Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen

Inlägg av repulsiv »

TobbeW skrev: 01 nov 2025 16:54
Jag tror man ska avvakta lite och se vad som verkligen gäller framöver, för dom flesta tror jag inte detta kommer att vara ett stort bekymmer.
Jag tror inte heller det blir nåt stort av det hela, man kommer lägga till lite enkla punkter som ska kollas på elbilar bara, nåt om att kolla lösa laddkablar och sånt tror jag knappast blir aktueltl.

Jag kan dessutom sätta pengar på att detta INTE är klart till 1/1 2026.
Bilprovningen eller motsvarande är nog inte heller så sugna på att plocka isär bilar allt för mkt för att kunna utföra en kontroll som krävs, det blir en balansgång där.
Faktum är att dom inte ens får göra det.

Anledningen till habrovinkeln med gasbilar du är inne på är väl delvis på grund av just detta.

Jag hade för länge sedan en sportigare verion av en standardbil, den hade därför till skillnad från den vanliga bilen stora originalmonterade plastkjolar längs med sidorna som gick långt under bilen och var skruvade där, flera gånger när jag besiktade den så muttrade besiktningsmännen typ "jag vet att dessa bilar rostar fruktansvärt i balken här under, men tyvärr får jag inte demontera plasten och kontrollera.." ..Varvid jag glatt sa att, det är väl bra att plasten sitter där och skyddar balken mot salt och vägsprut då :)
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

Fredrik j skrev: 31 okt 2025 15:40
Jag tror ni låser er till den medelålders mannens synvinkel. Många ser bilbesiktningen som en information om bilens skick. Ungefär som att gå till tandläkaren för undersökning. Angående kabeln kunde det ju begränsas till att man bara kollar kabel som finns i bilen. Den elbilsägare som använder en skadad laddkabel som inte skulle klara inspektionen är ju dom i huvudet ändå och behöver inga sympatier.
Jag tror teslaägarna ska vara mer oroliga för kontroller av halvljusets bländning. Som ni säkert också märkt så bländar teslor ett snäpp mer. Finns många andra bilar som bländar men teslorna sticker ut.
I så fall borde även veteranbilar besiktas, om man nu vill veta bilens skick Det här är bara en stor business som många här säger. Man kan besikta ICE med oljeläckage utan anmärkning. Man kan även köra veteranbil året runt utan nackstöd, trasigt avgasrör eller dylikt.
Att gå efter elbilar är naturligt steg då det kommer generera mycket inkomst i framtiden. Elbilar blir ju bara fler :)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Walken skrev: 03 nov 2025 08:49
Fredrik j skrev: 31 okt 2025 15:40
Jag tror ni låser er till den medelålders mannens synvinkel. Många ser bilbesiktningen som en information om bilens skick. Ungefär som att gå till tandläkaren för undersökning. Angående kabeln kunde det ju begränsas till att man bara kollar kabel som finns i bilen. Den elbilsägare som använder en skadad laddkabel som inte skulle klara inspektionen är ju dom i huvudet ändå och behöver inga sympatier.
Jag tror teslaägarna ska vara mer oroliga för kontroller av halvljusets bländning. Som ni säkert också märkt så bländar teslor ett snäpp mer. Finns många andra bilar som bländar men teslorna sticker ut.
I så fall borde även veteranbilar besiktas, om man nu vill veta bilens skick Det här är bara en stor business som många här säger. Man kan besikta ICE med oljeläckage utan anmärkning. Man kan även köra veteranbil året runt utan nackstöd, trasigt avgasrör eller dylikt.
Att gå efter elbilar är naturligt steg då det kommer generera mycket inkomst i framtiden. Elbilar blir ju bara fler :)
Ja, veteranbilar borde besiktas men behöver naturligtvis bara följa dom regler som fanns då. Orimligt att kräva annat. Oljeläckage accepteras ju bara till en viss gräns.
Naturligtvis behöver bedömningskriteria förändras med ny teknik. Det gäller ju även ICE-bilar. Euro6 är ju väldigt tufft. Bilarna måste ju uppfylla det regelverk som gällde när dom var nya även över tid.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Krav på besiktning vartannat år återinförs nästa år för bilar äldre än 50 år om jag förstått rätt.
Skriv svar