Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8657
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av spacecoin »

Otäck läsning om Teslas (och kanske andras) designval på dörr-öppning. Bra att ha verktyg för att krossa glas i bilen och att utbilda passagerare om hur man öppnar dörrarna vid en krasch där bilen blir strömlös.

“It’s the most horrible thing, to see a human burning,” Walsh said in a recent interview recounting the December 2023 crash. “If I was able to open the doors, I could have gotten them both out before the fire department even got there.”

Gåvolänk till hela texten:
https://www.bloomberg.com/features/2025 ... 9WBXh8fSuI
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9534
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev: 10 sep 2025 17:34
Otäck läsning om Teslas (och kanske andras) designval på dörr-öppning. Bra att ha verktyg för att krossa glas i bilen och att utbilda passagerare om hur man öppnar dörrarna vid en krasch där bilen blir strömlös.

“It’s the most horrible thing, to see a human burning,” Walsh said in a recent interview recounting the December 2023 crash. “If I was able to open the doors, I could have gotten them both out before the fire department even got there.”

Gåvolänk till hela texten:
https://www.bloomberg.com/features/2025 ... 9WBXh8fSuI
Laminerade rutor är "okrossbara".

Jag har fixat förlängningsstroppar till nödöppningsreglagen i baksätet och informerat frun om hur de fungerar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 1461
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av manneson »

Är väl samma problem med de flesta moderna bilar?
Helt mekaniska dörrar har väl få numera?
SwedishAdvocate
Inlägg: 7569
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det följande skulle väl mycket möjligt kunna rädda livet på någon, så slänger in den här filmen i den här tråden också… Ska enligt uppgift gå att göra på alla bilar. Möjligtvis med undantag av Uglytrucken. Vet inte om det fungerar på bepansrade bilar.

Utgör ju även en möjlig flyktväg ifall man på något sätt skulle 'hamna' i vatten med en bil… Innan bilen sjunker dvs… Går väl kanske att göra även när bilen är vattenfylld, men jag hade ju inte väntat tills dess.

OBS: Känsliga tittare varnas för en del (ryskt?) polisvåld efter att kvinnan i filmen tryckt ut bilens framruta med fötterna.



Läste om det här för första gången på det här forumet i någon annan tråd för X antal år sedan, så cred till vem det nu var som skrev det inlägget…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 6 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe
Inlägg: 2891
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av backe »

manneson skrev: 10 sep 2025 18:11
Är väl samma problem med de flesta moderna bilar?
Helt mekaniska dörrar har väl få numera?
ID-plattformen har det.

Fortsätter man dra så gör man override på det elektriska och öppnar mekaniskt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8657
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av spacecoin »

backe skrev: 10 sep 2025 18:16
manneson skrev: 10 sep 2025 18:11
Är väl samma problem med de flesta moderna bilar?
Helt mekaniska dörrar har väl få numera?
ID-plattformen har det.

Fortsätter man dra så gör man override på det elektriska och öppnar mekaniskt.
Model X Raven har mekanisk öppning från insidan för framsäten. Bakdörrarna tror jag är svår-öppnade även om man får bort högtalargaller och drar i wiren. De är så tunga.
tesla newbie
Inlägg: 845
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av tesla newbie »

Tesla har ju mekaniska dörrar, men problemet är ju att mekaniken bara fungerar från insidan. Det man borde göra är väl att tydligare märka ut var det mekaniska dörrhandtaget sitter, så att de som inte kör Tesla dagligen kan hitta det i en nödsituation.

Är för övrigt inte bara ett Tesla-problem. Så här ser det ut i Zeekr 7X:
Zeekr door.jpg
När jag provsatt Zeekr:n så tog det faktiskt ett tag innan jag kom på hur jag skulle komma ut ur bilen :-)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9534
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev: 11 sep 2025 08:54
Tesla har ju mekaniska dörrar, men problemet är ju att mekaniken bara fungerar från insidan. Det man borde göra är väl att tydligare märka ut var det mekaniska dörrhandtaget sitter, så att de som inte kör Tesla dagligen kan hitta det i en nödsituation.

Är för övrigt inte bara ett Tesla-problem. Så här ser det ut i Zeekr 7X:

Zeekr door.jpg

När jag provsatt Zeekr:n så tog det faktiskt ett tag innan jag kom på hur jag skulle komma ut ur bilen :-)
Äldre Model 3 har ingen mekanisk öppning bak och på Model Y behövde jag skruvmejsel, ficklampa och tång för att få tag på nödöppningarna. Nu är de förlängda med stroppar från Aliexpress.

