[quote
men det borde ju finnas något färdigt att köpa?
Hur många vill köra upp
Bilen så att den bara kommer ~5cm högre upp?
Hur många skulle betala 700:- för något som man löser med 2x4 / 2x6 2/8 ” ?
De är billiga, stapelbara och miljövönliga.
När de är slut efter 30 år eldar man-upp dem och då värmer de i kaminen.
I detta fall är enkelt bättre.
(Fråga alla husvagn- och husbilsägare vad de använder, som behöver exakt samna lösning.)
Det verkar vara en hel del bilägare som bara behöver köra upp ett par cm. Ganska många av dessa har varken vedträn eller plankor hemma.
Husvagnsägare har behov av att förhindra rullning, inte att lyfta ett hjul 2 cm. Ett sådant stopp funkar inte för den aktuella tillämpningen, men priset var bra (99kr)
Jag får snickra till något över Julen, med lite lutning i vardera änden. Vedträet var lite knepigt att köra upp på. Samt för smalt.
EDIT. Jag skall köpa en sån här och skruva fast på en bräda så att den kommer upp lite tiil.
Jag har en lågprofil höglyftande garagedomkraft, och det är på håret att den går under bilen med lyftpuckar på, jag måste ta bort gummit på domkraften för att den ska gå in (som förvisso inte behövs med lyftpuckar men extrameck iaf)
Husvagnsägare har behov av att förhindra rullning, inte att lyfta ett hjul 2 cm. Ett sådant stopp funkar inte för den aktuella tillämpningen, men priset var bra (99kr)
Nej, husvagns- och husbilaägare har behov av att köra upp ena sidan 5, 10 eller 15 cm för att husvagnen/husbilen ska stå plant. Inte kul att sova när det inte är plant.
Teoretiskt kan man slippa det om om orkar veva sig harmynt med stödbenen. När stödbenen är nere far inte husvagnen någonstans (om det inte blir jordskred).
Samma med husbilen, de flesta har inte stödben så de måste köra upp på ngt för att hamna plant.
Husvagnsägare har behov av att förhindra rullning, inte att lyfta ett hjul 2 cm. Ett sådant stopp funkar inte för den aktuella tillämpningen, men priset var bra (99kr)
Nej, husvagns- och husbilaägare har behov av att köra upp ena sidan 5, 10 eller 15 cm för att husvagnen/husbilen ska stå plant. Inte kul att sova när det inte är plant.
Teoretiskt kan man slippa det om om orkar veva sig harmynt med stödbenen. När stödbenen är nere far inte husvagnen någonstans (om det inte blir jordskred).
Samma med husbilen, de flesta har inte stödben så de måste köra upp på ngt för att hamna plant.
Husvagnsägare har behov av att förhindra rullning, inte att lyfta ett hjul 2 cm. Ett sådant stopp funkar inte för den aktuella tillämpningen, men priset var bra (99kr)
Nej, husvagns- och husbilaägare har behov av att köra upp ena sidan 5, 10 eller 15 cm för att husvagnen/husbilen ska stå plant. Inte kul att sova när det inte är plant.
Teoretiskt kan man slippa det om om orkar veva sig harmynt med stödbenen. När stödbenen är nere far inte husvagnen någonstans (om det inte blir jordskred).
Samma med husbilen, de flesta har inte stödben så de måste köra upp på ngt för att hamna plant.
Har du en länk till någon 5 cm variant?
Precis som jag skrev innan är det inte så troligt att något företag försöker sälja någon produkt som ska konkurera med byggreglar typ 2”x4”, 2”x6”, 2”x8”. Därför att de troligen är både dyrare och sämre.
Jag köpte såna ramper till föräldrarnas husbil i julklapp för långe sedan för ~ 1200:-.
De lyfter väl 15-20 cm i högsta läget, men många ggr är träbitarna bättre.
Husvagnsägare har behov av att förhindra rullning, inte att lyfta ett hjul 2 cm. Ett sådant stopp funkar inte för den aktuella tillämpningen, men priset var bra (99kr)
Nej, husvagns- och husbilaägare har behov av att köra upp ena sidan 5, 10 eller 15 cm för att husvagnen/husbilen ska stå plant. Inte kul att sova när det inte är plant.
