Legato skrev: ↑25 aug 2025 07:56
AAKEE skrev: ↑24 aug 2025 23:00
Legato skrev: ↑24 aug 2025 17:38
Har en 3P stående i Upplands Väsby med samma problem.
2021 eller tidig 2022 med Panasonic E3LD?
Kinabygge?
Tidig 21a. USA med E3D.
Den första årsmodellen av 2170L-cellen som kom som årsmodell 2021 och började levereras före årsskiftet 2020-2021 har haft högre fail rate även med USA-byggda bilar.
Det var inte lika illa som M3P byggda i Kina med Panasonic men fortfarande en onormalt hög rate på falerade batterier.
Man ser även att den generationen sv Panasonic 2170 (L) degraderas överlag mycket fortare än de tidigare LR/P-batterierna.
De görs fortfarande i USA för USA och det var nig just 2021 som var drabbad när det gäller falerade batterier.
Takten de degraderas med är fortfarande fritt fall för 2022-2024 som det verkar, och nya S/X som har en batterikemi med samma energitäthet (samma batterikemi?) degraderas också i rasande takt och runt 15-20% på ett par år gammla bilar är snarare regel än undantag.
Tesla har börjat dribbla med att bilarna visar för låg range som nya, dvs konstanten är fel i början. Så bilarna visar för låg range initialt, och det justeras med någon uppdatering längre fram.
Teslor visar ju normalt EPA-rangen, men exempelvis Y LR som fick uppdaterad neddragen räckvidd från 330 till 310 (eller 312) miles visade 303 miles eller ngt liknande.
Sedan justeras detta upp till korrekt konstant men då har batteriet redan tappat en del och man upplever en lägre degradering när man tittar på visad räckvidd. Det är inte svårt att sätta konstanten korrekt innan första leverans då man faktiskt vet EPA-räckvidden innan man levererar första bilen.
Jag tror det är fulspel på hög nivå.