Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2382
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av jpetters »

AAKEE skrev:
manneson skrev: 24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.

Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.

Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)

Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Kör med samma setup med en S3XY button på var sida av yoken. Det fungerar som sagt utmärkt.
Provade med spakar men bytte tillbaka.

Nu när man dessutom kan växla D/P/R på höger scroll hjul, + automatiken funkar ok, så är behovet av högra spaken borta.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av mikebike »

jpetters skrev: 24 okt 2025 14:24
AAKEE skrev:
manneson skrev: 24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.

Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.

Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)

Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Kör med samma setup med en S3XY button på var sida av yoken. Det fungerar som sagt utmärkt.
Provade med spakar men bytte tillbaka.

Nu när man dessutom kan växla D/P/R på höger scroll hjul, + automatiken funkar ok, så är behovet av högra spaken borta.
Så med lite eftermarknadsgrejer så funkar original helt ok? :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6438
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 24 okt 2025 14:30
jpetters skrev: 24 okt 2025 14:24
AAKEE skrev:
manneson skrev: 24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.

Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.

Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)

Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Kör med samma setup med en S3XY button på var sida av yoken. Det fungerar som sagt utmärkt.
Provade med spakar men bytte tillbaka.

Nu när man dessutom kan växla D/P/R på höger scroll hjul, + automatiken funkar ok, så är behovet av högra spaken borta.
Så med lite eftermarknadsgrejer så funkar original helt ok? :lol:
Bättre än OK.


Modifiering är ju basen i trygghetspyramiden.
Är något moddat, då är det bättre och då sover man som en kung sen 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 24 okt 2025 14:42
mikebike skrev: 24 okt 2025 14:30
jpetters skrev: 24 okt 2025 14:24
AAKEE skrev:
manneson skrev: 24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.

Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.

Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)

Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Kör med samma setup med en S3XY button på var sida av yoken. Det fungerar som sagt utmärkt.
Provade med spakar men bytte tillbaka.

Nu när man dessutom kan växla D/P/R på höger scroll hjul, + automatiken funkar ok, så är behovet av högra spaken borta.
Så med lite eftermarknadsgrejer så funkar original helt ok? :lol:
Bättre än OK.


Modifiering är ju basen i trygghetspyramiden.
Är något moddat, då är det bättre och då sover man som en kung sen 😅
8-)
3844935104_8c67b44500_o.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
El2an
Inlägg: 74
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av El2an »

R
Airlift skrev: 23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Från 1 379 000:- kostar LR, andra fälgar och lite ändring av fronten.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av Airlift »

El2an skrev: 25 okt 2025 07:50
R
Airlift skrev: 23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Från 1 379 000:- kostar LR, andra fälgar och lite ändring av fronten.
Värde: 827’ efter 12mån.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1364
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av bjornnilsson »

@jpetters - var det du som sänkt din Plaid med hjälp av s3xy? Jag har försökt hitta info om detta men gått bet. Har för mig att jag läst om det på det här forumet.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
manneson
Inlägg: 1701
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av manneson »

Airlift skrev: 25 okt 2025 09:01
El2an skrev: 25 okt 2025 07:50
R
Airlift skrev: 23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Från 1 379 000:- kostar LR, andra fälgar och lite ändring av fronten.
Värde: 827’ efter 12mån.
Bättre än Taycan, EQS, i7 osv... 🤷‍♂️
Lite lustigt är det faktiskt att Tesla håller värdet så mkt bättre än övriga.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1685
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av renes »

AAKEE skrev: 24 okt 2025 14:21
manneson skrev: 24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.

Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.

Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)

Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Samma här, fast jag har inte ens S3XY buttons utan använder yoken och styrknapparna som Gud/Elon avsåg och tycker det funkar bra. Åtminstone lika bra som rund ratt och spak. Ibland bättre, ibland sämre, men helt jämförbart.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2382
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av jpetters »

bjornnilsson skrev:
@jpetters - var det du som sänkt din Plaid med hjälp av s3xy? Jag har försökt hitta info om detta men gått bet. Har för mig att jag läst om det på det här forumet.
Stämmer. Man kan sänka till "Very low" även på S, dvs samma som på X där VL finns som val i menyn.
När man aktiverar VL så ser man i UI att bilen sänks även om den står kvar på Low på skärmen. Den sänker en dryg cm och bilen behåller det tills man parkerat, eller bilen själv höjer om det är ojämn väg.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6438
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av AAKEE »

jpetters skrev: 25 okt 2025 12:18
bjornnilsson skrev:
@jpetters - var det du som sänkt din Plaid med hjälp av s3xy? Jag har försökt hitta info om detta men gått bet. Har för mig att jag läst om det på det här forumet.
Stämmer. Man kan sänka till "Very low" även på S, dvs samma som på X där VL finns som val i menyn.
När man aktiverar VL så ser man i UI att bilen sänks även om den står kvar på Low på skärmen. Den sänker en dryg cm och bilen behåller det tills man parkerat, eller bilen själv höjer om det är ojämn väg.
Min sänker exakt 10mm både fram och bak med S3XY Very low, men min är redan sänkt 18mm runt om till att börja med.