Zeekrs lösning är mindre dålig, ser det likadant ut bak?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av SIR N »

mikebike skrev: 11 sep 2025 09:40
tesla newbie skrev: 11 sep 2025 08:54
Tesla har ju mekaniska dörrar, men problemet är ju att mekaniken bara fungerar från insidan. Det man borde göra är väl att tydligare märka ut var det mekaniska dörrhandtaget sitter, så att de som inte kör Tesla dagligen kan hitta det i en nödsituation.

Är för övrigt inte bara ett Tesla-problem. Så här ser det ut i Zeekr 7X:

Zeekr door.jpg

När jag provsatt Zeekr:n så tog det faktiskt ett tag innan jag kom på hur jag skulle komma ut ur bilen :-)
Äldre Model 3 har ingen mekanisk öppning bak och på Model Y behövde jag skruvmejsel, ficklampa och tång för att få tag på nödöppningarna. Nu är de förlängda med stroppar från Aliexpress.

Zeekrs lösning är mindre dålig, ser det likadant ut bak?
Vilket gör det omöjligt att nå någon i baksätet utifrån. Ska man dra ut någon blir det att klättra in genom framsätet (om nu föraren har lyckats öppna med framsätets nödöppnare), över till baksätet, lossa bälten och sen försöka dra personen över till framsätet och sen ut genom framdörren. Hade det funnits nödöppnare bak så hade man kunnat klättra dit, dra i nödöppnaren och sen dra ut personen genom bakdörren. Vansinnigt! Om man nu inte vill kosta på nödöppnare, varför inte konstruera bilen så att alla dörrar låses upp om bilen blir strömlös? Eller om det är sånt krockvåld så kuddarna löser ut, då ska också alla dörrlås låsa upp.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8657
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av spacecoin »

Håller helt med dig Sir N. Myndigheterna behöver ställa högre krav på detta…

Dana Hull skrev följande på Linkedin:

NEW: Last November, before Thanksgiving, three college students home for the holidays died in a Tesla Cybertruck crash at around 3 am in Piedmont, California. A fourth passenger was rescued by a friend who managed to smash open the window. The driver was intoxicated, and the vehicle was traveling roughly 80 mph five seconds before impact. The autopsy reports showed that the three young people died of asphyxiation and thermal injuries: they survived the initial crash, but died in the fire.

My colleague Emily Chang kept asking me to look more deeply into this: why couldn't these young people get out?!

For months, with Kara Carlson, we dug into similar crashes and filed public records act requests for police, fire and autopsy reports. We talked to bystanders who became rescuers, first responders, human factors engineers, regulators, tow yard operators, crash reconstruction experts and grieving families. Brilliant editor Craig Trudell poured through the National Highway Traffic Safety Administration NHTSA's online database and found scores of complaints from consumers about their low-voltage battery dying, and we read about pets and toddlers stuck in cars with doors that wouldn't open and mechanical releases that were hard to find.

In June---several months into this reporting effort--I learned about another crash involving a Model Y in northern Virginia. In that crash, the driver and passenger were rescued by a crowd of bystanders, including an off-duty firefighter. A redacted police report didn't name the firefighter--but did not redact his first name.

Through some miracle of the journalism gods, I found him.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11277
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av Jerker »

Jag tycker att det är mycket här som inte är genomtänkt. Men det måste väl inträffa nån spektakulär olycka först innan politikerna vaknar och kräver lätt åtkomliga mekaniska nödöppnare.

/MG4 Std som har mekaniska dörrhandtag både på insida och utsida.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8657
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av spacecoin »

Jerker skrev: 11 sep 2025 10:24
Jag tycker att det är mycket här som inte är genomtänkt. Men det måste väl inträffa nån spektakulär olycka först innan politikerna vaknar och kräver lätt åtkomliga mekaniska nödöppnare.

/MG4 Std som har mekaniska dörrhandtag både på insida och utsida.
Man tycker att det borde räcka flera har brunnit upp i USA? i CT-olyckan var det ju fastställt att passagerarna dog av syrebrist och brännskador och i den olyckan som artikeln beskriver var det "bara" en allvarlig brännskada pga en räddande ängel.

