Regenering vinterväglag

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

maangee
Inlägg: 104
Blev medlem: 13 okt 2024 12:20

Regenering vinterväglag

Inlägg av maangee »

Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.

Kan det vara en risk i att man inte kan välja hur mycket regenerering man vill ha? Ngn som vet varför Tesla tagit bort möjligheten att välja nivå av regenerering? Tror att vissa modeller har det kvar, bl.a. m3 performance hl, samt äldre modeller.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6308
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av AAKEE »

maangee skrev: 30 sep 2025 19:33
Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.

Kan det vara en risk i att man inte kan välja hur mycket regenerering man vill ha? Ngn som vet varför Tesla tagit bort möjligheten att välja nivå av regenerering? Tror att vissa modeller har det kvar, bl.a. m3 performance hl, samt äldre modeller.
Nej, det är inte ett problem. Bilen anpassar regen när den har märkt att det vill sladda.
Man bör köra en elbil genom att väga hur mycket gas man släpper upp (omvänd gaspedal).

Bilen regenererar helst/normalt bak, så den kan vilja sladda lite med rumpan just när den upptäcker att det är halt men det blir inte en utvecklad sladd. Ingen fara.
Skaffa vettiga vinterdäck.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
maangee
Inlägg: 104
Blev medlem: 13 okt 2024 12:20

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av maangee »

AAKEE skrev: 30 sep 2025 19:39
maangee skrev: 30 sep 2025 19:33
Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.

Kan det vara en risk i att man inte kan välja hur mycket regenerering man vill ha? Ngn som vet varför Tesla tagit bort möjligheten att välja nivå av regenerering? Tror att vissa modeller har det kvar, bl.a. m3 performance hl, samt äldre modeller.
Nej, det är inte ett problem. Bilen anpassar regen när den har märkt att det vill sladda.
Man bör köra en elbil genom att väga hur mycket gas man släpper upp (omvänd gaspedal).

Bilen regenererar helst/normalt bak, så den kan vilja sladda lite med rumpan just när den upptäcker att det är halt men det blir inte en utvecklad sladd. Ingen fara.
Skaffa vettiga vinterdäck.
Köpte uppsättning av vinterdäck (dubb) av Tesla när jag beställde bilen i somras.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 706
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av T4s »

maangee skrev: 30 sep 2025 19:33
Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.

Kan det vara en risk i att man inte kan välja hur mycket regenerering man vill ha? Ngn som vet varför Tesla tagit bort möjligheten att välja nivå av regenerering? Tror att vissa modeller har det kvar, bl.a. m3 performance hl, samt äldre modeller.
Det du ska tänka på är om du kör iväg med ett kallt batteri. Då har du om det är riktigt kallt ingen regen alls en stund.
Du löser det genom att förvärma bilen innan avfärd, du kan lägga det på schema.

Men annars är det bara att köra på som vanligt så anpassar sig bilen.

Själv kör jag dubbfritt och är i fjällen typ 5-6 veckor per säsong utan problem.
JockeX
Inlägg: 160
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av JockeX »

AAKEE skrev: 30 sep 2025 19:39
maangee skrev: 30 sep 2025 19:33
Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.

Kan det vara en risk i att man inte kan välja hur mycket regenerering man vill ha? Ngn som vet varför Tesla tagit bort möjligheten att välja nivå av regenerering? Tror att vissa modeller har det kvar, bl.a. m3 performance hl, samt äldre modeller.
Nej, det är inte ett problem. Bilen anpassar regen när den har märkt att det vill sladda.
Man bör köra en elbil genom att väga hur mycket gas man släpper upp (omvänd gaspedal).

Bilen regenererar helst/normalt bak, så den kan vilja sladda lite med rumpan just när den upptäcker att det är halt men det blir inte en utvecklad sladd. Ingen fara.
Skaffa vettiga vinterdäck.
Det kan vara rätt otrevligt när bakändan har sitt eget liv på lite isiga vägar, även om antisladd korrigerar. Jag rekommenderar att ställa ner regen så mycket det går om man kör på sånt väglag.

Edit: aha visste inte att de tagit bort på highland… kör försiktigt på vägar med packad snö som det regnat lite på. Bakändan kommer röra på sig så fort du släpper gasen. Det är väl det enda scenariot som kan vara lite jobbigt om man inte kan ändra denna inställning temporärt i alla fall.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6308
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av AAKEE »

JockeX skrev: 30 sep 2025 20:12
AAKEE skrev: 30 sep 2025 19:39
maangee skrev: 30 sep 2025 19:33
Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.

