Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av AAKEE »

merc_slk_amg skrev: 02 okt 2025 15:08
Har inte läst alla svar här, men batterierna mår allra bäst vid 50%
Nej, det är inte alls sant. De mår visserligen ganska bra vid 50%, men inte bäst.
Det finns nog inte en enda forskningsrapport som visar att calendar aging är lägst vid 50%.

Calendar aging är lägst vid väldigt låg SOC, 0% visar bäst resultat i, i stort sett alla trster sv detta.

Just LG NMC/NMCA som tråden i grunden handlar om finns det ett tiotal forskningsrapporter som alla är våldigt samstämmiga.

Ett av testen, LG M50 2170 under 70 veckor.
Jag har tydligen cuttat bilden lite kort undertill.
Nedre skalan, veckor, 70 till antalet.
IMG_8196.jpeg
Jag har exempel från ungefär 9-10 rapporter till och alla visar ganska samma lika.

Förövrigt, alla vanliga lithium-kemier gillar låg SOC (det är bara exempelvis LTO, om jag inte minns fel som är tvärtom).
IMG_1548.jpeg
spacecoin skrev: 02 okt 2025 15:25
quote=spacecoin post_id=863487 time=1759411508 user_id=7548] Det finns råd för ens modell i manualen. Jag tror inte 50% är optimalt för alla batterikemier, men det stämmer för litium-jon. Tesla har olika råd för olika modeller.
Manualen har inte längre några råd om det, det ligger i appen och Bilens meny.
Men det har aldrig handlat om att minimera degraderingen utan istället att maximera användningen, minimera begränsningar och samtidigt ha en kontrollerad degradering (undvika garantiärenden pga ren degradering).

Ett gott exempel på det är Nogos Y RWD, den är väl redan tidigare omnämnd i tråden.
Han laddar ioffsg till 100% ”dagligen” men poängen är att den inte tillbringar just någon tid med hög SOC och har låg SOC så långt det går på natten.
Han har lägre degradering än många andra som också laddar till 100%, skillnaden är att hans bil gått 21K mil istället för några tusen som de flesta andra.
Den låga degraderingen uppnås med att ha hög SOC så långt det är möjligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

SGL skrev: 02 okt 2025 16:34
Jag har inte fullständig koll på alla detaljer, men jag har följt låg-SoC-approachen ganska konsekvent sedan vi skaffade bilen. Till vardags laddar jag som mest till 50 %, oftast över natten.
När jag däremot kör mätningar enligt energigrafen hamnar kapaciteten på 75–76 kWh, vilket spontant känns som en rätt kraftig degradering?
Bilen är en Model Y LR RWD, uttagen i oktober 2024, och har i dagsläget gått cirka 2 100 mil.
Vi vet att låg SOC, max 60% i princip halverar calendar aging och vi vet att cyklerna från 60% eller under och nedåt också är gynnsamma.

Har du 76 kWh nu så har du tappat ~ 3.5%, vilket är mindre än det normala på ett år.

Kör man enbart låg-SOC med små cykler så bilen inte får se hög SOC och kanske inte riktigt låg heller kanske bilens BMS inte reder ut att hålla koll på exakt kapacitet. Jag har aldrig hamnat i läget att bara köra låg SOC med små cykler under lång tid. Som mest 1.5 måmad under Coronakrisen men annars har jsg i snitt två fulla laddningar i månaden och kanske några 80% också.

Min M3P som också gick låg-SOC fick en BMS-spunk vid ett tillfälle men i den perioden körde jag tom lite extra antal längre resor pga behov att stödja svärmor. Batterikapaciteten var egentligen kring 79.2 kWh men for nedåt och som lägst visade BMS 75.7 kWh. Jag lät det vara, det enda jag gjorde var att faktiskt mäta kapaciteten under en dag när jag ändå skulle köra 48mil. Bilen levererade energi motsvarande de 70-79.2 kWh.
Efter någon månad återkom BMS estimat till 79.2 kWh.
Det finns många som dribblar med BMS-kalibrering för att försöka få upp visad räckvidd men det i sig ökar bara den visade räckvidden och inte den verkliga.

Jag skulle inte oroa mig alls.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 02 okt 2025 17:36
AAKEE skrev: 02 okt 2025 14:51
Holve skrev: 02 okt 2025 10:15
Lite mer info om laddning från min bil.
Laddar till 50 eller 55% på natten. Pendlar 10 mil till jobbet. Den brukar stå med 40% på jobbet under dagen.
Är LG känslig för höga temperaturer? Känns som jag tappade mycket under sommaren.
Nej, inte känsligare än andra batterier. Men calendar aging är högre i hög temperatur.
Min bil snittade nästan 40C celltemp Juni-Augusti. Vi hade en riktigt varm sommar, i vart fall här uppe.

