Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.
* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.
Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.
Hur då?
Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
Tror inte mycket på det snacket. Man har en tjock fet stålbalk precis innanför plasten baktill ändå som är det första som kommer att komma i kontakt med påkörande bil. Så deformationszoner med eller utan krok kommer att kvitta.
Det stämmer helt enkelt inte. Det sitter deformerbar aluminum-balk eller andra legeringar i stötfångaren bak. Studier visar på runt 20% högre incidens för whiplashskador i påkörningar bakifrån där det påkörda fordonet hade dragkrok. Bland annat en studie från Chalmers, som visserligen är några år gammal vid det här laget. Lyckas inte hitta den via mobilen just nu.
Sen om 20% högre risk i ett relativt ovanligt scenario är något som gör att man avstår från fast dragkrok? Det är en individuell fråga man får ta ställning till själv.
Y och 3 har samma Westfalia-krok men roterad horisontellt respektive vertikalt.
Jag har upptäckt att med tiden blir det mindre och mindre marginal i fästets lås, till slut snäpper inte reglaget in på "det gröna" längre. Efter ungefär 2 års flitig användning behövde jag rengöra hela fästet både på kroken och på bilen, använde WD-40 och hushållspapper till dess den var kliniskt ren inklusive kulorna som löper in och ut. "Kilarna" som säkrar mot rotation, och deras säte blir det ytrost på, den måste man ta bort.
Om reglaget inte snäpper in på det gröna området, och nyckeln inte går att vrida till låst, då sitter inte kroken fast, även om den verkar göra det. Konstruktionen är inte fail safe!
Sista pekpinnen - sätt inte släpets katastrofwire i ögla runt kroken, den måste så klart sitta i det för ändamålet avsedda örat på balken. Stödhjulet kan man låsa i ett läge där det tar i strax innan metallstödet, om det skulle släppa från bilen, så att om det ändå släpper finns en bättre chans att släpet styr svagt mot vägrenen än ut i mötande körfält.
Model Y har en krok från Oris-Bosal
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Y och 3 har samma Westfalia-krok men roterad horisontellt respektive vertikalt.
Model Y har en krok från Oris-Bosal
Spelar ingen roll. Om det är kroken som är på bilden i instruktionsbokenför model Y så är det exakt samma konstruktion. Fyra stålkulor, en ratt som manövrerar en styrstav, och två kilformade klackar som säkrar mot rotation. Samma konstruktion, samma problem.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.
Finns det någon ny bilmodell som erbjuder fast krok (bortsett från vissa pick-ups etc)? Det kanske inte behövs ett förbud eftersom det inte förekommer.
Det finns dock tredjepartskrokar som är fasta, även till Model Y. Såg en som var monterad så den kom ut under stötfångaren så inte ens håltagning i den behövdes.
Tycker dock krångelnivån med den löstagbara på Model Y är lätt överdriven, har man väl gjort det några gånger så är den väldigt lätt att montera/demontera, tar under en minut. Model 3 däremot.. jag hade en kartongbit i garaget att stå på knä på för att montera den.
Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.
Finns det någon ny bilmodell som erbjuder fast krok (bortsett från vissa pick-ups etc)? Det kanske inte behövs ett förbud eftersom det inte förekommer.
Det finns dock tredjepartskrokar som är fasta, även till Model Y. Såg en som var monterad så den kom ut under stötfångaren så inte ens håltagning i den behövdes.
Tycker dock krångelnivån med den löstagbara på Model Y är lätt överdriven, har man väl gjort det några gånger så är den väldigt lätt att montera/demontera, tar under en minut. Model 3 däremot.. jag hade en kartongbit i garaget att stå på knä på för att montera den.
Min uppfattning är att Teslas kroklösning på M3 och MY är sämst bland de sämsta.
M3 och MY, att ta bort plastluckan för att montera krocken görs inte enkelt, min fru och mina barn skulle misslyckas om inte annat så skulle de förstöra någon plast del.
Skyddsflärpen för nyckelhålet vid monterat läge är slappt och öppnar sig då och då.
Vrida och låsa 13-poliga el-kontakten i rätt läge är svårt och det är trångt, här har flera personer misslyckats när de lånat min bil.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.
