Nä företagsleasing
Väntrum model Y Juniper
Moderator: Redaktion
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Väntrum model Y Juniper
Fel trådMaw skrev: ↑25 sep 2025 20:24Det har ju löst sig tidigare? Det är ju bara de tillfälliga skyltarna som leasingbolaget inte vill acceptera.
För övrigt är det ju enkelt för Tesla att teckna ett kollektivavtal så slipper kunderna en massa besvär och de anställda får en tryggare arbetsplats
Hur svårt kan det vara att lösa kollektivavtal som de flera andra amerikanska bolag i Sverige har, så är det inga problem sen, otroligt! Tror inte att de kommer att förlora så mycket på det.Maw skrev: ↑25 sep 2025 20:24Det har ju löst sig tidigare? Det är ju bara de tillfälliga skyltarna som leasingbolaget inte vill acceptera.
För övrigt är det ju enkelt för Tesla att teckna ett kollektivavtal så slipper kunderna en massa besvär och de anställda får en tryggare arbetsplats
Men det är ju så här påtryckningar i en konflikt är tänkta att fungera, sätta hårt mot hårt tills ena parten ger sig, synd att vi ska drabbas bara!
MY Juniper Performance beställd 250829
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
Maffiafasoner att tvinga in i skitavtal som göder sossarna men försämrar för både anställda och företag. Självklart ska de inte ge med sig.TeslaMac skrev: ↑25 sep 2025 21:57Hur svårt kan det vara att lösa kollektivavtal som de flera andra amerikanska bolag i Sverige har, så är det inga problem sen, otroligt! Tror inte att de kommer att förlora så mycket på det.Maw skrev: ↑25 sep 2025 20:24Det har ju löst sig tidigare? Det är ju bara de tillfälliga skyltarna som leasingbolaget inte vill acceptera.
Men det är ju så här påtryckningar i en konflikt är tänkta att fungera, sätta hårt mot hårt tills ena parten ger sig, synd att vi ska drabbas bara!
Sjukt att närliggande fackliga stridsåtgärder ska få drabba tredje part så mycket däremot, borde inte vara lagligt med en sådan typ av strejk.
Beställde 25/7 (privatleasing). Nu på leveransdagen ringer Tesla för att avboka bilen pga registreringsskyltar. Blev erbjuden billån men det är ointressant för min del.
Kul!
Kul!
- BlevIngenCT
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/claes98950
Hämtade min röda AWD LR igår (med riktiga skyltar) i Huddinge.
Fick uppfattningen att majoriteten hade "tempskyltar".
Två positiva saker (utöver skylten) var att främre stänkskydd och PPF vid nederkant på bakdörr framför bakhjul var på plats
Men sen en fråga:
På förarsidans dörrar, kan jag trycka in fetare delen på dörrhandtaget (med tummen t.ex) och sedan öppna dörren på Cybertruckvis, dvs ta tag i dörren till höger om rutan, MEN på passagerarsidan öppnas INTE dörrarna tillräckligt mycket.
Hur fungerar det på andra Juniper och är detta något man skall åka tillbaka och be dem justera kanske?
Fick uppfattningen att majoriteten hade "tempskyltar".
Två positiva saker (utöver skylten) var att främre stänkskydd och PPF vid nederkant på bakdörr framför bakhjul var på plats

Men sen en fråga:
På förarsidans dörrar, kan jag trycka in fetare delen på dörrhandtaget (med tummen t.ex) och sedan öppna dörren på Cybertruckvis, dvs ta tag i dörren till höger om rutan, MEN på passagerarsidan öppnas INTE dörrarna tillräckligt mycket.
Hur fungerar det på andra Juniper och är detta något man skall åka tillbaka och be dem justera kanske?
Va sjutton, idag har min MYP beställd 2/9 ändrats till november 2025, det var ju kul, not!
Edit: det var bara nån timme, sen blev det 28-30 september som leveransfönster, desto mer kul!
Hoppas allt fungerar med skyltarna nu bara! Jag har företagsleasing via DNB.
Edit: det var bara nån timme, sen blev det 28-30 september som leveransfönster, desto mer kul!
Hoppas allt fungerar med skyltarna nu bara! Jag har företagsleasing via DNB.
Fick min order (LR AWD) framflyttad till november under eftermiddagen och har inte ändrat sig :-/
Flera varianter har november som leveransfönster vid nybeställning nu.
Får följa utvecklingen under helgen och se om man får hämta den i september eller inte.
Samma lika här, LR AWD, leverans Stockholm