Sommaren tar mer än vintern.

Men du har ~ 6% degradering efter ~ 1.5 år / 7000 mil?
Ja. 7300 mil på 17 månader
Ganska stora cykler, du kör långt varje (vecko-)dag?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Räknas degraderingen in när man laddar? Alltså om man laddar med typ 2 kwh från 60-70% upp till 100 under lång tid?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Teslasemitruck skrev: 02 okt 2025 18:04
Räknas degraderingen in när man laddar? Alltså om man laddar med typ 2 kwh från 60-70% upp till 100 under lång tid?
Osäker om jag förstår frågan rätt, men:

Man delar upp degradering i två delar:

-Att batteriet åldras av tiden (oavsett om det används eller ej) = Calendar aging.

-Att batteriet åldras av cykler dvs laddning och urladdning/körning = Cyclic aging.

Hög laddström sliter mer än låg.
För laddning så är det så att när man kommer under en viss laddström (~laddeffekt) så minskar inte slitaget mer.
Den gränsen ser ut att ligga runt ~0.3C dvs ~ 25 kW förenklat för en 3/Y med LR/P-batteriet eller för annan bil: kapaciteten/3 (kW)

Alla hemladdningar med en 3/Y ligger under den gränsen så man sliter ungefär samma med själva laddningen oavsett inställning.

(Sen finns det knep att minska degraderingen genom att välja när man laddar. Men det är en annan sak än frågan gissar jag.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-AG-

Inlägg av -AG- »

Apropå laddisciplin och degradering. Ser flertalet Kia e-niro från 2019 som med 16-25000 mil på mätaren uppvisar högst nån enstaka procent degradering, många 0%. Trots frekvent laddning till 100%. Gissningsvis buffer, men har för mig att buffern inte är mer än ca 3kWh (av 67 brutto, typ). Det borde ge mindre än 5% på 5-6 år. Låter relativt lite. Möjligt? Rent praktiskt verkar ägarna inte uppleva nån förändring i räckvidd, vilket talar för låg degradering. Vad använder e-niro (2019-22) för batterikemi? Noterar att studierna du refererar till Åke är från mitten av 10-talet. Har det förändrats något om man tittar på den kemi och de pack som används idag? Och då menar jag inte bara kemin den mening att olika ämnen kan användas i komponenterna, det finns ju också en fysikalisk komponent i strukturen på cellerna, ytorna som är laddningsbärare, som tex möjliggör högre laddhastighet och rent teoretiskt skulle kunna påverka degraderingen.
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

AAKEE skrev: 02 okt 2025 18:34

-Att batteriet åldras av tiden (oavsett om det används eller ej) = Calendar aging.

-Att batteriet åldras av cykler dvs laddning och urladdning/körning = Cyclic aging.

För laddning så är det så att när man kommer under en viss laddström (~laddeffekt) så minskar inte slitaget mer.
Den gränsen ser ut att ligga runt ~0.3C dvs ~ 25 kW förenklat för en 3/Y med LR/P-batteriet eller för annan bil: kapaciteten/3 (kW)

Alla hemladdningar med en 3/Y ligger under den gränsen så man sliter ungefär samma med själva laddningen oavsett inställning.

(Sen finns det knep att minska degraderingen genom att välja när man laddar. Men det är en annan sak än frågan gissar jag.)
Menade att om man laddar 2 kWh istället för 11 kwh så tillbringar man flera timmar längre tid mellan 60/70% upp till hundra. På mitt landställe tar det över ett dygn att fylla batteriet. 8 timmar minst sista 30 %
Användarvisningsbild
SGL
Teslaägare

Inlägg av SGL »

AAKEE skrev: 02 okt 2025 17:50
SGL skrev: 02 okt 2025 16:34
Jag har inte fullständig koll på alla detaljer, men jag har följt låg-SoC-approachen ganska konsekvent sedan vi skaffade bilen. Till vardags laddar jag som mest till 50 %, oftast över natten.
När jag däremot kör mätningar enligt energigrafen hamnar kapaciteten på 75–76 kWh, vilket spontant känns som en rätt kraftig degradering?
Bilen är en Model Y LR RWD, uttagen i oktober 2024, och har i dagsläget gått cirka 2 100 mil.
Vi vet att låg SOC, max 60% i princip halverar calendar aging och vi vet att cyklerna från 60% eller under och nedåt också är gynnsamma.

