Jag ser att det är ganska vanligt att folk skryter & tävlar om vem som har högsta kW-värdet på skärmen vid Supercharging. Kanske inte här men i Facebookgrupperna är det vanligt.
Det vi läser på skärmen är all effekt in via laddporten. Men allt går inte in i batteriet.
Batterivärme, AV/klima/värme/belysning etc ingår i det vi läser på skärmen.
När vi superchargrar, ser vi förutom kW även laddhastigheten som km/h.
Laddning kW = effekt in i bilen.
Laddhastighet km/h = effekt in i batteriet. (Färdigtävlat, slår någon 263kW?
I energigrafen kan vi hitta”laddkonstanten”, dvs det som varje km visad räckvidd ”är värd”
För model S Plaid så beror den på vilka hjul man valt i menyn.
Här med 21”, som även är hjulen valda vid laddningen ovan.
Laddkonstanten är skillnaden mellan genomsnittsförbrukningen och ”mer än nominellt”:
Laddkonstanten: genomsnitt - mer än nominellt. (Skulle det stå mindre än nominelt blir det + istället, då minus minus = +)
222.1-50=172,1 Wh/km. 1447km/h x 172.1 Wh/km = 249029W
(Det blir kvar Watt av km/h * Wh/km)
Så, det går 249.029 Wh ned i batteriet men bilen visar laddning 263kW.
Skillnaden är batterivärme + alla andra förbrukare.
Det ovanstående har vart väldigt lätt att verifiera genom att läsa av bilens BMS, så det finns ingen tvekan om att det är så det fungerar.