BMW i3 får längre räckvidd

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Swede1

Re: BMW i3 får längre räckvidd

Inlägg av Swede1 »

Testa att köpa en bensindunk 20 liter på Biltema, så kan du fylla på 9 liter två ggr. Då borde du komma uppåt 40 mil +10-20 mil på el i först.

. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/ ... 000016549/
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

:D :D :D
+1 +1 +1
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

köp 2
så blir ännu b'ttre
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, det låter som en bra lösning om man inte kan tänka sig att ta en paus efter 15-20mil.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Fast man måste ju ändå stanna för att fylla på då.. Det var väl just dom täta stoppen man ville komma undan?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

eller köpa till en http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Moto ... 000021523/ så kan man träna lite samtidigt när bilen kör med ap, nej visst i3 har inte det
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

apkungen skrev:
En elbil behöver kunna funka på ett smärtfritt sätt. Och det skulle i3 rex kunna göra om de utvidgade bensintanken med en 3*3*3dm större bensintank, det kostar inge pengar, och för det mesta behöver den inte ens vara fylld. Fattar inte problemet med att inte göra en större tank.
Titta på dagens fossilbilar. Tanken har blivit betydligt mindre på väldigt många av dem. Varför? Jo för att den faktiskt väger en hel del och tar upp plats. Med mindre tank lyckas de sänka förbrukningen.

Nya i3 har ju både större batteri och större tank vad jag förstår. Hursomhelst så lär man ju klara 30 mil.

Men jag tror inte du är rätt målgrupp. De flesta som kör mycket bil de kör korta sträckor till och från jobbet/affären/skolan. Och någon längre resa då och då. För det lär i3an funka klockrent.

Kör man som du nästan uteslutande långresor så får man helt enkelt skaffa något annat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

taliz skrev:
Titta på dagens fossilbilar. Tanken har blivit betydligt mindre på väldigt många av dem. Varför? Jo för att den faktiskt väger en hel del och tar upp plats. Med mindre tank lyckas de sänka förbrukningen.
Fast det här är ju bara siffertrim. Man erbjuder basmodellen med en tank på 40 liter, och så erbjuder man en tank på 65+ liter som en kostnadsfri uppgradering, vilket självklart strax över 100% av kunderna tar. Men då får man använda den lättare 40-litersversionen när man NEDC-certifierar, fastän man aldrig någonsin kommer sälja en bil med den. Tjoho!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
taliz skrev:
Fast det här är ju bara siffertrim. Man erbjuder basmodellen med en tank på 40 liter, och så erbjuder man en tank på 65+ liter som en kostnadsfri uppgradering, vilket självklart strax över 100% av kunderna tar. Men då får man använda den lättare 40-litersversionen när man NEDC-certifierar, fastän man aldrig någonsin kommer sälja en bil med den. Tjoho!
Den varianten har jag aldrig sett. Men låter helt rimlig med tanke på alla andra sätt de fuskar på för att få fina siffror på ett papper.

Vilka tillverkare är det som gör så?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Min Audi A6 (2012) hade extra stor tank. Tror den var 75 liter men standard var 60. Var samma på A7:an. Frågan är hur mycket det gör på vikten bara.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Större tank gör ju inget märkbart på vikten om man inte fyller den.. men det gör nog de flesta när man tankar, och snittvikten blir väl då gissningsvist 15-20kg mer mot för om man skulle haft mindre tank. Inget som påverkar förbrukningen märkbart vid vanlig användning, men visst... nått gram här och där i testerna gör det säkert.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
taliz skrev:
Den varianten har jag aldrig sett. Men låter helt rimlig med tanke på alla andra sätt de fuskar på för att få fina siffror på ett papper.

Mercedes började, och Audi och BMW har apat efter såvitt jag vet:

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... rmini-size

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... en/?page=1

Pytteliten tank och så en uppgraderad tank antingen som billigt eller kostnadsfritt tillval.
joel80 skrev:
Större tank gör ju inget märkbart på vikten om man inte fyller den.. men det gör nog de flesta när man tankar, och snittvikten blir väl då gissningsvist 15-20kg mer mot för om man skulle haft mindre tank. Inget som påverkar förbrukningen märkbart vid vanlig användning, men visst... nått gram här och där i testerna gör det säkert.
Det är just skillnaden i testerna man vill åt, och där gör det skillnad eftersom tanken fylls.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vikt gör rätt lite på förbrukningen, speciellt på motorväg. Där är det luftmotstånd som avgör. Blir ännu tydligare med en elbil iof sig.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tycker bara att det är konstigt att batteriet och elmotorn bara blir en sidogrej i plug in hybrider när tanken är att man ska använda sig mest av el. Att få 5mil extra på el gör mer för det flesta än att bensinmotorn är kraftfull och drar 0,1l mindre i soppa.