Har du 76 kWh nu så har du tappat ~ 3.5%, vilket är mindre än det normala på ett år.

Kör man enbart låg-SOC med små cykler så bilen inte får se hög SOC och kanske inte riktigt låg heller kanske bilens BMS inte reder ut att hålla koll på exakt kapacitet. Jag har aldrig hamnat i läget att bara köra låg SOC med små cykler under lång tid. Som mest 1.5 måmad under Coronakrisen men annars har jsg i snitt två fulla laddningar i månaden och kanske några 80% också.

Min M3P som också gick låg-SOC fick en BMS-spunk vid ett tillfälle men i den perioden körde jag tom lite extra antal längre resor pga behov att stödja svärmor. Batterikapaciteten var egentligen kring 79.2 kWh men for nedåt och som lägst visade BMS 75.7 kWh. Jag lät det vara, det enda jag gjorde var att faktiskt mäta kapaciteten under en dag när jag ändå skulle köra 48mil. Bilen levererade energi motsvarande de 70-79.2 kWh.
Efter någon månad återkom BMS estimat till 79.2 kWh.
Det finns många som dribblar med BMS-kalibrering för att försöka få upp visad räckvidd men det i sig ökar bara den visade räckvidden och inte den verkliga.

Jag skulle inte oroa mig alls.
Förstår. Ja, jag rör mig under ganska långa perioder i ett relativt snävt spann, mellan 41-50% dagligen, så det kanske kan leda till att BMS-rapporteringen blir lite skev.
Model Y RWD LR 24 QS
BYD Atto 3 Design 22 (lämnat tillbaka)
Model 3 SR+ 21 (Såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Teslasemitruck skrev: 02 okt 2025 19:53
AAKEE skrev: 02 okt 2025 18:34

Menade att om man laddar 2 kWh istället för 11 kwh så tillbringar man flera timmar längre tid mellan 60/70% upp till hundra. På mitt landställe tar det över ett dygn att fylla batteriet. 8 timmar minst sista 30 %
Om du anger enheten kW istället för kWh så är det lättare att förstå att du menar effekt och inte energi.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

-AG- skrev: 02 okt 2025 19:40
Apropå laddisciplin och degradering. Ser flertalet Kia e-niro från 2019 som med 16-25000 mil på mätaren uppvisar högst nån enstaka procent degradering, många 0%. Trots frekvent laddning till 100%. Gissningsvis buffer, men har för mig att buffern inte är mer än ca 3kWh (av 67 brutto, typ). Det borde ge mindre än 5% på 5-6 år. Låter relativt lite. Möjligt? Rent praktiskt verkar ägarna inte uppleva nån förändring i räckvidd, vilket talar för låg degradering. Vad använder e-niro (2019-22) för batterikemi?
Vi vet att det inte finns någon batterikemi än dom inte tappar kapacitet av främst tid.
Senaste LFP tål väldigt många cykler, men calendar aging är ungefär som vanligt.

Jag kan inte mycket om e-Niro. Det är NMC. Alla vilar visar alltid 100% SOH med ODB-scanner oavsett mil och årtal 😳

Nissan Leaf (iaff äldre) har ett gäng Led-staplar för SOH, där den visar fullt tills batteroiet nått 85%, då försvinner första stapeln 🙄

En kollega har en tidig Zoe. Han har fortfarande ”ingen degradering” 😂

Nä, NMC tappar kapacitet som allt annat.
E-Niro verkar inte riktigt rapportera energi så alla poster och videor jag sett är folk som berättar hur långt de kunde köra innan och hur långt de kommer nu 🙄

Noterar att studierna du refererar till Åke är från mitten av 10-talet.
Nej, i huvudsak läser jag mest ny forskning (jag klarade av forskningen från 10-talet på 10-talet).
-Men i vissa fall så är bilderna extremt mycket bättre för att förstå hur det fungerar från någon äldre rapport.
-Och eftersom inte mycket förändrats, utan det fungerar lika även idag så är bilderna ”valid” idag.
Har det förändrats något om man tittar på den kemi och de pack som används idag?
Inte speciellt mycket i den forskning som finns just nu.
Grunden i allt ligger i att lithium-batterier är….lithiumbatterier. Och de mindre skillnaderna man har påverkar främst kapaciteten och degraderingsmotorerna fungerar likadant ändå.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar