Nej, det är inte alls sant. De mår visserligen ganska bra vid 50%, men inte bäst.merc_slk_amg skrev: ↑02 okt 2025 15:08Har inte läst alla svar här, men batterierna mår allra bäst vid 50%
Det finns nog inte en enda forskningsrapport som visar att calendar aging är lägst vid 50%.
Calendar aging är lägst vid väldigt låg SOC, 0% visar bäst resultat i, i stort sett alla trster sv detta.
Just LG NMC/NMCA som tråden i grunden handlar om finns det ett tiotal forskningsrapporter som alla är våldigt samstämmiga.
Ett av testen, LG M50 2170 under 70 veckor.
Jag har tydligen cuttat bilden lite kort undertill.
Nedre skalan, veckor, 70 till antalet. Jag har exempel från ungefär 9-10 rapporter till och alla visar ganska samma lika.
Förövrigt, alla vanliga lithium-kemier gillar låg SOC (det är bara exempelvis LTO, om jag inte minns fel som är tvärtom).
Manualen har inte längre några råd om det, det ligger i appen och Bilens meny.
Men det har aldrig handlat om att minimera degraderingen utan istället att maximera användningen, minimera begränsningar och samtidigt ha en kontrollerad degradering (undvika garantiärenden pga ren degradering).
Ett gott exempel på det är Nogos Y RWD, den är väl redan tidigare omnämnd i tråden.
Han laddar ioffsg till 100% ”dagligen” men poängen är att den inte tillbringar just någon tid med hög SOC och har låg SOC så långt det går på natten.
Han har lägre degradering än många andra som också laddar till 100%, skillnaden är att hans bil gått 21K mil istället för några tusen som de flesta andra.
Den låga degraderingen uppnås med att ha hög SOC så långt det är möjligt.