El vs bensin
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9844
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: El vs bensin
Apropå el vs bensin. Jag visste inte att det finns såna här:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1214240758
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1214240758
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
tesla newbie
- Inlägg: 909
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: El vs bensin
Har de senaste veckorna kört bensinbil med sugmotor på 292 hk och Tesla känns ändå piggare. Det handlar inte bara om hästkrafter utan kraftleveransen.
- Transportsoren
- Teslaägare
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 23 jan 2022 17:31
- Referralkod: ts.la/daniel119539
Re: El vs bensin
Bara använt större borrmaskiner som behöver tankas.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 11:28Apropå el vs bensin. Jag visste inte att det finns såna här:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1214240758
Kolla Atlas Copco Cobra, men där är det ju verkligen inte så att du behöver hörselskydd för att motorn för oväsen...
--------------
MYP -22
MYP -22
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9844
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: El vs bensin
Jo, jag har varit med om att utveckla en elektrisk Cobra när jag jobbade på Atlas Copco, men detta är något annat.Transportsoren skrev: ↑11 nov 2025 14:27Bara använt större borrmaskiner som behöver tankas.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 11:28Apropå el vs bensin. Jag visste inte att det finns såna här:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1214240758
Kolla Atlas Copco Cobra, men där är det ju verkligen inte så att du behöver hörselskydd för att motorn för oväsen...
Handhållet på riktigt.
Off topic: Berema hade tydligen patent på en borrmaskin med motstående kolvar. Mycket fiffigt eftersom kompressionen ökade när man la mer kraft/tyngd på maskinen.
Atlas Copco köpte senare Berema.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: El vs bensin
Vad är det för kloss som är så långsam trots 329hk ? 9,4s ??
Min förra bil gjorde 0-100 på 6,9s och den hade bara 260hk.
Jag äger även en veteranbil (nåja, skattebefriad pga ålder iaf..) med 242hk som gör 0-100 på 6.1s..
Jag har inte heller mätt, men jag gissar att båda dessa bilarna spöar min tesla på 100-200, och helt säkert 100-250
Ingen av dessa tre bilar har dock något som helst problem med omkörningar.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9844
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: El vs bensin
9,4? Nej, 6,9.repulsiv skrev: ↑11 nov 2025 20:41Vad är det för kloss som är så långsam trots 329hk ? 9,4s ??
Min förra bil gjorde 0-100 på 6,9s och den hade bara 260hk.
Jag äger även en veteranbil (nåja, skattebefriad pga ålder iaf..) med 242hk som gör 0-100 på 6.1s..
Jag har inte heller mätt, men jag gissar att båda dessa bilarna spöar min tesla på 100-200, och helt säkert 100-250
Ingen av dessa tre bilar har dock något som helst problem med omkörningar.
Det var alltså en XC60, ungefär lika stor och tung som en Model Y.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: El vs bensin
Det är väldigt vanligt att folk inte förstår vad hästkrafter (effekt) är, vilket många ggr gjort det svårt att föra dialog om en Teslas acceleration.tesla newbie skrev: ↑11 nov 2025 12:44Har de senaste veckorna kört bensinbil med sugmotor på 292 hk och Tesla känns ändå piggare. Det handlar inte bara om hästkrafter utan kraftleveransen.
(Jag menar absolut inte dig utan det passade bara bra med inlägget här.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
tesla newbie
- Inlägg: 909
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: El vs bensin
Jo det har du rätt i. Det är dumt att bara jämföra maxeffekt. Speciellt mellan en sugmotor och en el-dito. Det är väl medeleffekten i varvtalsintervallet som används under acceleration som är det intressanta egentligen. Vad jag har sett av effektkurvor för elbilar så ger motorerna maxeffekt mellan cirka 60-130 km/h, vilket ju är perfekt för omkörningsacceleration.AAKEE skrev: ↑11 nov 2025 21:19Det är väldigt vanligt att folk inte förstår vad hästkrafter (effekt) är, vilket många ggr gjort det svårt att föra dialog om en Teslas acceleration.tesla newbie skrev: ↑11 nov 2025 12:44Har de senaste veckorna kört bensinbil med sugmotor på 292 hk och Tesla känns ändå piggare. Det handlar inte bara om hästkrafter utan kraftleveransen.
(Jag menar absolut inte dig utan det passade bara bra med inlägget här.)
Re: El vs bensin
Ja.tesla newbie skrev: ↑12 nov 2025 09:52Jo det har du rätt i. Det är dumt att bara jämföra maxeffekt. Speciellt mellan en sugmotor och en el-dito. Det är väl medeleffekten i varvtalsintervallet som används under acceleration som är det intressanta egentligen. Vad jag har sett av effektkurvor för elbilar så ger motorerna maxeffekt mellan cirka 60-130 km/h, vilket ju är perfekt för omkörningsacceleration.AAKEE skrev: ↑11 nov 2025 21:19Det är väldigt vanligt att folk inte förstår vad hästkrafter (effekt) är, vilket många ggr gjort det svårt att föra dialog om en Teslas acceleration.tesla newbie skrev: ↑11 nov 2025 12:44Har de senaste veckorna kört bensinbil med sugmotor på 292 hk och Tesla känns ändå piggare. Det handlar inte bara om hästkrafter utan kraftleveransen.
(Jag menar absolut inte dig utan det passade bara bra med inlägget här.)
Det är vridmomentet på drivhjulen som bestämmer den accelererande kraften.
Eftersom man växlar upp fossilare med ökande fart så minskar vridmomentet på bakhjulen när man växlar till en högre växel.
Och precis som du skriver så nås toppeffekten för de flesta bilar bara vid en specifik punkt, med högre och lägre varvtal ger bilen mindre effekt.
BMW 335, (lite trimmad: Toppeffekt 225kW)
Toppeffekten vid 5800rpm.
Håller man 3000rpm blir det bara 120kW.
Snitteffekten låt oss kalla det på tvåan mellan 50-100km/h blir ~170-175kW trots att bilen ska ge 225kW.
Till det kommer tiden för växling om det är en manuell bil.
För att köra 100-200 med en supersportbil och accelerera lika bra som en Plaid skulle en lika tung supersportbil behöva leverera i genomsnitt 1000 hk, vilket kanske kräver 1500hk i topp.
För att accelerera en 1900 kg bil från 0-100 krävs 733000 Wattsekunder. Vi pratar rörelseenergi, förluster i övrigt är ungefär lika mellan fossil och bensin.
Ska vi göra det på 4s blir det 733000/4=183,25 kW medeleffekt.
Gammal log på en model 3 LR AWD effektkurva, från batteriet så vi ska dra av ~15% för att få effekt på hjulen.
Snittet i effekt 0-100 km/h blir ungefär 219kW med 90% SOC (grov snabb huvudräkning).
85% av 219 = 186kW.
773/186=4,156s (vi har inte räknat förlusterna för rullmotstånd och luftmotstånd, det är kort tid vilket ger låg skillnad så vi kanske skulle hamna på 4.4-4.5s i bår berökning.
Allt matchar.
Går man nu och gör samma sak med förbränningsbilen kommer det också stämma, det är bara det att medeleffekten kanske blir halva toppeffekten…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9844
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: El vs bensin
Riktigt fel blir det ju när man lägger ihop maxeffekten från de två motorerna för hybridbilar med en (el)motor med fast utväxling och en (ICE) motor med växellåda.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.