Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Juny25

Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?

Inlägg av Juny25 »

Hej alla!
Jag är (eller ska jag säga blivande? vet inte längre) en ny Tesla-ägare. Det här är min allra första elbil – jag har faktiskt aldrig ens provkört en elbil tidigare innan jag beställde en.

Jag beställde en Juniper den 28 juli och hämtade bilen igår i Huddinge, Stockholm. Efter två månaders väntan – under vilken jag, precis som många av er säkert gjort, följt Github-script och leveransuppdateringar dygnet runt – var det äntligen dags. Spänningen var stor, jag hade redan hunnit köpa en hel del tillbehör och studerat om elbilsägande osv.

Leveransdagen

Trots tips, förberedelser och tron att jag skulle fira min stora dag med vänner blev allt istället förstört – fylld av ångest och frustration över det beslut jag tog igår.
Så här gick det till: När jag väl såg min bil, en grå AWD, kändes det fantastiskt. Jag skrev på papperen och skulle precis köra iväg. Men när jag satte mig i bilen kraschade skärmen direkt (se bild nedan).
20250919_224456.png
Jag ropade på leveransrådgivaren, som gjorde en omstart. Skärmen startade upp igen, och han sa att det kanske bara var “lite minne som behövde rensas” (genom en omstart?). Sedan fick jag höra: “Nu funkar allt som det ska, du kan köra iväg.”
I god tro körde jag iväg, men hann bara tio meter – fortfarande kvar på parkeringen – innan problemet kom tillbaka. Jag gick tillbaka till samma kille (som ändå var väldigt hjälpsam), och då sa han att de måste ta in bilen för undersökning. Efter en timme fick jag veta att problemet kvarstod, och tillsammans med en mekaniker konstaterade de att hela datormodulen kanske måste bytas. Eftersom verkstaden är fullbokad blir det i så fall först i slutet av oktober, och bilen kan bli stående där i ungefär två veckor. Jag skulle dock få lånebil under tiden.

Till slut fick jag två alternativ:

1.Avbryta köpet – men då skulle jag förlora 0 % räntan, inbytesbonusen, och en ny beställning skulle innebära minst en månads extra väntan. Jag frågade om jag kunde få en annan bil direkt, men fick nej.

2. Försöka överleva en månad tills bilen kan tas in på service. Bilen går ju faktiskt att köra – den rullar, gasar och backar – det är “bara” skärmen som krånglar.

Jag valde givetvis alternativ 2, eftersom jag så gärna ville ha bilen. Men nu i efterhand inser jag att jag kanske borde valt alternativ 1. I stunden var jag dock helt chockad och trodde aldrig att något sådant här kunde hända mig.
Screenshot_20250919_020602_Tesla.jpg
Bilden jag lagt upp är tagen i stillastående format, men tänk er en riktig ljusshow på skärmen – fast med färger som fladdrar överallt. Ungefär så illa är det. Jag kan bokstavligen inte se hastighetsgränser eller annan viktig information.
På vägen hem fick jag till och med använda mobilen som hastighetsmätare. Efter det har jag vägrat köra bilen – den står nu parkerad i garaget i väntan på besked från servicen. Personen jag har kontakt med via appen skrev att de kanske behöver involvera ingenjörer för vidare diagnostik, men ännu finns inget slutligt besked om vad som ska göras eller hur lång tid det tar.

Anledningen till att jag vänder mig hit är dels för att höra om någon av er råkat ut för något liknande. Är det ett stort problem som kräver omfattande byte, eller kan det handla om att en eller två kablar är måndagsexemplar och snabbt kan fixas? Dels vill jag veta vilka alternativ jag egentligen har, för just nu vet jag inte riktigt hur jag ska agera.
Jag vill ju inte att min fabriksnya bil ska behöva gå igenom ett stort ingrepp redan innan jag ens hunnit “köra in” den. Samtidigt gillar jag verkligen bilen – den går mjukt, fint och har faktiskt levt upp till alla mina förväntningar hittills. Att byta någon kabel kan jag leva med, men att byta hela datormodulen redan nu känns mer tveksamt.

Tidigare har jag haft en XC60 och en V90CC, och detta var mitt första stora steg in i elbilsvärlden. Det känns surt att starten blev så här… Tack för er tid
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?

Inlägg av repulsiv »

Men kunde du inte bara ta lånebilen medans dom fixade din bil ? jag ahde INTE kört hem i den bilen.

alltså, det är förstås inte okej att bilen är trasig från start, men det klart det går att fixa.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Du kan fortfarande använda alternativ 1.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson

Inlägg av manneson »

Jag hade tagit lånebil. Att datorn går sönder är tyvärr inte helt ovanligt. Men ingen jättegrej att fixa, det är som en modul(sitter bakom handskfacket) de byter bara.

Med fri lånebil får du ju gratismil ett tag, skadar ju inte.
Skriv svar