PPF på strålkastare = immigt
Moderator: Redaktion
PPF på strålkastare = immigt
Satte på PPF för ett tag sedan på främre strålkastare. Men jag upplever att det ofta nu på hösten är immigt ovanpå. Bilar utan PPF har ett klarare glas.
Något att acceptera eller är det dålig kvalitet på PPF jag köpte?
Något att acceptera eller är det dålig kvalitet på PPF jag köpte?
Re: PPF på strålkastare = immigt
Du skriver ju det själv. Du har satt PPF där…
Då blir det ju ännu mer isolerat och troligen mer kondens.
Imman kan möjligen botas med att antingen öka eller minska graden av hydrofobi hos ytan på filmen. Jag hade börjat med ett billigt keramisk spraylackskydd och se om ökad hydrofobi löser biffen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jag har ett kvalitetskit med PPF monterat (av proffs) på fronten-huven osv, inklusive framlysen.
Det syns inte och det immar inte.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Intressant. Köpte mitt via https://www.tesla-protect.com/sv
Får leta efter högre kvalitet alltså.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det är gissningsvis väldigt lite överskottsvärme i LED-strålkastarna och en förhållandevis tjock PPF lär ju isolera snäppet mer än att inte ha någon film. Dyrare/bättre PPF kanske är tunnare och då minskar effekten.
Vet inte om det är ett stort problem med stenskott på strålkastarna men de är ju svindyra och "glaset" är ej utbytbart och i plast så risken finns helt klart att det blir rätt blästrat med tiden.
Vet inte om det är ett stort problem med stenskott på strålkastarna men de är ju svindyra och "glaset" är ej utbytbart och i plast så risken finns helt klart att det blir rätt blästrat med tiden.
Model Y LR AWD 2022
Ja det är ju anledningen, fick till mig att strålkastarna var riktigt dyra.jonasl skrev: ↑30 okt 2025 17:21Det är gissningsvis väldigt lite överskottsvärme i LED-strålkastarna och en förhållandevis tjock PPF lär ju isolera snäppet mer än att inte ha någon film. Dyrare/bättre PPF kanske är tunnare och då minskar effekten.
De flesta strålkastare blir matta med tiden. Numera finns det ju dock billiga kit för att fixa till det, t.o.m. Lidl har det.
Men brukar ju ta typ 20 år eller 40k mil.
Mina plastlyktpr på min A6 -00 var rätt slitba efter 30k mil.jonasl skrev: ↑30 okt 2025 17:21Det är gissningsvis väldigt lite överskottsvärme i LED-strålkastarna och en förhållandevis tjock PPF lär ju isolera snäppet mer än att inte ha någon film. Dyrare/bättre PPF kanske är tunnare och då minskar effekten.
Behövde tas loss och slipas/klarlackas för att bli bra.
Med PPF slipper man nog det. Torde gå att byta PPF om den blir matt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5