Jag vet att det inte uteslutande drabbar Teslor, men jag tycker det känns oroande att vara i en bil med laminerat glas och om är skitsvår att komma ur (eller komma in i) om 12v dör. Jag är glad att min bil har tydlig mekanisk öppning fram i alla fall och ett lager glas i fönstren.
tesla newbie
Inlägg: 845
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av tesla newbie »

spacecoin skrev: 11 sep 2025 10:40
Jerker skrev: 11 sep 2025 10:24
Jag tycker att det är mycket här som inte är genomtänkt. Men det måste väl inträffa nån spektakulär olycka först innan politikerna vaknar och kräver lätt åtkomliga mekaniska nödöppnare.

/MG4 Std som har mekaniska dörrhandtag både på insida och utsida.
Man tycker att det borde räcka flera har brunnit upp i USA? i CT-olyckan var det ju fastställt att passagerarna dog av syrebrist och brännskador och i den olyckan som artikeln beskriver var det "bara" en allvarlig brännskada pga en räddande ängel.

Jag vet att det inte uteslutande drabbar Teslor, men jag tycker det känns oroande att vara i en bil med laminerat glas och om är skitsvår att komma ur (eller komma in i) om 12v dör. Jag är glad att min bil har tydlig mekanisk öppning fram i alla fall och ett lager glas i fönstren.
Fast Model 3/Y har väl ganska tydlig mekanisk öppning fram ändå? Problemet i artikeln var väl att föraren var medvetslös och därför inte kunde öppna dörren själv och brandmannen hittade inte den mekaniska öppningen. Är man vid medvetande så ser jag inga problem för framsätespassagerarna att ta sig ut ur Model 3/Y. För baksätet är det definitivt ett problem i pre-Juniper/Highland.
tesla newbie
Inlägg: 845
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 11 sep 2025 09:40
tesla newbie skrev: 11 sep 2025 08:54
Tesla har ju mekaniska dörrar, men problemet är ju att mekaniken bara fungerar från insidan. Det man borde göra är väl att tydligare märka ut var det mekaniska dörrhandtaget sitter, så att de som inte kör Tesla dagligen kan hitta det i en nödsituation.

Är för övrigt inte bara ett Tesla-problem. Så här ser det ut i Zeekr 7X:

Zeekr door.jpg

När jag provsatt Zeekr:n så tog det faktiskt ett tag innan jag kom på hur jag skulle komma ut ur bilen :-)
Äldre Model 3 har ingen mekanisk öppning bak och på Model Y behövde jag skruvmejsel, ficklampa och tång för att få tag på nödöppningarna. Nu är de förlängda med stroppar från Aliexpress.

Zeekrs lösning är mindre dålig, ser det likadant ut bak?
Fast hur är denna lösning mindre dålig. Mekaniska handtaget sitter upp och ner under armstödet. Hur ska någon utifrån kunna nå den?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9534
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev: 11 sep 2025 10:54
mikebike skrev: 11 sep 2025 09:40
tesla newbie skrev: 11 sep 2025 08:54
Tesla har ju mekaniska dörrar, men problemet är ju att mekaniken bara fungerar från insidan. Det man borde göra är väl att tydligare märka ut var det mekaniska dörrhandtaget sitter, så att de som inte kör Tesla dagligen kan hitta det i en nödsituation.

Är för övrigt inte bara ett Tesla-problem. Så här ser det ut i Zeekr 7X:

Zeekr door.jpg

När jag provsatt Zeekr:n så tog det faktiskt ett tag innan jag kom på hur jag skulle komma ut ur bilen :-)
Äldre Model 3 har ingen mekanisk öppning bak och på Model Y behövde jag skruvmejsel, ficklampa och tång för att få tag på nödöppningarna. Nu är de förlängda med stroppar från Aliexpress.

Zeekrs lösning är mindre dålig, ser det likadant ut bak?
Fast hur är denna lösning mindre dålig. Mekaniska handtaget sitter upp och ner under armstödet. Hur ska någon utifrån kunna nå den?
Nej, utifrån är det svårt att nå inre handtag generellt, den möjligheten försvann väl med dörrknopparna? ;)
Men om Zeekr har samma lösning i baksätet är det i alla fall möjligt för en baksätespassagerare att ta sig ut, vilket det knappast är i en Tesla.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av Teslared »

tesla newbie
Inlägg: 845
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 11 sep 2025 12:18
tesla newbie skrev: 11 sep 2025 10:54
mikebike skrev: 11 sep 2025 09:40
tesla newbie skrev: 11 sep 2025 08:54
Tesla har ju mekaniska dörrar, men problemet är ju att mekaniken bara fungerar från insidan. Det man borde göra är väl att tydligare märka ut var det mekaniska dörrhandtaget sitter, så att de som inte kör Tesla dagligen kan hitta det i en nödsituation.

