig hört talas om en verkstadslånebil som inte är helförsäkrad. Vad är det för erbjudande?
En lånebil för garantireparation ska ju rimligen vara lika försäkrad som bilen man lämnar in. Varför skulle kunden ta en större risk för att tesla behöver reparera bilen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6162
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av AAKEE »

Fredrik j skrev: 14 jul 2025 23:19
Esterox skrev: 14 jul 2025 07:56
Tellus skrev: 14 jul 2025 00:35
Dinsdale skrev: 13 jul 2025 20:09
Obs att Tesla inte helförsäkrar sina lånebilar som alla andra gör, så självrisken är massiv om du skulle råka ut för något med lånebilen. Bra att känna till.
Under garantitiden ska inga extra kostnader uppstå vid garantireparation.
Så det bör vara sin egna självrisk dom max kan kräva.
Var det dummaste jag hört. Krockar du med en lånebil så får du stå för alla kostnader som uppstår. Har den helförsäkring är det den självrisken. Är det trafik eller halv och du är vållande. Trist, då blir det dyrt.
Aldrig hört talas om en verkstadslånebil som inte är helförsäkrad. Vad är det för erbjudande?
En lånebil för garantireparation ska ju rimligen vara lika försäkrad som bilen man lämnar in. Varför skulle kunden ta en större risk för att tesla behöver reparera bilen?
De är såklart helförsäkrade men självrisken har vart 25K alla ggr jag loaner-at på Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av repulsiv »

Han upplyste f.ö om den där 25k-självrisken muntligen, jag sa att det lät ju inte så kul, och frågade för vad det gällde "hur menar du ?" jag sa om jag får ett stenskott tex ?, och han sa "Nä nä, bara om du krockar".

Jag skulle inte lägga för mycket tillit till det uttalandet rent juridiskt dock..


Jag såg f.ö att dom faktiskt hade uppdaterat med ett beräknat klardatum i ärendet nu, nämligen 13 augusti kl 22:15, tämligen exakt får man säga :lol:

Jag noterade dessutom att min bil står som status "in service", och jag kan inte se var den befinner sig eller se några kameror från den. Ska man tolka det som att den är i servicemode ?
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1004
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

repulsiv skrev: 14 jul 2025 18:31
I morse fick jag ett meddelande från tesla att dom ville ha in bilen "så fort som möjligt", och ville jag bärga fick jag kolla med min försäkring.

Jag skrev att jag dessutom inte kan ta mej därifrån, och är mycket beroende av bil och sa att jag behöver en lånebil.

Nån timma senare får jag besked att dom fixar fram en lånebil, och att dom återkommer.

Ytterligare lite tid senare får jag ett meddelande att dom fixat en lånebil, jag säger att det var ju bra och frågar när jag kan byta till den, och får reda på att när som helst och deras öppettider.

Eftersom jag hade 36% och bilen tyckte den lätt skulle ta mej till lapplands väsby på den laddningen (med 21% kvar när jag var framme) så körde jag, tänkte att ska jag ändå behöve betala en bärgningssjälvrisk kan jag lika gärna ta en bärgning från där bilen stannar.

Jag fixar lite grejer hemma och äter, och precis när jag ska åka får jag ett nytt meddelande om att "Jag kan redan nu informera er om att detta kommer att ta ett tag" eftersom dom inte hittar något batteri.

Kör dit och noterar att bilens batterimätare verkar "hoppa" lite, typ det försvinner 2-3% snabbt, sen står den kvar på 31% flera mil osv, jag gissar det beror på att batteriet är kasst och BMS'en har svårt att läsa ur det och räkna fram kapacitet.

Efter lite köande så får jag godkänna den löjligt höga självrisken (25k) och får ut en lånebil, en lite nyare model 3 LR dualmotor än den jag lämnade, faceliften alltså.

Han poängterar även att det är fria mil och fri supercharge.


Vi frå väl se hur detta går.. Så länge jag har en lånebil gör det inte så jättemycket att det tar tid, även om jag förstås hellre kör min egen bil rent allmänt.


Noterade f.ö att denna känns något tröttare än min bil ? inbillning eller har dom olika prestanda ? hmm.. (Nej, den stod inte på chill mode, kollade..)
Progress, bra!
Lycka Till
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av repulsiv »

Idag skulle ju min bil vara klar enligt SC i appen, vilket jag betvivlat hela tiden.

