Tesla mest stöldsäkra bilmodellen

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla mest stöldsäkra bilmodellen

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Enligt amerikanska Insurance Institute for Highway Safety är Tesla Model 3 den mest stöldsäkra bilmodellen i USA. Myndigheten har sammanställt alla bilstölder av bilar årsmodell 2022-24 och kommit fram till att Model 3 stjäls en hundradel så ofta som genomsnittsbilen i USA. På andraplats kom Tesla Model Y.

Det är väldigt många elbilar i topplacering i listan, kanske främst på grund av att bensinbilar brukar stjälas för att slaktas och säljas som reservdelar. Anmärkningsvärt är att mest stöldsäkra avgasbilen i USA är Volvo XC90.

Mest stöldbegärliga bilen i USA just nu är Chevrolet Camaro enligt IIHS statistik, med 3949% risk jämfört med medelsnittsbilens 100%.

I Europa blev ett antal Teslor stulna för några år sedan av ligor som sålde dem vidare i mindre nogräknade länder. Sedan Tesla införde pin-to-drive har dock antal anmälda stölder minskat kraftigt. Pin-to-drive innebär att man ska slå in en fyrsiffrig kod innan bilen kan köras iväg.

Tesla och många andra elbilar har även GPS karta i deras mobilapp där man i realtid kan se var bilen befinner sig. Ett utmärkt verktyg i jakt efter biltjuvarna.

Teslas vaktläge spelar dessutom in själva inbrottet, vilket underlättar bevisföring för polisen.

Därför är det endast 7 av 23 stulna Teslor som inte har återhittats i fjol enligt Larmtjänst statistik. Om din Tesla mot förmodan blir stulen är det 70% chans att du kommer att få tillbaka den.

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-mest-s ... lmodellen/
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Re: Tesla mest stöldsäkra bilmodellen

Inlägg av Jojo »

Jag är inte särskilt förvånad över resultatet. Det som förvånar mig dock är att både Tesla och Volvo räknas som 'luxury' fordon. Inte mycket lyx i dessa bilar (vilket jag är glad för, faktiskt), enligt mitt tycke. De har iallafall inte mer lyx än de andra bilarna på listan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Tesla mest stöldsäkra bilmodellen

Inlägg av spacecoin »

Jojo skrev: 21 nov 2025 08:06
Det som förvånar mig dock är att både Tesla och Volvo räknas som 'luxury' fordon. Inte mycket lyx i dessa bilar.
Det har inte med upplevd lyx att göra utan det är prisklasser. Dyra bilar.
Skriv svar