Kan det vara en risk i att man inte kan välja hur mycket regenerering man vill ha? Ngn som vet varför Tesla tagit bort möjligheten att välja nivå av regenerering? Tror att vissa modeller har det kvar, bl.a. m3 performance hl, samt äldre modeller.
Nej, det är inte ett problem. Bilen anpassar regen när den har märkt att det vill sladda.
Man bör köra en elbil genom att väga hur mycket gas man släpper upp (omvänd gaspedal).

Bilen regenererar helst/normalt bak, så den kan vilja sladda lite med rumpan just när den upptäcker att det är halt men det blir inte en utvecklad sladd. Ingen fara.
Skaffa vettiga vinterdäck.
Det kan vara rätt otrevligt när bakändan har sitt eget liv på lite isiga vägar, även om antisladd korrigerar. Jag rekommenderar att ställa ner regen så mycket det går om man kör på sånt väglag.

Edit: aha visste inte att de tagit bort på highland… kör försiktigt på vägar med packad snö som det regnat lite på. Bakändan kommer röra på sig så fort du släpper gasen. Det är väl det enda scenariot som kan vara lite jobbigt om man inte kan ändra denna inställning temporärt i alla fall.

Jag är ju född norrlänning med några vintrar med model 3p, inga problem.

Om man får den första lilla sladden på blankis så häver bilen den själv och sedan blir den snällare.
Tesla kom dessutom med en bättre mjukvara häromåret så bilen är försiktigare.

Jag kör dock S med permanentmotorer runt om och samma regen runtom så den går inte ens lura in i minsta sladd pga regen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9617
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av mikebike »

JockeX skrev: 30 sep 2025 20:12
AAKEE skrev: 30 sep 2025 19:39
maangee skrev: 30 sep 2025 19:33
Snart stundar den första vintern med tesla m3 hl och funderar kring regenereringen. Kan inte riktigt avgöra om det kommer bli ett problem? Är ju van sedan 1994 att köra fossilbil med vanlig broms.

Kan det vara en risk i att man inte kan välja hur mycket regenerering man vill ha? Ngn som vet varför Tesla tagit bort möjligheten att välja nivå av regenerering? Tror att vissa modeller har det kvar, bl.a. m3 performance hl, samt äldre modeller.
Nej, det är inte ett problem. Bilen anpassar regen när den har märkt att det vill sladda.
Man bör köra en elbil genom att väga hur mycket gas man släpper upp (omvänd gaspedal).

Bilen regenererar helst/normalt bak, så den kan vilja sladda lite med rumpan just när den upptäcker att det är halt men det blir inte en utvecklad sladd. Ingen fara.
Skaffa vettiga vinterdäck.
Det kan vara rätt otrevligt när bakändan har sitt eget liv på lite isiga vägar, även om antisladd korrigerar. Jag rekommenderar att ställa ner regen så mycket det går om man kör på sånt väglag.

Edit: aha visste inte att de tagit bort på highland… kör försiktigt på vägar med packad snö som det regnat lite på. Bakändan kommer röra på sig så fort du släpper gasen. Det är väl det enda scenariot som kan vara lite jobbigt om man inte kan ändra denna inställning temporärt i alla fall.
Det försvann mycket tidigare än Highland, min 2021 hade inte heller ställbar regen.

Jag har verkligen försökt provocera fram en sladd, men det går inte. Det blir bara 10 cm "sladd". :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6308
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 30 sep 2025 21:06
Det försvann mycket tidigare än Highland, min 2021 hade inte heller ställbar regen.
Ja, från 2021 (faceliften) är den inte ställbar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av tnjo »

Glöm inte bort att motionera bromsarna, hade önskat man kunde stänga av regen

Nu kör jag vänsterbroms istället
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6308
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av AAKEE »

tnjo skrev: 30 sep 2025 22:08
Glöm inte bort att motionera bromsarna, hade önskat man kunde stänga av regen

Nu kör jag vänsterbroms istället
Friläge bara.

