AP hastighetsanpassning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare

AP hastighetsanpassning

Inlägg av zimpan »

När jag kör med AP och skyltavläsningen ser en hastighetsskylt så anpassas AP-hastigheten ibland, men oftast inte. Vilka faktorer påverkar detta?
(Highland utan EAP eller FSD.)
TM3 LR -24 Highland
maangee

Re: AP hastighetsanpassning

Inlägg av maangee »

zimpan skrev: 28 sep 2025 16:07
När jag kör med AP och skyltavläsningen ser en hastighetsskylt så anpassas AP-hastigheten ibland, men oftast inte. Vilka faktorer påverkar detta?
Jag har nog aldrig fått det där fungera alls. Är det 70 och sen kommer 100 skylten, ja bilen fortsätter i 70.
manneson

Inlägg av manneson »

Kartdata, vilket inte sällan är utdaterad.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Hastigheten ändras aldrig på mötesfria vägar (motorväg).
När hastigheten sänks sker det alltid efter skylten, och då är det ju försent. Hastigheten brukar höjas när skyltningen ändras, men inte till högre än den ursprungliga.

Jag vill minnas att manualen nämner bara skall användas på motorväg?

Sammanfattning; ändra hastigheten själv med höger rullknapp.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Hastighetsanpassning görs enbart på vägar med mötande trafik. Är det motorväg, väg med vajerräcke eller väg med en längre refug så regleras inte hastigheten, oavsett hastighetsgräns.

Hastigheten höjs aldrig över den hastighet som föraren aktivt valt. T ex har man aktiverat AP på 70 så går den inte högre utan en bekräftelse från föraren. Vet ej hur man bekräftar hastighetshöjning på en Highland/Juniper, men på gamla 3/Y håller man ner AP-spaken i 2 sekunder. Då ökar farten till gällande hastighet. Detta gäller för varje ny höjning som är högre än tidigare bekräftad hastighet.

Hastighetssänkningar gör automatiskt utan bekräftelse när bilen passerar hastighetsskyltar eller det finns en lägre hastighetsgräns i kartdatabasen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

manneson skrev: 28 sep 2025 18:22
Kartdata, vilket inte sällan är utdaterad.
Min Y från 2022 läser skyltar och anpassa farten därefter. Den har blivit riktigt bra på skyltavläsning och tar även tillfälliga skyltar t ex vid vägarbeten. Tyvärr tar den även hänsyn till kartdatan som ibland är fel.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Nicke Nyfiken skrev: 28 sep 2025 19:38
Hastighetsanpassning görs enbart på vägar med mötande trafik. Är det motorväg, väg med vajerräcke eller väg med en längre refug så regleras inte hastigheten, oavsett hastighetsgräns.

Hastigheten höjs aldrig över den hastighet som föraren aktivt valt. T ex har man aktiverat AP på 70 så går den inte högre utan en bekräftelse från föraren. Vet ej hur man bekräftar hastighetshöjning på en Highland/Juniper, men på gamla 3/Y håller man ner AP-spaken i 2 sekunder. Då ökar farten till gällande hastighet. Detta gäller för varje ny höjning som är högre än tidigare bekräftad hastighet.

Hastighetssänkningar gör automatiskt utan bekräftelse när bilen passerar hastighetsskyltar eller det finns en lägre hastighetsgräns i kartdatabasen.
Min model 3 ökar hastigheten på vissa platser trots att hastighetsgränsen är oförändrad.

Finns en specifik plats på en 70-väg där den alltid tror att det är 110, den börjar accelerera av sig själv till 110. Trots att jag manuellt ställt den på 70km/h och valt inställningen ”aktuell hastighet” och inte ”hastighetsgräns”.

När en väg får högre eller lägre hastighet så gör den ingenting utan att jag gör ett aktivt val, förutom på vissa specifika platser där den får för sig att för egen maskin accelerera.
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare

Inlägg av zimpan »

När jag kör på icke mötesfri 70-väg med AP inställd på 70, och ny skylt visar 90 så ligger bilen kvar på 70, trots att skyltavläsningen visar att den har sett 90-skylten.
När jag kör på 90,- väg och kommer till en 60-skylt så fortsätter bilen i 90, trots korrekt skyltavläsning.
Allt detta med AP eller bara farthållaren aktiverad, det är samma problem oavsett.
Varför följer den inte sin egen skyltavläsning???
TM3 LR -24 Highland
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

zimpan skrev: 28 sep 2025 21:48
När jag kör på icke mötesfri 70-väg med AP inställd på 70, och ny skylt visar 90 så ligger bilen kvar på 70, trots att skyltavläsningen visar att den har sett 90-skylten.
När jag kör på 90,- väg och kommer till en 60-skylt så fortsätter bilen i 90, trots korrekt skyltavläsning.
Allt detta med AP eller bara farthållaren aktiverad, det är samma problem oavsett.
Varför följer den inte sin egen skyltavläsning???
Tesla har inte skyltberoende farthållare helt enkelt.

Det som händer när hastigheten sänks är en säkerhetsgrej. Förut kom det även upp en skylt som meddelade det.
Hade det varit en anpassning av hastigheten till skyltad hastighet hade sänkningen skett i god tid innan skylten passeras.

Sedan kan man råka ut för märkliga saker som inte stämmer med ovanstående. Här är en filmsnutt när bilen ökar hastigheten till 115 innan 110-skylten, dessutom med 75 inställt på farthållaren. :mrgreen:

Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar