Jg har presenterat beräkningen innan men eftersom sökmotorn här är ungefär lika kass som Teslas battericeller (men bara nästan
Med enbart skillnaden i luftmotstånd
(Cd *A) mellan iX3 och S Long Range skiljer det 24Wh/km till iX3 nackdel. Då har vi inte räknat några andra skillnader, tex rullmotstånd där en S LR har väldigt bra siffror.
Den S LR Jojje körde (original) på SECC drog 167Wh/km på första stinten, det är 14% mindre än en iX3 om vi enbart lägger på det extra luftmotståndet.
167+24=191 Wh/km. Med 108 kWh ”användbart” blir det 56 mil. Då har vi räknat på en varm sommardag och inga andra försvårande omständigheter.
Jag tror bilen kommer dra mer än så i praktiken och att 50 mil inte är givet.
*)Notera att iX3 kommer ha 108kWh användbart vilket beroende på hur BMW använder de 108kWh är 8.6% jämfört med hela kapaciteten man kan köra på i en model S LR, eller 13.5% mer än Teslan har till 0% på skärmen.