BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

current
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX3

Inlägg av current »

Jag är inbjuden att kika på nya iX3 här i veckan. Återkommer efter visningen med intryck.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9652
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

current skrev: 06 okt 2025 19:55
Jag är inbjuden att kika på nya iX3 här i veckan. Återkommer efter visningen med intryck.
Får du ta en massa bilder? 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3195
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX3

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9652
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev: 06 okt 2025 20:32
mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Vid långfärd laddar man DC, så då behövs inga kablar. Eftersom jag inte kan ladda hemma så behöver jag ta fram en kabel varje gång jag laddar i vardagen. Det kan bli 3-4 gånger i veckan. Oftast med kort kabel, men ibland behövs den långa.
Tidigare hade jag den långa under golvet bak, men det var för opraktiskt.
På landet och hos Mamma använder jag den portabla laddboxen och inte sällan är bilen lastad då.

Dragkrok har jag inte använt på typ 6 år, d.v.s. aldrig med vare sig min Model Y eller min Model 3. Teslas idiotiska konstruktion stör mig alltså inte speciellt mycket. :D
Det finns säkert folk som använder dragkroken lika ofta som jag använder laddkabel.😉
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3195
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX3

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev: 06 okt 2025 21:25
Dafro skrev: 06 okt 2025 20:32
mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Vid långfärd laddar man DC, så då behövs inga kablar. Eftersom jag inte kan ladda hemma så behöver jag ta fram en kabel varje gång jag laddar i vardagen. Det kan bli 3-4 gånger i veckan. Oftast med kort kabel, men ibland behövs den långa.
Tidigare hade jag den långa under golvet bak, men det var för opraktiskt.
På landet och hos Mamma använder jag den portabla laddboxen och inte sällan är bilen lastad då.

Dragkrok har jag inte använt på typ 6 år, d.v.s. aldrig med vare sig min Model Y eller min Model 3. Teslas idiotiska konstruktion stör mig alltså inte speciellt mycket. :D
Det finns säkert folk som använder dragkroken lika ofta som jag använder laddkabel.😉
Just det, du kan inte ladda hemma, då hade jag nog troligen kört fossilbil får jag nog erkänna, eller kanske inte numer men för 5 år sedan men med räckvidden som IX har så skulle det inte bli så ofta som jag behöver ladda. Nör du säger det så har jag nog bara använt draget på denna bilen typ 3 ggr på 2 år så inte så ofta men ändå skönt att slippa krypa på knä för att montera.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: BMW iX3

Inlägg av BaronHellJug »

mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Som jag har förstått frunken på iX3 så är det manuell spak inne i kupén (med tyskt dubbeldrag) för att öppna + att det ju är extra lucka när man väl fått upp huven.

Även jag har laddkablar i frunken men har extra/"fasta" kablar där jag laddar dagligen så behöver inte använda de i frunken allt för ofta. Skulle jag använda den dagligen tror jag att jag kommer sakna elektrisk öppning via app (eller som på min nuvarande MY där jag har s3xy commander och långt drag i framdörrarnas handtag öppnar frunken)...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9652
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

BaronHellJug skrev: 07 okt 2025 07:04
mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Som jag har förstått frunken på iX3 så är det manuell spak inne i kupén (med tyskt dubbeldrag) för att öppna + att det ju är extra lucka när man väl fått upp huven.

Även jag har laddkablar i frunken men har extra/"fasta" kablar där jag laddar dagligen så behöver inte använda de i frunken allt för ofta. Skulle jag använda den dagligen tror jag att jag kommer sakna elektrisk öppning via app (eller som på min nuvarande MY där jag har s3xy commander och långt drag i framdörrarnas handtag öppnar frunken)...
Ja, det är lite old school att öppna med spak. Detsamma gäller tydligen Enyaq.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 1579
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: BMW iX3

Inlägg av manneson »

Är väl inte så konstigt att det är spak på många.
De återanvänder förstås samma delar/låsmekanismer etc som på avgasbilarna.
Det sparar tid och pengar då de slipper utveckla något nytt, samt de behöver inte sourca nya delar.
tesla newbie
Inlägg: 871
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW iX3

Inlägg av tesla newbie »

Onödigt krångligt med spak. Ibland vill man bara öppna frunken och slänga in något utan att behöva låsa upp bilen. På BMW i3 så går det att öppna frunken från nyckeln, så BMW borde ju ha en supplier för elektronisk frunköppning.
Baeckman
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 mar 2021 21:50

Re: BMW iX3

Inlägg av Baeckman »

mikebike skrev: 07 okt 2025 11:22
Ja, det är lite old school att öppna med spak. Detsamma gäller tydligen Enyaq.
Vad gäller Enyaq så har ju den ingen frunk. Då känns det rimligt med spak. Jag öppnar min kanske 2-3 gånger om året för att fylla på spolarvätska.
Skriv svar