Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Moderator: Redaktion
Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Hej alla!
Jag är (eller ska jag säga blivande? vet inte längre) en ny Tesla-ägare. Det här är min allra första elbil – jag har faktiskt aldrig ens provkört en elbil tidigare innan jag beställde en.
Jag beställde en Juniper den 28 juli och hämtade bilen igår i Huddinge, Stockholm. Efter två månaders väntan – under vilken jag, precis som många av er säkert gjort, följt Github-script och leveransuppdateringar dygnet runt – var det äntligen dags. Spänningen var stor, jag hade redan hunnit köpa en hel del tillbehör och studerat om elbilsägande osv.
Leveransdagen
Trots tips, förberedelser och tron att jag skulle fira min stora dag med vänner blev allt istället förstört – fylld av ångest och frustration över det beslut jag tog igår.
Så här gick det till: När jag väl såg min bil, en grå AWD, kändes det fantastiskt. Jag skrev på papperen och skulle precis köra iväg. Men när jag satte mig i bilen kraschade skärmen direkt (se bild nedan).
Jag ropade på leveransrådgivaren, som gjorde en omstart. Skärmen startade upp igen, och han sa att det kanske bara var “lite minne som behövde rensas” (genom en omstart?). Sedan fick jag höra: “Nu funkar allt som det ska, du kan köra iväg.”
I god tro körde jag iväg, men hann bara tio meter – fortfarande kvar på parkeringen – innan problemet kom tillbaka. Jag gick tillbaka till samma kille (som ändå var väldigt hjälpsam), och då sa han att de måste ta in bilen för undersökning. Efter en timme fick jag veta att problemet kvarstod, och tillsammans med en mekaniker konstaterade de att hela datormodulen kanske måste bytas. Eftersom verkstaden är fullbokad blir det i så fall först i slutet av oktober, och bilen kan bli stående där i ungefär två veckor. Jag skulle dock få lånebil under tiden.
Till slut fick jag två alternativ:
1.Avbryta köpet – men då skulle jag förlora 0 % räntan, inbytesbonusen, och en ny beställning skulle innebära minst en månads extra väntan. Jag frågade om jag kunde få en annan bil direkt, men fick nej.
2. Försöka överleva en månad tills bilen kan tas in på service. Bilen går ju faktiskt att köra – den rullar, gasar och backar – det är “bara” skärmen som krånglar.
Jag valde givetvis alternativ 2, eftersom jag så gärna ville ha bilen. Men nu i efterhand inser jag att jag kanske borde valt alternativ 1. I stunden var jag dock helt chockad och trodde aldrig att något sådant här kunde hända mig.
Bilden jag lagt upp är tagen i stillastående format, men tänk er en riktig ljusshow på skärmen – fast med färger som fladdrar överallt. Ungefär så illa är det. Jag kan bokstavligen inte se hastighetsgränser eller annan viktig information.
På vägen hem fick jag till och med använda mobilen som hastighetsmätare. Efter det har jag vägrat köra bilen – den står nu parkerad i garaget i väntan på besked från servicen. Personen jag har kontakt med via appen skrev att de kanske behöver involvera ingenjörer för vidare diagnostik, men ännu finns inget slutligt besked om vad som ska göras eller hur lång tid det tar.
Anledningen till att jag vänder mig hit är dels för att höra om någon av er råkat ut för något liknande. Är det ett stort problem som kräver omfattande byte, eller kan det handla om att en eller två kablar är måndagsexemplar och snabbt kan fixas? Dels vill jag veta vilka alternativ jag egentligen har, för just nu vet jag inte riktigt hur jag ska agera.
Jag vill ju inte att min fabriksnya bil ska behöva gå igenom ett stort ingrepp redan innan jag ens hunnit “köra in” den. Samtidigt gillar jag verkligen bilen – den går mjukt, fint och har faktiskt levt upp till alla mina förväntningar hittills. Att byta någon kabel kan jag leva med, men att byta hela datormodulen redan nu känns mer tveksamt.
Tidigare har jag haft en XC60 och en V90CC, och detta var mitt första stora steg in i elbilsvärlden. Det känns surt att starten blev så här… Tack för er tid
Jag är (eller ska jag säga blivande? vet inte längre) en ny Tesla-ägare. Det här är min allra första elbil – jag har faktiskt aldrig ens provkört en elbil tidigare innan jag beställde en.
Jag beställde en Juniper den 28 juli och hämtade bilen igår i Huddinge, Stockholm. Efter två månaders väntan – under vilken jag, precis som många av er säkert gjort, följt Github-script och leveransuppdateringar dygnet runt – var det äntligen dags. Spänningen var stor, jag hade redan hunnit köpa en hel del tillbehör och studerat om elbilsägande osv.
