Tesla Juniper bromsljud
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Juniper bromsljud
Hej ALLA!
Har samma oljud vid de första inbromsningarna varje morgon, sjukt irriterande då det låter rejält mycket utanför bilen.
Har haft inne bilen 2 gånger för detta men oljudet kommer tillbaka. Tredje gången jag bokade gång jag bokade service ringde en tekniker upp och meddelande att det inte var någon ide att komma in då de inte hade någon fix för detta problem.
Teslas ingenjörer arbetar med problemet (oklart hur intensivt eller när en lösning finns i sikte dock)
Hans råd var att avvakta bulletin som de skickar ut när de har en lösning på problemet!
Dock verkade teknikern inte var riktigt säker på om det fanns fokus på att lösa problemet då det endast kommer vid fuktigt och blött väder, enligt honom!
Tråkig sak på en annars riktig bra bil!
mvh JAC
Har samma oljud vid de första inbromsningarna varje morgon, sjukt irriterande då det låter rejält mycket utanför bilen.
Har haft inne bilen 2 gånger för detta men oljudet kommer tillbaka. Tredje gången jag bokade gång jag bokade service ringde en tekniker upp och meddelande att det inte var någon ide att komma in då de inte hade någon fix för detta problem.
Teslas ingenjörer arbetar med problemet (oklart hur intensivt eller när en lösning finns i sikte dock)
Hans råd var att avvakta bulletin som de skickar ut när de har en lösning på problemet!
Dock verkade teknikern inte var riktigt säker på om det fanns fokus på att lösa problemet då det endast kommer vid fuktigt och blött väder, enligt honom!
Tråkig sak på en annars riktig bra bil!
mvh JAC
Med Vänlig Hälsning
Jan Anders Carlsson
M3 SR+ 2020 såld
MY juniper LR 2025 beställd
Jan Anders Carlsson
M3 SR+ 2020 såld
MY juniper LR 2025 beställd
- JimFille7th
- Teslaägare
Hade bilen inne den 11 November och åkte gnisselfritt fram tills igår då oljudet var åter....suck...
-
infelicitas
Det låter som ett klassiskt bromsproblem där något kommer i "självsvängning" och ger upphov till resonans. Som när man drar ett blött finger på kanten på ett glas.
Med stor sannolikhet är bromsklossarna problemet, av en eller annan anledning. De kan få polerad yta som någon skrev, de kan röra sig mot själva oket, kolven eller glidpinnarna.
På volvo 240:s tid och innan så var detta vanligt, men där la man ett rostfritt stålbleck mellan klossar och kolv som tog bort de flesta orsaker.
Senare limmade man på ett sorts dämpmaterial på klossarna.
Troligen skulle man behöva andra sorters bromsklossar. Men att smörja bromsklossarna fungerar ett tag, om det är mot ok/kolv/glidpinnar som de självsvänger. Och det låter det som att vissa har fått utfört och hjälpt en tid
Med stor sannolikhet är bromsklossarna problemet, av en eller annan anledning. De kan få polerad yta som någon skrev, de kan röra sig mot själva oket, kolven eller glidpinnarna.
På volvo 240:s tid och innan så var detta vanligt, men där la man ett rostfritt stålbleck mellan klossar och kolv som tog bort de flesta orsaker.
Senare limmade man på ett sorts dämpmaterial på klossarna.
Troligen skulle man behöva andra sorters bromsklossar. Men att smörja bromsklossarna fungerar ett tag, om det är mot ok/kolv/glidpinnar som de självsvänger. Och det låter det som att vissa har fått utfört och hjälpt en tid
Har samma problem med min bil från sept iår. Bromsarna tjuter lite i början. Egentligen inget problem tycker jag. Använder ju knappt bromsarna alls utan släpper mest på gasen istället 
Tänker att, vad är skillnaden på bromsarna på nya MY jämte min M3 LR 22? Eller alla äldre 3:or och Y:s
Aldrig hört ett pip från mina bromsar sen jag köpte den ny mars 2022.
Inte sett någon i nåt forum heller som nämnt det förut??
Förrän nu
Testade en MY P förra veckan. Var precis som ni skriver. Tjöt som en gammal Volvo 142:a vid bromsning.
Verkligen inte premium.
Sånt där bör Tesla fixa fort som busen.
Skrämmer ju bort potentiella köpare som hör bilarna i gathörnen.
Vad var fel på bromsarna på äldre M3 och My? Inget tjut där.
Ibland är det bara att köra på med beprövad teknik
Förrän nu
Testade en MY P förra veckan. Var precis som ni skriver. Tjöt som en gammal Volvo 142:a vid bromsning.
Verkligen inte premium.
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
- Teslajimpa
- Teslaägare
Jag har haft min sen 30 Juni och inte haft något problem, kör med reducerad återvinning och bromsar hårt minst en gång per resa.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
I Teslas strävan att öka rangen på Uniper har de satt dit lite annorlunda bromsar som drar tillbaka kolvarna längre efter bromsning. Då minskar friktionen och rangen ökar vid WLTP-certifiering.PatteJan skrev: ↑20 nov 2025 16:50Tänker att, vad är skillnaden på bromsarna på nya MY jämte min M3 LR 22? Eller alla äldre 3:or och Y:s
Förrän nu
Verkligen inte premium.
Det är väl konsekvenserna av detta vi hör nu.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Min highland ger ifrån sig exakt samma ljud och jag är rätt säker på att det beror på fuktiga bromsbelägg. Ljudet försvinner när man värmt upp beläggen med lite hårdare inbromsningar (brukar räcka med 70-20 km/h lagom hårt 2-3 ggr med neutral i för att stänga av regen). Ljudet håller sig sedan borta tills nästa gång det regnat eller varit fuktigt ute. Nu har vi haft runt -10 grader och torra vägar (ingen snö alls) i en vecka här och beläggen har hållit sig helt tysta hela tiden.
Jag tror att tesla bytt till en annan sorts belägg på highland och juniper då jag aldrig upplevt detta i mina tidigare 3:or. Det hade varit en relativ enkel åtgärd om de bytte till samma sorts belägg som de använde förut.
Jag tror att tesla bytt till en annan sorts belägg på highland och juniper då jag aldrig upplevt detta i mina tidigare 3:or. Det hade varit en relativ enkel åtgärd om de bytte till samma sorts belägg som de använde förut.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag upplever också detta på min Highland. Varje morgon jag backar ur garaget nu när det blivit lite kyligare skriker det i bromsarna vid första anläggningen. Hände även nån gång i höstas. Har försökt att bromsa hårt och länge när tillfälle ges på landsväg men problemet är konstant. Ska felanmäla det, får se vad de säger. Misstänker att ingen meningsfull åtgärd kommer göras men ändå bra att buggrapporterna strömmar in tänker jag, till slut kommer de väl på vad felet är.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Jepp, här har nya MYP börjat skrika från bromsarna i låg fart. Ger inte något väldigt fint intryck, måste jag säga.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14