Ingen fara.Xyborg skrev: ↑18 nov 2025 07:04Instämmer. Jag får be om ursäkt för min ton mot både dig och Sportbilsentusiasten. Jag skyller på sömnbrist pga sjuka småbarn.mussla skrev: ↑17 nov 2025 21:28Det var en helt annan vinkling av det hela. Om utfallet blir enligt den artikeln så är det en win-win för Sverige/Finland. Väldigt märkligt att SR vinklar det på ett helt annat sätt.Xyborg skrev: ↑17 nov 2025 19:55Taffligt av SR i så fall - då skyller jag mer på dem än er. Här kan ni läsa mer om de förväntade lägre priserna.mussla skrev: ↑17 nov 2025 19:44Inget av detta tog SR upp i sitt reportage. Där lät det ensidigt sämre för Sverige. Är du säker på att det förväntas bli billigare el i mellansverige?Xyborg skrev: ↑17 nov 2025 19:40
Nu råkar det vara så att de som bygger dessa kraftledningar inte är samma som tjänar pengar på elpriset. Eftersom elproducenterna inte bygger stamnät.
Dessutom så förväntas den nya ledningen ge lägre priser i Finland, marginellt högre priser i norra Sverige - och LÄGRE priser i Mellansverige. Det vill säga Sveriges folkrikaste elområde. Detta eftersom en större del av Finlands elbehov kan täckas från Norra Sverige, som har ett överskott - och därmed behöver mindre el tas via ledningarna från Mellansverige - som har ett underskott. Mellansverige får därmed behålla mer av sin egenproducerade el, vilket sänker priserna här, mer än det ökar på priserna i norra Sverige.
Men inget av den här faktan spelar tydligen roll längre, det är roligare att elda upp sig över hypotetiska scenarion än att ta reda på bakgrunden nuförtiden.
https://www.sverigesradio.se/artikel/dy ... en-ansluts
Det fanns en mycket längre, faktiskt analys - men den hittar jag inte från mobilen här. https://www.affarsvarlden.se/artikel/an ... ra-sverigeNi hämtade in den informationen som var tillgänglig för er, sen var det SR som valde att katastrofvinkla det istället.
Konsekvensen av effekttariffen
Moderator: Redaktion
Re: Konsekvensen av effekttariffen
Model Y LR AWD -24
-
Justin Time
Imorse vid niotiden, innan de tog bort graferna så visade kurvan att våra drygt 5700 vindsnurror gav 2,1% av elproduktionen. Sverige importerade då ca 5800 MWh.Electron skrev:Mmm lite strul med graferna hos Svenska kraftnät… Nu går det inte att se hur mycket Sverige exporterar.
Slumpkraft är bra...
OMG! Konsekvensen av lite vind och kyla.Justin Time skrev: ↑19 nov 2025 23:10Imorse vid niotiden, innan de tog bort graferna så visade kurvan att våra drygt 5700 vindsnurror gav 2,1% av elproduktionen. Sverige importerade då ca 5800 MWh.Electron skrev:Mmm lite strul med graferna hos Svenska kraftnät… Nu går det inte att se hur mycket Sverige exporterar.
Slumpkraft är bra...
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21