Det är ungefär som att lägga massa pengar på elpatronen i en värmepump. En elpatron som man bara använder nån månad när det är dom kallast på vintern.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
taliz skrev:

Mercedes började, och Audi och BMW har apat efter såvitt jag vet:

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... rmini-size

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... en/?page=1

Pytteliten tank och så en uppgraderad tank antingen som billigt eller kostnadsfritt tillval.
joel80 skrev:
Det är just skillnaden i testerna man vill åt, och där gör det skillnad eftersom tanken fylls.
Kunde inte låta bli att fundera lite kring om vi kommer att få samma "generösa" erbjudanden från dessa tillverkare i framtiden när det gäller elbilar.

Givetvis kommer de i sin vana trogen, att mygla i tester genom att använda minimala batterier med 5 kWh i sina elbilar för att få ner förbrukningssiffrorna i NEDC.

Kommer vi sedan att utan kostnad få uppgradera till 100 kWh batterier? :lol: :lol: :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Måste batteriet vara fullt när man kör testerna med elbilar också på samma sätt som tanken på en fossilbil? Varje mg gör ju skillnad ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
Måste batteriet vara fullt när man kör testerna med elbilar också på samma sätt som tanken på en fossilbil? Varje mg gör ju skillnad ;)
ja, fast du tillför ju inget till batteriet när det laddas.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Limbster

Inlägg av Limbster »

HelectriC skrev:
Pontus skrev:
Jag tillför energi till mina batterier i vart fall och visst väger det :D http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vager-energi
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

O då ökar ett 90 kWh batteri med?
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

drakbane skrev:
O då ökar ett 90 kWh batteri med?
Ungefär 32400 gånger så mycket som ett AA, dvs ~0,0000324 gram.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Visste det !
Därför den drar så mycket när den e fulladdad!
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Limbster skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
Jag tillför energi till mina batterier i vart fall och visst väger det :D http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vager-energi
Vikten ökar, men har verkligen något tillförts? Eller har det bara med hastigheten på elektronerna att göra att vikten ökar? Det är ju inte direkt så att batteriet får några fler elektroner.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

http://www.autoblog.com/2016/05/23/bmw- ... -argument/
The lawsuit was filed in California by some owners of the BMW i3 REx, i.e. the version that's equipped with a gas-powered "range extender," according to Green Car Reports. The issue is that, when the car's battery starts running low and the powertrain is subjected to extended stress, such as a long uphill highway stretch or a fully loaded vehicle, the car can slow from highway speeds to as slow as 45 miles per hour without warning. The claim states that the vehicle can post a danger as a result, while BMW has declined comment, citing pending litigation.
Kul om man sitter 4 personer i bilen på motorväg och bilen saktar ner till 70 km/h..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag har en i3a och de första långresorna bunkrade jag upp med extra bensindunkar för ändamålet. Det slutade med att jag aldrig rörde reservdunken. Idag funderar jag inte ens på att ta med reservdunk. Mina "långresor" var ca 40 mil. Med Teslan är det aldrig något snack om att det räcker med mina 85kWh enligt specen. Skulle klarat mig med mindre. När jag åkte till sälen i början var ända gången jag kände att det var skönt med 85kWh. Idag finns det laddare på halva vägen så inte ens nu behövs fullt batteri.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Laban skrev:
http://www.autoblog.com/2016/05/23/bmw- ... -argument/
The lawsuit was filed in California by some owners of the BMW i3 REx, i.e. the version that's equipped with a gas-powered "range extender," according to Green Car Reports. The issue is that, when the car's battery starts running low and the powertrain is subjected to extended stress, such as a long uphill highway stretch or a fully loaded vehicle, the car can slow from highway speeds to as slow as 45 miles per hour without warning. The claim states that the vehicle can post a danger as a result, while BMW has declined comment, citing pending litigation.
Kul om man sitter 4 personer i bilen på motorväg och bilen saktar ner till 70 km/h..
Äsch det där är bara larv. Bensinmotorn går in vid 10 % och om man då ligger o maxar bilen på motorvägen så är det klart att den tjurar efter ett tag. Det är väl bättre det än att den stannar helt
Skriv svar