Klockan 16.10 så fick jag ett "ditt serviceärende är uppdaterat", och det enda som är uppdaterat att klardatumet är flyttat framåt en vecka, alltså nästa onsdag.


..Vi vår väl se, jag håller inte andan under tiden..
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av repulsiv »

I förrgår (20/8) skulle bilen varit klar enl appen, det hände inte.

Står fortfarande "Waiting for parts".

Har skickat en fråga hur det går..
manneson
Inlägg: 1435
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av manneson »

repulsiv skrev: 22 aug 2025 23:16
I förrgår (20/8) skulle bilen varit klar enl appen, det hände inte.

Står fortfarande "Waiting for parts".

Har skickat en fråga hur det går..
Så länge du har fri lånebil är det väl bara bra om det tar tid.
Slipper du lägga mil på din egen ju. :D
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av repulsiv »

Ja, jag hade varit betydligt mer upprörd om jag inte haft haft lånebilen :)

jag tänker också att det borde vara mer prioriterat för tesla att fixa när jag hoggar en lånebil för dom :twisted:


I alla fall, i morse fick jag ett meddelande.

Dom bad om ursäkt att dom missat uppdatera ärendet, och att datumet när bilen ska vara klar nu är flyttat till 17/9,
alltså ca 9 veckor efter att bilen kom in till dom.

..Vi får väl se huruvida den faktiskt är klar då, men nu skrev dom faktiskt att "vi har nu fått en preliminär leveranstid på batteriet".

..Vi får se som sagt, jag håller inte andan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10728
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av Legato »

repulsiv skrev: 22 aug 2025 23:16
I förrgår (20/8) skulle bilen varit klar enl appen, det hände inte.

Står fortfarande "Waiting for parts".

Har skickat en fråga hur det går..
Har en 3P stående i Upplands Väsby med samma problem. Också "Waiting for Parts" men är estimerad att vara klar på fredag.

Blev erbjuden lånebil men valde istället Uber-krediter (är handlare).

Min laddade ett tag till max 2% :roll:, men plötsligt laddade den upp till typ 25% (dock med långt mindre range än normalt vid 25%, typ 60 km vid batterisymbolen). Ringde Roadside och fick en tid i Segeltorp.

När jag kom till Segeltorp visade det sig ha blivit något missförstånd, så i ett system hade jag tid i Segeltorp och i ett annat i Upplands Väsby, men då batteriet var beställt till UV och man tydligen inte flyttar batterier mellan SCs så slutade det med att bilen fick bogseras från Segeltorp till Upplands Väsby.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6162
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 24 aug 2025 17:38
Har en 3P stående i Upplands Väsby med samma problem.
2021 eller tidig 2022 med Panasonic E3LD?
Kinabygge?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10728
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av Legato »

AAKEE skrev: 24 aug 2025 23:00
Legato skrev: 24 aug 2025 17:38
Har en 3P stående i Upplands Väsby med samma problem.
2021 eller tidig 2022 med Panasonic E3LD?
Kinabygge?
Tidig 21a. USA med E3D.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av repulsiv »

Ojoj.

Häromdagen gick min bil från "waiting for parts", till "Preparing".

och nu när jag kollade på den i appen står den fortfarande som "preparing" men den har fått en extra punkt under progress, "extra work due to new battery".

Och inte nog med det, batterimätaren har stått på 0% i två månader nu, men nu står den på 41% och den laddar!

Uppenbarligen har dom ju bytt batteriet nu och håller på med några efterarbeten.

..Dom har också hällt i nyare mjukvara i bilen (2025.26.7)

Undrar om jag kanske får min bil 2025-09-17 som den estimerade tiden är..
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4274
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av Tellus »

repulsiv skrev: 06 sep 2025 22:45


Undrar om jag kanske får min bil 2025-09-17 som den estimerade tiden är..
Jag tror tidigare
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
manneson
Inlägg: 1435
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av manneson »

Legato skrev: 25 aug 2025 07:56
AAKEE skrev: 24 aug 2025 23:00
Legato skrev: 24 aug 2025 17:38
Har en 3P stående i Upplands Väsby med samma problem.
2021 eller tidig 2022 med Panasonic E3LD?
Kinabygge?
Tidig 21a. USA med E3D.
Hur många mil?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6162
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 25 aug 2025 07:56
AAKEE skrev: 24 aug 2025 23:00
Legato skrev: 24 aug 2025 17:38
Har en 3P stående i Upplands Väsby med samma problem.
2021 eller tidig 2022 med Panasonic E3LD?
Kinabygge?
Tidig 21a. USA med E3D.
Den första årsmodellen av 2170L-cellen som kom som årsmodell 2021 och började levereras före årsskiftet 2020-2021 har haft högre fail rate även med USA-byggda bilar.
Det var inte lika illa som M3P byggda i Kina med Panasonic men fortfarande en onormalt hög rate på falerade batterier.