Leveransdagen
Trots tips, förberedelser och tron att jag skulle fira min stora dag med vänner blev allt istället förstört – fylld av ångest och frustration över det beslut jag tog igår.
Så här gick det till: När jag väl såg min bil, en grå AWD, kändes det fantastiskt. Jag skrev på papperen och skulle precis köra iväg. Men när jag satte mig i bilen kraschade skärmen direkt (se bild nedan).
Jag ropade på leveransrådgivaren, som gjorde en omstart. Skärmen startade upp igen, och han sa att det kanske bara var “lite minne som behövde rensas” (genom en omstart?). Sedan fick jag höra: “Nu funkar allt som det ska, du kan köra iväg.”
I god tro körde jag iväg, men hann bara tio meter – fortfarande kvar på parkeringen – innan problemet kom tillbaka. Jag gick tillbaka till samma kille (som ändå var väldigt hjälpsam), och då sa han att de måste ta in bilen för undersökning. Efter en timme fick jag veta att problemet kvarstod, och tillsammans med en mekaniker konstaterade de att hela datormodulen kanske måste bytas. Eftersom verkstaden är fullbokad blir det i så fall först i slutet av oktober, och bilen kan bli stående där i ungefär två veckor. Jag skulle dock få lånebil under tiden.
Till slut fick jag två alternativ:
1.Avbryta köpet – men då skulle jag förlora 0 % räntan, inbytesbonusen, och en ny beställning skulle innebära minst en månads extra väntan. Jag frågade om jag kunde få en annan bil direkt, men fick nej.
2. Försöka överleva en månad tills bilen kan tas in på service. Bilen går ju faktiskt att köra – den rullar, gasar och backar – det är “bara” skärmen som krånglar.
Jag valde givetvis alternativ 2, eftersom jag så gärna ville ha bilen. Men nu i efterhand inser jag att jag kanske borde valt alternativ 1. I stunden var jag dock helt chockad och trodde aldrig att något sådant här kunde hända mig.
Bilden jag lagt upp är tagen i stillastående format, men tänk er en riktig ljusshow på skärmen – fast med färger som fladdrar överallt. Ungefär så illa är det. Jag kan bokstavligen inte se hastighetsgränser eller annan viktig information.
På vägen hem fick jag till och med använda mobilen som hastighetsmätare. Efter det har jag vägrat köra bilen – den står nu parkerad i garaget i väntan på besked från servicen. Personen jag har kontakt med via appen skrev att de kanske behöver involvera ingenjörer för vidare diagnostik, men ännu finns inget slutligt besked om vad som ska göras eller hur lång tid det tar.
Anledningen till att jag vänder mig hit är dels för att höra om någon av er råkat ut för något liknande. Är det ett stort problem som kräver omfattande byte, eller kan det handla om att en eller två kablar är måndagsexemplar och snabbt kan fixas? Dels vill jag veta vilka alternativ jag egentligen har, för just nu vet jag inte riktigt hur jag ska agera.
Jag vill ju inte att min fabriksnya bil ska behöva gå igenom ett stort ingrepp redan innan jag ens hunnit “köra in” den. Samtidigt gillar jag verkligen bilen – den går mjukt, fint och har faktiskt levt upp till alla mina förväntningar hittills. Att byta någon kabel kan jag leva med, men att byta hela datormodulen redan nu känns mer tveksamt.
Tidigare har jag haft en XC60 och en V90CC, och detta var mitt första stora steg in i elbilsvärlden. Det känns surt att starten blev så här… Tack för er tid
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Men kunde du inte bara ta lånebilen medans dom fixade din bil ? jag ahde INTE kört hem i den bilen.
alltså, det är förstås inte okej att bilen är trasig från start, men det klart det går att fixa.
alltså, det är förstås inte okej att bilen är trasig från start, men det klart det går att fixa.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9551
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Du kan fortfarande använda alternativ 1.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Jag hade tagit lånebil. Att datorn går sönder är tyvärr inte helt ovanligt. Men ingen jättegrej att fixa, det är som en modul(sitter bakom handskfacket) de byter bara.
Med fri lånebil får du ju gratismil ett tag, skadar ju inte.
Med fri lånebil får du ju gratismil ett tag, skadar ju inte.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Förstår att man blir lite chockad och ”går på” säljsnacket och accepterar leverans Men jag skulle inte kört iväg med en trasig bil.