Jag har S3XY med ställbar regen men jag brukar inte idas utan lägger bara i friläget och bromsar några ggr/vecka.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9617
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av mikebike »

tnjo skrev: 30 sep 2025 22:08
Glöm inte bort att motionera bromsarna, hade önskat man kunde stänga av regen

Nu kör jag vänsterbroms istället
Friläge som sagt, jag har kryp inställt och varje gång jag stannar trycker jag riktigt hårt på bromspedalen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2226
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av pejvic »

tnjo skrev: 30 sep 2025 22:08
Glöm inte bort att motionera bromsarna, hade önskat man kunde stänga av regen

Nu kör jag vänsterbroms istället
Vad innebär vänsterbroms?
Motionera bromsarna gör jag alltid i friläge, ett par ggr / månad. helst i kraftigt nedförslut.
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av Teslaaa »

maangee skrev: 30 sep 2025 19:33
Ngn som vet varför Tesla tagit bort möjligheten att välja nivå av regenerering? Tror att vissa modeller har det kvar, bl.a. m3 performance hl, samt äldre modeller.
Jag personligen tror att man inte har möjlighet att ställa in regen just för att de ska få in fler kunder på bromsservice.

Vad jag vet är detta ställbart hos övriga märken.

På min 3P kan jag ställa in detta i track mode men då låter det mycket om bilen (fläktar?) och förbrukningen går upp (p.g.a själva track-mode)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6308
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av AAKEE »

Teslaaa skrev: 01 okt 2025 08:24

Jag personligen tror att man inte har möjlighet att ställa in regen just för att de ska få in fler kunder på bromsservice.
Nej, service av bromsar är bara rekommenderat på de som kör på saltade vägar (en mindre del av vägarna i världen).

Regen är på hög eftersom det ger högsta effektiviteten och lägsta förbrukningen.

Eftersom regen är såpass hög behöver man i princip aldrig använda bromsen då max regen alltid räcker till.

Reglerna för EPA-räckvidd är tex att bilen måste vara i det minst gynsamma läget för förbrukning/räckvidd så om det fanns fler val skulle Tesla behöva använda det som ger högst förbrukning.


Inbromsning för att nöta på skivorna med regen på kommer nöta väldigt lite på skivorna då bilen regenererar med upp till 85-100 kW beroende på modell. Det blir väldigt lite nötning på skivorna då.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av tnjo »

pejvic skrev: 01 okt 2025 07:45
tnjo skrev: 30 sep 2025 22:08
Glöm inte bort att motionera bromsarna, hade önskat man kunde stänga av regen

Nu kör jag vänsterbroms istället
Vad innebär vänsterbroms?
Motionera bromsarna gör jag alltid i friläge, ett par ggr / månad. helst i kraftigt nedförslut.
Om du har gaspedalen nedtryckt och bromsar samtidigt med vänsterfoten aktiveras inte regen utan bara bromsarna

Den klipper gasen med
maangee
Inlägg: 104
Blev medlem: 13 okt 2024 12:20

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av maangee »

Ingen verkar ha särskilda negativa synpunkter på avsaknad av regen. Kanske inte jag heller när väl halkan kommer.

Men att ha möjlighet att välja hade varit trevligt, ett bra sätt att hålla bromsarna i schack.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 330
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av SkipperO »

Jag har nedställbar regen, men ställer inte ner den på vintern. Tycker dock avsaknaden av regen med kallt batteri är otrevlig.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1571
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av holden »

SkipperO skrev: 02 okt 2025 20:38
Jag har nedställbar regen, men ställer inte ner den på vintern. Tycker dock avsaknaden av regen med kallt batteri är otrevlig.
Har man laddat till 100% är det samma sak, har man inte huvudet med sig kan det gå illa i första bästa korsning. Egentligen märkligt att inte bilen använder de riktiga bromsarna i det läget för att simulera effekten av regen, och att det är tillåtet med tanke på säkerheten.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9617
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 02 okt 2025 20:48
SkipperO skrev: 02 okt 2025 20:38
Jag har nedställbar regen, men ställer inte ner den på vintern. Tycker dock avsaknaden av regen med kallt batteri är otrevlig.
Har man laddat till 100% är det samma sak, har man inte huvudet med sig kan det gå illa i första bästa korsning. Egentligen märkligt att inte bilen använder de riktiga bromsarna i det läget för att simulera effekten av regen, och att det är tillåtet med tanke på säkerheten.
Det annonserades ju som en ny feature inför någon uppdatering, men det kom aldrig (hit).
Jag håller med om att det är lite läskigt när bilen inte bromsar när man släpper upp pedalen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 2174
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av Lerumsexpressen »

Har en Y med bakhjulsdrift, den var läskig i början när det var halt.
Regen gjorde att det kändes som bakvagnen släppte, främst vid kurvorna vid regen.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Aeralithiel
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 apr 2025 07:56

Re: Regenering vinterväglag

Inlägg av Aeralithiel »

Förra vintern tappade bilen greppet när jag släpte gaspedalen helt. Jag hade dock bara haft bilen i några veckor då, och var inte särskilt van.
Skriv svar