Man ser även att den generationen sv Panasonic 2170 (L) degraderas överlag mycket fortare än de tidigare LR/P-batterierna.
De görs fortfarande i USA för USA och det var nig just 2021 som var drabbad när det gäller falerade batterier.

Takten de degraderas med är fortfarande fritt fall för 2022-2024 som det verkar, och nya S/X som har en batterikemi med samma energitäthet (samma batterikemi?) degraderas också i rasande takt och runt 15-20% på ett par år gammla bilar är snarare regel än undantag.

Tesla har börjat dribbla med att bilarna visar för låg range som nya, dvs konstanten är fel i början. Så bilarna visar för låg range initialt, och det justeras med någon uppdatering längre fram.
Teslor visar ju normalt EPA-rangen, men exempelvis Y LR som fick uppdaterad neddragen räckvidd från 330 till 310 (eller 312) miles visade 303 miles eller ngt liknande.
Sedan justeras detta upp till korrekt konstant men då har batteriet redan tappat en del och man upplever en lägre degradering när man tittar på visad räckvidd. Det är inte svårt att sätta konstanten korrekt innan första leverans då man faktiskt vet EPA-räckvidden innan man levererar första bilen.
Jag tror det är fulspel på hög nivå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av repulsiv »

Idag står den på 50% och laddar inte längre, batteribytet fortfarande som "preparing"

Hmm, kanske är det gamla batteriet dom laddar ändå ?

..Vi får väl se..
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?

Inlägg av Vindens »

AAKEE skrev: 07 sep 2025 13:15
Legato skrev: 25 aug 2025 07:56
AAKEE skrev: 24 aug 2025 23:00
Legato skrev: 24 aug 2025 17:38
Har en 3P stående i Upplands Väsby med samma problem.
2021 eller tidig 2022 med Panasonic E3LD?
Kinabygge?
Tidig 21a. USA med E3D.
Den första årsmodellen av 2170L-cellen som kom som årsmodell 2021 och började levereras före årsskiftet 2020-2021 har haft högre fail rate även med USA-byggda bilar.
Det var inte lika illa som M3P byggda i Kina med Panasonic men fortfarande en onormalt hög rate på falerade batterier.

Man ser även att den generationen sv Panasonic 2170 (L) degraderas överlag mycket fortare än de tidigare LR/P-batterierna.
De görs fortfarande i USA för USA och det var nig just 2021 som var drabbad när det gäller falerade batterier.

Takten de degraderas med är fortfarande fritt fall för 2022-2024 som det verkar, och nya S/X som har en batterikemi med samma energitäthet (samma batterikemi?) degraderas också i rasande takt och runt 15-20% på ett par år gammla bilar är snarare regel än undantag.

Tesla har börjat dribbla med att bilarna visar för låg range som nya, dvs konstanten är fel i början. Så bilarna visar för låg range initialt, och det justeras med någon uppdatering längre fram.
Teslor visar ju normalt EPA-rangen, men exempelvis Y LR som fick uppdaterad neddragen räckvidd från 330 till 310 (eller 312) miles visade 303 miles eller ngt liknande.
Sedan justeras detta upp till korrekt konstant men då har batteriet redan tappat en del och man upplever en lägre degradering när man tittar på visad räckvidd. Det är inte svårt att sätta konstanten korrekt innan första leverans då man faktiskt vet EPA-räckvidden innan man levererar första bilen.
Jag tror det är fulspel på hög nivå.
Om Palladium har så hög degradering, räknar Tesla med att byta en del bilar inom 8 år som tappat upp till 30% av ursprungskapacitet?
Förmodligen har de annars räknat med att bilarna har runt 75% SOH efter 8 år, oavsett väldigt hög risk för de som köper begagnat i framtiden när batterigarantin närmar sig sitt slut.
M3 LR -20
Skriv svar