Jag hänvisar till mitt inlägg högre upp. Det händer att biltillverkare vill pusha ut bilar för att vinna marknadsandelar men då tar de förlusterna som ett bra leasingerbjudande är för dig som en marknadsföringskostnad. Du får inte heller då den bil du verkligen vill ha. Det kan liknas som att gå och handla mat och enbart köpa de varor som är nedsatta pga kort datum. Är det det du vill äta verkligen eller köper du det enbart för att priset nu är reducerat från vad det en gång var? Det spelar alltså ingen roll vad en bil jag inte vill ha kostar att leasa just pga att det är en bil jag inte vill ha.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑05 okt 2025 22:55Misstänkte det. Då du inte svarade på resten av mitt inlägg antar jag att du börjar inse vart saker och ting brister i dina tidigare inlägg.vrid_i_skogen skrev: ↑05 okt 2025 22:46OT; jag är utbildad ekonom men jobbar definitivt inte med ekonomi.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑05 okt 2025 22:33Jag är också ekonom, inte för att det betyder något i sammanhanget. Det kan innebära att man bokför transaktioner dag in och ut på kommunen, eller att man är VD på ett gigantiskt bolag, och allt däremellan.vrid_i_skogen skrev: ↑05 okt 2025 21:26Jag är ekonom och jag kan lova dig att om leasing var förmånligt för dig som privatkund så hade tjänsten inte funnits. Det finns därför att du med det betalar en kraftig premie mot om du skulle köpa bilen. Det är det till synes enkla problemfria alternativet men enbart när en biltillverkare vill pumpa ut många bilar för att vinna marknadsandelar snabbt. Lite som att gå på happy hour på puben.toppo skrev: ↑05 okt 2025 21:01
Var har du läst att just Tesla blir oförsvarligt dyrt? Det jag ville lyfta var att Tesla inte blir oförsvarligt billigt i jämförelse med andra likvärdiga bilar för att räntan är 0%. Min uppfattning är att många som kollar på Teslas hemsida tolkar det som att en Model Y är mycket billigare än andra märken, vilket naturligtvis inte stämmer. En bil som kostar 700 tkr kostar ungefär lika mycket oavsett märke eller räntenivå. Skillnaden är inom felmarginalen på vilket restvärde man ansätter.
Däremot finns det idag ofta privatleasingerbjudanden på dessa bilar som gör det klart billigare än att köpa en bil privat. Bara en sån sak som att när man ska byta in en begagnad bil så drar handlarna av minst 50 tkr medför att privatleasing allt som oftast blir billigare än köp av nya elbilar.
En välskött modern elbil kan hålla felfritt i 10-15 år eller 30000 mil. Då är det missvisande att säga att så länge den troligtvis tappar 50% av värdet på 3 år och 4500 mil så kommer det vara billigare att leasa. Titta på mitt Volvo exempel ovan, 12500 månad för en fullutrustad C40 I 3 år eller köpa den för 700?
Men jag kan lova dig att leasing kan vara förmånligare än ett köp, och även vice versa.
Se till exempel EX30 nu, 4900/mån för en extended range 1500 mil. Samma bil kostar 528000kr. 33%.
Det är även fel att börja diskutera 10-15 år vs 3 år leasing. Varje person får givetvis jämföra efter ens egna förutsättningar. Jag skulle aldrig kunna ha samma bil i tio år.
Mitt förenklade genomsnittliga exempel ger att privatleasing innebär att köra en bil i 3 år och betala det den hade kostat om man köpt den, kört i 5 år och därefter sålt den. Jag har förresten heller aldrig haft en bil i 10 år eller en mobil mer än 2 år. Men jag köpte en Samsung i januari med 7 års uppdateringar och bestämde mig för att ha d3n åtminstone 6 år med ett batteribyte efter 3år. Jag ska göra likadant nu när jag köper min dyraste bil någonsin. Behålla den länge, helst 10 är.