Teoretiskt kan man slippa det om om orkar veva sig harmynt med stödbenen. När stödbenen är nere far inte husvagnen någonstans (om det inte blir jordskred).
Samma med husbilen, de flesta har inte stödben så de måste köra upp på ngt för att hamna plant.
På vår husbil Niesmann Bischoff (som nu är såld) hade vi luftfjädring som, förutom skön gång, kunde regleras (med automatik) så bilen stod vågrätt oavsett om marken lutade, mycket skön utrustning
Senast redigerad av ducce916m, redigerad totalt 1 gånger.
Husvagnsägare har behov av att förhindra rullning, inte att lyfta ett hjul 2 cm. Ett sådant stopp funkar inte för den aktuella tillämpningen, men priset var bra (99kr)
Nej, husvagns- och husbilaägare har behov av att köra upp ena sidan 5, 10 eller 15 cm för att husvagnen/husbilen ska stå plant. Inte kul att sova när det inte är plant.
Teoretiskt kan man slippa det om om orkar veva sig harmynt med stödbenen. När stödbenen är nere far inte husvagnen någonstans (om det inte blir jordskred).
Samma med husbilen, de flesta har inte stödben så de måste köra upp på ngt för att hamna plant.
På vår husbil Niesmann Bischoff (som nu är såld) hade vi luftfjädring som, förutom skön gång, kunde regleras så bilen stod vågrätt oavsett om marken lutade, mycket skön utrustning
Svågerns Morelo har förutom det stödben som går ned och automatiskt rätar upp husbilen plus att den står stabilt.
Men bara stödbenssystemet kostar som en husvagn.
Nej, de flesta har inget sånt och använder träklossar och såna ramper.
Biltemas låglyftande lyfter 2500 kg från 75 mm till 510 mm
Fungerar utmärkt på alla Teslor även med lyftpuck emellan, har en själv.
Utan att behöva köra upp hjulen på plankor...
För över 15 år sen så hade jag en domkraft som a) inte gick under vår sommarbil, en sänkt Miata och b) inte klarade att lyfta vår egentligen inte jättehöga Subaru Forester. Köpte en lågprofil 2.5T-domkraft på Jula, modellen de hade innan Big Red, och den har klarat allt jag behövt sedan dess. Lyfter en sida i taget på Model Y:n så det blir bara två lyft, rätt smidigt. Den går under utan probelm även med lyftpuck på.
Satte på vinterhjul idag och klockade insatsen. Det tog 50 minuter från att jag gick ut till att jag kom in igen hemma, det inkluderade att ta fram vinterhjulen och lägga undan sommarhjulen, ta fram alla verktyg och lägga tillbaka dem. Och snacka lite med några grannar. Så länge kroppen är med kommer jag inte lämna bort bytet, det sparar ingen tid och nu vet jag att det blir rätt gjort.
Har även en batteridriven mutterknack men efterdrar för hand.
Biltemas låglyftande lyfter 2500 kg från 75 mm till 510 mm
Fungerar utmärkt på alla Teslor även med lyftpuck emellan, har en själv.
Utan att behöva köra upp hjulen på plankor...
Biltemas låglyftande lyfter 2500 kg från 75 mm till 510 mm
Fungerar utmärkt på alla Teslor även med lyftpuck emellan, har en själv.
Utan att behöva köra upp hjulen på plankor...
Det är väl bara jag som har fullständig otur med Biltemaprylar. Det händer mig varje gång.
Jag skulle inte köpa en domkraft där. Men jag ör som sagt jag, med en förbannelse över Biltemagrejjer som vilar över en.
Jag håller normalt med men min gamla och stora domkraft från Biltema har banne mig levererat under 25 års tid. Det finns ljuspunkter, särskilt bland verktygen om man letar lite grann.
Jag har Bahcos BH1A1500. Funkar toppen att lyfta en Model3 med. Höjd 82 mm.
Den väger bara 12 kg, jag orkade inte ha en domkraft på 45 kg att lyfta ut ur pannrummet till parkeringen när det är dags. Har man riktigt garage o bara kan rulla fram den är väl en sån där BH13000 fantastisk.