Med S3XY i very low söutar bilen höja sig själv med platsminnet, så man måste klicka upp den till vanlig LOW för att det ska fungera.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
El2an
Inlägg: 74
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av El2an »

manneson skrev: 25 okt 2025 11:31
Airlift skrev: 25 okt 2025 09:01
El2an skrev: 25 okt 2025 07:50
R
Airlift skrev: 23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Från 1 379 000:- kostar LR, andra fälgar och lite ändring av fronten.
Värde: 827’ efter 12mån.
Bättre än Taycan, EQS, i7 osv... 🤷‍♂️
Lite lustigt är det faktiskt att Tesla håller värdet så mkt bättre än övriga.
Möjligt men personligen har jag svårt att lägga ordet "bättre" i något som tappar mer än 550 000 på 12 månader, snarare helt sinnessjukt att någon köper något som tappar så mycket eller mer.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1460
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av Niclas »

Jag äger en MS longrange -23
Nyp 1,5
Pris efter 2 år 600k
Värdetapp ca 900k

Dyrt för första ägaren men fantastiskt att köpa den 2 år gammal
Tesla Model S Palladium GreenBlackIridescent

Model S P85DL+
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av Xyborg »

El2an skrev: 26 okt 2025 05:39
manneson skrev: 25 okt 2025 11:31
Airlift skrev: 25 okt 2025 09:01
El2an skrev: 25 okt 2025 07:50
R
Airlift skrev: 23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Från 1 379 000:- kostar LR, andra fälgar och lite ändring av fronten.
Värde: 827’ efter 12mån.
Bättre än Taycan, EQS, i7 osv... 🤷‍♂️
Lite lustigt är det faktiskt att Tesla håller värdet så mkt bättre än övriga.
Möjligt men personligen har jag svårt att lägga ordet "bättre" i något som tappar mer än 550 000 på 12 månader, snarare helt sinnessjukt att någon köper något som tappar så mycket eller mer.
Visst, jag kan delvis hålla med dig. Men det är liksom inget unikt för Tesla. Prestandabilar för över miljonen har andrahandsvärden som sjunker som en sten de första åren. Köparna för bilar över miljonen vill ha en ny bil. Punkt. Så därmed sjunker priserna på begagnade exemplar något brutalt, tills de kommer ner i en prisklass där andra är villiga att spendera pengarna.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6438
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Inlägg av AAKEE »

Xyborg skrev: 26 okt 2025 08:49
Prestandabilar för över miljonen har andrahandsvärden som sjunker som en sten de första åren. Köparna för bilar över miljonen vill ha en ny bil. Punkt. Så därmed sjunker priserna på begagnade exemplar något brutalt, tills de kommer ner i en prisklass där andra är villiga att spendera pengarna.
När jag köpte min första nya bil blev det en lite dyrare bil med bra prestanda som ändå inte var avsevärt dyrare eller drog mycket mer bränsle än vilken ny bil som helst som hade klarat utrymmeskraven.

Totalt hade det blivit aaaningen billigare med en snik V70 med framhjulsdrift än en Audi med 300+ hk och fyrhjulsdrift.

När jag räknade på det så var det lite dyrare men tillägget per mil blev inte värst stort på så vis.

Väljer jag mellan att lida för 20:-/ mil eller lägga på 5:-/mil och njuta så är valet enkelt.


I elbilsvärlden är det fritt fall (för Teslor i vart fall), så jag har ställt en ny 3/Y P som tappar 400K på ett gäng år mot en Plaid som tappar 400K när jag tar den ut ur bilhallen och 5-600K efter samma tid.

Stor värdeförlust men det är skillnaden mot alternativet som jag har som referens. Hur mycket mer kostar det?

Vill man undvika stora värdefall ska man varken köpa nya bilar eller roliga bilar och framförallt inte kombon av nya bilar som är kul.

Det skulle dock inte finnas några begagnade Plaids om ingen ville ta första smällen. Tacka oss för det 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar