Regenering vinterväglag
Moderator: Redaktion
Regenering vinterväglag
Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.
Kan det vara en risk i att man inte kan välja hur mycket regenerering man vill ha? Ngn som vet varför Tesla tagit bort möjligheten att välja nivå av regenerering? Tror att vissa modeller har det kvar, bl.a. m3 performance hl, samt äldre modeller.
Kan det vara en risk i att man inte kan välja hur mycket regenerering man vill ha? Ngn som vet varför Tesla tagit bort möjligheten att välja nivå av regenerering? Tror att vissa modeller har det kvar, bl.a. m3 performance hl, samt äldre modeller.
Re: Regenering vinterväglag
Nej, det är inte ett problem. Bilen anpassar regen när den har märkt att det vill sladda.maangee skrev: ↑30 sep 2025 19:33Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.
Man bör köra en elbil genom att väga hur mycket gas man släpper upp (omvänd gaspedal).
Bilen regenererar helst/normalt bak, så den kan vilja sladda lite med rumpan just när den upptäcker att det är halt men det blir inte en utvecklad sladd. Ingen fara.
Skaffa vettiga vinterdäck.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Köpte uppsättning av vinterdäck (dubb) av Tesla när jag beställde bilen i somras.AAKEE skrev: ↑30 sep 2025 19:39Nej, det är inte ett problem. Bilen anpassar regen när den har märkt att det vill sladda.maangee skrev: ↑30 sep 2025 19:33Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.
Man bör köra en elbil genom att väga hur mycket gas man släpper upp (omvänd gaspedal).
Bilen regenererar helst/normalt bak, så den kan vilja sladda lite med rumpan just när den upptäcker att det är halt men det blir inte en utvecklad sladd. Ingen fara.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Det du ska tänka på är om du kör iväg med ett kallt batteri. Då har du om det är riktigt kallt ingen regen alls en stund.maangee skrev: ↑30 sep 2025 19:33Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.
Du löser det genom att förvärma bilen innan avfärd, du kan lägga det på schema.
Men annars är det bara att köra på som vanligt så anpassar sig bilen.
Själv kör jag dubbfritt och är i fjällen typ 5-6 veckor per säsong utan problem.
Det kan vara rätt otrevligt när bakändan har sitt eget liv på lite isiga vägar, även om antisladd korrigerar. Jag rekommenderar att ställa ner regen så mycket det går om man kör på sånt väglag.AAKEE skrev: ↑30 sep 2025 19:39Nej, det är inte ett problem. Bilen anpassar regen när den har märkt att det vill sladda.maangee skrev: ↑30 sep 2025 19:33Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.
Edit: aha visste inte att de tagit bort på highland… kör försiktigt på vägar med packad snö som det regnat lite på. Bakändan kommer röra på sig så fort du släpper gasen. Det är väl det enda scenariot som kan vara lite jobbigt om man inte kan ändra denna inställning temporärt i alla fall.
JockeX skrev: ↑30 sep 2025 20:12Det kan vara rätt otrevligt när bakändan har sitt eget liv på lite isiga vägar, även om antisladd korrigerar. Jag rekommenderar att ställa ner regen så mycket det går om man kör på sånt väglag.AAKEE skrev: ↑30 sep 2025 19:39Nej, det är inte ett problem. Bilen anpassar regen när den har märkt att det vill sladda.maangee skrev: ↑30 sep 2025 19:33Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.
Edit: aha visste inte att de tagit bort på highland… kör försiktigt på vägar med packad snö som det regnat lite på. Bakändan kommer röra på sig så fort du släpper gasen. Det är väl det enda scenariot som kan vara lite jobbigt om man inte kan ändra denna inställning temporärt i alla fall.
Jag är ju född norrlänning med några vintrar med model 3p, inga problem.
Om man får den första lilla sladden på blankis så häver bilen den själv och sedan blir den snällare.
Tesla kom dessutom med en bättre mjukvara häromåret så bilen är försiktigare.
Jag kör dock S med permanentmotorer runt om och samma regen runtom så den går inte ens lura in i minsta sladd pga regen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det försvann mycket tidigare än Highland, min 2021 hade inte heller ställbar regen.JockeX skrev: ↑30 sep 2025 20:12Det kan vara rätt otrevligt när bakändan har sitt eget liv på lite isiga vägar, även om antisladd korrigerar. Jag rekommenderar att ställa ner regen så mycket det går om man kör på sånt väglag.AAKEE skrev: ↑30 sep 2025 19:39Nej, det är inte ett problem. Bilen anpassar regen när den har märkt att det vill sladda.maangee skrev: ↑30 sep 2025 19:33Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.
Jag har verkligen försökt provocera fram en sladd, men det går inte. Det blir bara 10 cm "sladd".

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ja, från 2021 (faceliften) är den inte ställbar.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Glöm inte bort att motionera bromsarna, hade önskat man kunde stänga av regen
Nu kör jag vänsterbroms istället
Nu kör jag vänsterbroms istället
Friläge bara.
Jag har S3XY med ställbar regen men jag brukar inte idas utan lägger bara i friläget och bromsar några ggr/vecka.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
Friläge som sagt, jag har kryp inställt och varje gång jag stannar trycker jag riktigt hårt på bromspedalen.
Vad innebär vänsterbroms?
Motionera bromsarna gör jag alltid i friläge, ett par ggr / månad. helst i kraftigt nedförslut.
Jag personligen tror att man inte har möjlighet att ställa in regen just för att de ska få in fler kunder på bromsservice.
Vad jag vet är detta ställbart hos övriga märken.
På min 3P kan jag ställa in detta i track mode men då låter det mycket om bilen (fläktar?) och förbrukningen går upp (p.g.a själva track-mode)
Nej, service av bromsar är bara rekommenderat på de som kör på saltade vägar (en mindre del av vägarna i världen).
Regen är på hög eftersom det ger högsta effektiviteten och lägsta förbrukningen.
Eftersom regen är såpass hög behöver man i princip aldrig använda bromsen då max regen alltid räcker till.
Reglerna för EPA-räckvidd är tex att bilen måste vara i det minst gynsamma läget för förbrukning/räckvidd så om det fanns fler val skulle Tesla behöva använda det som ger högst förbrukning.
Inbromsning för att nöta på skivorna med regen på kommer nöta väldigt lite på skivorna då bilen regenererar med upp till 85-100 kW beroende på modell. Det blir väldigt lite nötning på skivorna då.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Om du har gaspedalen nedtryckt och bromsar samtidigt med vänsterfoten aktiveras inte regen utan bara bromsarna
Den klipper gasen med
Ingen verkar ha särskilda negativa synpunkter på avsaknad av regen. Kanske inte jag heller när väl halkan kommer.
Men att ha möjlighet att välja hade varit trevligt, ett bra sätt att hålla bromsarna i schack.
Men att ha möjlighet att välja hade varit trevligt, ett bra sätt att hålla bromsarna i schack.
Jag har nedställbar regen, men ställer inte ner den på vintern. Tycker dock avsaknaden av regen med kallt batteri är otrevlig.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Har man laddat till 100% är det samma sak, har man inte huvudet med sig kan det gå illa i första bästa korsning. Egentligen märkligt att inte bilen använder de riktiga bromsarna i det läget för att simulera effekten av regen, och att det är tillåtet med tanke på säkerheten.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
- mikebike
- Teslaägare
Det annonserades ju som en ny feature inför någon uppdatering, men det kom aldrig (hit).holden skrev: ↑02 okt 2025 20:48Har man laddat till 100% är det samma sak, har man inte huvudet med sig kan det gå illa i första bästa korsning. Egentligen märkligt att inte bilen använder de riktiga bromsarna i det läget för att simulera effekten av regen, och att det är tillåtet med tanke på säkerheten.
Jag håller med om att det är lite läskigt när bilen inte bromsar när man släpper upp pedalen.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Har en Y med bakhjulsdrift, den var läskig i början när det var halt.
Regen gjorde att det kändes som bakvagnen släppte, främst vid kurvorna vid regen.
Regen gjorde att det kändes som bakvagnen släppte, främst vid kurvorna vid regen.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
-
Förra vintern tappade bilen greppet när jag släpte gaspedalen helt. Jag hade dock bara haft bilen i några veckor då, och var inte särskilt van.