När jag beställde min nya så blev den skadad i transporten, Tesla fixade plåten, men jag ville inte ha en krockad bil, det var inte tal om rabatter eller någon kompensation.
Hävde köpet och fick vänta mer än 6 mån på ny bil. Då hade Tesla höjt bilpriset med 300 tusen, men jag fick det gamla priset och en nyare bil med HW4 istf HW3.
Så häv köpet om du kan.
När jag beställde min nya så blev den skadad i transporten, Tesla fixade plåten, men jag ville inte ha en krockad bil, det var inte tal om rabatter eller någon kompensation.
Hävde köpet och fick vänta mer än 6 mån på ny bil. Då hade Tesla höjt bilpriset med 300 tusen, men jag fick det gamla priset och en nyare bil med HW4 istf HW3.
Så häv köpet om du kan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Långt ifrån alla som kan/vill vänta månader på att få en ny bil.Gustafsson skrev: ↑20 sep 2025 09:42Förstår att man blir lite chockad och ”går på” säljsnacket och accepterar leverans Men jag skulle inte kört iväg med en trasig bil.
När jag beställde min nya så blev den skadad i transporten, Tesla fixade plåten, men jag ville inte ha en krockad bil, det var inte tal om rabatter eller någon kompensation.
Hävde köpet och fick vänta mer än 6 mån på ny bil. Då hade Tesla höjt bilpriset med 300 tusen, men jag fick det gamla priset och en nyare bil med HW4 istf HW3.
Så häv köpet om du kan.
Men en ”krockad” bil hade jag inte heller accepterat.
Att byta dator är dock en annan sak.
Tråkigt att starta med komponentbyte, men om man gillar bilen och finansieringen etc, så kommer man ha glömt det så fort det är åtgärdat.
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Beklagar, nackdelen med hur Tesla levererar bilar.
Vid en traditionell leverans så hade felet upptäckts när bilen gjordes redo för leverans.
Vid en traditionell leverans så hade felet upptäckts när bilen gjordes redo för leverans.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Inte omöjligt, men slutresultatet hade ju blivit detsamma. Dvs bilen till verkstad eller vänta x månader på en ny.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9551
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Nu var ju inte lånebil med som alternativ.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 674
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Attans, det var inte kul du…
En vän hade liknande problem när han hämtade sin M3P Highland.
Han körde runt med den fram tills verkstadbesöket och då byttes modulen ut. Allt fint sen dess
En vän hade liknande problem när han hämtade sin M3P Highland.
Han körde runt med den fram tills verkstadbesöket och då byttes modulen ut. Allt fint sen dess
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
”Eftersom verkstaden är fullbokad blir det i så fall först i slutet av oktober, och bilen kan bli stående där i ungefär två veckor. Jag skulle dock få lånebil under tiden.”
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Lånebil under tiden bilen är inlämnad. Dock är den olaglig att köra med så de borde erbjudit lånebil direkt.
Att tänka på med lånebilen är dock den höga självrisken om något händer.
Elbilist sedan 2014
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Nog inte gjort mig gladare.
Dessutom hade det ju potentiellt kunnat skapa problem om man nu är beroende av bilen.
Tror inte många erbjuder lånebil då heller, utan de skjuter bara på leveransen.
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Tack för alla tips och råd. Får jag fråga lite mer detaljerat om din väns besök? Jag menar, går det snabbt att genomföra eller tar det verkligen två veckor med diagnos och allt det där?
Jag får nog lite mer info på måndag har de sagt och ska se om de kan åtgärda det lite snabbare än vad jag blev informerad om innan. Äh, jag gillar verkligen den bilen och har redan sålt min gamla, så det lutar mer åt jag kör runt med en mobil som visar hastighet bara.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9551
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
Ja, först i oktober. Kanske.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 674
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Fabriksfel – vet nån vad som kan vara orsaken till detta?
I det fallet så hade mobile service redan varit ute och felsökt på plats. Så besöket på verkstad var enbart för att byta ut enheten och det tog några dagar om jag minns rätt. Det som tog tid var att få enheten till Sverige men bilen var inte inne i 2 veckor iaf.Juny25 skrev: ↑20 sep 2025 17:56Tack för alla tips och råd. Får jag fråga lite mer detaljerat om din väns besök? Jag menar, går det snabbt att genomföra eller tar det verkligen två veckor med diagnos och allt det där?
Jag får nog lite mer info på måndag har de sagt och ska se om de kan åtgärda det lite snabbare än vad jag blev informerad om innan. Äh, jag gillar verkligen den bilen och har redan sålt min gamla, så det lutar mer åt jag kör runt med en mobil som visar hastighet bara.