Finns det någon ny bilmodell som erbjuder fast krok (bortsett från vissa pick-ups etc)? Det kanske inte behövs ett förbud eftersom det inte förekommer.
Det finns dock tredjepartskrokar som är fasta, även till Model Y. Såg en som var monterad så den kom ut under stötfångaren så inte ens håltagning i den behövdes.
Tycker dock krångelnivån med den löstagbara på Model Y är lätt överdriven, har man väl gjort det några gånger så är den väldigt lätt att montera/demontera, tar under en minut. Model 3 däremot.. jag hade en kartongbit i garaget att stå på knä på för att montera den.
Jag tycker så här: Om man på en billig Ford Focus (min gamla bil) får en elektrisk krok där man trycker på en knapp och sedan klickar kroken i läge med handen vilket går på 5 sekunder så kan man förvänta sig minst samma nivå på en bil som är tre gånger så dyr.
På Teslan (MY) är det skruvmejsel fram, bända bort plastlock, plocka fram kroken ur väskan, dra bort det inre plastskyddet, trycka in kroken i hålet, mecka med vredet, få loss nyckeln, lägga nyckeln på ett bra ställe, ställa undan väskan, plastskyddet och plastlocket. När man har dragit klart skall allt detta göras i omvänd ordning. Dessutom behöver kroken torkas av eftersom det blir damm på den och ibland får man fetta in den också. Detta är det sämsta med hela bilen skulle jag säga.
Att kroken dessutom kan lossna när man drar gör inte saken bättre. Fick vi någonsin veta om det var handhavandefel från TS förresten?
Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.
Finns det någon ny bilmodell som erbjuder fast krok (bortsett från vissa pick-ups etc)? Det kanske inte behövs ett förbud eftersom det inte förekommer.
Det finns dock tredjepartskrokar som är fasta, även till Model Y. Såg en som var monterad så den kom ut under stötfångaren så inte ens håltagning i den behövdes.
Tycker dock krångelnivån med den löstagbara på Model Y är lätt överdriven, har man väl gjort det några gånger så är den väldigt lätt att montera/demontera, tar under en minut. Model 3 däremot.. jag hade en kartongbit i garaget att stå på knä på för att montera den.
Jag tycker så här: Om man på en billig Ford Focus (min gamla bil) får en elektrisk krok där man trycker på en knapp och sedan klickar kroken i läge med handen vilket går på 5 sekunder så kan man förvänta sig minst samma nivå på en bil som är tre gånger så dyr.
På Teslan (MY) är det skruvmejsel fram, bända bort plastlock, plocka fram kroken ur väskan, dra bort det inre plastskyddet, trycka in kroken i hålet, mecka med vredet, få loss nyckeln, lägga nyckeln på ett bra ställe, ställa undan väskan, plastskyddet och plastlocket. När man har dragit klart skall allt detta göras i omvänd ordning. Dessutom behöver kroken torkas av eftersom det blir damm på den och ibland får man fetta in den också. Detta är det sämsta med hela bilen skulle jag säga.
Att kroken dessutom kan lossna när man drar gör inte saken bättre. Fick vi någonsin veta om det var handhavandefel från TS förresten?
Samt att alla förr eller senare får vatten i kontakten och att bilen inte fattar att det är en släpvagn bakom utan tror att en lastbil ligger 1 meter bakom.
Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.
Finns det någon ny bilmodell som erbjuder fast krok (bortsett från vissa pick-ups etc)? Det kanske inte behövs ett förbud eftersom det inte förekommer.
Det finns dock tredjepartskrokar som är fasta, även till Model Y. Såg en som var monterad så den kom ut under stötfångaren så inte ens håltagning i den behövdes.
Tycker dock krångelnivån med den löstagbara på Model Y är lätt överdriven, har man väl gjort det några gånger så är den väldigt lätt att montera/demontera, tar under en minut. Model 3 däremot.. jag hade en kartongbit i garaget att stå på knä på för att montera den.
Jag tycker så här: Om man på en billig Ford Focus (min gamla bil) får en elektrisk krok där man trycker på en knapp och sedan klickar kroken i läge med handen vilket går på 5 sekunder så kan man förvänta sig minst samma nivå på en bil som är tre gånger så dyr.
På Teslan (MY) är det skruvmejsel fram, bända bort plastlock, plocka fram kroken ur väskan, dra bort det inre plastskyddet, trycka in kroken i hålet, mecka med vredet, få loss nyckeln, lägga nyckeln på ett bra ställe, ställa undan väskan, plastskyddet och plastlocket. När man har dragit klart skall allt detta göras i omvänd ordning. Dessutom behöver kroken torkas av eftersom det blir damm på den och ibland får man fetta in den också. Detta är det sämsta med hela bilen skulle jag säga.
Att kroken dessutom kan lossna när man drar gör inte saken bättre. Fick vi någonsin veta om det var handhavandefel från TS förresten?
Samt att alla förr eller senare får vatten i kontakten och att bilen inte fattar att det är en släpvagn bakom utan tror att en lastbil ligger 1 meter bakom.
Håller med. Dessutom att den aktiverar trailer mode när man kopplar på släpet men inte klarar av att stänga av trailer mode när man kopplar från släpet. Detta klarar alla andra bilar av som jag dragit med.
Jag körde nyss med släp och kan inte minnas att trailersymbolen syntes gul efter att jag kopplat av, undrar om de kan ha löst det där.
Det är klart att det är mera praktiskt med en helt elektriskt infällbar krok, men om man drar släp 10-15 gånger på ett år som jag gör så är det ingen stor grej. Har för mig att den infällbara på Audin, som var mekaniskt styrd med nått vred man snurrade på, ändå behövde puttas in i sitt låsta läge för hand (eller fot..). Samma med Touranens elektroniska krok, den släpptes ner elektroniskt men behövde svängas manuellt tills den klickade fast, samma när man fällde in den igen. Uttaget på Touranen var dock riktigt smart och satt på sidan av krokens böj. På Audin var det tvärtom en idiotisk konstruktion som skulle fällas ner och som rostade sönder på ett par år.
Och kontakten, jag måste ha en väldig tur för jag vet att det är svårt att få fast kabeln i bilens uttag för många. Jag har aldrig haft problem. Mitt drag eftermonterades dock av en ranger, han kanske la lite extra energi på att placera uttaget rätt. Eller så är min adapter till 9-poligt ovanligt kompatibel med just Teslans uttag.
Hade jag kört ofta med släp hade jag 100% föredragit en helt fast krok.
Har något läst eller råkat ut för något liknande? Kom gärna med tips på hur man bör agera mot Tesla alt försäkringsbolag.
Vore ju verkligen intressant att få veta om nyckeln satt kvar i låset på kroken eller inte? Vi är många här med avtagbara krokar som kanske kan få lära oss nåt.
Har något läst eller råkat ut för något liknande? Kom gärna med tips på hur man bör agera mot Tesla alt försäkringsbolag.
Vore ju verkligen intressant att få veta om nyckeln satt kvar i låset på kroken eller inte? Vi är många här med avtagbara krokar som kanske kan få lära oss nåt.
Hej!
Nyckeln satt ej kvar i låset på kroken varför detta måste utredas ordentligt. Jag har som sagt ett ärende hos Tesla, men väntar fortfarande på att de ska ta in bilen för genomgång.
Har något läst eller råkat ut för något liknande? Kom gärna med tips på hur man bör agera mot Tesla alt försäkringsbolag.
Vore ju verkligen intressant att få veta om nyckeln satt kvar i låset på kroken eller inte? Vi är många här med avtagbara krokar som kanske kan få lära oss nåt.
Hej!
Nyckeln satt ej kvar i låset på kroken varför detta måste utredas ordentligt. Jag har som sagt ett ärende hos Tesla, men väntar fortfarande på att de ska ta in bilen för genomgång.
Låter som snarlikt det Saab råkande ut för 2003.
Man tog in alla bilar och bytte låset mot en skruv och sen bytte man drag mot en förbättrad konstruktion något halvår senare.
Om reglaget inte snäpper in på det gröna området, och nyckeln inte går att vrida till låst, då sitter inte kroken fast, även om den verkar göra det. Konstruktionen är inte fail safe!