Är för övrigt inte bara ett Tesla-problem. Så här ser det ut i Zeekr 7X:

Zeekr door.jpg

När jag provsatt Zeekr:n så tog det faktiskt ett tag innan jag kom på hur jag skulle komma ut ur bilen :-)
Äldre Model 3 har ingen mekanisk öppning bak och på Model Y behövde jag skruvmejsel, ficklampa och tång för att få tag på nödöppningarna. Nu är de förlängda med stroppar från Aliexpress.

Zeekrs lösning är mindre dålig, ser det likadant ut bak?
Fast hur är denna lösning mindre dålig. Mekaniska handtaget sitter upp och ner under armstödet. Hur ska någon utifrån kunna nå den?
Nej, utifrån är det svårt att nå inre handtag generellt, den möjligheten försvann väl med dörrknopparna? ;)
Men om Zeekr har samma lösning i baksätet är det i alla fall möjligt för en baksätespassagerare att ta sig ut, vilket det knappast är i en Tesla.

Fortfarande onödigt krångligt, men ändå lättare i Juniper:
Juniper rear.jpg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9534
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev: 11 sep 2025 12:40
mikebike skrev: 11 sep 2025 12:18
tesla newbie skrev: 11 sep 2025 10:54
mikebike skrev: 11 sep 2025 09:40
tesla newbie skrev: 11 sep 2025 08:54
Tesla har ju mekaniska dörrar, men problemet är ju att mekaniken bara fungerar från insidan. Det man borde göra är väl att tydligare märka ut var det mekaniska dörrhandtaget sitter, så att de som inte kör Tesla dagligen kan hitta det i en nödsituation.

Är för övrigt inte bara ett Tesla-problem. Så här ser det ut i Zeekr 7X:

Zeekr door.jpg

När jag provsatt Zeekr:n så tog det faktiskt ett tag innan jag kom på hur jag skulle komma ut ur bilen :-)
Äldre Model 3 har ingen mekanisk öppning bak och på Model Y behövde jag skruvmejsel, ficklampa och tång för att få tag på nödöppningarna. Nu är de förlängda med stroppar från Aliexpress.

Zeekrs lösning är mindre dålig, ser det likadant ut bak?
Fast hur är denna lösning mindre dålig. Mekaniska handtaget sitter upp och ner under armstödet. Hur ska någon utifrån kunna nå den?
Nej, utifrån är det svårt att nå inre handtag generellt, den möjligheten försvann väl med dörrknopparna? ;)
Men om Zeekr har samma lösning i baksätet är det i alla fall möjligt för en baksätespassagerare att ta sig ut, vilket det knappast är i en Tesla.

Fortfarande onödigt krångligt, men ändå lättare i Juniper:

Juniper rear.jpg
Lite mindre dåligt alltså, men långt ifrån bra.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11277
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av Jerker »

spacecoin skrev: 11 sep 2025 10:40
Jerker skrev: 11 sep 2025 10:24
Jag tycker att det är mycket här som inte är genomtänkt. Men det måste väl inträffa nån spektakulär olycka först innan politikerna vaknar och kräver lätt åtkomliga mekaniska nödöppnare.

/MG4 Std som har mekaniska dörrhandtag både på insida och utsida.
Man tycker att det borde räcka flera har brunnit upp i USA? i CT-olyckan var det ju fastställt att passagerarna dog av syrebrist och brännskador och i den olyckan som artikeln beskriver var det "bara" en allvarlig brännskada pga en räddande ängel.

Jag vet att det inte uteslutande drabbar Teslor, men jag tycker det känns oroande att vara i en bil med laminerat glas och om är skitsvår att komma ur (eller komma in i) om 12v dör. Jag är glad att min bil har tydlig mekanisk öppning fram i alla fall och ett lager glas i fönstren.
Absolut! Det borde räcka. Sånt här tycker jag är ett praktexempel på snobbig design där säkerheten slaktas på tjusighetens och högteknologins altare.
Användarvisningsbild
Snotling
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 dec 2016 11:11
Ort: Lidköping

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av Snotling »

Emergency unlocking.jpg
Skapligt enkelt på NIO ET5
P85DL 2015
P3 2019
BMW i4 M50 2022
Nio ET5 Touring long range, Stratosphere blue
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2479
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3

Inlägg av mans71 »

Känns lite som att billtillverkare vill lösa ett problem som inte finns.
IMG_9331.jpeg
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Skriv svar