Väntrum model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Heinrich

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Heinrich »

JokerSt skrev: 25 sep 2025 20:45
Heinrich skrev: 25 sep 2025 20:16
Fick SMS precis om att det blir tempskyltar, men får iaf hämta ut den. Helt jävla sjukt är det med PostNord.
Du har inte privatleasing va?
Nä företagsleasing
Juniper MYP beställd
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Maw skrev: 25 sep 2025 20:24
T4s skrev: 25 sep 2025 20:21
Maw skrev: 25 sep 2025 20:17
T4s skrev: 25 sep 2025 20:15
Tesla kan inte göra något. Bilen ägs av NF Fleet, inte dig och PostNord blockerar pga strejken.
Jo, Tesla kan erbjuda kunden att vänta med upphämtning tills skyltar har kommit utan att försämra villkoren och eventuellt t o m erbjuda lånebil under tiden….
Hur kommer skyltarna fram om NF Fleet inte vill agera mellanhand?
Det har ju löst sig tidigare? Det är ju bara de tillfälliga skyltarna som leasingbolaget inte vill acceptera.

För övrigt är det ju enkelt för Tesla att teckna ett kollektivavtal så slipper kunderna en massa besvär och de anställda får en tryggare arbetsplats
Fel tråd
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare

Inlägg av TeslaMac »

Tesla kan inte göra något. Bilen ägs av NF Fleet, inte dig och PostNord blockerar pga strejken.
Jo, Tesla kan erbjuda kunden att vänta med upphämtning tills skyltar har kommit utan att försämra villkoren och eventuellt t o m erbjuda lånebil under tiden….
Det har ju löst sig tidigare? Det är ju bara de tillfälliga skyltarna som leasingbolaget inte vill acceptera.

För övrigt är det ju enkelt för Tesla att teckna ett kollektivavtal så slipper kunderna en massa besvär och de anställda får en tryggare arbetsplats
Hur svårt kan det vara att lösa kollektivavtal som de flera andra amerikanska bolag i Sverige har, så är det inga problem sen, otroligt! Tror inte att de kommer att förlora så mycket på det.

Men det är ju så här påtryckningar i en konflikt är tänkta att fungera, sätta hårt mot hårt tills ena parten ger sig, synd att vi ska drabbas bara!
MY Juniper Performance beställd 250829
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
Mrtrib

Inlägg av Mrtrib »

TeslaMac skrev: 25 sep 2025 21:57

Hur svårt kan det vara att lösa kollektivavtal som de flera andra amerikanska bolag i Sverige har, så är det inga problem sen, otroligt! Tror inte att de kommer att förlora så mycket på det.

Men det är ju så här påtryckningar i en konflikt är tänkta att fungera, sätta hårt mot hårt tills ena parten ger sig, synd att vi ska drabbas bara!
Maffiafasoner att tvinga in i skitavtal som göder sossarna men försämrar för både anställda och företag. Självklart ska de inte ge med sig.

Sjukt att närliggande fackliga stridsåtgärder ska få drabba tredje part så mycket däremot, borde inte vara lagligt med en sådan typ av strejk.
serbl

Inlägg av serbl »

Beställde 25/7 (privatleasing). Nu på leveransdagen ringer Tesla för att avboka bilen pga registreringsskyltar. Blev erbjuden billån men det är ointressant för min del.

Kul! 😡
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare
Referralkod: ts.la/claes98950

Inlägg av BlevIngenCT »

Hämtade min röda AWD LR igår (med riktiga skyltar) i Huddinge.
Fick uppfattningen att majoriteten hade "tempskyltar".

Två positiva saker (utöver skylten) var att främre stänkskydd och PPF vid nederkant på bakdörr framför bakhjul var på plats :)

Men sen en fråga:
På förarsidans dörrar, kan jag trycka in fetare delen på dörrhandtaget (med tummen t.ex) och sedan öppna dörren på Cybertruckvis, dvs ta tag i dörren till höger om rutan, MEN på passagerarsidan öppnas INTE dörrarna tillräckligt mycket.
Hur fungerar det på andra Juniper och är detta något man skall åka tillbaka och be dem justera kanske?
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare

Inlägg av TeslaMac »

Va sjutton, idag har min MYP beställd 2/9 ändrats till november 2025, det var ju kul, not!

Edit: det var bara nån timme, sen blev det 28-30 september som leveransfönster, desto mer kul!
Hoppas allt fungerar med skyltarna nu bara! Jag har företagsleasing via DNB.
Användarvisningsbild
cjonson
Teslaägare

Inlägg av cjonson »

TeslaMac skrev: 26 sep 2025 15:24
Va sjutton, idag har min MYP beställd 2/9 ändrats till november 2025, det var ju kul, not!

Edit: det var bara nån timme, sen blev det 28-30 september som leveransfönster, desto mer kul!
Fick min order (LR AWD) framflyttad till november under eftermiddagen och har inte ändrat sig :-/
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare

Inlägg av TeslaMac »

cjonson skrev: 26 sep 2025 17:32

Fick min order (LR AWD) framflyttad till november under eftermiddagen och har inte ändrat sig :-/
Flera varianter har november som leveransfönster vid nybeställning nu.
Får följa utvecklingen under helgen och se om man får hämta den i september eller inte.
MrMille

Inlägg av MrMille »

cjonson skrev: 26 sep 2025 17:32

Samma lika här, LR AWD, leverans Stockholm :cry:
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Inlägg av Old_O »

Beställd MYP början av Aug, flyttat leveransfönster till Nov.
=========
Nuvarande: MYP 2022, Vit, Svart inredning, EAP
Beställd: MYP 2026, Stealth Grey, Svart inredning
Huxx