Sista pekpinnen - sätt inte släpets katastrofwire i ögla runt kroken, den måste så klart sitta i det för ändamålet avsedda örat på balken. Stödhjulet kan man låsa i ett läge där det tar i strax innan metallstödet, om det skulle släppa från bilen, så att om det ändå släpper finns en bättre chans att släpet styr svagt mot vägrenen än ut i mötande körfält.
Bra tips
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Har något läst eller råkat ut för något liknande? Kom gärna med tips på hur man bör agera mot Tesla alt försäkringsbolag.
Vore ju verkligen intressant att få veta om nyckeln satt kvar i låset på kroken eller inte? Vi är många här med avtagbara krokar som kanske kan få lära oss nåt.
Hej!
Nyckeln satt ej kvar i låset på kroken varför detta måste utredas ordentligt. Jag har som sagt ett ärende hos Tesla, men väntar fortfarande på att de ska ta in bilen för genomgång.
Låter som snarlikt det Saab råkande ut för 2003.
Man tog in alla bilar och bytte låset mot en skruv och sen bytte man drag mot en förbättrad konstruktion något halvår senare.
Dags att anmäla det här till Transportstyrelsen precis som tidigare skett med länkarmarna till S & X?…
Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.
Hur då?
Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
Tror inte mycket på det snacket. Man har en tjock fet stålbalk precis innanför plasten baktill ändå som är det första som kommer att komma i kontakt med påkörande bil. Så deformationszoner med eller utan krok kommer att kvitta.
Det stämmer helt enkelt inte. Det sitter deformerbar aluminum-balk eller andra legeringar i stötfångaren bak. Studier visar på runt 20% högre incidens för whiplashskador i påkörningar bakifrån där det påkörda fordonet hade dragkrok. Bland annat en studie från Chalmers, som visserligen är några år gammal vid det här laget. Lyckas inte hitta den via mobilen just nu.
Sen om 20% högre risk i ett relativt ovanligt scenario är något som gör att man avstår från fast dragkrok? Det är en individuell fråga man får ta ställning till själv.
Lite OT kanske men kroken kan även göra nytta om man blir pårullad i mcdonalds kön eller som extra backvarnare om man glömmer kolla på skärmen. Allt är en avvägning.
Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.
Finns det någon ny bilmodell som erbjuder fast krok (bortsett från vissa pick-ups etc)? Det kanske inte behövs ett förbud eftersom det inte förekommer.
Det finns dock tredjepartskrokar som är fasta, även till Model Y. Såg en som var monterad så den kom ut under stötfångaren så inte ens håltagning i den behövdes.
Tycker dock krångelnivån med den löstagbara på Model Y är lätt överdriven, har man väl gjort det några gånger så är den väldigt lätt att montera/demontera, tar under en minut. Model 3 däremot.. jag hade en kartongbit i garaget att stå på knä på för att montera den.
Jag tycker så här: Om man på en billig Ford Focus (min gamla bil) får en elektrisk krok där man trycker på en knapp och sedan klickar kroken i läge med handen vilket går på 5 sekunder så kan man förvänta sig minst samma nivå på en bil som är tre gånger så dyr.
På Teslan (MY) är det skruvmejsel fram, bända bort plastlock, plocka fram kroken ur väskan, dra bort det inre plastskyddet, trycka in kroken i hålet, mecka med vredet, få loss nyckeln, lägga nyckeln på ett bra ställe, ställa undan väskan, plastskyddet och plastlocket. När man har dragit klart skall allt detta göras i omvänd ordning. Dessutom behöver kroken torkas av eftersom det blir damm på den och ibland får man fetta in den också. Detta är det sämsta med hela bilen skulle jag säga.
Att kroken dessutom kan lossna när man drar gör inte saken bättre. Fick vi någonsin veta om det var handhavandefel från TS förresten?
Samt att alla förr eller senare får vatten i kontakten och att bilen inte fattar att det är en släpvagn bakom utan tror att en lastbil ligger 1 meter bakom.
Ja otroligt uselt att inte tesla har fällbar krok, sen föredrar jag manuell typ som Golf utan elektronik för att släppa kroken. BMWs helelektriska krok är riktigt kass med sina plastdrev som ska hålla 100 fällningar, får inte repa utan bara köpa helt ny krok.
