När laddsladd sitter i och jag kommer ut på morgonen, hur låser jag upp sladden så jag kan dra ut den, utan att behöva gå in i bilen och trycka på öppna? Borde inte sladden låsas upp när jag närmar mig bilen med telefonen, kan ju öppna dörrarna osv...
Bilen är färdigladdad på morgonen men smart laddning är aktiverat, Tesla T:t lyser grönt vid ladd luckan. Händer ingenting om jag trycker på blixten i appen.
Håll in handtaget på bakdörren?
Så man kan alltså inte ta ur laddkabeln utan att hålla in dörrhandtag eller trycka på skärmen i bilen? Borde den inte lossa om jag trycker på blixten i appen?
Du kan även skapa en genväg på din telefon för att låsa upp laddluckan, så är det endast ett tryck för att göra detta, då behöver du inte heller öppna appen för att låsa upp.
Sedan kan du även ställa in denna genväg på din ”action button” (om du använder ios).
Sedan förstår jag inte varför inte laddluckan helt enkelt låses upp när man låser upp bilen
Ni med Performance - måste ni också ställa tillbaka dämparinställningen till standard varje gång ni ska köra? Vill inte ha den i sport-läget som verkar vara default, även om det är en performance. Känns som en bugg att den inte sparar inställningen.
En annan fråga, när jag provkörde en AWDLR i somras kändes styrningen extremt lätt i lättaste inställningen, precis som jag vill ha den. I min performance är den allt annat än lätt... säkert medvetet pga performancemodell, men hur upplever ni andra era?
När laddsladd sitter i och jag kommer ut på morgonen, hur låser jag upp sladden så jag kan dra ut den, utan att behöva gå in i bilen och trycka på öppna? Borde inte sladden låsas upp när jag närmar mig bilen med telefonen, kan ju öppna dörrarna osv...
Bilen är färdigladdad på morgonen men smart laddning är aktiverat, Tesla T:t lyser grönt vid ladd luckan. Händer ingenting om jag trycker på blixten i appen.
Håll in handtaget på bakdörren?
Så man kan alltså inte ta ur laddkabeln utan att hålla in dörrhandtag eller trycka på skärmen i bilen? Borde den inte lossa om jag trycker på blixten i appen?
Du kan även skapa en genväg på din telefon för att låsa upp laddluckan, så är det endast ett tryck för att göra detta, då behöver du inte heller öppna appen för att låsa upp.
Sedan kan du även ställa in denna genväg på din ”action button” (om du använder ios).
Sedan förstår jag inte varför inte laddluckan helt enkelt låses upp när man låser upp bilen
Laddluckan är upplåst när bilen är upplåst. Däremot avbryts inte laddningen när man låser upp bilen.
Ni med Performance - måste ni också ställa tillbaka dämparinställningen till standard varje gång ni ska köra? Vill inte ha den i sport-läget som verkar vara default, även om det är en performance. Känns som en bugg att den inte sparar inställningen.
En annan fråga, när jag provkörde en AWDLR i somras kändes styrningen extremt lätt i lättaste inställningen, precis som jag vill ha den. I min performance är den allt annat än lätt... säkert medvetet pga performancemodell, men hur upplever ni andra era?
Sparas den inte i profilen? Om du har easy-entry profilen aktiv så byts ju profil när du kör iväg. Så kolla att du satt det i rätt profil.
Ni med Performance - måste ni också ställa tillbaka dämparinställningen till standard varje gång ni ska köra? Vill inte ha den i sport-läget som verkar vara default, även om det är en performance. Känns som en bugg att den inte sparar inställningen.
En annan fråga, när jag provkörde en AWDLR i somras kändes styrningen extremt lätt i lättaste inställningen, precis som jag vill ha den. I min performance är den allt annat än lätt... säkert medvetet pga performancemodell, men hur upplever ni andra era?
Sparas den inte i profilen? Om du har easy-entry profilen aktiv så byts ju profil när du kör iväg. Så kolla att du satt det i rätt profil.
Nej det verkar inte så, har ej easy entry aktiverat heller.
Är väl för att man ska kunna sitta i bilen när den laddar?
Hade varit lättare med ett alternativ att fortsätta laddning i så fall.
9 av 10 gånger när man går ut till bilen hemma när den står med sladden kopplad så är det för att köra iväg och inte för att sitta i bilen.
Det händer ju att man går ut till bilen för att hämta något eller lägga in något.
Det allra bästa hade varit en knapp, men det var väl för traditionellt...
Ja men precis, men 9 av 10 gånger är det för att man ska köra iväg. Och i sånna fall man inte ska iväg skulle bilen kunna fortsätta laddningen när den låses igen, alternativt att man väljer fortsätt laddning om man av någon anledning inte ska låsa bilen igen eller sitta i den.
Är väl för att man ska kunna sitta i bilen när den laddar?
Hade varit lättare med ett alternativ att fortsätta laddning i så fall.
9 av 10 gånger när man går ut till bilen hemma när den står med sladden kopplad så är det för att köra iväg och inte för att sitta i bilen.
Det händer ju att man går ut till bilen för att hämta något eller lägga in något.
Det allra bästa hade varit en knapp, men det var väl för traditionellt...
Ja men precis, men 9 av 10 gånger är det för att man ska köra iväg. Och i sånna fall man inte ska iväg skulle bilen kunna fortsätta laddningen när den låses igen, alternativt att man väljer fortsätt laddning om man av någon anledning inte ska låsa bilen igen eller sitta i den.
99 av 100 gånger laddar man hemma och har en knapp på sladden som låser upp kabeln
Har man snålat med kabeln så trycker man på bakdörrens handtag..... att den automatiskt skulle släppa kabeln kommer garanterat leda till ofrivilligt urladdad bil....
Är väl för att man ska kunna sitta i bilen när den laddar?
Hade varit lättare med ett alternativ att fortsätta laddning i så fall.
9 av 10 gånger när man går ut till bilen hemma när den står med sladden kopplad så är det för att köra iväg och inte för att sitta i bilen.
Det händer ju att man går ut till bilen för att hämta något eller lägga in något.
Det allra bästa hade varit en knapp, men det var väl för traditionellt...
Ja men precis, men 9 av 10 gånger är det för att man ska köra iväg. Och i sånna fall man inte ska iväg skulle bilen kunna fortsätta laddningen när den låses igen, alternativt att man väljer fortsätt laddning om man av någon anledning inte ska låsa bilen igen eller sitta i den.
99 av 100 gånger laddar man hemma och har en knapp på sladden som låser upp kabeln
Har man snålat med kabeln så trycker man på bakdörrens handtag..... att den automatiskt skulle släppa kabeln kommer garanterat leda till ofrivilligt urladdad bil....
Njae, man hade ju kunnat se till att den ”släpper” kabeln vid upplåsning, och att den fortsätter laddningen igen vid låsning. Hur ofta låser du upp bilen på uppfarten hemma och sitter i den, eller behåller den olåst?
Hade varit lättare med ett alternativ att fortsätta laddning i så fall.
9 av 10 gånger när man går ut till bilen hemma när den står med sladden kopplad så är det för att köra iväg och inte för att sitta i bilen.
Det händer ju att man går ut till bilen för att hämta något eller lägga in något.
Det allra bästa hade varit en knapp, men det var väl för traditionellt...
Ja men precis, men 9 av 10 gånger är det för att man ska köra iväg. Och i sånna fall man inte ska iväg skulle bilen kunna fortsätta laddningen när den låses igen, alternativt att man väljer fortsätt laddning om man av någon anledning inte ska låsa bilen igen eller sitta i den.
99 av 100 gånger laddar man hemma och har en knapp på sladden som låser upp kabeln
Har man snålat med kabeln så trycker man på bakdörrens handtag..... att den automatiskt skulle släppa kabeln kommer garanterat leda till ofrivilligt urladdad bil....
Njae, man hade ju kunnat se till att den ”släpper” kabeln vid upplåsning, och att den fortsätter laddningen igen vid låsning. Hur ofta låser du upp bilen på uppfarten hemma och sitter i den, eller behåller den olåst?
Du har inga barn? Kan vara värsta fritidsgården i bilen när ungarna spelar spel
De flesta(?) andra märken låser väl upp kabeln samtidigt som bilen låses upp om de inte har en separat knapp bredvid ladduttaget. När bilen låser igen och sladden sitter kvar återupptas laddningen.
Bäst tycker jag det fungerar med en knapp under luckan bredvid ladduttaget som t ex Polestar har.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Ni med Performance - måste ni också ställa tillbaka dämparinställningen till standard varje gång ni ska köra? Vill inte ha den i sport-läget som verkar vara default, även om det är en performance. Känns som en bugg att den inte sparar inställningen.
En annan fråga, när jag provkörde en AWDLR i somras kändes styrningen extremt lätt i lättaste inställningen, precis som jag vill ha den. I min performance är den allt annat än lätt... säkert medvetet pga performancemodell, men hur upplever ni andra era?
Hämtade min igår, tänkte inte på om det blev sportläge varje gång jag startade, tror inte det, då jag bytte till sportläge på hemvägen, men kan kolla under dagen.
Rattmotståndet testade jag först standard sen lätt och vid det senare läget tyckte jag den var väldigt soft.
Edit: det stämmer, oavsett Chill, Standard eller Sport acceleration i kombination med Reducerad eller Standard fartminskning gör att den sparas i Standard köregenskaper, startar alltid på Sport.
MY Juniper Performance (utt. 250930)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)