Beställd MYP början av Aug, flyttat leveransfönster till Nov.
=========
Nuvarande: MYP 2022, Vit, Svart inredning, EAP
Beställd: MYP 2026, Stealth Grey, Svart inredning
Gällande de tillfälliga skyltarna. Kan det inte vara så att Tesla inte vill vänta på skyltarna utan levererar ut bilen direkt så fort den kommer. Alltså att de tycker det är smidigare att bara utnyttja de tillfälliga skyltarna. Känns så konstigt annars att vissa får skyltar och andra inte..
Ni som hade beställt på privatleasing och tackade nej till ”erbjudandet” att köpa den istället- var ni tvungna att själva kontakta NF-Fleet och avboka? Det var inga konstigheter från deras sida att man hoppar av beställningen? Tesla ringde precis och gjorde ett sista försök att få mig köpa den istället men när jag vägrade så sa dom att det var mitt ansvar att avbryta privatleasingavtalet. Helt absurt detta…
Avtalet är mellan dig och NF Fleet. Jag skulle säga rent konkret att om bilen hunnit komma över på NF så äger dem rätten till bilen, vilket borde betyda att Tesla inte kan tvinga dig att köpa den istället då NF Fleet har äganderätt av din bil. Men är inte jurist å andra sidanJokerSt skrev: ↑27 sep 2025 11:28Ni som hade beställt på privatleasing och tackade nej till ”erbjudandet” att köpa den istället- var ni tvungna att själva kontakta NF-Fleet och avboka? Det var inga konstigheter från deras sida att man hoppar av beställningen? Tesla ringde precis och gjorde ett sista försök att få mig köpa den istället men när jag vägrade så sa dom att det var mitt ansvar att avbryta privatleasingavtalet. Helt absurt detta…
Jag skulle svara på ett SMS med "JA" för att avbeställa. Enligt henne jag prata med på Tesla så skötte de allt, även med NF Fleet.JokerSt skrev: ↑27 sep 2025 11:28Ni som hade beställt på privatleasing och tackade nej till ”erbjudandet” att köpa den istället- var ni tvungna att själva kontakta NF-Fleet och avboka? Det var inga konstigheter från deras sida att man hoppar av beställningen? Tesla ringde precis och gjorde ett sista försök att få mig köpa den istället men när jag vägrade så sa dom att det var mitt ansvar att avbryta privatleasingavtalet. Helt absurt detta…
Hoppas allt går rätt till då, jag får inte ihop hur Tesla kan bryta ett påskrivet avtal mellan dig och tredje part. Men det går säkert på något vänsterandreever skrev: ↑27 sep 2025 16:39Jag skulle svara på ett SMS med "JA" för att avbeställa. Enligt henne jag prata med på Tesla så skötte de allt, även med NF Fleet.JokerSt skrev: ↑27 sep 2025 11:28Ni som hade beställt på privatleasing och tackade nej till ”erbjudandet” att köpa den istället- var ni tvungna att själva kontakta NF-Fleet och avboka? Det var inga konstigheter från deras sida att man hoppar av beställningen? Tesla ringde precis och gjorde ett sista försök att få mig köpa den istället men när jag vägrade så sa dom att det var mitt ansvar att avbryta privatleasingavtalet. Helt absurt detta…

Och där fick jag prel datum 5-15e Okt iställetOld_O skrev:Beställd MYP början av Aug, flyttat leveransfönster till Nov.

=========
Hämtade min vita MYP igår i Trelleborg, tillfälliga handskrivna plåtar och en lapp från polisen i bilen.
Men jävlar vilken trevlig bil det är!! Kommer från en 5 år gammal BMW 5-serie som gick på 1 miljon ny, och saknar i princip ingenting än så länge.
Men jävlar vilken trevlig bil det är!! Kommer från en 5 år gammal BMW 5-serie som gick på 1 miljon ny, och saknar i princip ingenting än så länge.
Juniper MYP beställd
- Archimedes73
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Hämtade min igår.
Väldigt nöjd så här långt.
Väldigt nöjd så här långt.
2026 Model Y LR AWD Ultra Red
- BlevIngenCT
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/claes98950
Är det något mer än bakluckor (passning) och dörrar (upplåsningsmekanism) som behöver efterjustering, som upptäckts vid eller efter leverans?
Dvs finns det något som man skall kolla upp extra noga, när man kommit hem?
Själv har jag inte hittat något att anmärka på, mer än låsöppning på passagerarsidans dörrar (som de ville att jag skulle göra ett serviceärende av).
Själv har jag inte hittat något att anmärka på, mer än låsöppning på passagerarsidans dörrar (som de ville att jag skulle göra ett serviceärende av).
Småbucklor och repor är väl också rätt vanligt liksom skador på inredningen. Felaktiga ljusinställningar var mer regel än undantag tidigare, men det kanske de har kommit till rätta med. Stänkskydd och lackskydd vid bakdörrarna saknas ibland.BlevIngenCT skrev: ↑28 sep 2025 08:10Är det något mer än bakluckor (passning) och dörrar (upplåsningsmekanism) som behöver efterjustering, som upptäckts vid eller efter leverans?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Gnagetkrossar
- Teslaägare
Samma för mig Röd/svart beställd via Autoplan 5 September. Tror att det har att göra med att Autoplan vägrar att leverera med tillfälliga skyltar.
-
Hämtade min i Fredags.
Den uppfyllde alla mina förväntningar.
Härliga stolar att sitta i, bara stolar och fjädringen var det värt att uppgradera för.
Sedan så är det ju en massa annat som gör körupplevelsen bättre.
Tesla Model Y Performance Juniper
13,6 kW solpaneler & 41 kWh batterilagring
13,6 kW solpaneler & 41 kWh batterilagring