Tesla ligger 20 år efter kan man säga, man ska fixa fälla ut/in med foten 2025 tycker jag.
Finns det någon ny bilmodell som erbjuder fast krok (bortsett från vissa pick-ups etc)? Det kanske inte behövs ett förbud eftersom det inte förekommer.
Det finns dock tredjepartskrokar som är fasta, även till Model Y. Såg en som var monterad så den kom ut under stötfångaren så inte ens håltagning i den behövdes.
Tycker dock krångelnivån med den löstagbara på Model Y är lätt överdriven, har man väl gjort det några gånger så är den väldigt lätt att montera/demontera, tar under en minut. Model 3 däremot.. jag hade en kartongbit i garaget att stå på knä på för att montera den.
Jag tycker så här: Om man på en billig Ford Focus (min gamla bil) får en elektrisk krok där man trycker på en knapp och sedan klickar kroken i läge med handen vilket går på 5 sekunder så kan man förvänta sig minst samma nivå på en bil som är tre gånger så dyr.
På Teslan (MY) är det skruvmejsel fram, bända bort plastlock, plocka fram kroken ur väskan, dra bort det inre plastskyddet, trycka in kroken i hålet, mecka med vredet, få loss nyckeln, lägga nyckeln på ett bra ställe, ställa undan väskan, plastskyddet och plastlocket. När man har dragit klart skall allt detta göras i omvänd ordning. Dessutom behöver kroken torkas av eftersom det blir damm på den och ibland får man fetta in den också. Detta är det sämsta med hela bilen skulle jag säga.
Att kroken dessutom kan lossna när man drar gör inte saken bättre. Fick vi någonsin veta om det var handhavandefel från TS förresten?
Samt att alla förr eller senare får vatten i kontakten och att bilen inte fattar att det är en släpvagn bakom utan tror att en lastbil ligger 1 meter bakom.
Ja otroligt uselt att inte tesla har fällbar krok, sen föredrar jag manuell typ som Golf utan elektronik för att släppa kroken. BMWs helelektriska krok är riktigt kass med sina plastdrev som ska hålla 100 fällningar, får inte repa utan bara köpa helt ny krok.
Tesla ligger 20 år efter kan man säga, man ska fixa fälla ut/in med foten 2025 tycker jag.
Jag tycker den lösningen som vi hade på vår Vw sharan var utmärkt. Kändes gedigen och funktionabel.
Släpptes ned med ett tryck, trycktes enkelt på plats med ett handgrepp. Tvärt om vid infällning, släpptes ned från fästet och knäpptes upp innanför platskjolen. Smidigt och enkelt, inget problem med nycklar eller lås som skulle låsas på rätt sätt. Och väldigt lite elektronik som kunde strula.
Det finns dock tredjepartskrokar som är fasta, även till Model Y. Såg en som var monterad så den kom ut under stötfångaren så inte ens håltagning i den behövdes.
Tycker dock krångelnivån med den löstagbara på Model Y är lätt överdriven, har man väl gjort det några gånger så är den väldigt lätt att montera/demontera, tar under en minut. Model 3 däremot.. jag hade en kartongbit i garaget att stå på knä på för att montera den.
Jag tycker så här: Om man på en billig Ford Focus (min gamla bil) får en elektrisk krok där man trycker på en knapp och sedan klickar kroken i läge med handen vilket går på 5 sekunder så kan man förvänta sig minst samma nivå på en bil som är tre gånger så dyr.
På Teslan (MY) är det skruvmejsel fram, bända bort plastlock, plocka fram kroken ur väskan, dra bort det inre plastskyddet, trycka in kroken i hålet, mecka med vredet, få loss nyckeln, lägga nyckeln på ett bra ställe, ställa undan väskan, plastskyddet och plastlocket. När man har dragit klart skall allt detta göras i omvänd ordning. Dessutom behöver kroken torkas av eftersom det blir damm på den och ibland får man fetta in den också. Detta är det sämsta med hela bilen skulle jag säga.
Att kroken dessutom kan lossna när man drar gör inte saken bättre. Fick vi någonsin veta om det var handhavandefel från TS förresten?