Inlägg av Huxx »

Gällande de tillfälliga skyltarna. Kan det inte vara så att Tesla inte vill vänta på skyltarna utan levererar ut bilen direkt så fort den kommer. Alltså att de tycker det är smidigare att bara utnyttja de tillfälliga skyltarna. Känns så konstigt annars att vissa får skyltar och andra inte..
JokerSt

Inlägg av JokerSt »

Ni som hade beställt på privatleasing och tackade nej till ”erbjudandet” att köpa den istället- var ni tvungna att själva kontakta NF-Fleet och avboka? Det var inga konstigheter från deras sida att man hoppar av beställningen? Tesla ringde precis och gjorde ett sista försök att få mig köpa den istället men när jag vägrade så sa dom att det var mitt ansvar att avbryta privatleasingavtalet. Helt absurt detta…
Ekologisk

Inlägg av Ekologisk »

JokerSt skrev: 27 sep 2025 11:28
Ni som hade beställt på privatleasing och tackade nej till ”erbjudandet” att köpa den istället- var ni tvungna att själva kontakta NF-Fleet och avboka? Det var inga konstigheter från deras sida att man hoppar av beställningen? Tesla ringde precis och gjorde ett sista försök att få mig köpa den istället men när jag vägrade så sa dom att det var mitt ansvar att avbryta privatleasingavtalet. Helt absurt detta…
Avtalet är mellan dig och NF Fleet. Jag skulle säga rent konkret att om bilen hunnit komma över på NF så äger dem rätten till bilen, vilket borde betyda att Tesla inte kan tvinga dig att köpa den istället då NF Fleet har äganderätt av din bil. Men är inte jurist å andra sidan 😅
Användarvisningsbild
andreever
Teslaägare

Inlägg av andreever »

Jag skulle svara på ett SMS med "JA" för att avbeställa. Enligt henne jag prata med på Tesla så skötte de allt, även med NF Fleet.
Ekologisk

Inlägg av Ekologisk »

andreever skrev: 27 sep 2025 16:39
Jag skulle svara på ett SMS med "JA" för att avbeställa. Enligt henne jag prata med på Tesla så skötte de allt, även med NF Fleet.
Hoppas allt går rätt till då, jag får inte ihop hur Tesla kan bryta ett påskrivet avtal mellan dig och tredje part. Men det går säkert på något vänster :)
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Inlägg av Old_O »

Old_O skrev:
Och där fick jag prel datum 5-15e Okt istället :)
=========
Nuvarande: MYP 2022, Vit, Svart inredning, EAP
Beställd: MYP 2026, Stealth Grey, Svart inredning
Heinrich

Inlägg av Heinrich »

Hämtade min vita MYP igår i Trelleborg, tillfälliga handskrivna plåtar och en lapp från polisen i bilen.
Men jävlar vilken trevlig bil det är!! Kommer från en 5 år gammal BMW 5-serie som gick på 1 miljon ny, och saknar i princip ingenting än så länge.
Juniper MYP beställd
manneson

Inlägg av manneson »

Heinrich skrev: 27 sep 2025 19:17
Hämtade min vita MYP igår i Trelleborg, tillfälliga handskrivna plåtar och en lapp från polisen i bilen.
Men jävlar vilken trevlig bil det är!! Kommer från en 5 år gammal BMW 5-serie som gick på 1 miljon ny, och saknar i princip ingenting än så länge.
Pics?
Användarvisningsbild
Archimedes73
Teslaägare
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Inlägg av Archimedes73 »

Hämtade min igår.
Väldigt nöjd så här långt.
20250926_163331.jpg
2026 Model Y LR AWD Ultra Red
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare
Referralkod: ts.la/claes98950

Inlägg av BlevIngenCT »

Är det något mer än bakluckor (passning) och dörrar (upplåsningsmekanism) som behöver efterjustering, som upptäckts vid eller efter leverans?
Dvs finns det något som man skall kolla upp extra noga, när man kommit hem?

Själv har jag inte hittat något att anmärka på, mer än låsöppning på passagerarsidans dörrar (som de ville att jag skulle göra ett serviceärende av).
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

BlevIngenCT skrev: 28 sep 2025 08:10
Är det något mer än bakluckor (passning) och dörrar (upplåsningsmekanism) som behöver efterjustering, som upptäckts vid eller efter leverans?
Dvs finns det något som man skall kolla upp extra noga, när man kommit hem?

Själv har jag inte hittat något att anmärka på, mer än låsöppning på passagerarsidans dörrar (som de ville att jag skulle göra ett serviceärende av).
Småbucklor och repor är väl också rätt vanligt liksom skador på inredningen. Felaktiga ljusinställningar var mer regel än undantag tidigare, men det kanske de har kommit till rätta med. Stänkskydd och lackskydd vid bakdörrarna saknas ibland.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Gnagetkrossar
Teslaägare

Inlägg av Gnagetkrossar »

Old_O skrev: 26 sep 2025 22:02
Samma för mig Röd/svart beställd via Autoplan 5 September. Tror att det har att göra med att Autoplan vägrar att leverera med tillfälliga skyltar.
merc_slk_amg

Inlägg av merc_slk_amg »

Archimedes73 skrev: 27 sep 2025 20:46
Hämtade min igår.
Väldigt nöjd så här långt.
Hämtade min i Fredags.
Den uppfyllde alla mina förväntningar.
Härliga stolar att sitta i, bara stolar och fjädringen var det värt att uppgradera för.
Sedan så är det ju en massa annat som gör körupplevelsen bättre.
IMG_6773.jpeg
Tesla Model Y Performance Juniper
13,6 kW solpaneler & 41 kWh batterilagring
Skriv svar