Samt att alla förr eller senare får vatten i kontakten och att bilen inte fattar att det är en släpvagn bakom utan tror att en lastbil ligger 1 meter bakom.
Ja otroligt uselt att inte tesla har fällbar krok, sen föredrar jag manuell typ som Golf utan elektronik för att släppa kroken. BMWs helelektriska krok är riktigt kass med sina plastdrev som ska hålla 100 fällningar, får inte repa utan bara köpa helt ny krok.
Tesla ligger 20 år efter kan man säga, man ska fixa fälla ut/in med foten 2025 tycker jag.
Jag tycker den lösningen som vi hade på vår Vw sharan var utmärkt. Kändes gedigen och funktionabel.
Släpptes ned med ett tryck, trycktes enkelt på plats med ett handgrepp. Tvärt om vid infällning, släpptes ned från fästet och knäpptes upp innanför platskjolen. Smidigt och enkelt, inget problem med nycklar eller lås som skulle låsas på rätt sätt. Och väldigt lite elektronik som kunde strula.
Så ja, Tesla är åratal efter på denna sak.
Golf och iaf första generation Tiguan från 2006/2007 har/hade en vajer/handtag man drar I som släpper kroken sedan fäller man upp den enkelt med foten, dra i handtaget sedan sparka/tryck till med foten när man fäller in den. En givare/sensor som känner av om den är låst och en diod som lyser rött/grönt om den är låst eller ej, så självklart och simpelt.
Hade en passat 2006 med löstagbar krok, vilket rappel med först plastlocket som skulle bort även om inga verktyg behövdes sedan dit med skitiga kroken. Man drog sig för att ta släp och därför många åkt på repkostnader då man lämnar den och den rostar fast.
Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.
Finns det någon ny bilmodell som erbjuder fast krok (bortsett från vissa pick-ups etc)? Det kanske inte behövs ett förbud eftersom det inte förekommer.
Mercedes EQT. Men de säljer i princip inget av den med tanke på den usla räckvidden
Har något läst eller råkat ut för något liknande? Kom gärna med tips på hur man bör agera mot Tesla alt försäkringsbolag.
Vore ju verkligen intressant att få veta om nyckeln satt kvar i låset på kroken eller inte? Vi är många här med avtagbara krokar som kanske kan få lära oss nåt.
Hej!
Nyckeln satt ej kvar i låset på kroken varför detta måste utredas ordentligt. Jag har som sagt ett ärende hos Tesla, men väntar fortfarande på att de ska ta in bilen för genomgång.
Låter som snarlikt det Saab råkande ut för 2003.
Man tog in alla bilar och bytte låset mot en skruv och sen bytte man drag mot en förbättrad konstruktion något halvår senare.
Dags att anmäla det här till Transportstyrelsen precis som tidigare skett med länkarmarna till S & X?…
Jag körde nyss med släp och kan inte minnas att trailersymbolen syntes gul efter att jag kopplat av, undrar om de kan ha löst det där.
Det är klart att det är mera praktiskt med en helt elektriskt infällbar krok, men om man drar släp 10-15 gånger på ett år som jag gör så är det ingen stor grej. Har för mig att den infällbara på Audin, som var mekaniskt styrd med nått vred man snurrade på, ändå behövde puttas in i sitt låsta läge för hand (eller fot..). Samma med Touranens elektroniska krok, den släpptes ner elektroniskt men behövde svängas manuellt tills den klickade fast, samma när man fällde in den igen. Uttaget på Touranen var dock riktigt smart och satt på sidan av krokens böj. På Audin var det tvärtom en idiotisk konstruktion som skulle fällas ner och som rostade sönder på ett par år.
Och kontakten, jag måste ha en väldig tur för jag vet att det är svårt att få fast kabeln i bilens uttag för många. Jag har aldrig haft problem. Mitt drag eftermonterades dock av en ranger, han kanske la lite extra energi på att placera uttaget rätt. Eller så är min adapter till 9-poligt ovanligt kompatibel med just Teslans uttag.
Hade jag kört ofta med släp hade jag 100% föredragit en helt fast krok.
Har haft fast krok tidigare och nu elektrisk. Föredrar elektrisk 110% över fast krok.